T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jankjerbye efter 24. April 2006 kl: 14:27:39
-
Det lader til den har haft et hårdt liv min stakkels syncro doka. Godt den var billig.
Jeg har lige et hurtigt spørgsmål inde jeg går i gang.
Den har en dyb dunkelyd der er svær at høre hvor kommer fra, men det lyder som højre baghjul. Det er en monoton gentagende lyd ved lave hastigheder somom dækket er deformt eller noget i den stil.
Følgende ting gør jeg i denne uge: Af med hjulet og tjekke bremserne, sætte reservehjul på og køre igen. Lytte.
Hvis det stadigt fortsætte hvad kan det så være? Hjulleje? Trækaksler? Flere modbydelige sager?
-
Hej
Hvis et leje begynder at dunke har det som oftest "sunget" længe. Mit gæt er drivaksler. Det er ikke nemt at retningsbestemme lyde i en t3, så om det er for eller bag kan meget svært at høre. Du kan bytte drivakslerne (højre til venstre og omvendt) det er i hvertfald gratis, men kræver naturligvis lidt sved. :oops:
-
Hmm drivaksler.. ok..
Er det noget man kan køre med i et stykke tid uden at hjulet falder af eller lign fatale ting?
Er det den samme salgs på alm transportere og syncro?
Jeg har en venstre aksel siddende på min reservedelsbil, den højre er pillet af. Det kunne måske tyde på en tidligere reperation.
Jeg har fået min kæreste til at køre bag bilen og kigge på hjulene og hun siger at det ene dæk/hjul ser ud somom det sidder skævt/er bulet. Hmm?
Hvad fanden hedder en drivaksel på tysk? Jeg må hjem og læse i "So Wird es...."
-
Der er jo ikke noget der direkte kan falde af, men dunkelyden kan blive så slem at man bliver nød til at gøre noget.
-
Drivaksel hedder antriebswelle! Så er der da lidt at gå efter!!!
/Mads
-
Men hvis din kæreste siger at dækket er "bulet", så kan det jo også være der den er gal.
Blev selv stoppet af en Falckmand, som lige ville fortælle mig at "kassen" i mit ene hjul, så ud til at være sprunget. Havde selv tidligere stået og gloet på dækket uden at ligge mærke til det (....dumme Dan), men da jeg fik kigget ordeligt efter havde han sgu ret.
Så hvem ved, det kan være det er der den ligger.
Mvh Dan
-
Men hvis din kæreste siger at dækket er "bulet", så kan det jo også være der den er gal.
Enig!
For hjulboltene er selvfølgelig spændt ordentligt - ikke også? (180 nm)
-
Hej Jan
En af mine busser lød til tider somom jeg havde en helikopter efter mig, højre baghjul.
Det var bremsebakkerne der sad løse, og sad og dunkede.......
Held+lykke til
Jens Jakob
-
Aftenen gik med gearoliepåfyldning så jeg må tjekke mere i morgen. Som en lille ekstrabonus er den ene forbremse nu begyndt at hænge og bliver en gang imellem glohed.
pis..
Jeg skal nok lige ha slebet skiverne rene hele vejen rundt med en vinkelsliber eller noget i den stil.
Jeg har på fornemmelsen at den ikke har været vedligeholdt i lang tid .. og alle de små ting nu kommer væltende.
Men.. jeg tjekker hjulbolte og prøver et andet dæk (reserven er selvfølgelig flad, typisk den tidligere ejer)
nm mig her og nm mig der .. mumle.. Det kan da være jeg skulle anskaffe mig en billig momentnøgle.. (sagde manden med det manglende gevind i alugearkassen) :?
-
Når du beskriver din bil, bliver jeg nødt til at løbe hen til vinduet for at se efter min. Det lyder næsten som om du kører rundt i min :lol:
Mvh Dan
-
Hææhææ.. nice one The Dude :lol:
Ja. jeg opdagede også en ANDEN ting der interfererer med mit gearskifte.
Der sidder sådan en metal "bakke" med en udskæring til gearvælgeren. jeg ved ikke helt hvad dens funtion er men det virker somom at den måske skal understøtte tanken eller isolere for køleslangerne eller noget. Den er løs i den ene side og røvrusten (måske er den knækket) og den hænger og dingler og går imod der hvor gearvælgeren skal kunne bevæge sig lige før den går ind i gearkassen, til gengæld er den så nærmest umulig at komme til uden at fjerne alle køleslangerne. (skal de egentligt ikke sidde beskyttet i et føringsrør originalt? de hænger bare strippet op og dingler)
Desuden er der en gummi slange der ligner tilbageføringsrøret til dieseltanken (tror jeg) der er helt mør og klemt ind der ved gearvælgeren den kunen jeg godt forestille mig BÅDE gik imod når man skulle vælge gear OG trak luft ind i systemet (måske ikke så kritisk hvis det bare er tilbageløb).
Men ikke nok med det.. på vej ud under vognen kigger jeg lige op under vognen i vestre bagside ved motoren og glor lidt på turboen (tror jeg) og sagorasme om der ikke hænger et par ledninger og dingler! Den ene med en rund stor gummimuffe, den anden bare løst! Jeg tror den tidligere ejer skulle meldes til Wolfsburg, så kunne de komme og slå ham over fingrene med noget stort og tungt :evil:
* suk *
to be continued...
-
Hej Jan
Ja, det lyder som om der er meget på din bil.
Men det er der på vores gamle biler, og de første 3 måneder er de værste, så stilner det lidt af, dels bliver vi bedre til at lave dem, og dels blive vi bedre til at vide hvad der gør noget, og hvad der ikke gør noget.
Men den første periode er den værste!!!
Har du overvejet at gennemgå bilen med Haynes i den ene hånd, og enblok i den anden hånd, skrive ned alt hvad du finder, og så lave en prioriteret rækkefølge?
Så bliver det lidt mere overskueligt (taler af erfaring).
Held og lykke med din bil (Og den _ER_ flot på billederne)
Med VWenlige hilsner
Jens Jakob