T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: bos1 efter 11. September 2008 kl: 11:31:17
-
nu har jeg 2 gange luftet kølesystemet ud og hver gang smider den 2-4 liter vand når den har været ude og køre og har fået lov at lave lidt
og denne gang har jeg lagt mærke til at der ligger et lag skum foroven i ekspantionsbeholderen (ser lidt ud som om der er sæbe i ) og det er ikke olieskum
vandet stiger ikke når man gasser op
der er ikke olie i vandet
der er ikke vand i olien
nogen der har en ide om hvad der kan være galt
-
Hej Bos
Skummet aner jeg ikke hvad kan være, andre er klogere her.
Men Bergwacht havde samme symptomer, det var en utæthed ved overgangen mellem gummislange og de lange rør under bunden af bilen.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3296&start=15&postdays=0&postorder=asc&highlight=
-
hvis jeg ikke har luftet den rigtigt ud laver den så så meget tryk i systemet at den presser vandet ud gennem overløbet på den dunk bag nummerpladen
jeg fik lige set at jeg har glemt at åbne for den ventil i motorrummet :oops:
-
Hej,
Jeg har aldrig set at der blev presset vand ud af dunken bag nummerpladen.
Men en klassiker er at studsen på låget til ekspansionsbeholderen (den anden) er revnet, så når motoren bliver varm, skyder den vandet ud der, istedetfor at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Hej,
Jeg har aldrig set at der blev presset vand ud af dunken bag nummerpladen.
Men en klassiker er at studsen på låget til ekspansionsbeholderen (den anden) er revnet, så når motoren bliver varm, skyder den vandet ud der, istedetfor at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
men det er der den presser vandet ud af 3 små huller foroven i dunken
ekspantionsbehaolderen ser ikke ret gammel ud og det gør vandpumpen heller ikke
så det ser mest ud som om den presser alt vandet ned i påfyldningsbeholderen og så ud af overløbet i den
-
Har du et andet låg til ekspansionsbeholderen du kan afprøve?
Det kan være så simpelt som at den godt kan presse vand ud af ekspansionsbeholder, men af en eller anden grund ikke suge det tilbage?
Prøv også at læs FarT3's tråd om den kogende passat
-
Ikke at der er nogen sammenhæng, men da min motor døde fordi der ingen køling var pga. en knækket kilerem, skød den også væsken ud af de omtalte 3 huller efter en 3-4km.........så det kan ske at vandet finder den vej ud, men til gengæld var der også godt med lys og lyd på instrumentbrættet foran føreren :? og tryk og temperatur har nok været temmelig højt......(nej det var ikke mig der sad der)
Fik så en god undskyldning for at putte en OJ JX'er i, med lidt tilskud fra chaufføren, så chaufføren er taget til nåde! :D
-
hvis jeg ikke har luftet den rigtigt ud laver den så så meget tryk i systemet at den presser vandet ud gennem overløbet på den dunk bag nummerpladen
jeg fik lige set at jeg har glemt at åbne for den ventil i motorrummet :oops:
Nej, men det gør den hvis der er gået en toppakning......og som regel kan du så også se kølevandsstænk op på bagenden af bilen.
-
Har du et andet låg til ekspansionsbeholderen du kan afprøve?
Det kan være så simpelt som at den godt kan presse vand ud af ekspansionsbeholder, men af en eller anden grund ikke suge det tilbage?
Prøv også at læs FarT3's tråd om den kogende passat
jeg har desværre ikke et andet låg
men det der sidder på nu ser fint ud og er ikke meget ældre end beholderen
-
hvis jeg ikke har luftet den rigtigt ud laver den så så meget tryk i systemet at den presser vandet ud gennem overløbet på den dunk bag nummerpladen
jeg fik lige set at jeg har glemt at åbne for den ventil i motorrummet :oops:
Nej, men det gør den hvis der er gået en toppakning......og som regel kan du så også se kølevandsstænk op på bagenden af bilen.
tror nu ikke det er toppakningen da den hverken ryger eller har andre symtomer der skulle svare til en defekt pakning
-
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.
@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)
/Mads
-
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.
@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)
/Mads
vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen
-
et nemt og billigt forsøg
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=272103
-
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.
@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)
/Mads
vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen
Så er der helt sikkert noget galt med låget på din ekspansionsbeholder.
/Mads
-
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.
@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)
/Mads
vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen
Ja, og hvis der er gået en toppakning = når motoren er i gang, så bliver der presset luft ud i køleanlægget, der jo er lukket...så presses vandet ud gennem låget/ventilen i ekspansionsbeholderen og ud i den bagerste beholder bag den låge nummerpladen sidder på.....for det er det eneste sted det kan komme ud, for hvis ikke det kan komme ud den vej, så springer enten ekspansionsbeholderen elelr slanger.
