T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 23. Juli 2008 kl: 17:05:59
-
Lad mig så lige få dommen...
Er der kun en løsning på en dyse der er skruet skævt i (ny top) eller kan det reddes på en eller anden facon??
3. dyse sjatpissede lidt og da jeg så ville sætte den i igen kom den åbenbart en smule skævt i, synes ikke jeg brugte ret meget kraft, men uanset hvor meget jeg koncentrere mig så kravler den skævt i toppen :(
-
Du kan måske være heldig at rede gevindet hvis du får fat i en tap med det rigtige gevind.
Har ikke selv nogen erfaring i retning af at rede en top, men har reddet mange andre gevind på den konto.
Kender ikke gevindstørrelsen på dyser, men måske kan en cylinderservice hjælpe dig.
-
Antager at den fraværende respons skal tolkes som: "Der er ikke noget at gøre, nyt topstykke."
Kan jo så ligeså godt begynde at hive det gamle af :(
Øv også, det kommer ret så ubelejligt - men igen, det gør sådanne ting jo altid :(
-
Nu har indlægget været på i 3 timer.
Behold lige bøllehatten på polle.
Hvor skævt er det, og hvor langt har den været i.??
Kurt
-
jeg ville starte med at køre ned til en cylinderservice (der må være en i området) og så høre dem om de ikke kan lave et nyt gevind
det skal jeg have lavet til et af mine tændrør
-
Der er tre muligheder, som alle i mine øjne er juks.
1) Du har kun kvadret en lille del af det eksisterende gevind, så der er nok grip i det tilbageblevne gevind. Hvis det er tilfældet, så prøv med en gevindfil og evt. en bundtap i passende størrelse. (Sådan en bundtap er ikke lagervare hos enhver, og tilmed er den ikke gratis.)
2) Der drejes et større gevind, og i det indsættes en gevindbøsning med et passende indre gevind. Denne metode er næppe gangbar grundet det i forvejen tynde gods, og den slags gevindbøsninger er heller ikke en lagervare. Det er sådan amn renoverer tændrørsgevind, men det er ikke sammenligneligt, grundet forskellen i gevindstørrelse og godstykkelse.
3) Der svejses nyt materiale i, og efterfølgende drejes nyt gevind. denne metode er besværlig, risikabel og dyr, men det er nok sådan man ville gøre, hvis det var det sidste topstykke i Europa.
Ingen af metoderne dur efter mit skøn. Sæt et nyt topstykke på. Og næste gang du skruer dyser i noget, så tænk over, at hvis de ikke kan skrues i med fingrene, så er der noget galt.
-
Jeg har en bundtap, som er slebet ekstra flad i bunden. Den kan bruges til at give toppen en chance.
-
jeg ville starte med at køre ned til en cylinderservice (der må være en i området) og så høre dem om de ikke kan lave et nyt gevind
det skal jeg have lavet til et af mine tændrør
Det kan næppe betale sig at ofre dyr maskinarbejdertimeløn på, når Biltema har dette til 70 kr. Kig her:
http://www.biltema.dk/products/productimage.asp?iItemId=81245
-
Også lidt det jeg kunne sjusse mig frem til...
Vil lige se om jeg kan finde et billigt topstykke et eller andet sted...
Kom til at snakke med IM om hvad man skal bruge hvis man skal have en nøgen top hjem og så selv montere ventiler osv....
Skal der andet end en ventilfjedertang til af "specialværktøj" for selv at kunne klare ærterne??
Og er der noget i vejen for at genbruge de gamle ventiler såfremt de ikke fejler noget samt nye styr??
-
Til en nøgen top skal du bruge:
8 lige og slebne ventiler, ventilslibepasta, ventiltørner, 8 ventilkapper, manifoldpakninger, 1 shimmerring, en dybtgående ventilfjedertang, et ukendt antal shims for at kunne justere ventilerne og meget gerne noget magnetisk værktøj til at tage ventillåsene med.
Der sidder nye styr i et nøgent topstykke.
Husk bolte og pakning - og hvis det var mig, så også tandrem og strammerhjul, men det er jo et spørgsmål om, hvor risikovillig man er.
Og når så toppen er lettet af, så er det jo en vældig god ide at kaste et blik på slitagen i cylindrene.
-
For lige at i kan danne jer et billede, man kan se graten fra bunden af dyseholderen i bunden af hullet :(
-
Skrot det. Jeg tror ikke, at det bliver tæt igen, og en dyse, der ikke ligger tæt an mod sit flammeskjold er en forprogrammeret kapital motorschaden.
BTW: Er det godset, der er revnet kl. 5 på billedet?
-
Enig, det er noget pis, men sådan er det, desværre. Lavede selv trickket med gløderør, men måtte ofre en ny top, og tro mig, havde fat i alt på mirakelværkstedet, men intet hjalp......... :?
-
Det er sgu brand ærgeligt.........
MEN man skal bare huske at gøre det gevind nærmest klinisk rent så der ikke er noget som forstyrre når dysen skal skrues i og skal fange gevindet!
OG lige den sidste - før man skruer banjobolte, dyserør og andet af pumpen.........gør den så ren at man vil kunne spise af den - så er man på sikker side at der ikke lige falder et sandkorn ned og laver ulykker!
-
Er det godset, der er revnet kl. 5 på billedet?
Har lige været ude og kigge efter, nej det er ikke en revne,den kunne fjernes med en finger ;)
-
også tandrem og strammerhjul, men det er jo et spørgsmål om, hvor risikovillig man er.
Ca. 1500 km med den tandrem den har på nu, den burde vel ikke være nødvendig at skifte?!
-
Nårh ja...Glemte da helt den her tråd, men Casper mindede mig lige så venligt om den :)
Status er at bilen kom til rullens igen i løbet af forrige weekend...
Det kostede, som den opmærksomme læser nok bemærkede, et sæt ekstra strækbolte og en ekstra toppakning da der knækkede en strækbolt under tilspændingen :(
Jønne Ukendt var så elskværdig at donere et par toppe, hvoraf den ene var en hydro top som altså ikke kunne bruges...
Heldigvis var den ene en korrekt JX top uden slør i ventilerne og med perfekt justerede løftere, som en sidegevinst var det også den top der havde de mindste revner (dog kun mellem ventilerne)...
Nå, men efter lidt finjustering af pumpen (og dysetrykket hævet til 195bar) kører den faktisk helt hæderligt nu...
I weekenden stod den sin "manddomsprøve", var i Hobro på et lyn visit med den største lukkede trailer som Statoil i Harlev kunne finde (185cm høj, 350cm lang og samme bredde som bilen)...
Hele trækket blev fyldt op med høballer, fik ikke det eksakte tal da der gik snak i den (med tilhørende tidspres da vi kun havde traileren i 5 timer), men tror der kom omkring 110-115 baller med hjem...
Snit fart jf. GPS'en den dag var 79km/t og kun en gang på vej hjem af motorvejen måtte jeg i 3. gear...
Vand temp: nålen lige i toppen af dioden.
Olie temp: toppede på 120 grader og faldt derefter til omkring 115 grader stabilt...
Dieselforbrug: Mellem 1/4 og 1/2 tank :D
Alt i alt ganske fint klaret...
Desværre viser generatoren nu tegn på at ville opgive "livet" i snarlig fremtid...