T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jesper efter 17. August 2008 kl: 19:58:12

Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 17. August 2008 kl: 19:58:12
Ja, det røde lyn har altid startet rigtigt pænt (bortset fra min el-fejl) dvs nøglen drejes til forglødning og ca 5 sek efter springer bilen i gang - selv uden træk af koldstarts kablet.

På det sidste 2 uger er følgende observeret (i rækkefølge):

1) Starter dårligere i koldt vejr
2) Ujævn motorgang uden brug af koldstartskablet
3) Længere forglødning påkrævet
4) Hvid røg ved start
5) Stort set umulig at starte

Jeg har checket, at der er spænding på broen - Jeg har også prøvet at trække strøm direkte fra batteriet til broen - samme resultat. Har haft det første gløderør ude og kan ikke rigtigt få liv i det (ledning fra batteriet til toppen - kappen til stel) Synes det så meget pænt ud, men lugtede mere af motorolie end diesel...

Jeg har observeret luft i brændstofslangen og det virker lidt som om der bliver skabt vacuum ned til dieselfilteret når motoren tørnes (når jeg løsner studsen i bunden af filteret kan jeg høre en boblende lyd)

Jeg har (desværre) også opdaget, at jeg har kørt med lidt for lidt kølevand på (ca. 0.75l under min stregen) så spørgsmålet er om det i sig selv er nok til at slå det sidste kompression ihjel - det er nemlig det jeg er bange for er en del problemet... Temp er dog aldrig kommet over dioden, men lampen begyndte at blinke. Det er ikke lige sådan at trille ned til Bosch for at få målt kompression når den ikke kan starte...

NÅR den kører, kører den fint og trækker også pænt. Holder samme topfart som altid, så ingen problemer her...

Jeg ser tre muligheder:

- Gløderørene er stået af et efter et (det første virker i hvertfald ikke længere)
- Kompressionen er blevet væsentligt forringet over tid
- Der kommer ikke diesel nok til pumpen når motoren forsøges startet
- Kombinationer af ovenstående

Er det normalt at de (gløderørene) står af på næsten samme tid - de virkede alle 4 perfekt da jeg fik nye dyser i januar og problemet er som sagt opstået på under to uger...

Jesper (igen lidt træt af sin bus)
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: jankjerbye efter 17. August 2008 kl: 20:14:00
Startbesvær og hvid røg... så ville jeg pille alle gløderørene ud og teste dem...

Skift til nogle kvalitetsrør de holder til lidt mere.. evt. nogle af "skandinaviens" modellen der er lidt længere eller f.eks nogle Duratherm.. Køb dem i Tyskland, der koster de det samme som "noname" rør koster i dk.

Der er vist et par indlæg om skift af gløderør.

mvh

Jan
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: PARKHAVE efter 17. August 2008 kl: 21:43:19
Det er nok ret naturligt at de sidste står af kort efter det første. De har trods alt kørt lige mange kilometer.
Fald nu ikke for fristelsen med kun at skifte det/de défekte.
Alle 4 skiftes samtidig. Alt andet er kun en nødløsning.
Når de er skiftet kan du kigge på det andet hvis der stadig er problemer.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Eva efter 17. August 2008 kl: 23:33:55
**1) Starter dårligere i koldt vejr **

Kan skyldes manglende forvarme eller  dårlig kompression


**2) Ujævn motorgang uden brug af koldstartskablet **

Det er helt normalt med ujævn motorgang hvis ikke koldstartkablet bruges.

