T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: WBX Manden efter 05. August 2008 kl: 19:54:51

Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 05. August 2008 kl: 19:54:51
Se problemt ligger i at komme over 130 hk, for her kan standart dyserne teoretisk set ikke levere benzin nok. Derfor ligger den magiske grænse mellem 120 og 130 hk.

Vil du ha mere en det, skal man som jeg ud i noget programerbart indsprøjtning (Megasquirt, VEMS og hvad de nu hedder allesammen) Her kan man selv styre alle parametere for indsprøjtning og evt. tænding, hvilket gør større dyser kan anvendes.

Med en Haynes bog i hånden (evt. også en bentley manual), et fornuftigt udvalg af værktøj, t3nettet og lidt tålmodighed vil jeg tro du godt selv kan klare opgaven til de 120-130 hk.
+130 hk. koster både flere penge og læsning. Alt afhænger hvilken vej du vælger! (turbo, kompressor, flere omdrejninger, flere kubik :wink:
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Carsten efter 05. August 2008 kl: 21:11:28
jeg har en så-godt-som-ny bentley manual du kan hente i birkerød for 400 - den er et niveau over mig...
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Aran efter 05. August 2008 kl: 21:24:00
Og du kan prøve at kigge på www.dba.dk der kan man ofte finde de rep. bøger man ikke selv er i besiddelse af.
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 05. August 2008 kl: 21:28:40
Som udgangspunkt synes jeg du skal finde en 2,1 DJ el. MV motor, så har du også noget at køre i mens du skruer.

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.

Motoren ville jeg selvfølgelig også renovere med nye lejer, oliepumpe pakninger osv.

Mads Kaa er i gang med denne model.
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 05. August 2008 kl: 21:39:00
samme svar som her: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=54998#54998  :wink:
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 05. August 2008 kl: 22:35:51
Tjaaa... man behøver jo ikke sætte selve kat'en på MV'ern :idea:

Dog er DJ'erens høje komp. forhold godt for virkningsgraden og effekten.
MV styringen er god for brændstoføkonomien.

En DJ med MV styrring er i mine øjne den perfekte løsning med standart komponenter
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 06. August 2008 kl: 10:17:57
Citat fra: "Trolling"
Kan huske fra da min gamle 2.1 DJ smed et ben ud af siden.


Jeps, been there !  :oops:

Derfor skal plejlstængerne ALTID renoveres eller skiftes når man renoverer !
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. August 2008 kl: 11:45:49
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Trolling"
Kan huske fra da min gamle 2.1 DJ smed et ben ud af siden.


Jeps, been there !  :oops:

Derfor skal plejlstængerne ALTID renoveres eller skiftes når man renoverer !


Man skal i hvert fald huske at skifte strækboltene, ikke? :wink:

/Mads
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 06. August 2008 kl: 11:52:17
Citat fra: "Mads-kaa"

Man skal i hvert fald huske at skifte strækboltene, ikke? :wink:

/Mads


Det er ikke nok!

btw. boltene var hele på min crashede motor, det var lejeoverfaldene til gengæld ikke  :P (mit bud er 8 ud af 10 WBX crash skyldes ovale "bigends" på plejlstængerne)
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. August 2008 kl: 12:01:10
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"

Man skal i hvert fald huske at skifte strækboltene, ikke? :wink:

/Mads


Det er ikke nok!

btw. boltene var hele på min crashede motor, det var lejeoverfaldene til gengæld ikke  :P (mit bud er 8 ud af 10 WBX crash skyldes ovale "bigends" på plejlstængerne)


Hvorfor sker det på en nyrenoveret motor? Var det ikke nye lejer??

/Mads
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 06. August 2008 kl: 12:02:47
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvorfor sker det på en nyrenoveret motor? Var det ikke nye lejer??
/Mads


Jo, men jeg havde "glemt" at tjekke ovaliteten på plejlstængerne !
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: jankjerbye efter 06. August 2008 kl: 12:44:08
Jeg har en WBX 2.1 DJ der kan høres og køres i bilen.

Den står i Jylland..

Du får lige en PM

/Jan
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Herr_Jensen efter 06. August 2008 kl: 16:18:03
Citat fra: "WBX Manden"

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.


Sikke dog en spaendene lille traad. Kan man med den indk0bs liste faa sig 120-130 hk ud af en MV'er?

Vil sliddet paa bussen blive st0rrer pga. de exta hk?

Kan man skrue katten af? Forurener den saa ikke for meget til at klare syn? Jeg er godt klar over man ikke bare kan hive den af. Er det MegaSquirt eller dets lige som erstatter Kat'ens funktion?

Mange tak

 - Jensen

PS: Naar der staar 'LIFT 420, DURATION 276' hvad betyder det saa helt praecist?
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. August 2008 kl: 16:21:58
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "WBX Manden"

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.


Sikke dog en spaendene lille traad. Kan man med den indk0bs liste faa sig 120-130 hk ud af en MV'er?

