T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: dokajønne efter 31. August 2008 kl: 10:34:26
-
Nye forhjulslejer søges til Brandbussen 1,6D fra '86
Ikke denne vel?
http://hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=276975
Selvom at der står incl D. Den er åbenbart kun til modeller før '83
Men denne! ikke?
http://hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=276976
Rigtig årgang, der står dog kun motor 1,9 - 2,1 og ikke noget med D, men det skulle da vel være rystende ligemeget?
-
Jeg ville gå efter årgang og ikke motortype, men burde det ikke netop være i ca. 86 at det skifter?
/Mads
-
Det er også hvad jeg har hørt, derfor undrede det mig ekstra, at der var en skilledato ved '83.
Og nej, jeg har heller aldrig hørt om at der skulle være forskel på hjullejer til benz og diesel
-
Det er uafhængigt af motoren. Til gengæld følger det skellet mellem skiverne på forbremserne. Har du 13 mm skiver (->86 - alle biler med A-F i stelnummeret) så er det de "gamle" lejer. Har du 16 mm skiver (G->), så er det de "nye" lejer. Forskellen er, at den indv. Ø på det yderste leje er 2 mm mindre på det gamle leje.
-
Jeg har to H'er midt i nummeret så det må vel være de nye jeg skal have og dermed disse?
http://hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=276976
-
Jeg hijacker lige denne tråd, og spørger til bremseklodser.
Howdi har 2 forskellige sæt:
19 hh 19,7 mm og igen frem til 86 og efter 86.
Samme matematik - regne ud fra stelnr?
Samt - hvis man har en "gammel model" - kan der så have været sat nye skiver p den på et tidspunkt - og kan man måle det?
Vedamt - jeg har ZFH - men ved at der er skiftet skiver på et tidspunkt.
Kan der være sat nye skiver på en bil med ZFH stelnr?
Hvordan måler jeg mig frem - hmmm - måle det yderste lejes diameter - hvad er målet efter 86?
JJ
-
Jeg hijacker lige denne tråd, og spørger til bremseklodser.
Howdi har 2 forskellige sæt:
19 hh 19,7 mm og igen frem til 86 og efter 86.
Samme matematik - regne ud fra stelnr?
Ja!
Samt - hvis man har en "gammel model" - kan der så have været sat nye skiver p den på et tidspunkt
Næppe - ikke med mindre man også har skiftet spindelleddet
- og kan man måle det?
Ja, mål skivens diameter
Vedamt - jeg har ZFH - men ved at der er skiftet skiver på et tidspunkt.
Ja, det er der jo på alle vors biler - og næppe kun én gang. Ingen biler i den virkelige verden kører fra 80'erne til nu med samme skiver.
Kan der være sat nye skiver på en bil med ZFH stelnr?
Hvordan måler jeg mig frem - hmmm - måle det yderste lejes diameter - hvad er målet efter 86?
Se ovenfor.
JJ
-
Hej Jarl
Takker (og tillykke med fødselsdagen forleden).
Aha - det er spindel-leddet som er det afgørende - så er det jo enkelt, ZFH er den gamle model.
Takker
JJ
-
gammel type: faste kalipere (to stempler)
ny type: flydende kalibere (et stempel, kaliber glider i bøsninger)
PS. ret mig hvis jeg husker forkert :roll:
er der nogen der har mållene på ny og gammel type forhjuls lejer, da jeg er kommet til at købe nogen på stumpemarked :oops:
-
Skiven ligner 13 mm, og 27,8 cm i diameter. Så er det de gamle lejer?
Og Howdiaudi's hjemmeside er nede - og GDS har IKKE lejerne. Rahsg*.
Ud og samle fornavet igen - i regnvejr ved kantstenen - og så med det gamle rumle-leje i :(
Iøvrigt spøjst - der er MASSER af fedt i lejerne, de ser nye ud - men når jeg drejer det inderste leje (efter at have taget det ud) kan jeg mærke det rumler.
JJ
-
Kaefer&co siger:
Einbauzeitraum ab 8/83; Radlager aussen hat Innendurchmesser 22 mm; NICHT SYNCRO
Einbauzeitraum 79 - 7/83; Radlager aussen hat Innendurchmesser 19,05 mm; NICHT SYNCRO
Wagenteile siger at skiftet er ved E og lidt numre i stelnummer, dvs.
80-84: Før F: E*024011
84 og frem: E*024012
Og jeg har fundet et nyt sæt i Kbh med 22 mm diameter (som jeg også har på Telebussen - selvom det er 13mm skiver??? - så på med regntøj og op på cyklen.
JJ
-
De passer.
Men giv mig lige 3 gode råd til at få de nye lejeskåle i uden en presse :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Jeg er igang med at give lejeskåle ½ time i fryser, og har sat en varmeovn til at varme skiven.
Nogen i nærheden af Østerbro som har en presse ved hånden????????
JJ
-
Kombinationen af lejeskåle i fryser, og 45 minutter med skiven foran varmeblæser udgjorde tricket -sammen med diverse hårdtræ stumper jeg havde liggende.
Tippet givet videre.
Eet tip mere: Når i skærer jeres bærekugler fri med vinkelsliber, så dæk af ved lejet.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Ved godt det er old-scholl fremfor en presser, men jeg banker dem som regel i ved at bruge den gamle lejeskål.
-
Ved godt det er old-scholl fremfor en presser, men jeg banker dem som regel i ved at bruge den gamle lejeskål.
I mangel af presse, var det også sådan Aran og jeg fiksede mit baghjulsleje :? :wink:
-
Tak for input.
Og hermed gives håneretten til T3nettet:
Jeg har betalt 523 kr for et forhjulsleje og en lille dåse lejefedt søndag ved Gør det selv på Glentevej.
Jo jo, de havde varen, og jeg fik da en kop kaffe - men det er gurnok møj penge......
JJ
-
Ved godt det er old-scholl fremfor en presser, men jeg banker dem som regel i ved at bruge den gamle lejeskål.
Man kan også bruge en top af en anseelig størrelse, og den med ovnen er en klassiker. Jeg har lige haft knastaksel drevet til krumtappen i ovnen, 150grader, så glider det lige på...
/Mads
-
Ved godt det er old-scholl fremfor en presser, men jeg banker dem som regel i ved at bruge den gamle lejeskål.
Man kan også bruge en top af en anseelig størrelse, og den med ovnen er en klassiker. Jeg har lige haft knastaksel drevet til krumtappen i ovnen, 150grader, så glider det lige på...
/Mads
Det lyder spændende... Hvor sidder det drev, og hvorfor skifter man det??? af klassikere kan som parløb til ovnen nævnes nedkøling med CO2 slukker.
Og så mangler vi bare fotos af motorprojektet.
Ellers fede Girling kalipere... Jeg glæder mig til at se dem sidde og grine under fede åbne aluer.
-
Ved godt det er old-scholl fremfor en presser, men jeg banker dem som regel i ved at bruge den gamle lejeskål.
Man kan også bruge en top af en anseelig størrelse, og den med ovnen er en klassiker. Jeg har lige haft knastaksel drevet til krumtappen i ovnen, 150grader, så glider det lige på...
/Mads
Det lyder spændende... Hvor sidder det drev, og hvorfor skifter man det??? af klassikere kan som parløb til ovnen nævnes nedkøling med CO2 slukker.
Og så mangler vi bare fotos af motorprojektet.
Ellers fede Girling kalipere... Jeg glæder mig til at se dem sidde og grine under fede åbne aluer.
Jeg skal nok få taget nogle billeder af motor projektet, så I kan følge med.
Ja, kaliprene kender du jo!!!
/Mads