T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: pho2graph efter 28. Juli 2008 kl: 12:07:55
-
Hej Herinde.
Jeg er en ny og vaskeægte rookie inden for VW T3 verdenen. Har haft min bil nu i godt en måned, men har allerede lært rigtig meget om denne fantastiske charmerende bil, og fundet ud af, at pæne rene fingre nok er fortid så længe jeg er ejer af en VW T3.
Efter at ha hakket mig igennem "so wirds gemacht" på tysk som er et hrrmpf...sprog, og andre tyske forums, var det nærmest en åbenbaring da jeg fandt dette danske sted og ligesindede med samme passion, glæder, problemer og vwolie under neglene. Og man fornemmer en god atmosfære herinde, blandt dygtige folk med erfaring.
Ud over de problemer/udfordringer jeg er stødt ind i, vil jeg også gerne fortælle om mit køb af T3eren som er en lidt udsædvanlige måde jeg endte med at få T3 på / måske købte den for lidt for dyrt på? Så jeg har delt det op i 2 dele. Del 2, er de udfordringer jeg nu står med (har tilbage og ikke selv kan finde løsningen på)
Og som den kendte Jarl herinde skrev et sted: advarsel "det blir en af de lange" :-)
Jeg vil ikke hænge nogen ud, så navne er "bibbet" væk.
Del 1.
KØB AF BILEN.
Har længe ønsket en VW camper model T3 (t3 type2 er vist den korrekte betegnelse)
Jeg reflekterede på en annonce i dba og fik fat i ejeren. T3 bussen stod i Ribe til 44.000 kr. VW transporter 1.6 TD camper. 1985. Kørt 330.000 km. motor 170.000. Vi aftalte en ca forhåndspris, sådan ubeset på 39.000 kr. Ejeren virkede ærlig, og sendte de fornødne billeder( med masser af rust på) Og sendte mig også kopi af regningen fra "bib" i Ribe som havde tjekket bilen igennem så den var klar til ferie/salg. Ud over rust, skulle bilen altså mekanisk og motormæssigt være i orden.
Dagen før jeg skulle se på bilen, skrev sælger at et par fra København havde meldt sig på banen. De ville gi prisen og ankom tidligere end mig og ville se på den. Jeg blev hjemme. De endte også som forventet med at købe den. Jeg var skuffet.
To dage senere kom jeg pludselig i kontakt med ejeren igen. Det unge københavnerpar som havde købt bilen af ham var rasende og ville annullere handelen. De var nået til motorvejs afkørsel 52 ved Odense (Der bor vi !!!) Og så var motoren brændt sammen. Og bilen var nu ved at blive fragtet af Falck tilbage til "bib" i Ribe.
Det viste sig at en kølerslange var røget af og topstykket var revnet. Ejeren fik en ca pris på mindst 8.000 kr og spurgte om jeg stadig var interesseret ?
Prisen var nu steget i og med at topstykket ville blive skiftet til et nyt...Jeg spurgte ham om "bib" i Ribe dog ikke ville dække noget?? De havde jo skrevet på regningen lige inden handelen at de havde udført:
1.Kontrol af bremser
2.Kontrol af motor
3.Udst.rør svejset
4. 1 kølerslange skiftet.
5. Kølersystem udluftet
6. rep. sprinklersystem
Sælger snakkede med "bib" i Ribe og de sagde, at det kunne ha været en utæt pakning eller revner i topstykket som de ikke kunne se.
Men, jeg købte så bilen for 42.500 kr i stedet for de 39.000 kr. Noget i overkanten syns jeg, standen taget i betragtning.
Den var godt nok temmelig rusten udvendig og slidt i interiøret inden i. Men motor og mekanik skulle jo være i orden. Så sådan blev det. Købt !
Da jeg kørte hjem begyndte bremserne at hyle. Sælger sagde det bare var periodisk. Jeg fik min nabo som er mekaniker til at hjælpe mig. Det viste sig at bremserne hang og var rustet fast foran på begge hjul og havde slidt skiverne helt i bund. Vi kunne næsten ikke få stemplerne og klodserne fri. Vi måtte skifte, cylindre, skiver og lejer og klodser. Det samme med trommlerne bag på, hvor vi skar cylindre og rør af og skiftede. Håndbremsen hang nærmest og dinglede og virkede ikke. Er det hvad man skal forvente af et bilværksted der har tjekket bremserne?
Jeg orker ikke at bøvle med sælger eller værksted. Skrev i øvrigt også under på at den var købt som beset. Men jeg køber aldrig en brugt bil igen, uden at få den f.eks fdm testet.
Del 2.
LISTE MED UDFORDRINGER:
Nå, men her er så de ting jeg står tilbage med og ikke selv har kunnet finde ud af:
1. Bilen bruger stadig meget vand. Og har i følge ejeren gjort det siden før den blev testet og ordnet af "bib" i Ribe. (måske oprindelig årsag til den brændte sammen...?) Har hørt at årsagen til stort vandforbrug kan være topstykket, men det er jo netop skiftet ud med et nyt...
Har her i sommer været i Skagen, og senere i Sverige og Norge og kørt omkring 2500 km. I alt har jeg fyldt 3-4 liter vand på. Jeg har en enkelt gang observeret at der under et stop dryppede vand/kølervæske ud under ekspansionsbeholderen, tæt ved dieselfilteret.
Motoren bliver meget varm. Ved kørsel omkring de 90-100 km/t i 15-25 minutter bliver den så varm, at jeg må sætte farten ned for at få temperaturen ned. På et tidspunkt i Sverige begyndte den røde vandlampe at blinke. Holdt ind og fyldte vand på. Blæseren kørte videre et halvt minut efter jeg havde slukket. Så den virker umiddelbart.
En lille kontakt/temperaturmåler sidder og har knækket sin kabelsko af. Den sidder på vandslangen lige inden topstykket. Er den vigtig ? Kan den ha noget med overophedningen/vandforbrug at gøre? Noget den ikke åbner lukker for? Der hænger en ledning blå/hvid som vi ikke ved hvor hører til.
2. Bilen ryger masser af blå røg ved koldstart og hakker på 3 cylindre. Efter ca 10-20 sekunder går den fint igen. Er det normalt med nyt monteret topstykke ?
3. Bilen hakker/ryster i koblingen ved igangsættning.
4. Der drypper med olie ned på gulvet foran pedalerne. Men kun engang i mellem...?
5. Man har afmonteret varmeapparat bag i bilen og sat varmeslangerne sammen.
I stedet har den et dieseloliefyr i kabinen som (heller) ikke virker, Mikuni My16 med computerstyrings boks. Nogen der kender til sådan et og måske hvem der kan lave det ?
Ting jeg har nået på projektet:
Har skiftet bremser, skiver, cylindre, lejer komplet foran. Cylindre bag. Delvis nye bremserør.
Nyt bremseolie.
Repareret Håndbremse.
Instrumentpanel hang i laser bagpå da vi skilte det ad. Overalt var det smurt ind i en tyk olieætsende masse (måske bremsevæske) Incl nede i multistikket ! Stort set ingenting virkede. Olielampe blinkede konstant ved kort lys osv... Købte et brugt i Tyskland, med omdrejningstæller. (1100 kr) Nu virker instrumenterne (undtaget speedometerkabel som er slidt op. Virker en tid med lidt gaffa på pinden...)