Vil sliddet paa bussen blive st0rrer pga. de exta hk?

Kan man skrue katten af? Forurener den saa ikke for meget til at klare syn? Jeg er godt klar over man ikke bare kan hive den af. Er det MegaSquirt eller dets lige som erstatter Kat'ens funktion?

Mange tak

 - Jensen


Kat'en kan tages af uden problemer, men du skal beholde lambda-sonden. Jeg mener din bil er i øvrigt så ny at den skal have kat, men man kan få race-kat's hvis det er helt vildt.
På en syncro ville jeg nok gå efter en lidt anden opsætning, med mere bundtræk pga. vægt osv.

/Mads
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. August 2008 kl: 18:27:40
Citat fra: "Trolling"
Citat fra: "WBX Manden"
Som udgangspunkt synes jeg du skal finde en 2,1 DJ el. MV motor, så har du også noget at køre i mens du skruer.

Mit forslag er som følger:

-køb en anden knast (f.eks. Engle W100, men bedre alternativer kan nok findes) Pris: ca. 1000 kr.
- opgrader til T1 massive ventilløftere Pris: ca. 2500 kr. inkl. løftere
- andet vippetøj og justeringsskruer Pris: ca. 1000 kr.
- nye CrMo stødstænger Pris: ca. 500 kr.
- bedre udstødningssystem med mere flow Pris: 0- xx000 ? kr.
- lidt nulring og tilpasning af topstykker, ventiler, indsugnings- og udstødningskanaler osv. Pris: 0 kr.

Motoren ville jeg selvfølgelig også renovere med nye lejer, oliepumpe pakninger osv.

Mads Kaa er i gang med denne model.


Skal bare lige sikre mig at det er den korrekte knast?
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5265

Korrekte ventil løftere eller?
http://www.mooreparts.com/store/product/630/AC109308/


Knasten er den Rasmus henviser til, men der er mange andre på markedet.

Løfterene er også de rigtige, men husk at blokken skal modificeres inden du kan bruge type 1 løftere. Allrounder herindefra kan måske hjælpe dig med det.

Rasmus' Rakarör udstødning er kun de bageste potter, forrørene er std., og det er så vidt jeg ved hyldevarer.

/Mads
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 06. August 2008 kl: 21:49:08
Citat fra: "Herr_Jensen"


Sikke dog en spaendene lille traad. Kan man med den indk0bs liste faa sig 120-130 hk ud af en MV'er? Njaa... nok ikke helt, men tæt på

Vil sliddet paa bussen blive st0rrer pga. de exta hk? Sansynligvis på gearkassen rent teoretisk, men ikke bilen i sig selv.

Kan man skrue katten af? Forurener den saa ikke for meget til at klare syn? Jeg er godt klar over man ikke bare kan hive den af. Er det MegaSquirt eller dets lige som erstatter Kat'ens funktion?
Nej, er bilen født med kat, kan den ikke synes uden ligemeget om der er megasquirt eller lign. Man kan jo vælge om kat'en så skal monteres hvert 2. år
Mange tak

 - Jensen

PS: Naar der staar 'LIFT 420, DURATION 276' hvad betyder det saa helt praecist?

 
0.420 står for knastens lift i inches, 276 står for indsugning og udstødnings knasternes overlap i grader

Citat fra: "Trolling"
WBX den udstødning du har fået fra Rakarör, er det bare en bestillings vare eller skal den speciel laves?


Det var bare std. potter og rør fra hylden. Jeg vil bygge en mere støjsvag næste gang, som samtidig går helt op til topstykkerne !

Citat fra: "Trolling"
Tak Mads.
Det ser umiddelbart ud til at man kan spare en del ved at købe i USA. Så er spørgsmålet bare om de vil sende det over til mig.

Det vil de gerne... Huske at tilføje told og håb på du får det rigtige  :wink:
Som et lidt dyrere alternativ har "farmer" aka. Torben på vwnettet et bredt udvalg af nye dele til salg. Han kan godt være lidt sur og kort for hoved, men levere varen til en ok pris. Han har også meget erfaring med tuning af VW'er og kan godt lokkes til at hjælpe med at få de rigtige dele som passer sammen mv

Men jeg kan vel ikke nøjes med en 2.1DJ jeg skal vel også skifte min 4 trins gear kasse ud? Hvad er det for en 4 trins du har, kode ?


Husk for øvrigt, hvis du skifter fra kaburator til insprøjtning (MV, DJ) skal tanken og benzinpumpe skiftes.
Resten af ombygningen er plug'n play, hvis man har det separate ledningsnet som sidder på MV/ DJ
Titel: Ny motor (1)
Indlæg af: WBX Manden efter 06. August 2008 kl: 22:01:13
Citat fra: "Trolling"

Men skal jeg så ha hydrauliske løftere også?


Nej.

Din blok skal også laves om til massive T1 løftere.
Farmer ved hvilke knaster og løftere der gode og hvilke der passer sammen.