T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 17:31:03

Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 17:31:03
http://www.moviatrafik.dk/bagomos/miljo/miljozone/Pages/Miljozone.aspx

Alle dieselbiler over 3.5 ton.

Hvornår mon de går længere ned? ....
Varevogne kan omfattes:
http://ing.dk/artikel/89670

Og publikationen fra staten:
http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2006/87-7614-331-7/pdf/87-7614-332-5.pdf
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: T3Anders efter 03. September 2008 kl: 17:43:29
Tja, det kan jo komme. Hvad er så lige en varevogn? Kun de "rigtige" varevogne som man ikke må benytte privat? Alle luksusfirhjulstrækkerne (VW Tuareg, Porsche Cayenne osv.) på gule plader der er solgt indtil afgiftsomlægningen sidste år? Min transporter fra 88' med en totalvægt under 2500kg, hvor der er betalt afgift til at benytte den privat?

Jeg tror det kommer, men der går 3-4 år før det er gennemtænkt, diskuteret, vedtaget og et år til før det er implementeret, og så er der sikkert undtagelser for biler over 25 år/35 år.... og det kommer også til at omfatte personbiler i et eller andet omfang.
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: wilson efter 03. September 2008 kl: 18:05:27
Citat fra: "T3Anders"

Jeg tror det kommer, men der går 3-4 år før det er gennemtænkt, diskuteret, vedtaget og et år til før det er implementeret, mindst - medmindre det er noget der giver penge i kassen eller spalte plads i formiddagsaviserne og så er der sikkert undtagelser for biler over 25 år/35 år.... DÉT tror jeg så ikke du skal regne med og det kommer også til at omfatte personbiler i et eller andet omfang. Helt sikkert - og kan det så gøre livet mere besværligt for den almindelig borger / børnefamilie skal det nok komme
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: PARKHAVE efter 03. September 2008 kl: 20:09:56
Her er den officielle årgangsbestemmelse som der arbejdes på i øjeblikket fra dansk side i Mhs ( Motor Historisk samråd) i samarbejde med de internationale sammenslutninger for veterankøretøjer
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 03. September 2008 kl: 21:25:27
Klip fra rapporten:
[evaluering 2008] I den forbindelse er det planlagt at vurdere, om der er mulighed og behov for,
at ordningen udvides til også at omfatter dieseldrevne person- og varebiler
under 3.500 kg.


Det vil ikke være sjovt :(
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: FarT3 efter 04. September 2008 kl: 08:05:45
Med fare for at de andre links henviser til denne er der et mere her :

www.miljozone.dk
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: T3Anders efter 04. September 2008 kl: 09:49:33
Ældre benzinøser er ikke omfattet af miljøzonereglerne i Kbh., er deres udstødning så meget bedre end ældre dieseldytters? Og er der med andre ord så lille forskel på gamle benzinbiler i forhold til nyere benzinkøretøjer med katalysator at man anser det for uvæsentligt at skelne? Eller er det bare politisk/praktisk forvaltningshensyn, eller er der faktisk faglige argumenter bag beslutningen?

Hvordan har de gjort i tyskland -der skal selv ældre benzinere da have noget katalysator på for at blive "opgraderet" til en bedre miljøklasse, eller hur?
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 04. September 2008 kl: 13:30:39
Forstår jeg det rigtigt, at de vil indføre miljøzone i Kbhvn om 4 år med tyske hhv. europæiske standarter?

puh hah ... En T3 1,6TD med Euro3 er næsten umuligt, Euro2 er kun muligt med større ombygninger, KAT og en registreret og fast monteret ESP insprøjtning. Oven i det kommer der problemer her fra den tyske side med ind i spillet, hvor TUEV og DEKRA modsiger hinanden med, at T3 Dieselbusser i det hele taget lever op til miljøzonenes krav. Det der Euro3 kat fies fra Østrig er anket af TUEV i Tyskland og DEKRA godkender det tildels, alligevel vil flere ejere opleve, at de ikke for synet deres bus med Euro3 eller lignende. I sidste konsekvens kan og vil det nok betyede, at man ikke kan komme ind i hovedstaden med det gamle uønskede T3 dieselgrej ... TUEV Tyskland siger NEJ til den fidus ... DEKRA siger ja ...

men ... det hele er også lidt wischiwaschi .. enkelte snyder sig til Euro3 og miljøzonetilladelse, det er ikke spor sjovt og useriøs og kan til enhver tid ske til næste syn i form af fratagelse af denne registrering.