**3) Længere forglødning påkrævet **

Muligvis brændt et eller flere gløderør

**4) Hvid røg ved start **

Kan også skyldes manglende brug af koldstart....men desværre også defekt toppakning/topstykke


**5) Stort set umulig at starte **

Defekte gløderør eller manglende kompression



***Jeg har (desværre) også opdaget, at jeg har kørt med lidt for lidt kølevand på (ca. 0.75l under min stregen) så spørgsmålet er om det i sig selv er nok til at slå det sidste kompression ihjel **

Det er i hvert fald nok til at ødelægge en toppakning/et topstykke.....og nu skriver du den var ca 0,75 liter under minimum mærket.....blev anlægget luftet ud, så du er sikker på det ikke manglede endnu mere væske.....,min  erfaring hvis lampen blinker for væskemangel,  så fyldes beholderen, anlægget luftes behørigt ud, og så kan der typisk være et par liter eller tre mere end det der mangler i beholderen ....for øvrigt må vandet jo også være forsvundet et sted hen......måske defekt toppakning/topstykke :wink:

Har nøjagtig samme problem selv p.t.   :(
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 18. August 2008 kl: 12:00:45
Jeg cykler ned til Bosch i dag og får 4 nye gløderør til det røde udyr... og når den så forhåbentlig kører igen og er blevet luftet ud og efterfyldt med vand, bli'r der testet kompression.

Kunne i øvrigt ALDRIG drømme om kun at skifte et enkelt gløderør he he. Men er lidt imponeret over at de alle kan gå inden for 14 dage.

Mvh Jesper
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: jankjerbye efter 18. August 2008 kl: 13:41:44
Uh.. BÅSJ?...

Hvad kommer sådan 4 til at koste sådan et sted?

/Jan - med driftsregnskabet for sin T3 åbent i et vindue ved siden af  :wink:
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 18. August 2008 kl: 15:18:29
En bondegård ca... 121 + moms pr stk (Duratherm), men de ville fandme ha (hold liiiige rigtig godt fast) 620 kroner for relæet eks moms, men så er det også originalt...

Men når man SKAL bruge bilen er der langt til Tyskland efter stumper - eller Hovwdiaudi for den sags skyld.

 :shock:
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: FarT3 efter 18. August 2008 kl: 15:47:42
Der må da kunne findes et brugbart brugt relæ herinde blandt vennerne.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: jankjerbye efter 18. August 2008 kl: 15:50:02
Hmm.. ok.. Det var også en slat.. men så er du da godt kørende.. Duratherm er god kvali. Jeg gav vist 70 kr pr styk i Tyskland.

Men det relæ? Argh.. er du sikker på relæet er røget? Ellers er der ret sikkert nogen i KBH området der har et ekstra brugt mens du venter på levering.

mvh

Jan
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 18. August 2008 kl: 16:01:08
Tror det andet virker stadig, så smutter lige ud og afleverer det igen!! Gad bare ikke stå og mangle det hvis det var, så derfor tog jeg det med. Havde ikke regnet med prisforskellen var SÅ stor til de uoriginale...


Nu skal jeg hjem og have fingrene bukket i vinkel  :D
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 18. August 2008 kl: 23:14:56
Alle 4 gløderør var gået :shock: Kunne man forestille sig at relæet er/har været defekt, så de har kørt konstant eller i hvertfald meget længe. Når jeg tester slukker det efter et lille minuts tid, men måske det har hængt og på den måde brændt rørene?

Har sat de to sværeste i - ikke så galt som jeg frygtede udfra trådene herinde (men er heller ikke kommet til de små møtrikker endnu)
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: poot efter 18. August 2008 kl: 23:28:29
Hej Det kan godt være det er forkert, men jeg kører med dette relæ i øjeblikket.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=2031716349&n=848421626&pn=1160611265

Det har da de samme ben, og bilen starter med det samme.

Hilsen Poul
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: casper efter 19. August 2008 kl: 01:04:03
et minut er aaaaaalt for lang tid, så svaret til spørgsmålet er ja. Lang glødetid=kortere levetid på rørene.

Det er formentligt signalet fra vandtemp til gløderelæ der mangler, hvis relæet ikke for det signal tror den bilen står i sibirien og gløøder derfor i de maksimale 60 sek.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: jankjerbye efter 19. August 2008 kl: 10:04:02
Ja.. tjeck lige ledningen på temp føleren på studsen i enden af topstykket, skift den evt. de koster ikke alverden. I mellemtiden så lad den bare gløde maks 10-15 seks.. det burde være alt rigeligt for at få den igang.