Skiftet, oliefilter, diesel filter, luftfilter. 4.5 liter 10/40 olie. Det gamle olie var som sort tjære med l... i.
Påbegyndt op-shining indvendig.
Så, alt i alt har jeg vist købt et håndværkertilbud med surprises. Men jeg har valgt at klø på med arbejdet. Og disse biler har jo en charme der er værd at bygge på...
Håber nogen kan gi et par hjælpende ord.
P
-
Aller først velkommen til 8)
Det er et ordentligt indlæg, så skal prøve at tage fat i et par af punkterne.
Ellers kan man med lidt tålmodighed finde meget vha søge funktionen på forsiden.
Men inden du gør det ene eller det andet skal du finde ud af om de olie du snakker om kommer fra dit bremsesystem :!: Er det tilfældet skal du få det ordnet ASAP :| Ellers kan det jo være med livet som indsats!
Om du er blevet snydt er svært at sige, da det med ældre biler er svært at finde det korrekte prisleje. Det een vil sælge sin kærlighed for kan være mere end en anden vil give for et transportmiddel.
Når det så er sagt er der ihverfald umiddelbart nogen der IKKE har levet op til det de har lovet / taget betaling for :evil:
Allerførst vil jeg høre om det er et nyt-nyt topstykke eller et nyt-brugt....
Desværre har mange toppe levet et hårdt liv med at skubbe 1,4+t bil med aerodynamik som en mejetærsker og et lidt underdimensioneret kølesystem, så en brugt top der for det utrænede øje er fin, kan være død.
Det med din bil bliver varm kan være mange ting. Stoppet kølesystem, luft i systemet, defekt vandpumpe og nok også flere.
1) Allerførst skal du undersøge om den bruger eller spilder vand. Starte bilen og ellers ind under den, hovedet ned i motorrummet og se om der kommer vand / vanddamp ud nogen steder. Ryger den vid med en sødlig lugt.
Ikke 100% sikker men mener føleren for enden af topstykket er den til forvarmer relæ'et - forvarmer den længe?
2) Det kan være defekte gløderør - fejl på dyse - forkert justeret pumpe.
Hvis den ellers kører fornuftigt, og du få styr på dit vandforbrug kan den godt være iorden. Det kommer selvf an på om det er olierøg eller dieselrøg. Mit umiddelbare bud må være dieselrøg pga den manglende cylinder. Ryger den når den er varm?
Med den stand du ellers nævner trænger den sikkert til en kontrol af dyser, nye gløderør, ny tandrem og en justering af pumpen (man kan med fordel skifte vandpumpen når man er her alligevel)
3) slidt kobling / måske olie på koblingen / manglende væske - slidt hovedcylinder se #4
4) 1. prioritet - kørselsforbud hvis det er bremser, og næsten hvis det er fra koblingshovedcylinderen - kan måske kodes sammen med nr 3.
5) google er din ven: http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=Mikuni+My16&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=
Der er altid brug for TLC ifm en T3... men enten nyder man det eller også skal man ha et kønsløst nyt transportmiddel :roll:
-
Hej Herinde.
Jeg er en ny og vaskeægte rookie inden for VW T3 verdenen. Har haft min bil nu i godt en måned, men har allerede lært rigtig meget om denne fantastiske charmerende bil, og fundet ud af, at pæne rene fingre nok er fortid så længe jeg er ejer af en VW T3.
Velkommen og tillykke med din nye livsstil, hvor du nu anser ejere af moderne plasticsmåbiler for opportunister, der lige så godt kunne have et skilt om halsen med påskriften: "Jeg kan ikke tage stilling til en skid."
Efter at ha hakket mig igennem "so wirds gemacht" på tysk som er et hrrmpf...sprog, og andre tyske forums, var det nærmest en åbenbaring da jeg fandt dette danske sted og ligesindede med samme passion, glæder, problemer og vwolie under neglene. Og man fornemmer en god atmosfære herinde, blandt dygtige folk med erfaring.
Vi takker og bukker for de pæne ord, og byder dig igen velkommen til en livslang forelskelse i teknisk tysk.
Ud over de problemer/udfordringer jeg er stødt ind i, vil jeg også gerne fortælle om mit køb af T3eren som er en lidt udsædvanlige måde jeg endte med at få T3 på / måske købte den for lidt for dyrt på?
Har kærlighed en pris?
Del 2.
LISTE MED UDFORDRINGER:
Nå, men her er så de ting jeg står tilbage med og ikke selv har kunnet finde ud af:
1. Bilen bruger stadig meget vand. Og har i følge ejeren gjort det siden før den blev testet og ordnet af "bib" i Ribe. (måske oprindelig årsag til den brændte sammen...?) Har hørt at årsagen til stort vandforbrug kan være topstykket, men det er jo netop skiftet ud med et nyt...
Kør en tur i bilen, så den er varm, og der er tryk i kølesystemet. (PAS PÅ - kølervæsken er skoldende!!!) Kast dig i gruset under den med en lommelygte og kig på a) underkanten af køleren, b) samlingerne af rør og køleslanger umiddelbart bag køleren (ved siden af reservehjulet), c) ditto ved motorrummet. Umiddelbart lyder det som om din ekspansionsbeholder kunne være utæt - det bliver de. Kig kritisk på omgivelserne ved det blå låg.
Et særlig kritisk sted er - som skrevet - overgangene mellem de lange plast rør, der render under hele bunden og køleslangerne. I plastrørene sidder der en metalbøsning. Med tiden går den løs og skubber sig ud. Det bevirker, at man ikke kan få slangerne spændt ordentligt fast. Jeg gætter på, at det er sket første gang, den smed vandet. Blotlæg disse samlinger (2 for og 2 bag) og se, tilstanden. Er metalkraverne på vej ud, så riv dem helt ud og sæt slangen på med DOBBELTE! spændebånd.
Tænd al varmen i bilen, og brug næsen. Lugter der af kardemomme? Så er der en lækage indendørs.
Er alt indtil nu ok, så vent til bilen er kold. Åben det blå låg på ekspansionsbeholderen. Start motoren. Han lidt vand til at toppe op med. (Ja, der render lidt over - fred være med det.) Lad den blive varm igen. (Husk: Kølevand er skoldende!!!) Top beholderen helt op. Giv lidt gas. Kommer der bobler i vandet? Ser vandet oliefilmsagtigt ud? Har den tendens til at skyde vandet om i den lille bagerste ekspansionsbeholder? Hvis ja til disse spg., så ny top.
Motoren bliver meget varm. Ved kørsel omkring de 90-100 km/t i 15-25 minutter bliver den så varm, at jeg må sætte farten ned for at få temperaturen ned. På et tidspunkt i Sverige begyndte den røde vandlampe at blinke. Holdt ind og fyldte vand på. Blæseren kørte videre et halvt minut efter jeg havde slukket. Så den virker umiddelbart.
Det er for varmt. Noget er galt. Er den overhovedet udluftet? Eller er det forbrændingstryk, der fortrænger kølevæsken?
