T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jensjakob efter 02. September 2008 kl: 23:55:17

Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 02. September 2008 kl: 23:55:17
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.

Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...

Og hvad med diesel-økonomi?

Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........)

Så - hjælp mig diesel-guruer til at blive et mere oplyst menneske - før jeg ender i den anden grøft og bare opgraderer til en 2.1 DJ'er med 112 vrinskende hingste.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2008 kl: 00:11:15
Citat fra: "jensjakob"
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.

Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...

Intet problem! Alt andet er gammel overtro fra en tid, hvor dieselmotorer skulle forvarmes med et lille bål under bundkarret.

Og hvad med diesel-økonomi?

Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........)

Skal vi snakke realitet eller mytologi? Myterne om at en diesel er god for 14 km/l i daglig drift er for mig det samme, som, når min søn fortæller mig, at har har set en million måger på en mark. Man skal naturligvis ikke efterprøve om tallet 1.000.000 er korrekt - han forsøger bare at udtrykke, at der var mange måger. Jo, man kan da godt køre 14 km/l på en god langtur med højt lufttryk i dækkene og varm motor osv. osv. Men det er bare ikke et realistisk dagligt kørselsmønster for ret mange af os. Min bil kørfer alverdens blandet kørsel - 2 km til fodbold med ungerne, ind til bageren, over på tanken efter smøger, på job (36 km), til Tyskland efter koks med 2 T trailer osv. osv. Målt over 90.000 km giver det et autentisk gennemsnit på 11,8 km/l.

Og så vær lige opmærksom på, at den helt store joker her ligger i forbruget i opvarmningsfasen. En benzin går ikke 5 km/l, så længe den spæder ekstra til med choker eller koldstartsdyse. En diesel har også et merforbrug, når den er kold, men slet slet ikke i samme størrelsesorden.


Så - hjælp mig diesel-guruer til at blive et mere oplyst menneske - før jeg ender i den anden grøft og bare opgraderer til en 2.1 DJ'er med 112 vrinskende hingste.

2,1'eren er garanteret nemmere at vedligeholde og kræver færre timer med hovedet i motorrummet. Samtidig er der en læringsproces, før man omgåes en diesel med samme handlekraft som en benziner. Det kan man se, som en sjov udfordring, man bliver klogere af, eller også kan man irriteres over, at man skal sætte sig ind i noget besværligt nyt. Én ting kan jeg love: Der er lærepenge, der skal betales - det har alle dieseldrivere vist sandet.
Valget er dit, men du skal være velkommen i flokken, der benytter motorer udviklet senere end i efterkrigsårene

Gode hilsner

Jens Jakob
:wink:
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Aran efter 03. September 2008 kl: 00:35:43
I tråd med ovenstående, så prøv for sjov, at søge på www.google.dk og "tatraplan" / Tatra 600 og kig på skitsen af motorerne / sammenlign med vw ?!
Hvem har kigget hvem over skulderen ?
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: verner efter 03. September 2008 kl: 01:32:45
jensjakob nu skriver du 120km/t på motorvej!, så er det ik en diesel t3 du skal ha :wink:

så høje omdr.tal vil jeg aldrig udsætte vores camper for, jeg tror faktisk heller ik at den kan :lol:
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: TONY efter 03. September 2008 kl: 01:35:11
Citat fra: "jensjakob"
Nu læner jeg mig jo op af diesel.stadiet, og hret godt spørgsmål, da jeg kører småture i ny og næ (og her mener jeg under 10 km), indimellem 50 km ture (ud til den hemmmelige lade), og så 2-4000 km på sommerferien.

Men kan en diesel leve med det kørselsmønster uden at dø før tid - for så vil det jo være synd at jeg går over til diesel...

Og hvad med diesel-økonomi?

Een ting er gode historier med 12-14 km/l (75 øre pr km), en anden ting er at stå med 10-11 gps.km/l som bøden for at ligge med 120 km/t på motorvejen (stadigt billigere end 7.5 km/l med benzin, men dieselafgiften gør ondt..........


De 12 - 14 km/l er indenfor rækkevidde på dine 50 km. ture og på din sommerferietur, med en veltrimmet motor.
På de kortere ture må du ikke satse på over 10 km/l.

Jeg har i 4 år kørt til og fra arbejde, ca. 8 km. hver vej, og har i de perioder hvor bilen ikke er blevet brugt til andet, lagt på et gennemsnit på 10,5 km/l i sommerperioden og ned til 9,5 km/l om vinteren....
... ikke overvældende tal, men sikkert næsten det dobbelte af hvad en bensiner forbruger på så korte ture...
... men jeg har også på en 150 km. tur haft et snit på 11,5 km/l .... med 1000 kg. campingvogn spændt bagefter...  :wink:

Så hvis du skal finde noget som taler til fordel for fortsat bensindrift, skal du altså ikke kigge på brændstoføkonomien..  :wink:  ..