Men det er da kanon at den har kunnet trække sig selv igang uden gløderør.. så skal du ihvertfald IKKE frygte for din kompression!

Sugediesel med oliesprøjt.. det er sku noget holdbart kram. 8)

3 cheers for the invunerable sauger!  :D

Hvor tit skifter du olie?

mvh

Jan
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 19. August 2008 kl: 10:19:29
Citat fra: "jankjerbye"
Ja.. tjeck lige ledningen på temp føleren på studsen i enden af topstykket, skift den evt. de koster ikke alverden. I mellemtiden så lad den bare gløde maks 10-15 seks.. det burde være alt rigeligt for at få den igang.


Der sidder også en enkelt føler på studsen i siden af topstykket, sender den også signal til relæet? Jeg skal have nye følere helt sikkert. Hvordan cheker jeg om de virker??

Citat fra: "jankjerbye"

Men det er da kanon at den har kunnet trække sig selv igang uden gløderør.. så skal du ihvertfald IKKE frygte for din kompression!


Altså, det startede jo med jeg pludselig skulle til at trække koldstartskablet (et rør nede). Har kun tidligere haft brug for det i minus grader. Så skulle starteren til at køre 3 sek i stedet for et halvt sekund (to rør nede) og til sidst i 10-15 sekunder for at få den igang (tre rør nede). Jeg kan pricipielt godt få den igang nu, 20-30 sekunder på starteren (alle rør nede) og mere røg end fra Viggo-mobilen, men det nænner jeg ikke for hverken batteri eller starter!

Er dog stadig overrasket over at alle rør gik på under 14 dage  :roll:
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. August 2008 kl: 10:27:25
Citat fra: "Jesper"

Er dog stadig overrasket over at alle rør gik på under 14 dage  :roll:


Det gjorde mine også............fra den ene dag til den anden, skulle jeg tørne på starteren!

Dog havde jeg et som virkede men jeg havde også en fejl i gløderelæet..
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Eva efter 19. August 2008 kl: 11:55:45
Jesper, du skriver at
"Altså, det startede jo med jeg pludselig skulle til at trække koldstartskablet (et rør nede). Har kun tidligere haft brug for det i minus grader"

Nu er jeg ikke specialist, men min  "doktor Porter"  siger altså, at  uanset det er nødvendigt eller ej, så er det bedst  for motoren (og gløderørene) altid at bruge koldstarteren når motoren er kold.

Og så siger han, at hvis en motor går helt jævnt  i tomgang umiddelbart efter start uden brug af kablet når motoren er kold, så er den ikke justeret rigtigt i brændstofpumpen , men at indsprøjtningstidspunktet så hele tiden er som hvis koldstarteren var aktiveret......

Men hvis  bilen hakker lidt i det og ryger når den startes uden koldstarter, og hvis den så går jævnt og ikke ryger ved brug af koldstarten, så er den i orden.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 19. August 2008 kl: 12:41:39
Hej Eva,

Tak for svaret. Der har været diskuteret omkring koldstartskablet før. Mine ventiler, pumpe og dyser står korrekt, så jeg tror ikke problemet ligger her. Og koldstartskablet giver da også en mærkbar forskel men kun ved (meget) kold motor.

Måske jeg bare skulle trække det hver gang fremover??
Mvh Jesper
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Eva efter 19. August 2008 kl: 12:56:17
Citat fra: "Jesper"
Hej Eva,



Måske jeg bare skulle trække det hver gang fremover??
Mvh Jesper


Det er i hvert fald det råd jeg har fået...altid bruge koldstart ved kold motor.

Og du skal kunne høre/mærke forskel på om koldstarten er trukket  eller ej  ved start .