Den nye tyske afgift i 2009/2010 indebærer udgifter efter CO2 udslip ... men ... desto tungere bilen er, desto billigere kan den blive ... de fik ændret denne CO2 formel på europæisk niveau ... En ny Golf 1,4 I koster mere end en ny Touareg og en 70 tons supertonssværvægt lastvognl (grusgrav) med 3800 gram CO2 koster endnu mindre en en GOLF 1,4 I ... pga. lastbilens vægt i denne formel ... det hele er utroværdigt ... og husk at kun 4% af støvet forårsages af biler, resten kommer fra elværker, husstande og naturen.

Hjælper det lidt?

vh Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: KHSalvesen efter 04. September 2008 kl: 17:40:33
sådan ?

http://www.netposten.dk/?pageid=5&articleid=1022742

Kurt
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 04. September 2008 kl: 17:54:31
Det er ok med mig. I 2025 er alle børnene fløjet af reden, og jeg skal til at køre motorcykel igen :)
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 04. September 2008 kl: 19:58:55
brint og brændstofceller - tjek this out - lidt om min datter og mig ...
og husk det er japanerne der er towholder i fremtidens projekter ...

http://www.flensborg-avis.de/index.php?c=v2128430.339

Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 04. September 2008 kl: 20:05:37
Her igen en del af fremtiden - husk 306 KW ... i teksten. Teknologien er der allerede, nok i en af de moderne tyske ubåde, de klarer sagtens 14 dage under vandet - det hele lidt mindre i en bil er i princippet ikke noget problem. Der er forskellige former for brændstofceller og udviklingen går stærkt ... endda Mercedes arbejder med et SMART projekt ...

thek this out:

http://de.wikipedia.org/wiki/U-Boot-Klasse_212_A

Deteljer om energisystemet på tysk:

Antrieb  [Bearbeiten]Neben der konventionellen Anlage aus Blei-Säure-Akkumulator (EnerSys-Doppeletagenzellen) und einem Dieselgenerator (Motor: MTU 16V 365, Generator: Piller, 1050 kW) ist eine HDW-Brennstoffzellenanlage eingebaut, die von der Außenluft unabhängig Strom liefern kann. Die neun wassergekühlten Polymer-Elektrolyt-Membran-Brennstoffzellenmodule werden von Siemens hergestellt und leisten zusammen 306 kW.[3] Sie werden mit flüssigem Sauerstoff aus Drucktanks und Wasserstoff aus Metallhydridspeichern gespeist; als einziges Abfallprodukt fällt chemisch reines Wasser an, das als Brauchwasser genutzt wird. Sowohl die zwei zylindrischen Sauerstofftanks als auch die röhrenförmigen Wasserstoffspeicher befinden sich außerhalb des Druckkörpers; um den flüssigen Sauerstoff zu verdampfen und den Wasserstoff aus den Metallhydriden auszutreiben, wird das Kühlwasser der Brennstoffzellen genutzt.

Bliv klog af det!!!!!!!!!

Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 04. September 2008 kl: 22:03:19
Hej Jens

Imponerende projekt - respekt!!!

Mht Kbh, miljøzone, og personbiler: Bondammen er allerede igang med at lægge i kakkelovnen til næste stramning:
http://www.bornholmstidende.dk/?Id=3329

!
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: 4X4 efter 04. September 2008 kl: 22:42:30
Der er sku da meget godt, men er den ikke svinedyr i forsikring sådan en ubåd? og jeg tør slet ikke tænke på at skulle parkere med sådan en, og da slet ikke i det indre København :lol:  :lol:  :lol:

MVH Peter
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 05. September 2008 kl: 09:36:18
Brændeovnen (brændstofcellerne) i ubåden klarer 306 KW ... 1/100 er mere end nok i en bil (tror jeg) - så lader den op i pauserne - og på langtur er 1/10 bedre. Desværre har jeg p.t. ikke mere detaljer om de kommende brændstofceller, men det er et meget spændende fremtidsprojekt.

