T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 18. April 2006 kl: 23:58:38
-
Hej Martin
Velkommen til - godt at se at du er kommet herind.
Jeg har ikke fået set i kælderen endnu, men jeg mener at den jeg har passer.
Mvh
Jens Jakob
-
Hej Martin
Det er en ABD;
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
Mvh
Jens Jakob
-
Så vidt jeg kan se, virker gearskiftet nede på gearkassen korrekt
Du har tjekket at de ikke bare sidder lige på den anden side når du trykker gearstangen ned for at komme i bak?
-
Hej Martin
Her er nogle gode guides til koblingsskift -incl. info omde små pakninger:
http://volksweb.relitech.com/clutch.htm
http://www.benplace.com/vw_clutch_job1.htm
Jeg har skrevet ind på Vanagon listen, og spurgt om ABD gearkassen passer på en DF motor.
Held og lykke
Jens Jakob
-
så vidt jeg har forstået på andre indlæg her i forummet er det ligemeget om det er en diesel eller benzin gearkasse man finder man skal bare sætte sit eget koblingshus over på den gearkasse man skal have på
på min sidder der feks en gearkasse fra en diesel
-
Hej,
Jeg har researchet lidt;
-------------
Yes the ABD gearbox will fit on the DF engine!
All gearboxes generally fit on each machine except the Diesel machines.
Good luck
Jan-Uwe Lahann
-------------
Håber der kommer mere info ind i løbet af dagen.
JO, tjek lige en anden ting, at alle gevind i drivakslen til unbrakoskruerne virker - det er det eneste andet jeg kan komme på.
God fornøjelse
Jens Jakob
-
jeg har som sagt en diesel kasse på min wbx og der byttede jeg bare rundt på koblingshusene
og det gik nemt og smertefrit (lige bortset fra at den lyder som noget der er skruet af en sporvogn)
-
Hej Martin
Ja, generelt passer alle gearkasser sammen ( med undtagelse af de allertidligste 80-81 modeller). Også på tværs af benz og diesel. Ved ændring mellem benz. og diesel skal koblingsklokken og det bagerste stykke af gearakslen skiftes. Denne operation varer under et kvarter.
Det du skal fokusere på, er gearkassens udveksling og stand. Det er røvirriterende at køre med en gearkasse, som ikke passer til motorens moment- & effektkurve. Med andre ord skal du kigge på gearingen.
Så er der standen. Det er efterhånden en velkendt sag at T3-gerakasser er ganske sårbare. Undersøg følgende:
Hvordan er selve kassen? Den tærer voldsomt - især ved boltene, det forreste ophæng og ved drivakslerne.
Hvordan er synkronhovederne? De er tilbøjelige til at revne - særligt til de to højeste gear. Problemet er løst på gearkasser efter '90. Symptomerne her vil være, at den er tilbøjelig til at sætte sig fast i et af de to høje gear.
Hvordan er synkromeshringene? De slides hurtigt, og medfører "kradsende" gearskift.
Er der ingen problemer på de nævnte felter, så er du godt hjulpet.
-
Hej Jarl (og andre)
Hvordan tjekker vi?
a) Montere gearkasse og se hvordan det går?
b) Skille gearkasse ad, og inspicere visuelt?
c) Er der nogen nemme måder?
Det er en ABD gearkasse fra en DG motor, og den skal på en DF motor.
I.flg skema er der lille forskel i slutgearing - hvilken forskel gør det - med mindre man ofte kører med fuld last?
Gode input modtages med velbehu.
Med venlige hilsner
Jens Jakob
-
Hej Martin
Spærret er som regel eftermonteret, hvis du vil være helt sikker skal du have skidtet fra hinanden og kigge efter sådan en her (http://www.csp-shop.de/cgi-bin/shop2/shop_main.cgi?func=det&wkid=9239591055&rub1=Transmission&rub2=Differential&artnr=17340a&pn=0) <---Link
Chancerne for at den har er nok størst hvis det er en gammel mili-vogn!
/Mads
-
Hej Martin
FEDT det virkede - jeg er virkelig glad for at jeg kunne hjælpe dig :-)
Det kunne stadig være sjovt at få gearkassen en dag - om ikke andet til at "øve" mig på :-)
Med VWenlige hilsner
Jens Jakob
-
spærre
Og de er bare svære at opdrive, men WBXmanden har et, som han snart sender til mig for en plovmand :D :D :D
-
Er der nogen der ved om der findes flere forskellige syncro-gearkasser, der er jo lidt forskel på om man råder over 112HK eller 70Hk. Så vidt jeg ved er der kun én??