En lille kontakt/temperaturmåler sidder og har knækket sin kabelsko af. Den sidder på vandslangen lige inden topstykket. Er den vigtig ? Kan den ha noget med overophedningen/vandforbrug at gøre? Noget den ikke åbner lukker for? Der hænger en ledning blå/hvid som vi ikke ved hvor hører til.
Den styrer den elektriske pumpe, der kan cirkulere vandet efter stop. Den bruges når man stiller bilen efter lang tids hård belastning. Den betyder ikke noget i det konkrete scenarie, men skift den da, så den virker næste gang, du kører fra Autobahnen for at få en Böcklunder.
2. Bilen ryger masser af blå røg ved koldstart og hakker på 3 cylindre. Efter ca 10-20 sekunder går den fint igen. Er det normalt med nyt monteret topstykke ?
Nej. Dårlige dyser? Dårlig timing? Dårlig kompression?
3. Bilen hakker/ryster i koblingen ved igangsættning.
Fedtet kobling grundet utætte shimmerringe ved krumtap og/eller højgearaksel. Sæt bilen i topgear. Start motoren. Giv godt gas. Fil hårdt på koblingen 30 sek. Slip gassen og kobl ud. Vent et par minutter med at slippe koblingen, så fedtstoffet kan fordampe. Nu er problemet løst, men det kommer igen grundet utæthederne.
4. Der drypper med olie ned på gulvet foran pedalerne. Men kun engang i mellem...?
Bremsevæske!!! Få det skyllet væk NU. Det er hygroskopisk og suger fugten ud af lakken -> lakken falder af. Det er enten koblings- eller hovedbremsecylinderen, der er utæt. Bilen er grounded indtil nærmere vides.
I øvrigt skønt til en afveksling med et menneske, er har sat sig ind i tingene, læst indlæg her og andre relevante steder og kaster sig ud i arbejdet på et fagligt funderet grundlag. Igen hjertens velkommen - og btw.: Tab ikke modet - vi har alle haft vores ilddåb med T3 - lidt ligesom i gamle dage i Grønnedal, men det skal nok ende godt!
P
:wink:
-
Velkommen til.
Da du allerede har beskrevet, at instrumenter og ledninger er fedtet ind i bremsevæske, har du selv påpeget, at noget er rivende galt i de ædlere dele.
Kobling og bremser "fødes" fra en og samme beholder, og det er lykkeligvis indrettet således, at koblingen er det første, der løber tør (men vent ikke på det ).
Af med toppen over instrumenterne, og hvis nødvendigt også ud med instrumenterne. Det er relativt let, da de er monteret med små lynskruer.
Så er der adgang til kobling og hovedcylinder. Træd almindeligt på kobling, og se efter utætheder.
Gør det samme med bremsen. Er der væske på- og omkring omløberne ? Nogen kan have "glemt" at spænde tingene ordentligt sammen (En ligegyldig arbejdsdreng / sløv lærling, der burde tage sit job en hel del mere seriøst )
Det lyder lidt som om, at det er standarten på det værksted, der hævder, at have gennemgået bremser, motor m.m. ud fra din beskrivelse.
Håber, at du må bevare "gnisten" og få et rigtigt godt køretøj ud af det.
-
Nyt topstykke siger du.
Hvad med efterspænding?
Mvh Peter
-
Tusind tak for de seriøse og lynhurtige svar. Altså, hvor er det her sted bare i orden !
Kan lige starte bagfra, ja topstykket ser ihvertilfælde sprit nyt ud, sandsynligvis et renoveret sandblæst, mon dog de laver dem mere...
Kan nævne, at sælger lige har sendt kopi af regningen han betalte for at få nyt top stykke monteret: 14.800 kr...gulp!
Jeg kigger på det vigtigste først som så må være bremser/kobling.
Tjekker efter utætheder ved beholder/bremseforstærker.
Så kan jeg bedre forstå hvorfor det gamle instrumentpanel var smurt ind i fedtet ætsende olie og nærmest var krakkeleret fra hinanden. Det er jo opløst af bremsevæske. Men det kan ikke være meget det er utæt. Det er kun en sjælden gang der drypper olie, og bremserne virker gode hårde nu.
Og med hensyn til om jeg har betalt lidt i overkanten - Jarl spør om kærlighed har en pris. Og det er så sandt spurgt, og svaret er selvfølgelig nej. Og VW bussen jeg har købt vil da også kun bliver graderet en vej fra nu af - og det er op.
Kan lige tilføje, at i vores familie har vi faktisk oplevet en ret fed ting efter vi har købt T3eren. Folk i alle aldre smiler til os, og nikker sådan lidt anderkendende.
Det har jeg sq ikke oplevet i vores Nissan Micra, selvom den er en ny rap lille sag, sort, originalsænket og med ok bredde dæk. Istedet vil de køre dørtræk - det behøver vi så ikke bekymre os om i VW bussen :-)
Jeg skriver mere om resultater/spørgsmål efterhånden som jeg får printet jeres tips og råd ud og arbejdet mig igennem bunken af udfordringer.
Kh,
P
-
Dit varmeproblem kan måske afhjælpes, hvis du blænder slangerne af til det bagerste varmeapparat, i stedet for at sætte de to slanger sammen. Er de to slanger sat sammen, løber vandet, som er på vej mod køleren for at blive afkølet, over i den anden slange, som er returrøret fra køleren, dvs at det varme vand fra motoren løber uden om køleren og retur til motoren igen uden afkøling. Det er den korteste vej.... hvilken vej ville du vælge hvis du var vand??
-
Hej,
Den ser da rigtig flot ud på billederne - har du closeup af rust-stederne?
http://www.zorck.dk/t3/ - det er rust.
Mht. værkstedskvitteringerne, hader at foreslå det, men ser de originale ud, eller kan de være hjemmefabrikeret?
Har du evt. prøvet at ringe til "bib" i Ribe, og spørge til hvad de har lavet på bilen hvornår?
Held+lykke og velkommen til - mist ikke modet, bilerne bliver bedre og bedre hver dag
Eller som slagter Mølle siger, "For hver bil jeg slagter, bliver jeres mere sjældne og mere værd" (Frit citeret fra hukommelsen)
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Dit varmeproblem kan måske afhjælpes, hvis du blænder slangerne af til det bagerste varmeapparat, i stedet for at sætte de to slanger sammen. Er de to slanger sat sammen, løber vandet, som er på vej mod køleren for at blive afkølet, over i den anden slange, som er returrøret fra køleren, dvs at det varme vand fra motoren løber uden om køleren og retur til motoren igen uden afkøling. Det er den korteste vej.... hvilken vej ville du vælge hvis du var vand??
Jeg troede egentligt det var to forskellige kredse adskildt af termostaten. Således at der kan løbe varmt vand til varmeapperaterne inden termostaten åbner til køleren. Ellers ville det være svært at få varme i bilen om vinteren.
Men måske kan det hjælpe alligevel - dunno
-
God morgen.