T3 retrostyle med ubådteknik er fremtiden ... men de der brændstofceller i ubåden er gammel teknik, der kommer modernere ting frem ...-

Jens-Søren
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 05. September 2008 kl: 19:04:09
Hi folks
Nu er det officielt

T3 med Diesel er ikke tilladt til almen brug i tyske miljøzoner. Bilerne opfylder ikke kravene omkring EURO3 - det er et FAKTUM !!!!!! Kun særdispensation er tilladt ..

Tyskernes svar om de tekniske muligheder med EURO3 i DK:

tjek this out:

http://www.bulli-forum.de/forum/index.html?/cgi-bin/forum/config.pl/read/151283

Farvel T3 Diesel ...

Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 05. September 2008 kl: 19:14:00
Vil det være grumt at skrive "Ohhhhh - der bliver mange gode JX'ere til salg nu i Tyskland"?
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Rollenlager efter 05. September 2008 kl: 19:56:46
Jens Flensborg,

Hvordan går det med Adblue i tyske personbiler.... er det på vej, så vi kan redde vores darlingT3´ere med en eftermontering og en lille urea-tank...  :roll:

Mvh.  Leif
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. September 2008 kl: 10:25:51
Thomas Koch kommer med et udspil i en Syncro med TD. Nu er bilen lidt tungere end den normale T3, dermed falder den ind i specielle tyske CO2 hhv. partikelkrav under "Abgasuntersuchung" med vægten. En tungere bus har andre krav iflg Koch, men jeg kender ikke et klap til denne detalje. Mon det i det hele taget er lovligt med denne nævnte detalje i Danmark eller holder Danmark sig dog til en mere konkret Euro3 lov og formel?! Jeg aner intet.

Skidtet koster nu 1200 Euro - det kan så sagtens blive til 1400 Euro med kørsel til Bernd Jaeger for at få registreret det i bussens papirer efter syn hos Bernd Jaeger hhv. hans TUEV i nærheden. Derefter skal det så registreres i kommunens register her i Flensburg (Zulassungstelle).

Det er også lidt halvfarligt at komme med for positive udtalelser fra Thomas Kochs side - sådan mener jeg - man har p.t. ingen 100% sikkerhed med fremtiden i miljøzonerne hverken i D eller DK.

Jeg er meget kritisk - sorry.

Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: BlackChart efter 06. September 2008 kl: 10:48:00
Citat fra: "Rollenlager"
Jens Flensborg,

Hvordan går det med Adblue i tyske personbiler.... er det på vej, så vi kan redde vores darlingT3´ere med en eftermontering og en lille urea-tank...  :roll:

Mvh.  Leif


Lad være med nogensinde at ønske dig at komme til at køre med Adblue...
Har grummegrimme erfaringer med systemet fra lastbilerne, det går i sevlsving MEGET tit og er i det hele taget utroligt ustabilt...
Og så er det nok heller ikke for sjov at fabrikanter såsom MAN, Scania og Volvo nu helt har droppet Adblue igen...
De har fundet nye motorstyringsteknikker så de helt uden tilsætningsstoffer kan opnå Euro5 normen uden at det går ud over effekten på motoren...
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Rollenlager efter 06. September 2008 kl: 10:48:04
Hvis man bare sørger for maskineriet kører uden sod i større udstrækning ud af røret er det vel en god investering for os alle uanset hvad.... Det bliver spændende at se hvad der kommer ud af de to herer´s eksperimenter. €  1200 er da ikke med både kat og den ellers ret avancerede elektronik der måler inde i kat´en er det ?   det er da en rimelig pris for at kunne beholde nogle af vores T3 ´ere der jo er i en aldeles fremragende stand  :wink: . :oops:  Adblue er jo  ikke, i sig selv, specielt dyrt at tilsætte, det er mere teknikken der skal til....

Mvh.  Leif
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Rollenlager efter 06. September 2008 kl: 10:51:49
Så lige dit indlæg Morten...  OK ja så ved vi at det er svært at få til at køre ordentligt... men i "tanken" skulle det jo være den rigtige løsning ..
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: KHSalvesen efter 06. September 2008 kl: 11:01:30
Adblue er vist skyld i at partiklerne bliver mindre og dermed giftigere. :?
Ifølge en Mercedes mekker.