Også hvis du eks. prøver at trække koldstarten ud mens motoren er i gang og varm skal du også kunne høre forskel...ellers står det forkert.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. August 2008 kl: 13:09:50
Citat fra: "Eva"
Citat fra: "Jesper"
Hej Eva,



Måske jeg bare skulle trække det hver gang fremover??
Mvh Jesper


Det er i hvert fald det råd jeg har fået...altid bruge koldstart ved kold motor.

Og du skal kunne høre/mærke forskel på om koldstarten er trukket  eller ej  ved start .

Også hvis du eks. prøver at trække koldstarten ud mens motoren er i gang og varm skal du også kunne høre forskel...ellers står det forkert.


der sker ingenting ved ikke at tage koldstarteren eller ej! Den fremskynder bare indsprøjtnings tidspunktet.

En motor som jesper (nu "kender" jeg lidt til den) eller min egen som er fin indstillet og slår igang med det samme i varmt vejr, viser sunde tegn - min egen mister et par slag de første 10 sekunder den køre - og den er timet som den skal.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: KHSalvesen efter 19. August 2008 kl: 17:47:46
Citat fra: "Eva"
og du skal kunne høre/mærke forskel på om koldstarten er trukket  eller ej  ved start .

Også hvis du eks. prøver at trække koldstarten ud mens motoren er i gang og varm skal du også kunne høre forskel...ellers står det forkert.
Det har jeg aldrig hørt.! Eller hørt om.!
Over 2000 RPM regulerer den jo samme sted hen alligevel. Backmobilens håndtage er aldrig skubbet ind.!


(Porter er altid godt :P  og kan kurere mange ting, men biler  :?:  :lol:)

Kurt
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 19. August 2008 kl: 18:30:35
Så, nu starter den igen bare jeg kigger på nøglen  :D  :D

Tempføleren til gløderelæet er gået - relæet virker som det skal, hvis jeg sætter ledningen ned på føleren til instrumentbrættet på helt varm motor lyser lampen til forglødning ikke når nøglen drejes.

Så snart motoren er igang er der ikke spænding på broen til rørene heller (med forbehold for den tid det tager at gå om og måle)

T-Hansen har ingen temperaturfølere til Transportere, kun til Golf og de er lige lidt tykkere end dem Transporteren bruger desværre. Umiddelbart burde de dog kunne bruges, hvis man kan få stikket på?

HoVWdiaudi:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=264378

T-Svansen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2034307017&n=492849534&pn=677743390

Prøvede for sjov at følge vedledningen på side 63 i "protraining guiden" vedr acceleration (sådan et røvercheck om motorens tilstand) Ved godt det er lavet til en Jetta eller lign. størrelse bil, men det tager mig ca 22 sekunder at accelerere fra 35mph til 55 mph i 4. (og 5. for den sags skyld) Langsomt ja, men vel tegn på at hvis en Jetta bør klare det på max 18 sek er 22 sek vel ok for en gammel bus.

Mvh Jesper
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Eva efter 19. August 2008 kl: 22:30:23
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "Eva"
og du skal kunne høre/mærke forskel på om koldstarten er trukket  eller ej  ved start .

Også hvis du eks. prøver at trække koldstarten ud mens motoren er i gang og varm skal du også kunne høre forskel...ellers står det forkert.
Det har jeg aldrig hørt.! Eller hørt om.!
Over 2000 RPM regulerer den jo samme sted hen alligevel. Backmobilens håndtage er aldrig skubbet ind.!


(Porter er altid godt :P  og kan kurere mange ting, men biler  :?:  :lol:)

Kurt



Dr  (Trans)Porter  = min VW mekaniker   :wink:
Nu går motorern jo forhåbentligt ikke med 2000 rpm i tomgang,,,og hvis du ikke kan høre forskel på motorgangen hvis koldstarten trækkes med varm motor, så virker som minimun koldstarten ikke   :wink:
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: KHSalvesen efter 20. August 2008 kl: 19:47:05
Citat fra: "Eva"
Citat fra: "KHSalvesen"
Citat fra: "Eva"
og du skal kunne høre/mærke forskel på om koldstarten er trukket  eller ej  ved start .