Ja Mølle det lyder som en logisk, og mulig forklaring på den høje varme. Spxrgsmålet er, hvorfor varmeapparatet overhovedet er pillet ud og afblændet...? Er det mon ikke det smarteste at jeg får fat i et sæt og monterer igen... Mit Mikuni oliefyr kommer alligevel heller ikke lige sådan til at virke med det samme (læs: mangler eksperthjælp til at lave det)
Et par nye spørgsmål har meldt sig på banen siden sidst. Siden bilen fik nyt topstykke har den kørt ca 2500 km. Topstykket er ikke blevet efterspændt, kan det få nogen vital betydning her og nu? (den er faldet lidt i omdrejninger i tomgang og der kommer ganske lidt røg ud fra et eller andet sted i motoren..ikke udstødning.)
Jeg er lidt luren ved om jeg selv kan efterspænde topstykke, det samme med justering af dyser/pumpe timing.
Kender i navn på en vw mekaniker/ T3nørd i nærheden af Odense/fyn som kan bistå mig når jeg bliver i tvivl ? (og ja, jeg kan godt selv finde dem i telefonbogen der koster 495 /t + moms :-) Måske på projekthjælp basis til renovering af bilen...? Er ikke nærig, men jeg er jyde ;-)
Lige nu "slukker jeg bare brande" for at kunne holde bilen kørende. Sidste nye prob der dukkede op i går: Det lækker fra dieseltanken, den er utæt et eller andet sted... Tanken virker virker rusten, og som om den er ved at skille ad i samlingerne flere steder. Er det nemmeste en ny fra Tyskland?
Så status:
Tank utæt,
Bremsesystem utæt,
Kobling hakker/ Slidt/utæt
Motor bliver for varm,
Motor bruger for meget vand
Motor hakker og ryger når den er kold,
Topstykke skal efterspændes,
Kører ujævnt i 3 gear,
Besværlig at få fra 1 til 2 gear
Speedometerkabel defekt,
Styrekugler, bærekugler ligner noget der ikke holder evigt.
plus alt det jeg har glemt, dukker op løbende :-)
Kh,,P
-
Skal nok lægge nogen close ups shots af rusten på senere. Ok, den er dog ikke så rusten som de billeder JensJakob linker til. Så, jeg vil nøjes med at brokke mig moderat over min rust :-)
Kobling er blevet luftet her til formiddag. Det gav pote. Kobling hakker ikke mere...
Kan ikke finde nogen utætheder omkring bremse/koblingsbeholder. Det er sket en gang i mellem når den har stået om natten, at der har ligget en smule væske nede på måtten ved pedalerne om morgenen. Mystisk. Har ikke dryppet i nogen dage selvom jeg har kørt små ture.
Har også luftet bilens vandsystem ud, påfyldt vand, eller toppet efter i ekspansionsbeholder som det også blir kaldt, og kørt en lang tur.
Og sørme om der ikke begyndte at pible vand ud ved ekspansionsbeholderen ! Præcis som Jarl bad mig om, at holde godt øje med området specielt omkring det blå låg, hvor der ofte er problemer... Og, har netop fundet en 1-2 cm revne lige hvor gevindet starter på beholderen.
Juhu..! Og gad vide om det også kan ha været problemet med at motoren bliver meget varm...?
Nå, men strax ind og finde en ekspansionsbeholder på nettet...måske snart nemmere at finde en hel bil man kan plukke dele fra.
2 ting streget fra listen.
1 ny kom til i morges, med utæt tank. Men alt i alt fremgang
Fortsættelse følger...
P
-
hvis du kommer forbi djævleøen er du velkommen til at kigge forbi hylden i Køge. Måske ligger der lige en skrue el.lign, som du står og mangler.
Bare skriv en superhemmelig PM, så der ikke er andre, der kan følge med i svindet fra mit lager. :lol: :lol: :lol:
-
Det der vand på måtten lyder mere som en gennemtæring i ruderammen ... så løber vandet der står under forruden inde i falsen ned gennem hullet og fænomenet hører sammen med en god gang regn... prøv at sætte lidt wc papir under viskeren og se om det er vådt samtidig med måtten.... Det er iøvrigt et problem som Jensjakob har et indlæg om....
Angåede ekspansionsbeholderen, så er det mere end sandsynligt at du der har fundet grunden til at den rendte varm, for hvis den ikke kan holde trykket (er tæt) koger vandet og så er fanden løs....
Leif
-
Dit varmeproblem kan måske afhjælpes, hvis du blænder slangerne af til det bagerste varmeapparat, i stedet for at sætte de to slanger sammen. Er de to slanger sat sammen, løber vandet, som er på vej mod køleren for at blive afkølet, over i den anden slange, som er returrøret fra køleren, dvs at det varme vand fra motoren løber uden om køleren og retur til motoren igen uden afkøling. Det er den korteste vej.... hvilken vej ville du vælge hvis du var vand??
Jeg troede egentligt det var to forskellige kredse adskildt af termostaten. Således at der kan løbe varmt vand til varmeapperaterne inden termostaten åbner til køleren. Ellers ville det være svært at få varme i bilen om vinteren.
Men måske kan det hjælpe alligevel - dunno
Jo.. det er faktisk rigtigt... men det det ændrer stadig ikke noget ved at varmt vand uhindret cirkulerer retur til motoren, dvs. uden modstand i radiator og ventil og uden afkøling. Og da det er samme vandpumpe, som driver systemerne vil vandet vælge nemmeste løsning. Derfor forudser jeg at der vil være kraftig gennemstrømning den vej.
-
Ja Mølle det lyder sandsynligt, vand er jo dovent og meget lovlydigt når det gælder de fysiske love :P
-
Hej og velkommen.
Det er noget af en ilddåb du har fået dig der. Men bare rolig du ender med at elske den mere end noget andet du har haft. :) :)
Du er jo heldig du bor på fyn, Nede ved faaborg, bor Niels Erik Thing, som også har oprette en profil her inde, Han er specialist i T3'er (mekaniker) og han har mange dele nye og brugte.
Ellers er det faktisk ret nemt at finde nye reservedele til sådan en bil. mener Thansen har ekspansions beholder,tank og den føler der var knækket. ellers er der howdiaudi de har næsten at mekanik.
Prøv links'ene der er her på siden.
Ellers tillykke med bilen.-- hvor længe har ham du købte den af haft den, mener jeg så sådan en med dannebro i næstved sidste år.
Mange hilsner Poul
-
Har til morgen sat ny ekspansionsbeholder i camperen.
Beholder 288,- + moms.
Dybdeføler t/beholder 86,- +moms.
Blåt låg 112,- +moms
Købt hos VW - SMC Odense
(Billeder vedhæftet til sidst)
Fyldt vand på og kørt en god lang tur på motorvejen.
Temperatur på motoren holder sig på 60-70 %. En nål over den røde lampe (på paneltypen med omd tæller). Hvor højt må den ligge ?
Håber det har løst mit problem med at motoren bliver for varm...
6 mm udluftningsskrue til kobling vil ikke holde tæt efter udluftning. Har købt en ny. Hjalp det..næ. Hvad kan der mon være galt ?
Der kommer røg ud ved låget på ventildækkslet - må der det ??
Kan ikke finde ud af om jeg skal efterspænde topstykket. Har kørt 2500 km efter det blev monteret.