Kurt
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: BlackChart efter 06. September 2008 kl: 12:23:32
Ideen med Adblue er i TEORIEN god, men sådan er der jo så meget ;)

Adblue renser meget store dele af de skadelige partikler (NOx) fra og omdanner det til H2O (vand, ses på lastbiler med Adblue når de koldstarter, så ligner det at de kører på damp) og CO2 som er knap så skadeligt som NOx'erne, se det var jo en fordel...
Ulemperne er, som Kurt skriver, at der er stadig NOx tilbage i udstødningen, partiklerne er nu bare så små at de RIGTIGT kan gøre skade i lungerne...
Når ja, og så det fact at det virker helt ad h*lvede til, altså systemet som så...
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jarl efter 06. September 2008 kl: 15:43:01
Hvorfor er det, at Adblue påvirker partikelstørrelsen?

Adblue er urinstof - urea - opslemmet i ca. 2/3 destileret vand, og det indsprøjtes i udstødningssystemet mellem motor og katalysator. I katalysatoren bevirket tilsætningen at dannelsen af NOx'er nedsættes, men til gengæld dannes H2o og N2. Sidstnævnte er jo i forvejen ganske massivt tilstede i atomsfærisk luft. Man i gangsætter dermed en såkaldt Selective Catalytic Reduction.

Systemet er i konkurrence med 3. generations AGR-systemer med elektronisk og vedvarende NOx-overvågning, men fordelen ved Adblue er, at man undgår at fodre motorens egen afføring ind i forbrændingen, og derfor får man en bedre mere momentstærk og effektiv motor med Adblue, end med AGR.

Imidlertid ser det ud til, at moderne biturboløsninger er så effektive, at adblue kan undlades selv i forhold til euro 5, og det er da også langt mere ønskværdigt, da jeg er enig med tidligere indlæg i at Adblue er noget bøvl i den praktiske verden, og samtidig er AGR jo heller ikke just kendt for at gøre noget godt for forbrændingen.

Tilbage står, at jeg ikke kan få øje på nogle argumenter for at Adblue ændrer partikeludledningen. Katalysatoren tager sig som bekendt ikke af partikler - det gør partikelfilteret, og ja, partiklerne fra direkte indsprøjtere er noget giftigt lort, men det er de med eller uden Adblue.
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: wilson efter 07. September 2008 kl: 05:50:50
Det er sgu da bare at køre - de skal fange os først....
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: wilson efter 07. September 2008 kl: 21:30:40
Tja hvis det bliver brintbiler (der som I husker forurener med faktor 2 - bare et andet sted) a'la ellerten de kører rundt i har vi nok en chance. Det ser straks værre ud hvis det bliver model Tesla med brændselsceller  :oops:

Ellers må vi bare gøre som et amerikansk selvbygger team har gjort - montere en mf'er af en el motor, eller endnu bedre elmotorer i hver hjul som på den mini Rasmus linkede til.

Og som suplement for til batterierne monteres en generator på enden af diesel motoren... Så er det jo bare en generator og ikke en bilmotor  :roll:

Og det skal kun være for at provokerer snylterne på borgen!
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 07. September 2008 kl: 21:34:11
Generator på ladet - det er en interessant tilgang, og bliver brugt i USA på flere el-biler til at forlænge aktionsradius :-)

Men een ting er hvad der sker med alle os privatbilister - jeg tror at vi kommer til at se mange nyskabelser fra militærets side - det er en branche som ikke kan tåle immobilitet.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: bos1 efter 08. September 2008 kl: 07:05:53
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=56522032

http://water4gas.com/2books.htm?hop=renvindue



så er det bare med at gå i krig det lyder jo nemt nok (og er sikkert en and  :D  )
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 09. September 2008 kl: 21:06:16
Jeg har modtaget svar i det tyske forum, man har ikke mere mulighed for Euro3 i forbindelse med en Dieselkat og lidt ESP justering overfor TUEV, Dekra og KUES. Glem alt om mulighederne for denne fremtid paa nuvaerende tidspunkt ...

Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Crapz efter 10. September 2008 kl: 09:28:11
en triste tider for vores elskerinder på hjul :(
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 10. September 2008 kl: 20:06:28
Sidste mail fra den tyske front er, at en ingeniør i Tyskland bliver fyret hos TUEV, såfremt vedkommende tillader en registrering af Euro3 dieselkatalysator med ESP justering i en bus ... og det så bliver noteret i bussens papirer ...

det er den absolute KILLER ...

ha det bra, vi skal nok finde på en eller anden fidus når der er 5 minutes warning på fronten ...

Jens
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 23. September 2008 kl: 17:21:55
Så spøger miljøzonen atter....
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1060140.ece

Gad vide hvor meget der er i det........................

Kender jeg embedsmænd ret - så    er der grønne plaketter på vej i danske storbyer...............
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Rollenlager efter 24. September 2008 kl: 00:48:22
Ja, det ender sikkert med at vi kan søge om at få tilladelse til en trækvogn og et par "grønne" sivsko hvis vi ellers har et pletfrit levnedsførløb  :twisted: ....... Sjovt nok skal dette lille latterlige land altid gå forrest hvor der deles rygklap ud ...

Leif
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 25. September 2008 kl: 22:42:23
Tjah, nu har jeg skrevet til Miljøministeriet - og understreget "at jeg jo ikke ønsker at starte en aktindsigts-sag (endnu)" - og spurgt til arbejdet om skærpede krav til personbiler i miljøzonerrrrrrr.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Crapz efter 25. September 2008 kl: 22:45:32
@Jens det bliver sku spændene at høre deres svar
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: T3Anders efter 26. September 2008 kl: 08:47:29
Sådan JJ! Spændende nok hvis der kommer svar, jeg tror bare godt jeg kender svaret, hvis de tør svare ærligt altså......og ville nok egentlig helst have levet videre i uvished, og dog...
Journalisten på EB ville nok gerne også høre om det -men lad det nu bare blive her på T3nettet at vi hører det først, ikk'?
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jarl efter 26. September 2008 kl: 14:18:04
Nu skal I ikke hyle så meget.

Se de positive perspektiver:

Masser af lækre T3'ere vil i fremtiden sælges i bundter til spotpriser fra Kbh. til Nordjylland, hvor kærlige entusiaster vil fylde laderne med nyrenoverede *star-modeller og andet godt... :wink:
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jarl efter 26. September 2008 kl: 16:04:54
Njaa... Det der med øde ø - det oplever vi jo ikke så meget på fastlandet :wink:
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 26. September 2008 kl: 17:17:25
Citat fra: "Jarl"
Masser af lækre T3'ere vil i fremtiden sælges i bundter til spotpriser fra Kbh.


A) Forudsætter masser af lækre T3'ere i Kbh.
B) Men hov - det er vel planen pt. - at plyndre Tyskland for lækre LLE'er mm, nu de har plakette problemer
C) Dvs at A bliver opfyldt?

Verdamt..............!
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 04. Oktober 2008 kl: 16:37:40
http://epn.dk/handel_service/article1476509.ece

Det vil være skræmmende.............

Artiklen handler om at alle gamle biler i DK (ca 280.000) uden katalysatorer skal skrottes - mod en ekstraordinær skrotpræmie på 15.000 kr.

Yeah right - hvad er 15K i skrotpræmie mod at skulle ud og købe en T4 til 230K eller mere?

/JJ
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: bos1 efter 04. Oktober 2008 kl: 16:54:55
ja det er jo ikke kun fordi det er super cool at køre t3 at jeg købte en
det er også fordi det var den eneste bil med så mange sidepladser og sammentidigt et stort bagagerum der var til at betale med den økonomi vi nu engang er udstyret med
det DK har gang i er fuldstændig forrykt i mine øjne og beviser bare endnu engang at regeringen kun er ude på at de rige bliver rigere og de fattige bliver holdt nede på et sted hvor de rige kan styre dem fordi de ikke har råd til andet end at makke ret
men personligt er jeg fulstændig ligeglad med hvor højt de sætter skrotpræmien DE FÅR IKKE MIN T3 og jeg nægter at køre med det offentlige (det er næsten også dyrere) så hellere køre uden nr plader
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jarl efter 04. Oktober 2008 kl: 18:30:26
Ja - tænke, gruble, tænke - hvilke interesser kan DAF monstro have, siden de stiller dette forslag??? Gad vide, om de simpelthen er blevet en flok miljøhippier derinde i Dansk AutomobilhandlerForening?

