T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jens Flensborg efter 22. August 2008 kl: 15:06:48
-
Hi folks
De sidste dage have min LLE TD slibende lyde på højre baghjul. Det startede lidt med grrr ... grrr ... grrr... hvergang der var gang i håndbremsen. Derefter kom der lidt mindre gr.. gr.. gr.. gr.. når jeg kørte i byen. I går var den så langt ude, der var en "mørk" lyd hhv. brummen bagerst i bussen, den var nør som et brummen med lidt grummeltorden som et defekt lejer.
I dag var jeg i gang og det var straks møtrikken, den var efter demontage af splinten til at dreje med hånden. Jeg har tjekket lidt på tromlen med demonteret møtrik, den havde lidt spill hhv. kunde bevæges lidt. Så montere jeg igen møtrikken og den fik hele min kropsvægt på 118 KG på en 70 cm lang nøgle. Jeg tror, at den fik mere end 500 NM end det der forlanges i håndbogen. Jeg hoppede endda to gange næsten lidt i luften og så på nøglen for at få de rigtige NM til det.
Nu ser det ud til at fejlen er væk, den brummer ikke og den siger ikke noget med grr .. grr ... grr ... de første 2 KM.
Hva siger i om dette problem og min løsning?
vh
Jens
-
Den der 46 møtrik var ikke fast, den kunne jeg dreje med hånden ...
Efter 500-600NM på møtrikken og ny fast splint og 40 KM prøvetur kommer der ingen unormale lyde på baghjulet.
Jeg fatter det ikke, at møtrikken kan være så løs på en 1992 LLE ... den var serviceret i værkstedet de sidste år ...
jsj
-
Det er en klassiker! Tit er forhistorien sådan her:
Et eller andet fjols skal lige selv lave noget ved bagnavet. Derfor løsner han kronemøtrikken. Når han så skal spænde den igen, så kan hans spaghettiarme ikke bedømme, hvor meget 500 nm er. Derfor bliver den spændt for lidt. Resulatet er, at notgangen i bagnavet kan sidde og arbejde lidt i forhold til akselstubben. Det bliver mere og mere og til sidst er der så meget spillerum, at enhver momentreaktion frembringer bevægelse. Metaldelene slider mod hinanden og der slides mikrospåner af. Når det har været sådan en tid, så er der ikke længere spænd på møtrikken og man kan - når splitten tages ud - dreje den med fingrene.
MEN man skal jo ikke lade ulykken fortsætte. Hvis man bare spænder møtrikken igen, så holder det normalt ikke, for spillerummet i notgangen er der stadigvæk, og når du næste gang kobler til opad bakke med en 2 t trailer på, så har du så meget moment på akselstubben, at den lige flytter sig 1/10 mm i forholdet til navet. Når det har gentaget sig et par gange, så starter forestillingen forfra.
Jeg ved, at jeg lyder pedantisk, men der er kun én ordentlig kur for problemet: Monter nyt nav og akselstub! Det må gerne være brugt - bare det aldrig har haft chancen for at sidde og bevæge sig. Og når jeg siger det så skråsikkert, så er det fordi jeg tre gange har oplevet præcis det samme. Første gang spændte jeg lige møtrikken. Det holdt et par måneder. Anden gang på samme bil hoppede jeg mine 104 kg på enden af en 1,5 meter lang momentarm. Tredje gang forstod jeg problemet, skiftede delene, spændte i det korrekte moment, og det kører - her 8 år efter - fortsat uden problemer.
-
Jeg tænkte det nok ...
Er på jagt efter nav og akselstub til en 1992 - den må være modellen siden 1985 til 1992...
Men det må være et alvorligt stykke arbejde?
henvendelser gerne pr. PM
Jens
-
Har skiftet nogle nav, hvor jeg har anvendt ældre nav fra før 1985 på nyere biler. Har ikke observeret nogen forskel på udformningen af nav før og efter 1985.
-
Har skiftet nogle nav, hvor jeg har anvendt ældre nav fra før 1985 på nyere biler. Har ikke observeret nogen forskel på udformningen af nav før og efter 1985.
-
Hi folks
Hvor stor er arbejdet i skiftningen og nav og aksel?
Dette arbejde har jeg aldrig prøvet før, skal der stort værkstedsgrej til?
Skal der presses på lejer og andet med flere store hydraulikmaskiner?
Hvor mange timer skal der til?
Der sidder kun 6 skruer på den anden side på trækakslen, men hvad forventes der af special know how til selveste nav og aksel?
Skal jeg køre til værkstedet i stedet for?
Jens
-
Det er ikke så slemt, hvis dine lejer ikke skal skiftes.
Du løsner den store 46 mm kronemøtrik og løsner hjulmøtrikkerne. Så løfter du bilen og og tager hjul, tromle (måske skal bremsen lige justeres ned) og navflange af. Nu er der åbent ind til lejet - pas på, at der ikke kommer skidt ind! Så løsner du trækakslen inde ved gearkassen. Nu kan du trække hele trækakslen baglæns ud. Måske skal den have et par dask med en hammer. Brug en træklods som mellemlæg. Nu har du så hele trækakslen inkl. akselstub i hånden. Skru akselstubben af trækakslen og sæt en ny på. Så skal det hele bare på plads igen - husk også ny navflange. Det kan være, at boltene på trækakslen skal skiftes. De er M8x48 mm, men M8x50 går også fint.
Når du stikker akselstubben ind i lejet igen, så pas på, at distancestykket mellem de to lejer ikke kommer i klemme. Måske var det også en god ide at komme lidt nyt fedt ind i lejet.
Under al arbejdet med lejet skal det holdes 100% rent. Hvis du får 10 sandkorn med ind i lejet, så kan du skifte leje om 14 dage.
Husk at spænde 500 nm reelt - det er mere, end man tror!
-
hvis ingen andre har noget liggende, så har jeg da en del af den slags skrammel liggende.
-
Husk at sikre dig at længden på hjulboltene er den samme som på det
nav du afmontere.
Mvh Jønne Ukendt
-
120 KG kropsvægt i at stå på en 70 cm lang nøgle med mindre hop giver omtrent 840 NM - sådan circa ?????? og den skal kun have 500 NM ... møtrikken er fast, jeg vil ikke overdrive det ... Måske var det kun 60 cm da jeg vippede lidt med benet på den, så giver det da mindst 720 NM ...
Det må da være mere end nok?????
Er fristet med at købe nav og aksel til rimelig billig pris et eller andet sted - mail til mig. Solrød strand koster meget i kørsel i forhold til resultat - ellers mange tak for tilbuddet.
Den fungerer p.t. meget fint - no problems ... men reservedelene skal samles
Jens
-
Hej Jens
Spørgsmål: Holder det fint med din løsning fra august, eller kom lyden igen?
Med gode hilsner
Jens Jakob
-
Jeg har oplevet forskelligt med mine baghjul.
I sommeren 2006 valgte venstre baghjul at køre sine egne veje et motorvejen i Tyskland. Lejet var knækket. Rep. på værksted var nødvendig, da man jo ikke lige kan stå i nødsporet og ordne den slags.
Året efter kom der en klaprende lyd fra højre baghjul. Møtrikken blev spændt og har ikke siden givet problemer.