Tony
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: TONY efter 03. September 2008 kl: 01:40:16
Citat fra: "verner"
jensjakob nu skriver du 120km/t på motorvej!, så er det ik en diesel t3 du skal ha :wink:

så høje omdr.tal vil jeg aldrig udsætte vores camper for, jeg tror faktisk heller ik at den kan :lol:


Ikke noget problem for en JX-er..  :wink:  .. men så skal den helst heller ikke længere op.

Tony
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: wilson efter 03. September 2008 kl: 06:10:57
Ser heller ikke problemer i dit kørselsmønster ift diesel, selvfølgelig skal man vente på den bliver ordentlig varm før den får kniven.
Men det er mindst ligeså vigtigt i en benziner da den relativt fede blanding vil fortætte på den kolde cylindervæg og opløse oliefilmen med større slid til følge. Og en del benzin/vand vil binde sig i olien.

Ellers kan jeg klart anbefale et fyr. Jeg har selv brugt mit flittigt både sommer og vinter. Desværre stod det af i foråret, men et nyt er bestilt - skal bare hentes. Når motor og gearkasse er smålun, føles det bare bedre mere smooth  :roll:

Plus ingen is om vinteren, mindre slid på gløderør og mekaniske dele og på småkolde morgener året rundt er der varme i kabinen inden man har kørt en meter!

Kan man finde en med fjernbetjening / telestart er det klart at anbefale da det så ikke gør noget hvis man ikke har stillet uret / skal afsted på et andet tidspunkt end planlagt. Man trykker bare på knappen, venter 20-30 min og bilen er lunken  8)
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Mølle efter 03. September 2008 kl: 08:18:51
Min gamle brandbil har jeg ingen problemer med at køre 120 i ud ad motorvejen med høkurv og dæk på taget. Den er værken besværet eller forpint. Kender ikke til økonomien, men den går ihvertilfald NOGET længere end DG-eren gjode.

JJ- du er velkommen til en prøvetur.
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 08:31:16
Tak til alle for gode input.

@Jarl: Nu er min benziner jo lun efter 800 meter allerede, hvor lang tid tager en diesel om at blive lun?

@Tony/Verner/Mølle: Gearkasser er vel spørgsmålet og svaret?

11,5 km/l ved blandet kørsel er stadig under 1 kr pr kørt km, hvad der er en hel del bedre end 1,5 kr pr kørt km ved 7,5 km/l i Telebussen.

Jeg ved dog at jeg kan få Telebussen op på 10 km/l ved at køre pænt, aldrig jókke speeder mere end ½-vejs ned, holde mig under 105 km/t på motorvej osv - mendet er længe siden jeg har kørt så tålmodigt.

Tænke, knage, knage.

Gode hilsner, mere følger, måske en OJ?

JJ
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2008 kl: 08:45:19
Citat fra: "jensjakob"
Tak til alle for gode input.

@Jarl: Nu er min benziner jo lun efter 800 meter allerede, hvor lang tid tager en diesel om at blive lun?

Hvad mener du med lun? Mener du det tidspunkt, hvor motorstyringen ikke længere tilfører ekstra benzin? I givet fald er din benziner - afhængigt af udendørstemp. noget længere end 800 m om det, tror jeg - altså med mindre du bor for foden af Alpe d'Huez og starter hver morgen med en enkeltstart opad. Men jo, en diesel har en længere opvarmningsfase - det er jo indlysende. En motor, der kanaliserer energien ned på trækakslerne fremfor ud i køleren vil jo være længere om at blive varm. Men har du hæftet dig ved pointen i det her: En diesel har ikke nogen choker og derfor er merforbruget kun den smule, som en kold motor har i merfriktion. En benz derimod pøser de dyre dråber ind i rå mængder. Nettoresultatat er, at en kold benziner måske går 3-5 km/l. En kold diesel går vel 8-10. det er da værd at tage med.

BTW: Produktionen af OJ's ligger pt stille grundet arbejdspres, så jag argumenterer ikke for for min syge bedstemor og min tegnebog. Men der findes måske OC'er - endda tættere på dig?
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 08:54:13
OC er også cool - og der ligger en ret sprød AAZ på hylden ved jeg :-)

Men, det kunne være der var en OJ færdigbygget, monteret, kørende, nymalet osv i farvandet ;-P...