-
Ja, der finde adskillige, se http://www.t3-infos.de/images/Syncrogetriebe-Liste.gif
Jeg har det problem at min gearkasse hopper ud af 4 gear, og min første indskydelse var at køben en brugt i tyskland, og smide den på, istedet for at skulle prøve at renovere den gamle. Men efter at have fundet oversigten der, er jeg gået lidt væk fra den plan, problemet er at de forskelle differentialer i syndro gearkasserne har forskellige oversættelser. Der sidder jo også en gearkasse/differentiale forest og den skal have samme oversættelse for ikke at ødelægge visco koblingen, så der er lige så mange forskellige typer foreste gearkasser, som bagerste.
-
Super tabel, mht oversættelsen....ja det har du jo ret i ! Ideen hermed skrottet også herfra.
-
spærre
Og de er bare svære at opdrive, men WBXmanden har et, som han snart sender til mig for en plovmand :D :D :D
Hvis vi snakker Euro er det ok, så får du gearkassen med...
Nu vi snakker gearkasser og gearing, så er denne her rigtig god til at sammenligne, husk at finde din gearkasse i rolldownmenuen og tast din dækstørrelse ind... : http://www.stud.uni-saarland.de/~mamr0001/GetriebeRechner.html
-
Hmm meget interessant det casper skriver m.h.t. til flere slags syncro gearkasser.
Men det må vel være til at finde ud af.
Jeg har selv en rådden gearkasse i min syncro og vil skifte den med en anden jeg har på min reservedelsbil. Heldigvis er reservedelsbilen også en 1,6TD så mon ikke det går.
krimi har også fået en ny gearkasse i sin benzinsyncro der er til salg her på siden og han har en 2,1 benziner.
Det kunne være spændende at finde ud af om dem til 112Hk versionen er mere holdbare end dem til 1,6TD f.eks. men det er nok relativt usandsynligt.
Jeg har ihvertfald ikke noget valg, jeg skal have skiftet min da aluhuset er revnet og den drypper med gearolie. Der er ikke nogen der er friske på at gi en hånd med skiftet vel?
Nå.. tilbage til mit starter/relæ problem. Dokaen står stille og kukkelurer..
-
Der er ikke nogen der er friske på at gi en hånd med skiftet vel?
Ring lige når du har fået bil 2 hjem, det kan ikke vare længe før jeg skal i gang med min motor
Jørn
51 32 68 24
-
jankjerbye: Hvis ikke den gearkasse der sidder på din reservedelsbil har den samme udveksling så går det ikke, selvom den begge stammer fra en 1,6 TD, fx. har AVS og AVK 5,43 og 5,83 i udveksling og de stammer begge fra en 1,6 TD.
Men nu du har en hel reservedelsbil så er den ikke længere, bare tag den foreste gearkasse om flyt med over, så ved du at de passer sammen.
Den kunne også være at man kunne flytte differentiale delen fra den gamle gearkasse over i den ny så oversættelsen i den nye bliver hvad der sad i den gamle. Bare en hurtig tanke, men det er der sikkert flere herinde der ved mere end mig om gearkasser, der kan svare på
-
Den kunne også være at man kunne flytte differentiale delen fra den gamle gearkasse over i den ny så oversættelsen i den nye bliver hvad der sad i den gamle. Bare en hurtig tanke, men det er der sikkert flere herinde der ved mere end mig om gearkasser, der kan svare på
Ja, det kan man - endda ret udramatisk.
-
Den kunne også være at man kunne flytte differentiale delen fra den gamle gearkasse over i den ny så oversættelsen i den nye bliver hvad der sad i den gamle. Bare en hurtig tanke, men det er der sikkert flere herinde der ved mere end mig om gearkasser, der kan svare på
Ja, det kan man - endda ret udramatisk.
Hva' med spidshjulet, hvor nemt er det at skifte ?:roll:
Så vidt jeg ved ret omfattende... :?:
-
Ups! Du har ret! Jeg sad med et billede af selve differentialet inde i hovedet, da jeg skrev. Spidshjulet er jo den bagerste del af den lave gearaksel og skal selvfølgelig skiftes sammen med differentialet. DXet er altså ikke fedt, hvis ikke man har gjort det nogle gange før!