Også hvis du eks. prøver at trække koldstarten ud mens motoren er i gang og varm skal du også kunne høre forskel...ellers står det forkert.
Det har jeg aldrig hørt.! Eller hørt om.!
Over 2000 RPM regulerer den jo samme sted hen alligevel. Backmobilens håndtage er aldrig skubbet ind.!


(Porter er altid godt :P  og kan kurere mange ting, men biler  :?:  :lol:)

Kurt



Dr  (Trans)Porter  = min VW mekaniker   :wink:
Nu går motorern jo forhåbentligt ikke med 2000 rpm i tomgang,,,og hvis du ikke kan høre forskel på motorgangen hvis koldstarten trækkes med varm motor, så virker som minimun koldstarten ikke   :wink:
Koldstarteren virker fint efter hensigten. Særligt når det er koldt, jeg gider bare ikke trykke den ind igen.
På de tre motorer jeg har erfaring med, har jeg aldrig hørt nogen forskel om jeg trækker eller skubber håndtaget hvis bare motoren er varm.


Hvor meget bruger i andre jeres koldstartshåndtag. ?

Kurt
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: casper efter 20. August 2008 kl: 19:53:58
mit er trukket, immer und alles

Men nu kører jeg også med en fornuftig defensiv timing af dieselpumpen, hvis man har timet sin pumpe så aggresivt, at der kommer en markant lyd (nageln på tysk) når man trækker håndtaget så står pumpen alligevel aaaaaaaaaaalt for tidligt.

og modsat, hvis maskinen starterter og går helt rent uden håndtaget er trukket, så er pumpen også timet for agressivt.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Eva efter 20. August 2008 kl: 21:27:40
Når koldstarten er trukket,   åbner pumpen 2.5- 3 °  for tidligt, hvilket ikke er optimalt for motoren at køre med konstant,  da det medfører, at  dyserne ikke leverer den rigtige forstøvning/indsprøjtning når stemplerne når dødpunktet (stemplet i top), og det får man både en dårligere forbrænding af, motoren kokser mere til og i værste fald kan der brænde hul i stemplerne, samt motoren forurener meget mere end nødvendigt


Forkert indsprøjtningstidspunkt  og dets ffekt på NOx  (kvælstofoxider) . Ved 3° for tidlig indsprøjtning er koncentrationen af NOx over 100% højere end ved korrekt tids-punkt.
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 22. August 2008 kl: 15:20:04
Ha ha, temp.føleren koster over 200 kr plus moms hos VW ligesom relæet der kostede 767 kr hos Bosch (dog inkl) moms. Hvor er det godt vi har HoVWdiaudi hva'?

I øvrigt, er det normalt der SLET ingen forglødning er ca 10-15 min efter man har parkeret (5-10 min køretur)

Den starter nemlig faktisk lettere på kold motor med forglødning end på varm motor (15min efter) uden forglødning ... tid til at hive toppen af snart, ja ved det godt

God weekend
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jarl efter 22. August 2008 kl: 21:01:09
@Eva:

1) Koldstartsforstilleren ændrer indsprøjtningstidspunktet 5 grader i tidligere retning i tomgangsniveau. Når motoren roterer over 1800 omdr, så påvirker det hydrauliske tryk fra vingepumpen gradvis pumpens avanceringsanordning (som er den samme, som vi påvirker mekanisk via koldstarteren), så avanceringen overstiger de 5 grader, og dermed er koldstarteren uvirksom. Naturligvis får den effekt igen, når omdrejningstallet igen sænkes. Men da man typisk har meget lille motorbelastning under 1800 omdr., så er risikoen for skader rent teoretisk.

I øvrigt er skrækscenariet om huller i stemplerne en analogi fra benzinmotorer. Det er ikke et almindeligt skadesscenarie i dieselmotorer. De smækker plejllejerne i stedet og lidt senere sender de plejlstangen ud af siden på motorblokken. Been there - seen it - several times.