JJ
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 10:21:25
som tilføjelse til Jarls måger-på-marken-anekdote føler jeg mig jo lidt truffet når jeg indimellem har fablet om 14-15km/l. Men selv hvis jeg trækker generøse 10% af kilometerne ud af det uvidenskabelige regnestykke (der ikke er ført i sirlige regneark), så ligger de 30.000km jeg har kørt i dokaen stadig med et gennemsnit omkring eller lidt over 12km/l. Hvordan kan jeg sige det så sikkert? Jeg har GPS'et hastigheden mod speedometerets hastighed og den viser kun omkring 2-3% for meget, og har samtidig så godt som altid over 650km/50l (en tankfuld), mere normalt er faktisk 700km/50l. Så alt i alt tror jeg egentlig at jeg ville få et snit ihvertfald lidt over 13km/l hvis jeg gad føre nøjagtig regnskab over forbrug og km.

Jeg har prøvet kun at køre 580km/55l (ca.10,5km/l), men det var så også med lidt udfordrende fjeldveje samt stiv sidemodvind på motorvejen med hvide knoer på rattet mellem Oslo og Helsingborg mens speedometeret mest viste omkring 100-110, på vej hjem fra skiferie i norge med en del læs (man har jo plads til lidt af den oppakning som de andre rejsedeltagere ikke kan have i deres små personbiler). Til daglig er kørestilen mere økonomisk med så lidt opbremsning som muligt osv.

Ovenstående er med 1,6TD, en AAZ er vist en anelse mere forslugen.

Husk så forøvrigt også lige på at den autistiske fætter på forummet der fører regneark over sit forbrug, og hævder han kun får 12km ud af en liter diesel, kører rundt på nogle store ruller, vistnok 205 eller 215r14; så måske ruller han faktisk flere kilometer end triptælleren viser og han selv regner med...

Men jeg tror ikke brændstofsøkonomien vil skuffe dig hvis du overgår til diesel JJ......
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 10:45:28
100-110 km/t på speedometer og hvide knoer...
Hmmmmmm - Jeg har det bedst med en stabil marchhastighed på 120 på motorvej, også når der er 2 voksne og 5 børn og telt og køkken og køleskab og tagboks og stole og bord og tøj og regntøj og værktøj og reservedele og og og...

Med telebussen kan jeg komme op på 115-125 ned ad bakke, og 110 ligeud - men det er bakkerne og modvinden der styrer tophastigheden, ikke motorkraften... (60 hk).

Er det totalt utopi i en 1.6TD (tilsat oliekøler) at holde en marchfart på 120 (GPS fart)?

Ja, jeg ved godt at diesel ikke skal have bank, men jeg kan stadig huske engang jeg kørte hjem fra Poiteirs i sydfrankrig i en 508D med 80 km/t -nørj der var lang vej til Venedig..........

Så hvad er tålelig/mulig marchfart for en 1.6TD med ök på motorvej?

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Bo efter 03. September 2008 kl: 12:07:18
Citat fra: "jensjakob"
100-110 km/t på speedometer og hvide knoer...
Hmmmmmm - Jeg har det bedst med en stabil marchhastighed på 120 på motorvej, også når der er 2 voksne og 5 børn og telt og køkken og køleskab og tagboks og stole og bord og tøj og regntøj og værktøj og reservedele og og og...

Med telebussen kan jeg komme op på 115-125 ned ad bakke, og 110 ligeud - men det er bakkerne og modvinden der styrer tophastigheden, ikke motorkraften... (60 hk).

Er det totalt utopi i en 1.6TD (tilsat oliekøler) at holde en marchfart på 120 (GPS fart)?

Ja, jeg ved godt at diesel ikke skal have bank, men jeg kan stadig huske engang jeg kørte hjem fra Poiteirs i sydfrankrig i en 508D med 80 km/t -nørj der var lang vej til Venedig..........

Så hvad er tålelig/mulig marchfart for en 1.6TD med ök på motorvej?

Gode hilsner

Jens Jakob


Nørjj hvor har du mange overvejelser mand... :lol:  :lol:  Beskylde dig for at kaste dig hovedkuls ud i det kan man ihvertfald ikke :wink:

Med ÖK og en godt indstillet JX´er vil du snildt kunne holde de 110 km/t med et lille overhalingsoverskud i reserve. Det kan jeg ihvertfald i Syncroen "Ohne ÖK"  :oops: på flad vej.