Spurgte en mekaniker hvad jeg skulle gøre, og jeg kunne høre i telefonen han nærmest rullede med øjnene og stønnede et overbærende grin. Hvorfor har du dog ikke gjort det ved 1000 km ??? Jamen, fordi jeg var på ferie i Norge, og fordi jeg forinden har læst at det er en religion om man gør eller ikke. Og hvis, hvorfor skal det så være præcis ved 1000 km ?
Hvad nu, er jeg lost, skal jeg lade topstykket være, ellers skal jeg efterspænde det ? Eller skal det hele skilles ad og pakkes om ?
Har bestilt en ny tank i Tyskland. (billeder vedhæftet af den gamle)
89,- euro + 12 til forsendelse. Incl dichtung (1 pakning, vist nok kun til påfyldningshullet) Resten af pakninger købt hos SMC. Også købt 2 meter 6 mm gummirør og 10 spændebånd. Mener VW skriver at rørene er 5.5 mm..kan man få det ?
Kan også skabe lidt forvirring at min 1.6 TD er fra 7/1985 netop måned og år hvor man skifter tankdesign iflg tyskerne. Jeg har bestilt den "nye" model fra efter 7/85 og håber at regpapirer holder stik.
Endnu et problem streget på listen.
Endnu et nyt kom til i dag men blev løst inden for en time. Temperaturmåler virkede ikke mere. Det var en rød/gul ledning til føleren i motoren der var knækket.
Forummet og folk herinde har virkelig hjulpet mig meget. Tak skal i ha :-)
Håber meget i kan hjælpe mig videre med at svare på nogen af de mange spxgsmål jeg stadig bakser med.
Kh, P
-
Har til morgen sat ny ekspansionsbeholder i camperen.
Beholder 288,- + moms.
Dybdeføler t/beholder 86,- +moms.
Blåt låg 112,- +moms
Købt hos VW - SMC Odense
(Billeder vedhæftet til sidst)
Fyldt vand på og kørt en god lang tur på motorvejen.
Temperatur på motoren holder sig på 60-70 %. En nål over den røde lampe (på paneltypen med omd tæller). Hvor højt må den ligge ?
Omkring dioden er meget almindeligt +/- et par mm afhængig af, hvor meget ir, der er på forbindelserne.
Håber det har løst mit problem med at motoren bliver for varm...
6 mm udluftningsskrue til kobling vil ikke holde tæt efter udluftning. Har købt en ny. Hjalp det..næ. Hvad kan der mon være galt ?
Ud med den igen. Rense, rense, rense - evt lidt forsigtig trykluft. I sidste instans rense gevindet med en gevindtap. Til sidst lufte ud igen og skylle med rigeligt vand alle steder, hvor der er kommet bremsevæske.
Der kommer røg ud ved låget på ventildækkslet - må der det ??
Nej, men er det røg eller olietåge? Der skal også ligge en oliedeflektorplade. I øvrigt skal der slet ikke være et låg der. Er det et ventildæksel fra en Golf/Passat eller monstro hele motoren er en Golf/Passat. Har du hydrauliske ventilløftere? Hvad er motorkendingsbogstaverne.
Kan ikke finde ud af om jeg skal efterspænde topstykket. Har kørt 2500 km efter det blev monteret.
Spurgte en mekaniker hvad jeg skulle gøre, og jeg kunne høre i telefonen han nærmest rullede med øjnene og stønnede et overbærende grin. Hvorfor har du dog ikke gjort det ved 1000 km ??? Jamen, fordi jeg var på ferie i Norge, og fordi jeg forinden har læst at det er en religion om man gør eller ikke. Og hvis, hvorfor skal det så være præcis ved 1000 km ?
Hvad nu, er jeg lost, skal jeg lade topstykket være, ellers skal jeg efterspænde det ? Eller skal det hele skilles ad og pakkes om ?
Ryg en Kings, knap op for en dåsebajer og tag et spil Ludo med knægten. For en måned siden skilte jeg en motor ad, som jeg selv havde samlet for 200.000 km siden. Den blev aldrig efterspændt og toppakningen var stadig tæt, da jeg skilte den ad. Topstykket var til gengæld revnet. Jeg efterspænder ikke mere, og jeg har aldrig oplevet problemer. Myterne om den stærkt nødvendige efterspænding opstår fordi topstykkerne revner. Folk vil ikke acceptere i deres hoved, at topstykket revner, derfor opfindes der utallige forklaringer på, hvorfor der kommer tryk i kølesystemet. I min tid som dieselmand har jeg skiftet flere toppe på VW diesel end de fleste har spist peanuts, og kun én eneste gang har det været toppakningen, der var problemet.
Har bestilt en ny tank i Tyskland. (billeder vedhæftet af den gamle)
89,- euro + 12 til forsendelse. Incl dichtung (1 pakning, vist nok kun til påfyldningshullet) Resten af pakninger købt hos SMC. Også købt 2 meter 6 mm gummirør og 10 spændebånd. Mener VW skriver at rørene er 5.5 mm..kan man få det ?
Kan også skabe lidt forvirring at min 1.6 TD er fra 7/1985 netop måned og år hvor man skifter tankdesign iflg tyskerne. Jeg har bestilt den "nye" model fra efter 7/85 og håber at regpapirer holder stik.
Det skal nok holde stik
Endnu et problem streget på listen.
Endnu et nyt kom til i dag men blev løst inden for en time. Temperaturmåler virkede ikke mere. Det var en rød/gul ledning til føleren i motoren der var knækket.
Forummet og folk herinde har virkelig hjulpet mig meget. Tak skal i ha :-)
Håber meget i kan hjælpe mig videre med at svare på nogen af de mange spxgsmål jeg stadig bakser med.
Kh, P
-
Er det en spritny tank du kan købe for € 101??
I bekræftende fald, var vi vel nok et par stykker der gerne ville have et link.
Så vidt jeg husker tager TSvansen små kr. 2000 for en "rå" tank.
-
En ikke synderlig fantasifuld søgning giver dette resultat:
http://search.ebay.de/search/search.dll?from=R40&_trksid=m37&satitle=tank+t3&category0=
-
Tak Jarl. Som altid føler man sig ekstra tryg (og i lidt bedre humør :-) når du har været forbi med ord.
Jarl, Jeg prøver, som du tidligere har skrevet, at finde nummeret på motoren. Jeg er bare ikke helt klar over, hvor jeg helt præcis skal kigge.
Men jeg vil selv rigtig gerne finde ud af hvad der sidder i. Er det i øvrigt ikke Golf motorer der sidder i de fleste T3 1.6 dieseler ?
Jo, den er god nok Borre, 101 euro for tank - incl forsendelse. Jeg vil lige sige at det er også meget billigt for transporten. Og så skulle man selv lige først finde ud af hvad de mener med "nur für einspritzmodel" og "nicht für einspritzmodel" og var det nu til diesel eller ikke, og hvilken årgang, og diameter til hullet hvor dieselen kommer ind. Så til min 1.6 td 7/1985 valgte jeg at købe denne her :
http://cgi.ebay.de/VW-T3-Bus-Transporter-Tank-diesel-benzin-7-85-8-90_W0QQitemZ320282717467QQihZ011QQcategoryZ65099QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Poul, jeg ved ikke hvor længe den tidligere ejer har haft den. Men jeg mener det var flere år. Den kom fra Jylland, tæt på Ribe.