Hvis dækslet på ekspansionsbeholderen er i stykker, bliver der ikke ved med at komme vand derud i den beholder, men det gør kun den mængde der altid kommer når vandet varmes op og udvider sig....den eneste forskel er så, at anlægget ikke tager det tilbage igen når vandstanden falder når bilen køler af....og det er bestemt slet ikke de op til 4 liter, der er tale om her.
-
at presse det over i påfyldsningsbeholderen bag servicelågen.
Gode hilsner
Jens Jakob
Det er en misforståelse... Beholderen bag servicelågen er ikke til at tage tykket af systemet, men til at levere vand hvis systemet lige mangler lidt. Påfyldningsbeholderen er ikke beregnet til tryk.
@Bos: hvor bliver vandet af? Hvis du ikke har luftet ordentligt ud kan du jo ikke regne med noget.
Luft ordentlig ud, kør en lang tur, og så ned på maven og lyt efter væse-lyde(???)
/Mads
vandet bliver netop presset ud af overløbet på beholderen bag servicelågen
Ja, og hvis der er gået en toppakning = når motoren er i gang, så bliver der presset luft ud i køleanlægget, der jo er lukket...så presses vandet ud gennem låget/ventilen i ekspansionsbeholderen og ud i den bagerste beholder bag den låge nummerpladen sidder på.....for det er det eneste sted det kan komme ud, for hvis ikke det kan komme ud den vej, så springer enten ekspansionsbeholderen elelr slanger.
Hvis dækslet på ekspansionsbeholderen er i stykker, bliver der ikke ved med at komme vand derud i den beholder, men det gør kun den mængde der altid kommer når vandet varmes op og udvider sig....den eneste forskel er så, at anlægget ikke tager det tilbage igen når vandstanden falder når bilen køler af....og det er bestemt slet ikke de op til 4 liter, der er tale om her.
Der sidder ikke nogen desideret toppakning på en WBX, så hvis ikke det er topdækslet, så er det sansynligvis et topstykke....
/Mads
-
Faktisk når jeg nu tænker over det, så tror jeg vi skal håbe på det topdæksel, ellers kan jeg ikke helt overskue konsekvenserne :?
/Mads
-
Der sidder ikke nogen desideret toppakning på en WBX, så hvis ikke det er topdækslet, så er det sansynligvis et topstykke....
/Mads
Ups, havde ikke lige bemærket modellen, men så ændres toppakningt til topstykke
-
Faktisk når jeg nu tænker over det, så tror jeg vi skal håbe på det topdæksel, ellers kan jeg ikke helt overskue konsekvenserne :?
/Mads
der er nu bestilt et nyt dæksel så må jeg bare håbe det er det
for ellers har jeg det på samme måde
-
hej hej med jer
jeg vil sige et revnet topstykke selvom du er ked af at høre det
men kør ned til den lokale automekker og få ham til at sætte tryk på den beholder oppe ved batteriet og se om den taber tryk
og får ham i samme omgang til at suge luft op igemmem 2 faver væsker i et gemmensigtig rør fra samme beholder for så kan du se om der kommer udstødning ud i vandet hvis værsken skifter farve
så op på hesten igen
Mvh Djurs :lol:
-
hej hej med jer
jeg vil sige et revnet topstykke selvom du er ked af at høre det
men kør ned til den lokale automekker og få ham til at sætte tryk på den beholder oppe ved batteriet og se om den taber tryk
og får ham i samme omgang til at suge luft op igemmem 2 faver væsker i et gemmensigtig rør fra samme beholder for så kan du se om der kommer udstødning ud i vandet hvis værsken skifter farve
så op på hesten igen
Mvh Djurs :lol:
jaa det kunne jeg selvfølgelig også gøre
så hvis et andet dæksel ikke hjælper på det må jeg jo nok den vej
-
hvis du aligevel kommer forbi en mekaniker, så bed om at få lavet en 4-gas måling i din ekspansions-beholder, det er tilstædeværelsen af HC (uforbrændte gasser) der slet ikke må være der, fordi så er det toppakningen, dette er den sikre måde at konstatere om det er kompressionstryk der i dit kølevand.
hvilket topstykke det er galt med skal du så finde ud af bagefter, men denne test kan hurtigt give dig ro i sjælen, eller det modsatte :wink:
ps. dette virker kun på benzinmotorer.
-
så er den fikset løsningen blev
1 stk 2,1 MV motor med 1,9 DG karburator (stor tak til jønneukendt)
1 gang kølerens
og som afslutning lidt rødt kølervæske
så nu skal det sidste bare justeres lidt ind og så kører den endnu bedre end nu :D :D :D