Og prøv så lige at regne ud hvor meget tid du ville spare på f. eks. en tur kbh. - esbjerg eller andet hvis din marchhastighed var 120 istedet for 110. Det er vist ikke mange minutter..... Jeg tror der er mere tid at hente ved at lade ungerne småtørste, så de ikke skal ind og tisse hele tiden, for det er sq det der tager tid :D
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: poot efter 03. September 2008 kl: 12:12:03
Kom Nu JJ. se så at få købt den diesel. (nu har du vel fået lov)  

Vi holder en march hastighed på motorvejen på omk 110 km/timen ifgl GPS'en og det er her vi er under de 13 km/l. omk 12.5  8)

Hastigheden er der, hvor det stadig er behageligt at sidde i bilen, og man føler det hele spiller,-- samt der stadig er lidt kraft overskud--  til omk 120-125 km/t  8) (( ps ved du hvad man kan med en turbo :lol: hvis man synes det går for langsomt))

Nu er vores jo en camper, med hævetag, det skulle give lidt mere vindmodstand, og så vejer den lige omk 1850 kg når den er aktionsklar.

ER DU NU SIKKER PÅ DU IKKE SKAL HAVE EN CAMPER -- SÅ ER TELT OG KOGE GREJ ALTID KLAR - fruen vil takke dig for det i mange år. :lol:


Har du set lagoni's kørsels regnskab. -- over 14 km/l

 :lol:


Poul
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: casper efter 03. September 2008 kl: 12:20:00
120(GPS) er fint muligt i en trimmet jx med ök, det der er brug for er en fornuftig gearing. Vi gik ca. 120 i marchfart i Hawaiibussen´s Whitestar da vi var ovre ved Jan sidste år, den vejer vel 1499 kg uden de motorer der lå bagi og personel vægt på 2x70kg ;-)
Den har en veltrimmet JX, og en stor ök
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 12:41:02
Hmmmmmmmmmm.


Jeg må se på hvaffen gearkasse der sidder på bilen jeg har i sigte, og hvad den vejer på reg.attesten (10K vs 7.5K på hvide plader).

Camper - nej, der er ikke sæder nok til 5 børn :-)
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: 4X4 efter 03. September 2008 kl: 12:43:58
Øhh...jaja....nånå, ser man det.
At spedometret viser mere eller mindre rigtigt, målt med gps, har ikke en hujende hattefis at gøre med hvad triptælleren viser.
Spedometret er forbundet til akslen (wiren) gennem noget magnethejst, og nålen bliver holdt tilbage af en lille spiralfjeder, dvs. hvis fjederen bliver "træt" viser spedoen mere end hvis den er ny og stram (ja, fjederen i spedometret :lol: ). Triptælleren kører derimod direkte på akslen og er derfor et direkte produkt af 1 omdr. på hjulet giver x antal meter på triptælleren, så derfor : Er der nogen der har målt triptælleren med gps?

MVH Peter
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: casper efter 03. September 2008 kl: 12:44:32
En gearkasse er hurtigt skiftet, så det er ikke det der skal være en deal-breaker når du overvejer.
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 12:51:51
Triptæller målt med GPS - ja, min triptæller viser 8% for lidt - så det er jo positivt set i.ft. benzinforbruget, det er faktisk 8% bedre målt med GPS end de 7,5 km/l som triptæller viser....
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 13:03:51
Citér
Jeg har prøvet kun at køre 580km/55l (ca.10,5km/l), men det var så også med lidt udfordrende fjeldveje samt stiv sidemodvind på motorvejen med hvide knoer på rattet mellem Oslo og Helsingborg mens speedometeret mest viste omkring 100-110, på vej hjem fra skiferie i norge med en del læs (man har jo plads til lidt af den oppakning som de andre rejsedeltagere ikke kan have i deres små personbiler).


Hvis jeg husker rigtigt så var der regulær storm i Kattegat og vindstødende inde på land var mindst af stormstyrke og trak indimellem lidt rigeligt i karossen....

Mht. hastigheden så kan jeg sagtens køre 120-125 uden at få hvide knoer, men jeg nænner bare ikke at gøre det, har på fornemmelsen at det ville give lidt ballade jeg ikke ønsker - der mangler ligesom en anden gearing og nok også en oliekøler som Casper skriver. Men 100-110 er sådan set fint nok til mig, ellers havde jeg nok en anden bil........
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 14:23:38
@Anders: Av, det lyder som en heftig omgang - der havde jeg nok tullet med 70 i de vindforhold...

Det er ikke rart med en T3 med store dæk med masser af vridbart gummi i siderne at ligge i stærk sidevind...