Mølle, det med at tidligere ejere har sat to varmeslanger sammen fra tidl varmeapparat i bagkabinen prøver jeg at imødegå ved simpelthen at få fat i et varmeapparat og genetablere til originalt set-up. Det kan måske få temperaturen lidt længere ned som du er inde på.
Og, tak fordi jeg må kigge forbi dit "lager" :-) Jeg skriver lige først hvis jeg mangler nogen dele...
Jens Jakob, Jeg har kigget på regningerne, og de ser helt ægte ud. Jeg uploader lidt flere billeder af camperen og rusten inden længe.
Rollenlager, Jeg holder stift fokus på pletterne på måtten. Der har bare ikke vist sig nogen den sidste uge, på trods af at det har regnet meget.
P
-
I princippet er alle VW's 1,6 D/TD motorer identiske. Dog er der små detaljer, der adskiller dem.
En Golf/Passat/Jetta/A80 fra efter 8/85 har hydrauliske ventilspillerumsudlignere. Det er en frygteligt langt ord, så derfor snakker man tit - lidt upræcist - om "hydroløftere" eller på tysk "hydros".
Alle T3'ere får justeret ventiler med ilægning af shims af forskellig tykkelse. Det omtaler man som "mekaniske løftere".
Motorer (blok+topstykke) med hydros har en ekstra oliereturkanal fra topstykket, der fortsætter ned i blokken. De motorer kan fint anbringes og vil tilmed fungere fint i en T3, og da mange T3-motorer er slidt op længe før en Golf-motor er kørt til, så har der været en lystig indbygning af motorer fra småbilerne til T3'erne.
En anden forskel er udstødningsventiler og oliesprøjtedyser under stemplerne. Her går skillelinien dog ikke mellem småbilerne og T3, men mellem D og TD. Turbodieselerne har natruimkølede panserventiler, der kendes på en nubret overflade, og ligeledes har de en oliesprøjtedyse under hvert stempel, som af hensyn til køling sprøjter motorolie på stemplernes underside.
Desuden er der selvf. forskel på en masse sekundære komponenter - dieselpumper, manifolder, motorophæng osv. osv. Til at holde styr på det har VW indført et sindrigt system, hvor alle motortyper får en kode.
I T3 er der kun originalt indbygget følgende motorer:
CS: 1,6 D 50 hk
KY: 1,7 D 57 hk
JX: 1,6 TD 70 hk.
Alle andre er eftermonterede og der findes en hel sværm af forskellige motorkoder fra småbilerne.
Selve motorkoden står præget ind i blokken. Lige under den store vandstuds, der kommer ud fra topstykket mellem 3. og 4. cylinder er der et lille (vandret ca. 10x2 cm) plateau på blokken. slib lidt med lidt sandpapir, så kommer motorkoden frem sammen med motorens serienr.
-
Puha, sikke en debut du har fået som T3-ejer.
Jeg kan ikke bidrage med så meget til problemerne med den, men vi havde også den bil i kikkerten og nu sidder jeg og bliver helt glad for, at det ikke var den vi valgte at købe.
Min mand havde ellers en længere samtale med den tidligere ejer *bib* lige efter bilen var brudt sammen på fyn, hvor han tilbød at betale det halve af rep. på 8000,- hvis vi ville købe den.
Forresten jo..der er en ting...m.h.t. hvorfor varmeapparet er pillet ud bagi.....så foreligger muligheden for, at det er sprunget i forb. med hvis bilen har være kørt meget varm engang.
Det har jeg set engang på sådan en der blev lørt varm fodi køleren var frosset....så gav det et brag og bilen blev fyldt med røg og damp og det varmeapparat duede i hvert fald ikke mere :wink: :wink:
-
Har været på en lidt længere tur på motorvejen idag med camperen, og på trods af ekspansionsbeholderskift, kommer vandmåleren stadig op på omkring 75-80 % (sidste prik før sidste streg. på omdr. typen)
Men den taber dog ikke vand mere. Mystisk.
Håber genetablering af varmeapparat bagi hjælper. Så krydser jeg fingre for at Eva´s historie er et enkeltstående tilfælde og ikke rammer ned i vores camper...
Eva, velkommen til og selv tillykke med din egen "nye" T3. Sagde du topstykke og varmt vand...;-)
Men vi har da begge i det mindste også sikret os mod kedsomhed og noget kvalitetstid sammen med ligesindede herinde. Og her er faktisk fyldt med venlige, kanon dygtige og sjove mennesker.
Og har vi ikke også set i reklamerne at mange tænder på halvsvedige folk i kedeldragt med sorte fingre og olie i panden....;-) Hvad var mit liv før T3...
Sjovt at i har kigget på samme bil. Og ja, jeg troede helt ærligt ikke man kunne købe en bil med så mange fejl, mangler og problemer, men som stadig kan køre lidt. Sælger og hans værksted prøver jeg at fortrænge...
Håber snart at få styr på motordelen, så jeg kan begynde at kigge på al rusten...
Kh, Paul
-
hmm.. det erda noget af en større omgang du er ude i.. men lyt endelig til alle de gode råd det har hjulpet os meget.. men vi har en bus holdende med næsten samme problem.. den bliver også meget varm men bruger faktisk ikke vand..
Vi blev rådet til ny termostat, vi ved vi skla have ny køler da dener klappet sammen i næsen alle lamellerne, og det sidste råd lød på en olie køler..
men jeg følger med i tråden og håber på at dine problemer snart er løst..
mvh Belinda
-
Hej igen Paul og tak skal du ha'.
Ja, de gamle udrangerede VWer kan gi' en grå hår i hovedet før tid :lol: :lol:
Men jeg trøster mig så med, ikke at ha' givet så meget for den vi købte :wink:
Som Belinda vil jeg også nævne noget med termostaten.
Bilen bliver for varm.....men hvis vandet cirkulerer som det skal (køler er jævnt varm, slanger jævnt varme o.s.v.) og den ikke bruger vand eller mangler olie , og ikke mindst, at den er luftet ordentligt ud hvis den har været tom for væske......så kunne det umiddelbart lyde som en forkert termostat med for høj temperatur.
Men uha......mange år med de modeller har givet en del erfaringer, både gode og dårlige....og ofte kan noget der ligner bagateller være dybt alvorlige fejl og omvendt :lol: :lol:
En simpel ting som hvis bremserne hænger bare en lille bitte smule, det kan medføre temperaturforhøjelse på bilen.
Fejlvisning på instrumenterne kan også snyde.
Jeg prøvede eks. engang, da jeg var helt ny med VWere og ikke kendte deres nykker, at få pillet en motor ud, fordi den hele tiden blev for varm og advarselslampen blinkede efter kort tids kørsel ."Dr. Porters" dom var en defekt toppakning/topstykke....ilægning af anden motor viste samme problem :? :? ....som efterfølgende viste sig at skyldes, ikke at motorerne blev varme, men at der kom vand op i følerstikket øverst på ekspansionbeholderen så det viste forkert :o :o
-
Hej igen Paul og tak skal du ha'.
