T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: lagoni efter 25. August 2008 kl: 16:19:55
-
Mit baklys virker ikke. Jeg har skiftet kontakten ved gearkassen til en ny, og pærerne er nye.
Spørgsmål: er det ikke rigtigt at hvis jeg sætter tænding på og sætter bilen i bakgear, så skal jeg kunne måle 12v ved at sætte multimeteret på de to kabelsko på kontakten?
Forsøget viser nul volt...
:cry:
-
Ikke korrekt...
Kontakten bryder blot forbindelsen fra de 12v forsyningsspænding til pæren, hvis du hiver den ene af ledningerne af (den om til pæren) skal du kunne måle 12v på det stikben som den sad på (den røde ledning på stikbenet og den sorte på f.eks. gearkassehuset)...
-
Der tilgår baklyskontakten to kabler. Hvis de er originale, så er den ene sort/grå og den anden sort/blå. Førstnævnte kommer med strømmen, og mellem den og stel skal der stå 12 V, når der er tænding på bilen. Den anden - sort/blå sender bare strømmen videre ud til pærerne.
Derfor kan du tjekke i følgende rækkefølge:
1/ Er der strøm på den sort/grå? (Husk nu tænding på!) Ja, fint, så er der ikke noget galt længere fremme. Nej? Hvad med sikring?
2/ Kommer der lys i lygterne, når du sætter 12 V på den sort/blå? Ja? smil og vær glad. Nej? Pærerne er sprunget, fatningerne er irrede, multistikket bag lygteindsatsen er irret.
-
Jeg skiftede sikring, selv om den der sad i var ok.
Jeg tog kontakten ud og målte at der var gennemstrømning når jeg trykkede den ind.
Så så jeg i mørket under bilen, at der var ir indeni den ene polsko. Fik renset det værste væk, og så ku' jeg pludselig måle strøm!
Der er dog stadig ikke lys i lygterne. Nu vil jeg prøve om jeg kan møve mig rundt og skifte begge sko på ledningerne, og så må jeg se hvad jeg kan se....
-
Hej,
Jeg plejer at teste ved at sætte de 2 sko direkte sammen - så er kontakten elimineret som fejlkilde.
Gode hilsner
Jens Jakob