Og ja, det er ikke tophastigheden der giver god marchfart, det er konstant hastighed, f.eks at have motoroverskud til at ligge på 100-110 rimeligt konstant, uanset om det er op af bakke eller ned af bakke eller modvind - og det er der Telebussen har sine udfordringer, den tager sin tid om at accelerere op i fart, efter at have været nede i fart.

Hvorfor tænker jeg på marchfart og brændstoføkonomi? Om alt går vel, så hedder næste års sommerferie 2½ uge til norditalien med telt og fuld oppakning og børn i bilen, og så gør det en kæmpe forskel om en fuld tank (50 liter) giver 600 km eller 370 km....

Og så har jeg det svært med regnestykket som siger "merpris for en god diesel-bil minus salgspris for telebussen= hvor mange liter benzin kan jeg brænde af for den pris - det er ikke rigtig økologisk det regnestykke).

Joker: Hvis Kbh beslutter sig for at udvide miljøzonen til også at omfatte diesel-biler, det vil ikke være godt ikke at kunne køre gennnem Kbh i bilen :(

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 16:25:48
Mht dækhøjde kører jeg selv rundt på standard 185R14, og det synes jeg er helt acceptabelt, også i sidevind. Vil endda kigge efter 195R14 når jeg skal skifte fr gearingens skyld. Når jeg skriver noget om 205/215R14 lidt højere oppe i tråden, er det en anden bruger i forummet jeg hentyder til. :wink:

Ellers kan jeg godt følge dig i at regnestykket er lidt ugunstigt....især den der vægtafgift. Løsningsforslag: find en dieselbil under 1500kg på reg.attesten eller accepter merudgiften som en "ferieudgift".

Men hvorfor tror du at der pludselig skulle komme et forbud mod dieselbiler i Kbh? Det som nok kan komme på tale, og nok først om nogle år, er velsagtens noget i stil med ordningen i Storbyerne i Tyskland og den drejer sig mig bekendt om "euronorm 1-2-3 osv.", dvs. den diskvalificerer umiddelbart en diesel-T3'er, men jeg tror da ikke Telebussen eller andre aldrende benzinbiler er bedre stillet i forhold til den klassificering? Hovedparten af dieselpersonbilerne under 10 år har vist forresten heller ikke partikelfilter selvom partikelfoureningen er lidt mere finkornet (så den kan komme rigtig langt ned i lungerne!!)....?
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 16:34:21
Jeg tror at Jarl har kalibreret sin triptæller med GPS'en hvis jeg kender ham ret - selv hvis han skulle fræse nye tandhjul i aluminium til triptæller-drevet, samt gausse speedometernålen til korrekt magnetisme for at vise 0% fejl :-) (Sagt med stor respekt for Jarl).

Diselbil under 1500 kg - jeg mangler stadig at finde dem.

Tyskland - der er en DF eller DG vist ligeså ilde stet som en JX'er :(

Kbh - bystyret er jo igang med at lave en miljøzone for lastbiler, og overvejer om den også skal gælde varebiler - og så er personbiler næste led i farezonen.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 16:43:27
@Poot: Ida siger at det ikke drejer sig om at hun skal give lov (for det har hun gjort - AV AV AV - fjern den kagerulle), det drejer sig om at jeg skal tage mig SAMMEN og finde ud af hvad jeg vil køre i (og det er sgisme svært..........)

Hvad vil jeg køre i?

En sund god støjsvag bil, der kan tilbagelægge mange km uden at vi bliver trætte af vejstøj og motorlarm og nedbrud - og med en god brændstoføkonomi på landevejen/motorvejen.

Og ja, Telebussen scorer højt på mange af de felter, men, men, men - diesel tanken trækker altså i mig..........

Hvis nu nogen sagde at jeg fik samme brændstoføkonomi med en MV og en 5-trin gearkasse, jamen, så smed jeg det i Telebussen, nogle andre dæk på, for 600 kr lyddæmpningsmåtter og fik malet den - og så var vi også rigtigt godt kørende.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Mads-kaa efter 03. September 2008 kl: 16:49:51
Citat fra: "jensjakob"
Kbh - bystyret er jo igang med at lave en miljøzone for lastbiler, og overvejer om den også skal gælde varebiler - og så er personbiler næste led i farezonen.

Gode hilsner

Jens Jakob


Der er lige blevet sat skilte op ved Ellebjerg station..

Hvordan vil de kategorisere bilerne? Det kræver vel en eller anden form for gennemgang? Så vidt jeg ved, så ser man i Danmark på tingene lidt anderledes end i Tyskland når vi taler gamle biler i hvert fald. Hedder det så ikke bare kat/ikke kat filter/ikke filter??? Jeg har i hvert fald aldrig hørt om kategorier herhjemme, og hvis de indføres, så må de jo også tillade at man eftermontere diverse udstyr på vores gamle biler? Det betyder jo så at i hvert fald nogle benzin T3'ere kan få Kat. 2.