Og ang. ræssonnementet om tilkoksning, så er det lidt i utakt med argumentet om NOx'erne. NOx'er optræder helt rigtigt mere udtalt ved tidligere indsprøjtning. Men et højt indhold af NOx'er er udtryk for en meget komplet og varm forbrænding - netop det man ofrer lidt af i biler med AGR - med det formål at nedbringe mængden af NOx'er. En anelse for tidlig indsprøjtning kan have mange skadelige virkninger, men tilkoksning er ikke en af dem.

Indsprøjtningstidspunktet skalvære, så Pmax (pressure maximum) opstår nogle grader efter OT, så plejlstangen har fulgt krumtappens excenterbevægelse et stykke ud til siden, så kraften kan afleveres uden at slå direkte ned på lejesløen, men i stedet til at skabe rotation. Gradantallet fra insprøtning til Pmax varierer afhængig af temperatur (og dermed kompression), omdrejningstal og brændstofkvalitet. Desuden varierer forholdet mellem pumpetiming og indsprøjtning afhængig af DÖD (dyseåbningstryk). Alt i alt er det en temmelig kompliceret ligning med mange dynamiske og gensidigt afhængige faktorer.

Men igen: Koldstarteren er kun virksom i tomgangsområdet, og det er ikke der motoren møder belastninger. Til gengæld er vi helt enige om at for tidlig indsprøjtning generelt er en dræber - men det handler jo om pumpetiming og det er en helt anden snak.

@Jesper:

Temperatursensoren i vandstudsen på topstykkets endegavl giver et signal til gløderelæet om, hvornår og i givet fald, hvor længe, der skal glødes. Der kan opstå en overgangssituation, hvor sensoren opfatter motoren som varm nok til, at der ikke skal glødes, men i virkeligheden har motoren brug for glødning. Hvis der er en halvsløv kompression og eller småtrætte dyser bliver misforholdet mere udtalt. Du kan sætte en anden sensor i og håbe på, at den laver lidt mere modstand. Du kan også selv sætte en modstand på kablet. Endelig kan du gøre som jeg: Jeg hader at være under administration af systemer (sagde den gamle VS'er :wink:)Derfor har jeg taget stikket af sensoren. Nu er det så mig der bestemmer hvornår og hvor længe, der skal glødes. Og en harlig afledt effekt af det er så, at når fruen kører i bile, så sidder hun troligt og venter på at den gule lampe slukker efter 120 sekunder - også på en gloende hed sommerdag :wink:
Titel: Tiltagende startproblemer
Indlæg af: Jesper efter 23. August 2008 kl: 01:16:02
Citat fra: "Jarl"
Du kan sætte en anden sensor i og håbe på, at den laver lidt mere modstand. Du kan også selv sætte en modstand på kablet. Endelig kan du gøre som jeg: Jeg hader at være under administration af systemer (sagde den gamle VS'er :wink:)Derfor har jeg taget stikket af sensoren. Nu er det så mig der bestemmer hvornår og hvor længe, der skal glødes.


Yes det havde jeg også overvejet ;o) ville bare høre om det var normalt der SLET ingen forglødning er i visse tilfælde. Dyserne er nye og friske, men det er min top nok ikke længere, så jeg må nok få kompressionen testet og så i øvrigt forberede en lidt større renovering end de små hobbyprojekter jeg har haft indtil nu. Men indtil da tager jeg nok bare stikket af hvis det bli'r værre - den starter stadig fint nok på varm motor... den starter i øvrigt også fint på en vinterdag med 10 sek forglødning.

I øvrigt var det slet ikke noget problem at skifte gløderørene uden at pille dyserne ud. De små møtrikker kommer nemt på hvis man sætter dem fast på fingeren med en lille klat fedt. Så kan man lige komme ned med den anden finger og skrue dem på... Havde jeg ikke læst i forum at det kunne lade sig gøre uden, var dyserne nok kommet ud inden jeg gik i gang  8)