Jeg er sikkert overdrevent mistroisk, men mig bekendt er DAF en interesseorganisation, der varetager forhandlernes interesser - ikke mindst i økonomisk henseende.

På den baggrund vil jeg tillægge deres udsagn ca. samme sandhedsværdi som jeg tillægger sælgers, når jeg køber en brugt bil.

I Tyskland er der rimelige betingelser tilstede for indførelsen af miljøzoner. Man kan med rette sige til borgerne: "Skrot jeres gamle vrag og køb en ny til småpenge." Samme udsagn er ikke muligt i DK, hvor afgiftniveauet tvinger bilejerne til et langt og trofast forhold til deres bil.

Da man samtidig ikke har tradition for at lave retropespektiv lovgivning, skal der sluges mange kameler for at forringe vilkårene for ældre biler.

Ang. begrænsninger i vores adgang til at handle brugte biler i Tyskland, så har jeg lidt svært ved at se, hvordan det skulle kunne gøres uden at krænke varenes frie bevægelighed indenfor EU. Et brugt importeret køretøj skal sidestilles med et køretøj, der har været i DK alle sine dage, ellers er der tale om en ulovlig favorisering af hjemmemarkedet. Skal vilkårene for brugtimporterede biler derfor forringes, så skal samme vilkår gælde for "herboende" biler, og så rammer vi ind i den med det retrospektive.

Naturligvis hindrer det ikke, at f.eks. vægtafgiften hæves voldsomt på katalysatorløse biler, eller at de hindres i at køre ind i særlige byzoner, men skal vi ikke lige klappe hesten og se, hvad virkeligheden bringer, før vi maler Fanden på væggen. I realiteten kan det jo ikke gå værre end at vi må kaste en kat. på vores bus, og hvad så? De hyppigt forekommende apokalyptiske profetier skal i hvert fald ikke ødelægge min fornøjelse ved bussen. Faktisk har jeg lige skruet lidt ekstra op på pumpen. Nu er det jo efterår og blæsevejr, så er det sgu rart at have lidt godt med power...    :wink:
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: bos1 efter 04. Oktober 2008 kl: 18:44:21
så sandt som det er sagt jarl

tror jeg går ud og finder en hest jeg kan klappe  :D
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 00:47:38
Citat fra: "Jarl"
De hyppigt forekommende apokalyptiske profetier skal i hvert fald ikke ødelægge min fornøjelse ved bussen. Faktisk har jeg lige skruet lidt ekstra op på pumpen. Nu er det jo efterår og blæsevejr, så er det sgu rart at have lidt godt med power...    :wink:


Nu da trambussen ikke kører specielt godt på alkohol måtte jeg cykle hjem (i mod vind) fra et fra en lille komsammen hos et vennepar - Der kunne rugbrødsmotoren vist også kunne have nødt godt af at skruen på pumpen havde fået 1/8 omgang...  :roll:
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. Oktober 2008 kl: 16:20:58
Hi folks
Den følgende artikel var i JP i dag og det er den sidste sætning der helt klart melder ud om kommende konflikter.
Jens

--------------

Europæiske bilproducenter beder EU om lavrentelån for 300 mia. kr. og beder desuden om initiativer, der skal skrotte biler ældre end otte år.
 
Volkswagen er Europas største bilproducent og medlem af ACEA, der nu beder om lavrentelån til at ride krisen af.

Europas bilproducenter erklærer sig ”dybt bekymrede” over den galopperende finanskrise og de drastiske fald i både forbrugertillid og økonomisk vækst.

Producenterne advarer mod, at udviklingen kan resultere i et ”alvorligt tilbageslag for transitionen til lavemissions-køretøjer på de europæiske veje".

Derfor beder producenterne gennem deres brancheorganisation ACEA om, at EU overvejer at give bilproducenterne en lavrentelånepakke til en værdi af hele 300 mia. kr.

ACEA fremhæver, at det skal sikre et bæredygtigt marked for nuværende og nyudviklede brændstofbesparende teknologier.

Desuden beder bilproducenterne EU om at indføre incitamenter til, at forbrugerne skrotter køretøjer ældre end otte år over en 36 måneders periode for at ”accelerere en fornyelse af bilpark”.
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 07. Oktober 2008 kl: 21:00:51
Svaret fra Miljøstyrelsen kom idag:

-----------------------------
Kære Jens Jacob


Der er p.t. alene vedtaget miljøzoneregler vedrørende tunge dieseldrevne buseer og lastbiler.