/Mads
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Mads-kaa efter 03. September 2008 kl: 16:51:12
I øvrigt sakset fra bussmeden:



Euro 3 - 1,6 JX TD 2WD/4WD
     
Die Auslieferung des Oxi Kats/Partikelfilter wird sich etwas verzögern, da noch einige aufwendige Messungen gefahren werden müssen!

Bitte haben Sie noch etwas Geduld!

Euro 3 - 1,9 TD AAZ 2WD/4WD
     Der Oxi Kat/Partikelfilter für den 1,9 TD AAZ 2WD/4WD ist in Fertigung.
Der Ausliefertermin wird frühzeitig bekannt gegeben.
     
Preis:
   
720,-

/Mads
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: wilson efter 03. September 2008 kl: 17:03:18
Citat fra: "Mads-kaa"
Hvordan vil de kategorisere bilerne? Det kræver vel en eller anden form for gennemgang? Så vidt jeg ved, så ser man i Danmark på tingene lidt anderledes end i Tyskland når vi taler gamle biler i hvert fald. /Mads


De kopierer da nok bare de tyske normer - på samme måde som de har gjort med fotovognene. De er bygget efter en tysk standard og bliver kontrolleret / kalibreret i tyskland.

For nyligt var der en sag fremme fordi der er omvendt bevisførelse ifm fotovogns fartbøder. Man skal bevise at man IKKE har kørt for stærkt. Derfor var der en forsvarsadvokat der gerne ville have indblik i fotovognenes opbygning og målemetoder, men det blev han nægtet med henvisning til de var bygget og godkendt efter en tysk standard... (der jo ikke er vedtaget med dansk lovhjemmel)
Jeg kender ikke afslutningen på sagen, men mon ikke staten laver hjemmebanefordel til sig selv?!
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 17:04:00
Driftsikkerhed og komfort? En af mine venner flytter til Norge og sælger denne her:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=55900966

Jeg var nede og hente den i tyskland med ham for et par år siden. Den har ihvertfald masser af komfort, men brændstofsøkonomien er lige i underkanten af min JX og reservedelsindekset er vist lidt højere end for en T3'er. :lol:

Og så vil han have lidt mere for den end hvad Telebussen nok står i. :roll:

Ellers kører den helt perfekt, har fået undervognsbehandling, service, spækket med udstyr osv., og sæderne kan vendes eller tages ud i en håndevending -superpraktisk.

Men det var nok ikke det du havde i tankerne?
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: wilson efter 03. September 2008 kl: 17:11:04
Citat fra: "Mads-kaa"
Der er lige blevet sat skilte op ved Ellebjerg station..
/Mads


Det er langt ude, altså det bliver en kæmpe zone hvis det er.....

Gad vide hvor politikerne vil skaffe penge fra når det lykkes dem at afskaffe de farligt stygge biler fra den danske jords overflade  :?:
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: casper efter 03. September 2008 kl: 17:16:40
Der er også kommet skilte op ved Hans Knudsens Plads.... Så det er faktisk hele kbh. der er i en zone der
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 17:26:35
@Mads-Kaa:

Citér
Euro 3 - 1,6 JX TD 2WD/4WD

Die Auslieferung des Oxi Kats/Partikelfilter wird sich etwas verzögern, da noch einige aufwendige Messungen gefahren werden müssen!

Bitte haben Sie noch etwas Geduld!
.......
Preis:

720,-


Er det som jeg forstår det, lige til at få monteret på en standard JX for €720 + montering, og så er man helt fremme i euronormerne med grøn plakette?  :P
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: poot efter 03. September 2008 kl: 17:52:41
Citat fra: "jensjakob"
@Poot: Ida siger at det ikke drejer sig om at hun skal give lov (for det har hun gjort - AV AV AV - fjern den kagerulle), det drejer sig om at jeg skal tage mig SAMMEN og finde ud af hvad jeg vil køre i (og det er sgisme svært..........)

Hvad vil jeg køre i?


Jens Jakob


 :lol:  :lol:  :lol:

Ups det var ikke så godt.  Nu er det dig der har bolden. -- og hun forventer self. Du vælger den rigtige løsning( set i hendes øjne)  :?  :?  :?