Ja, de gamle udrangerede VWer kan gi' en grå hår i hovedet før tid :lol: :lol:
Det med ændring af farven på håret skal jeg ikke bekymre mig om mere :-)
Men jeg trøster mig så med, kun at ha' givet 18000 for den vi købte :wink:
Ja, mere burde min heller ikke at ha kostet. Men jeg udstået ærgelsen og accepteret at sælger fik mig denne gang, og jeg nu er startet fra nul med det jeg har.
Som Belinda vil jeg også nævne noget med termostaten.
Bilen bliver for varm.....men hvis vandet cirkulerer som det skal (køler er jævnt varm, slanger jævnt varme o.s.v.) og den ikke bruger vand eller mangler olie , og ikke mindst, at den er luftet ordentligt ud hvis den har været tom for væske......så kunne det umiddelbart lyde som en forkert termostat med for høj temperatur.
Det er helt sikkert en af de ting jeg har i tankerne og vil prøve at skifte, hvis de andre tiltag ikke virker.
Men uha......mange år med de modeller har givet en del erfaringer, både gode og dårlige....og ofte kan noget der ligner bagateller være dybt alvorlige fejl og omvendt :lol: :lol:
En simpel ting som hvis bremserne hænger bare en lille bitte smule, det kan medføre temperaturforhøjelse på bilen.
Jeg skal love dig for at bremserne ikke hænger. Det gjorde de da jeg kørte hjem med bilen efter handelen. Men det var de første 2.500 kr jeg brugte penge på til bilen, nye bremser - all over.
Fejlvisning på instrumenterne kan også snyde.
Det gør den ikke. Når jeg kører f.eks 50-80 km/t ligger viseren klippefast præcis i midten hen over rød diode. Så snart jeg accelerer op i 90-100 km/t kravler viseren helt derop hvor man ikke har lyst til at se den, og så må jeg sætte farten ned til 80 igen.
Jeg prøvede eks. engang, da jeg var helt ny med VWere og ikke kendte deres nykker, at få pillet en motor ud, fordi den hele tiden blev for varm og advarselslampen blinkede efter kort tids kørsel ."Dr. Porters" dom var en defekt toppakning/topstykke....ilægning af anden motor viste samme problem :? :? ....som efterfølgende viste sig at skyldes, ikke at motorerne blev varme, men at der kom vand op i følerstikket øverst på ekspansionbeholderen så det viste forkert :o :o
(Dejligt med sådan noget dos-programmering her på sitet jeg heller ikke kan finde ud af...:-)
-
Ang. vandtemperaturen: Står temperaturnålen konstant eller varierer den med motoromdrejningerne. Hvis sidstnævnte er tilfældet, check da kileremmen mellem krumtapakslen og vandpumpen. Hvis selve kileremmen er i ok forfatning og stram, check da for slid på kileremsskiverne ved vandpumpen og krumtappen. Jeg har været udsat for kilremsslip ved høje omdrejningstal de nævnte steder, men hvor slippet ikke har været værre end at der stadig blev ladet strøm på batteriet, hvorfor ingen alarm blev givet til føreren, bortset fra beskeden om den varierende og stedvis forhøjede vandtemperatur. Kileremsslid er enkelt at observere, medens remskiveslid er meget sværere at spotte. [/quote]
-
en ting du også skal tjekke er om der er tilstrækkeligt gennemløb i din køler
har prøvet det med en 62 ford fairlane der hele tiden blev varm og der prøvede vi også alt muligt for at til sidst at finde ud af køleren var tilstoppet
men den var stoppet på såden en måde at vandet kørte igennem køleren men ikke så det blev kølet ordenligt
og har prøvet tilsvarende på en wbx hvor jeg skiftede alt undtagen køleren uden det hjalp
for at finde ud af (da jeg huggede bilen op) at hele kølersystemet var fyldt med snask fra et tidligere motor haveri
-
Hmm..
Hvis der er frisk tyk mineralsk olie på
og
Vandpumpen fungerer 100% (både m.h.t. rem, hjul og lameller indeni)
og
der er kølevæske nok i vandet samt systemet er tæt og udluftet
og
mængdeskruen på pumpen er defensivt til moderat justeret
Så mener jeg ikke at vandtemperaturen bør stige/svinge så drastisk på uret.
Det kan være at en tung højttags turboladet camper kan medvirke til det??? men jeg ville personligt være interesseret i hvad temperaturen EGENTLIGT var forskellige steder i min motor, hvis jeg skulle ud i noget fejlfinding.
Den lille vandtemperaturmåler (der iøvrigt findes i forskellige størrelser og dermed forskellige subjektive "over dioden" stande) er ikke et særligt præcist instrument så jeg ville enten montere VDO olie og vand ure med VDO følere (eller andet lignende kram) eller (som jeg har gjort med min sauger i indkøringsfasen) investere i et billigt infrarødt termometer og så måle direkte på topstykke, vandstudser, slanger, køler, dyser o.s.v. o.s.v. når man har kørt den varm. (Ind på en rasteplads og op med låget).
Så kan man få en fornemmelse på forskellen på olietemperatur, motorbloktemperatur, vandtemperatur, brændstoftemperatur.. o.s.v. o.s.v. og så har man et praktiskt udgangspunkt for fejlfinding.
Min sauger-JX kører efter en typisk tur på 69 km (GPS målt) på motorvej med gennemsnitshastighed 96,2 km/t (GPS målt) med vandtemperatur målt ved udgangsstuds i topstykke på 87-89 grader (målt med infrarødt termometer inkl. fejlvisning på 2 grader) udgangsstudsen til min oliekøler er 89-91 grader varm og indgangsstudsen er 52-54 grader.
Modvind, mere bakket terræn, højere hastiged og last (trailer eller lad) vil selvfølgelig påvirke disse temperaturer, men i mit tilfælde med en til motoren overdimensioneret ekstern oliekøler, ingen turbovarme og oliesprøjt dyser under stemplerne har jeg til dato ikke fået temperaturen på olien (målt på udgangsstuds til oliekøler) over 92-94 grader, jeg kører desuden med en MEGET aggresiv brændstof-tilførsel.
Min overbevisning (med den korte tid jeg har kørt T3) er at problemet med JX ligger ikke i motordesignet (med undtagelse af manglende oliekøling) men i vedligeholdelsen af motoren.
Er man omsorgfuld og har klappen til kværnen åben tit, nusser, tjekker, servicerer og vedligeholder den, så kan jeg ikke se noget i vejen for at køre med samme motor 500.000 km, selv med trailer, læs eller hochdach. Men misser man vedligeholdelsen, enten p.g.a. dovenskab, tidspres, overbevisning, uvidenhed eller manglende erfaring.. alle faktorer vi kender i hverdagen, så hævner det sig. Og det er ALTID med bilen pakket, ungerne fastspændt, en småsulten kone og familien ventende 120 km væk. Det er ikke altid det også regner.. men ofte gør det :lol:
Det er dejligt med nye videbegærlige mennesker herinde og jeg håber i får mange dejlige stunder i jeres nyindkøbte oplevelses-maskiner.
med venlig hilsen
Jan
-
Min overbevisning (med den korte tid jeg har kørt T3) er at problemet med JX ligger ikke i motordesignet (med undtagelse af manglende oliekøling) men i vedligeholdelsen af motoren.
