T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 01. September 2008 kl: 13:49:26
-
Hi folks
Sikringen om bag i motorrummet "fordampede" søndag morgen. Jeg prøvede på at starte, men den kom først i gang efter 30 sekunder (så er den opvarmet til selvtænding)... fejlen var opdaget ret hurtigt.
Men ...
Der var en 5 kroners stor hvid plet på det ene relais i den sorte boks i motorrummet. Selveste sikringen på 50ampere er fordampet til 50%, der var kun rester af metal og lidt forbrændt metal med hvid overflade tilbage. Den store plet på det sorte relais gører mig nogen tanker, der må har været enorme energikræfter inde i den kortslutning og fordampning?????
Nu har jeg monteret en 80ampere sikring i stedet for, måske er det lidt i overkanten, men jeg prøver alligevel.
Jens
-
Tja jeg har ikke nogen sikring på for tiden :D
har bare samlet dem på den ene skrue :D
-
Hej Jens !
Min gl mekanikker og ven gav mig en sikring til at have med i bilen ,for de bliver trætte det er jo tusinde gange de bliver varme så til sidst er de helt irret væk
hilsen poul
-
Det er næsten omsonst men.
Mon ikke stive Heinz og Gunther i deres lederhosen havde en grund til at sætte et smelteled der.????????
Muligvis er i meget klogere end Volkwagens ingeniører, men tænk nu hvis de har ret, tænk nu hvis systemet er opbygget med smelteled, for at redde din bil fra at udbrænde.
Kurt
-
Det er næsten omsonst men.
Mon ikke stive Heinz og Gunther i deres lederhosen havde en grund til at sætte et smelteled der.????????
Muligvis er i meget klogere end Volkwagens ingeniører, men tænk nu hvis de har ret, tænk nu hvis systemet er opbygget med smelteled, for at redde din bil fra at udbrænde.
Kurt
Hønserøv.... tag en kiks.... :wink:
-
Det er næsten omsonst men.
Mon ikke stive Heinz og Gunther i deres lederhosen havde en grund til at sætte et smelteled der.????????
Muligvis er i meget klogere end Volkwagens ingeniører, men tænk nu hvis de har ret, tænk nu hvis systemet er opbygget med smelteled, for at redde din bil fra at udbrænde.
Kurt
Hønserøv.... tag en kiks.... :wink:
:lol: :lol: :lol:
Ja, tag da lige og tør øjnene tudefjæs! Herregud - de småampere, der kan gå gennem det snollede 6 mm2 kabel til gløderørene kan da højest nedsmelte alutoppen....
-
Tjah, jeg kan da huske dengang jeg satte ild til en Scania 112, fordi jeg lavede en lille kortslutning til stel fra batteriets pluspol vha. en ringgaffelnøgle som smuttede - men det er en helt anden historie :-)
-
Jeg kan huske en Scania der pludselig fik brug for nye kabler, fordi en chauffør havde fået det geniale indfald, at batterierne skulle sættes forkert til.
Det tog sin tid, inden røgen forsvandt så meget, at vi fik en ide om, hvad der foregik.
Min gamle Fiat smeltede hovedkablet fast til udstødningsmanifolden, og afladede batteriet med et smæld.
Gad vide hvorfor fabrikkerne ikke benytter 6 og 8 mm bolte som sikringer ? De kan HELT sikkert trække mange ampere - endda UDEN, at brænde over.
:D :D