[size=9] Har hør man kan få en 10 pers bus i diesel endda i mærket citroen, den skulle efter sigende gå omk 10 -11 km/l. billig vægtafgift. [/size]


Hilsen Poul
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2008 kl: 18:01:27
Hjulstørrelse:

Jeg griber bolden - selvom jeg har kendskab til mindst 2 mere, der kører samme dækdimension - altså fuldprofil ***. Hvad sidevind angår, så er de mindst ligeså stabile som 205/70 eller fuldprofil 185. No worries i den retning. De store hjul har gigantisk stive karkasser og med det rette loadindex og et gavmildt lufttryk er de - efter min smag - suveræne at køre på. Hvor lavprofile synes i iøvrigt at F1 bilernes dæk er...? Lavprofildæk er for mænd med et påtrængende behov for at kompensere for noget andet (sorry - jeg dukker mig :wink: )

Fremmedgjorthed:

Jeg har faktisk ikke en GPS. Få selvstændige ting er tilbage i dette liv. Én af dem er at finde vej - en anden er at være i stand til at sammenholde aflæsningen på triptælleren med reflekspælene i vejkanten. På strækningen fra Padborg til Hobro N giver det tilstrækkelig præcision for mig, og resultatet viser, at triptælleren viser et par procent for lidt med ***'ere, men helt ærligt - who cares?

Realitetssans:

Hvorfor er det, at vi evig og altid skal bruge tid på at diskutere og udfinde forklaringer på hvorfor den ene bil kører 11,83, mens den anden kører 11,86? Forklaringsmodellerne og fejlkilderne er uudtømmelige. Lad mig blot opridse nogle få:

a) Tyngden af højre fod
b) Udstyr, vægt og vaner med el-forbrug
c) Dækdimension og mønster samt dæktryk
d) Hvor mange kg udefinerbart skrammel ligger og flyder i bilen?
e) Hvordan er styretøjsvinklerne justeret?
f) Hvor meget hænger bremserne?
g) Hvor omhyggelig er chaufføren med at overholde energivenlige kørselsstrategier?
h) Bor du i et kuperet område eller er din omegn flad som en pandekage?
i) Hvor gavmildt er din dieselpumpe og din turbo justeret?
j) Hvor meget diesel forlader motoren uforbrændt gennem forskellige utætheder?

Og vi kunne blive ved. Det er i mine øjne en ørkesløs vandring at afklare alle de forhold. Og jeg tror endda, at 2 identiske biler med identiske kørselsmønstre ville variere i forbrug, for der er altid et eller andet parameter, der ikke er synkronisteret. Og helt ærlig: Jeg er fu..... ligeglad med om min bil kører 11,2 eller 13,5. Det betyder så uendelig lidt i årsbudgettet sammenholdt med de andre driftomkostninger - også selv om jeg kører +40 tkm i min gamle kasse om året. Det er langt mere udslagsgivende, om det er et af de år, hvor jeg skal skifte et topstykke eller om den smider en plejlstang ud gennem siden. Millimeterfokuserende estimater over brændstofforbruget er spændende læsning, når man har en Kia med 7 års garanti og servicekontrakt. I en T3'er ved man at en diesel går en 10-13 km/l og det er alt, hvad man behøver at vide. Man må prioritere tingene i en rækkefølge efter vigtighed. Først og fremmest handler det om at komme fra A til B. Dernæst handler det om at komme det på en rimelig måde. Til sidst på min prioriteringsliste står, at når alle andre potentielle fejlkilder på bilen er udryddet, så kan jeg over en strækning på nogle tusind km forholde mig til brændstoføkonomien. Men hvor mange af os når dertil? Derfor er mine beskedne 11,8 km/l inkl. alles. Selvfølgelig kunne man sagtens få den til at gå mere, hvis man går efter en optimal måling. Giv mig lidt medvind, så kører jeg 14. Hvis jeg bestemmer mig for aldrig at accelerere frisk, og altid kline den op i røven af en lastbil, der trækker vinden for mig, så måske endnu bedre. Men det er jo ligegyldigt, for sådan er virkeligheden ikke. Min virkelighed er, at jeg om sommeren har blæseren på fuld knald non-stop. Hvis en af tvillingerne har leget chauffør i carporten, så er el-bagruden tændt indtil jeg opdager det en uge senere. Og når fruen kører i den, så kan den fint tilbagelægge de 90 km til Århus med 110 km/t i fjerde gear (har 5!). Alle de ting er ikke ligefrem økonomiske, til gengæld er de realistiske - sikkert også for andre end mig. Derfor er jeg yderst tilfreds med 11,8 km/l - det ville jeg såmænd også være med 10 - det ville bare indikere, at tvillingerne også har fundet håndbremsen, mens fruen ikke har det.