Det overvejes at udvide miljøzonekonceptet af hensyn til at sikre en bedre luftkvalitet.


Miljøstyrelsen kan ikke på nuværende tidspunkt med sikkerhed sige noget nærmere om hvad eventuelle udvidelser af miljøzonerne vil indebære.


De nuværende miljøzoneregler indeholder mulighed for ministeren kan fastlægge miljøzonekrav til varebiler - dvs. dette kan ministeren gøre uden at skulle i Folketinget først.


Jeg kan ikke oplyse nærmere p.t. Du er velkommen til at komme tilbage på et senere tidspunkt.


mvh
Marixxxx

------------------------------
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: T3Anders efter 08. Oktober 2008 kl: 09:49:23
"....ministeren kan fastlægge miljøzonekrav til varebiler........"

At udelukke alle gulpladebiler er nok mindre sandsynligt i første omgang selvom det ville være s****nemt at håndhæve for ordensmagten. Næstnemmest er at dele gulpladebilparken op efter vægttavlerne, brændstoffet, alder eller en kombination af disse kriterier.

I realiteten er uvisheden jo derfor fortsat ret stor.....Man kan kun gætte.

Jeg gætter på at vi får et plakettesystem kopieret fra Tyskland, men der går omkring 3 år, før sker der ingenting, allerhøjst noget for dieseldrevne gulpladebiler over 2500kg og der bliver nok en kattelem (klistermærke)for dem som kan dokumentere "euronorm x" eller derover.

Forrige uge havde jeg et ærinde på indre Nørrebro og senere på dagen i de små stræder omkring Strøget, Kattesundet-Gl. torv-Læderstræde- om få år er det nok slut!

Meget sjovt at færdes i T3'eren derinde; da jeg fx. parkerede i Ryesgade foran Nørrebro Bryghus, var et selskab der tydeligvis havde været på ølsmagning, netop på vej ud. Køretøjet fik flere til at dreje nakken og inden jeg nåede at stige ud måtte jeg rulle vinduet ned og afslå et købstilbud..... Jeg kunne sikkert have solgt den for 50.000 hvis jeg havde kørt "køberen" med hen forbi banken :lol:
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: jensjakob efter 20. Oktober 2008 kl: 20:18:35
Så er der dato for hvornår vi kan høre mere om miljøzone Kbh:
(Klip fra Ritzau:
Regeringen fremlægger en ny luftstrategi i begyndelsen af 2009.

/

JJ
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Crapz efter 21. Oktober 2008 kl: 13:09:19
så må vi jo indsamle underskrifter for at T3'er øger kbh's gade billede
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: PARKHAVE efter 01. November 2008 kl: 08:30:42
Wilson linkede til denne bastler i et andet indlæg.
På de 2 første undersider kan man læse at hans kære T3 måtte væk, da han ikke mere må køre hjem til sig selv pga. miljøzone i berlin.

http://www.kilindo.de/html/vw_t3.html
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: bos1 efter 03. November 2008 kl: 14:16:49
http://jp.dk/indland/kbh/article1498328.ece

ritt og bond(e)dam de kan da virkelig komme med nogle forslag der rykker (dette er skrevet med rigtig meget ironi :D )
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: bos1 efter 05. November 2008 kl: 17:41:54
tja endnu et skridt på vejen til at få bilerne ud af byen

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1079934.ece
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: Rollenlager efter 28. Februar 2009 kl: 05:15:16
Det ser ud til at Bernd Jäger stadig får Euro 3 godkendt sine T3´ere .. i hvert fald ifølge hans hjemmeside... så mon ikke vi finder en tilsvaende løsning her hjemme.  

http://www.vw-t3-bus.de/schalldaempferauspuff/schalldaempfer-turbodiesel/katalysator-euro-3.html

Leif
Titel: Miljøzone Kbh
Indlæg af: T3Anders efter 01. Marts 2009 kl: 16:50:06
687€ + det løse -så kan man få gul plakette iflg. hans side.

Hvor længe holder det til at køre ind i de tyske byer?