Er man omsorgfuld og har klappen til kværnen åben tit, nusser, tjekker, servicerer og vedligeholder den, så kan jeg ikke se noget i vejen for at køre med samme motor 500.000 km, selv med trailer, læs eller hochdach. Men misser man vedligeholdelsen, enten p.g.a. dovenskab, tidspres, overbevisning, uvidenhed eller manglende erfaring.. alle faktorer vi kender i hverdagen, så hævner det sig. Og det er ALTID med bilen pakket, ungerne fastspændt, en småsulten kone og familien ventende 120 km væk. Det er ikke altid det også regner.. men ofte gør det :lol:
Så sandt!
-
Hej.
Det er omsider lykkes mig at grave mit motornummer frem
Er der nogen som kan hjælpe med hvilken motor og årgang min motor er udfra mit motornummer ?
TDØM 57703398
hyggelige hilsner,
P
-
Hej igen
Har desværre ikke haft tid til at skrive herinde i lang tid pga nyt arbejde.
Men nu har efterårsferien reddet mig lidt fritid, og jeg kan update lidt på tråden.
Vores 1.6td camper har fået normal temperatur igen efter skift af utæt ekspansionsbeholder. Men stadig, ved konstant 100/110 km t ligger temperaturmåleren lige præcis så for meget højt, at man bliver bekymret.
Jeg havde osse problemer med at bilen røg forfærdeligt meget ved koldstart. Det er løst nu efter en tur til mekaniker. Diesel pumpens insprøjtningstidspunkt stod forkert, og den justering har samtidigt givet noget mere træk. Fedt nok, en win win situation.
Ellers kører og starter den bare...7.9.13 :-) Skøn bil.
Skal lige huske at fortælle at jeg havde været til Tønder festival i camperen, og cruisede dejligt musikmæt på vej hjem. Pludselig i mit bakspejl lige før Kolding ser jeg nogle blå blink. Da de kommer tættere på ser jeg til min store forbavselse, at det er en VW T3 pickup fra brand, miljø og beredskabsstyrelsen fra...hed det RY og noget andet! Vildt nok.
Jeg må sige at jeg blev så overrasket over at se en gammel T3 komme fræsende med 120-130 og blå blink, der så nærmest fabriksny ud, at jeg glemte at kigge efter hvad der stod på den. Men altså, der førte den hvide og orange VW stolt an, med en større brandbil liggende pænt bagved. Nærmest som taget ud af en Olsenbandefilm.
Desværre så jeg lidt efter på modsat side, et stort og rigtig grimt massesammenstød, som den var på vej til.
Jeg har prøvet at søge på forskellige beredskabs steder i det syd og sønderjyske for at finde ud af hvem der stadig har sådan en i udrykningsparken, og et billede jeg kunne lægge op, men det er ikke lykkes.
Vender tilbage når jeg har lidt nyt.
P
-
http://www.mikuniheating.com/index.php?p=catalog&parent=29&pg=1
muligvis et sted du kan finde bnoget om dit fyr :D
-
Tak Basse og co.
Jeg er gået kold på det gamle oliefyr. Ved næppe hvor mange timer jeg har spildt på det, men det er rigtig mange. Det ryger ud nu, og jeg har købt et "nyt" brugt Webasto air top 2000 med styring og timer. Så skulle camperen gerne kunne stå og være dejlig varm kl 7.45, parat til at fragte mig på arbejde.
Derudover blir næste projekt at køre en omgang rens i kølesystemet. Med lidt held kan det også hjælpe til med at nedbringe temperaturen en smule ved motorvejskørsel.
Jeg spørger lige igen på en anden måde. Må en diesel gerne "småklapre" lidt i stemplerne når motoren er kold ? Jeg kender ikke andre, så jeg har ingen lyd præferencer. Motoren virker godt justeret nu og kører fint. Men det gør lidt ondt i ørene og kroppen med stempelbanken. Er det normalt ved dieselmotorer ?
BH, P
-
**Jeg spørger lige igen på en anden måde. Må en diesel gerne "småklapre" lidt i stemplerne når motoren er kold ? Jeg kender ikke andre, så jeg har ingen lyd præferencer. Motoren virker godt justeret nu og kører fint. Men det gør lidt ondt i ørene og kroppen med stempelbanken. Er det normalt ved dieselmotorer ? **
Det er helt normalt, at en dieselmotor "snakker hårdere" med en lidt "metallisk bankelyd", når den er kold......
Men det kan selvfølgelig være for meget...såfremt ventilerne står forkert eller dyserne ikke forstøver som de skal....det er ikke fra selve stemplerne det banker
-
Årsagen til at en dieselmotor "banker" (eller måske bedre på tysk: nagelt), når den er kold, skyldes trykforløbet i forbrændingen som det ses på dette link:
http://www.jarlpaulsen.dk/dieseltryk.html
Det er tydeligt at se, at en kold motor har et mere brat stigende trykforløb end en varm (for slet ikke at tale om en benz...)
Udtalt banken kan også skyldes for tidlig injektion af brændstof (for tidligt jsteret pumpe og/eller for lavt dyseåbningstryk på én eller flere dyser), men de forhold antager jeg, at din mekaniker har tjekket.
Hvis du søger lidt i dieselforum, så er der masser af indlæg, der beskriver forhold vedr. pumpetiming, dyseåbningstryk, kompression og forbrænding
Ang. din tempperatur, har du så en faktisk måling, eller er hele historien baseret på de i bedste fald vejledende udlæsninger, dit originale termometer (baseret på upræcise signaler fra en 20-kr-sensor) udviser? Bliver den så varm, at den tænder kølerventilatoren?
-
Hej. Lidt nyt fra Odense
Tak for svaret og hjælpen Jarl. Den sidste uges tid er jeg blevet endnu lidt klogere på vores T3.
Har set vinteren komme og skiftede all kølervæsken ud med 5 liter koboltblå frost væske iblandet vand i forholdet 1:1. (så er vi beredt til -35 gr. dansk isvinter) Inden da kørte jeg systemet igennem med en gang kølerrens. Og så blev der også lige sat en ny termostat i. En gammel 88 graders til en ny 82 graders. Det har sørme fået sat styr på temperaturen som jeg har haft så mange problemer med. Nu ligger temperaturmålernålen lige præcis i midten, og der bliver den liggende...hrra hrra hrra...hurraaa!
Men men, som det er med vores misligholdte mandags bil, kan jeg ikke nå at få armene op, før et nyt problem melder sig på banen. Pludselig kunne bilen ikke starte uden at jeg skulle pumpe med gaspedalen i 10-20 sekunder. Har meget travlt med arbejde så den kom til mekaniker. De fandt en utæt slange på returløbet ved dyserne, således at den tog falsk luft ind. Dieselfilter blev også skiftet selvom jeg lige har skiftet for et par måneder siden. Til gengæld skal jeg nu næsten kun kigge på tændingsnøglen før motoren springer glad igang. Elsker den bil når den har det godt...:-)
Kh, P
-
Så skal du nok overveje at give den noget mere kølervæske.
systemet tager ca. 16 liter, så der skal mindst 8 liter ufortyndet glykol(blå) på