Så summasummarum: Fokuser ikke blindt på, om den hævdes at gå lidt mere eller mindre. Find fremfor alt en rustfri bil med en god fast undervogn og en bil, som ikke har været "forbedret" af en masse bilkonstruktørwannabees, der i egen selvforståelse har betydeligt dybere indsigter end VW's tusindtallige ingeniører.
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: casper efter 03. September 2008 kl: 18:08:08
Citat fra: "T3Anders"
@Mads-Kaa:

Citér
Euro 3 - 1,6 JX TD 2WD/4WD

Die Auslieferung des Oxi Kats/Partikelfilter wird sich etwas verzögern, da noch einige aufwendige Messungen gefahren werden müssen!

Bitte haben Sie noch etwas Geduld!
.......
Preis:

720,-


Er det som jeg forstår det, lige til at få monteret på en standard JX for €720 + montering, og så er man helt fremme i euronormerne med grøn plakette?  :P


Der står at JX kræver yderligere målinger og er ikke klar, men du kan købe et partikkelfilter til din T3 hvis den har monteret en AAZ motor, prisen dertil er 720,- leveringstid ukendt
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: PARKHAVE efter 03. September 2008 kl: 20:28:13
@JJ - Må give Jarl helt og holdent ret i antagelserne om km/l.

Det er fuldstændig hamrende ligegyldigt - også for en fattigrøv som mig!!!

Det handler i bund og grund om KØREGLÆDE.

Ligemeget hvad man kører i.

Hvis du vil have plads - langt på literen - minimale omkostninger, så køb en NY 7 personers diesel med betaling over 8 år, includerede service og forhandler financieret forsikring.

Jeg vil personligt gerne betale 7000 i benzin for at slæbe min campingvogn til norditalien med 120 km/t op af kassel - for det er køreglæde for mig.
Jeg stoppede for mange mange år siden med at tænke på km/l for det gjorde mig altid deprimeret.
Nu nøjes jeg med at glæde mig over ..... køreglæden :lol:  :lol:  :lol:
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: wilson efter 03. September 2008 kl: 20:36:18
Citat fra: "Jarl"

Derfor er jeg yderst tilfreds med 11,8 km/l - det ville jeg såmænd også være med 10 - det ville bare indikere, at tvillingerne også har fundet håndbremsen, mens fruen ikke har det.


tihi

Men ellers enig med din observation ang variabler.
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 21:17:57
Citat fra: "PARKHAVE"

Hvis du vil have plads - langt på literen - minimale omkostninger, så køb en NY 7 personers diesel med betaling over 8 år, includerede service og forhandler financieret forsikring.


Uh uh uh - jeg tror at det er udenfor budget...

Samt, hvilken ny 7 personers diesel har plads i samme omfang som en T3?

Samt - jamen, bare for værditabet det første år kan man jo købe 5 T3'ere i god form?

Mht brændstoføkonomi - ja, jeg har hidtil set igennem fingre med det, fordi jeg troede jeg lå på 5000 km om året.

Men jeg kan se at jeg er oppe på omkring 10.000 km om året - og så er en JX'er bedre økonomi (på papiret) end en DG'er - selv med den grimme vægtafgift.

Jo, jeg ville da smile øre til øre over en JX'er under 1501 kg - men hvor finder man lige dem - jeg har ikke fundet nogen....

Og gad vide, om ikke, det at køre JX'er også kan indeholde en stor del køreglæde, med det rette trim på dyser og pumpe...

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 22:42:05
Citér
Jo, jeg ville da smile øre til øre over en JX'er under 1501 kg - men hvor finder man lige dem - jeg har ikke fundet nogen....


-min står fx. til 1400kg, men det er jo så også en doka.  
Måske tegner der sig et erspektiv i at få importeret et dieselkøretøj med en sund karosse og få det vejet ind under 1500kg??

Ellers kan man jo også leje biler i Flensborg relativt billigt når man skal langt sydover på ferie.......
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 23:42:18
Jo, jeg ville gerne låne en megafon, så jeg i lynfart kunne forstå mere om diesel og muligheder - jeg læner mig op af en stejl læringskurve og en verden langt fra de flygtige opløsningsmidler som flyder i Telebussens årer - beklager min spørgelyst, det er research-genet der går i overdrive.

Jeg kigger en gang i biblioteket...

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: TD1.6 og mange småture?
Indlæg af: Jarl efter 03. September 2008 kl: 23:50:41
Næ - holdt - den med megafonen var - hvis jeg kender Thøgersen ret - bare en lille intern ting, der slet ikke angår din tråd. Spørg du bare løs!