T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jensjakob efter 13. September 2008 kl: 21:06:06
-
Hej,
Hvad kan jeg måle mellem W-klemmen på generator og stel?
Vekselspænding eller jævnspænding?
Samt - hvordan identificerer jeg W-klemmen?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Side 153 i so wird's gemacht...
Skal vise 7V +/- 1V mellem w-klemme og stel
Styring af olietrykovervågning / omdr tæller må således styres af frekvensen
-
Mange tak - informationen står ikke i Haynes.
Bonusinfo - hvilket af benene er W?
-
Mit bud vil være den der står W ved :twisted: :lol: (Den sidder alene)
I toppen mellem spændingsregulatoren og støjdæmperen - hvis der er en sådan monteret.
Eller modsat B og D+ klemmerne, der sidder sammen.
-
jeg skal have kalibreret min Generator :( den virker ikke rigtigt :D
det er vel "bare" have en modstand på så der er 7volt på den ?
-
W-klemmen kan ikke kalibreres. Dens signal kan heller ikke efterprøves ordentligt med et voltmeter. Mellem +7 og -1 kan jo være 0 altså ingenting. (Sidespring: Dertil kommer, at moderne digitale instrumenter ikke kan håndtere varierende spændinger særlig godt. Mit kan i hvert fald ikke. Lad os få de gode gamle analoge tilbage - så kan man se, hvad der sker.)
Strøm i en T3 produceres i en vekselstrømsgenerator. En rotor roterer inden i en stator, hvorfra strømmen tappes. Rotoren kan magnetiseres mere eller mindre afhængigt af strømbehovet. Det ordner spændingsrelæet ved at tilføre rotoren magnetiseringsstrøm gennem kulbørsterne. Når den magnetiske rotor suser rundt inden i statoren, som består af en række spoler, så opstår der vekselsstrøm i statorvindingerne (mere logisk omtalt som "Drehstrom" på tysk). Imidlertid ville vores akkumulator ikke bryde sig om at få tilført vekselstrøm, så derfor lader vi strømmen fra hver enkelt statorspole passere en diode. En diode fungerer som en ensretter. Derved forvandles strømmen til (pulserende) jævnstrøm. Klemme W er ført fra en statorspole udenom diodebroen og ud af generatoren. Derfor kan man ved at måle hvor tit spændingen vender afgøre frekvensen og dermed også fastslå rotorens omdrejningstal og dermed også inddirekte - når der kompenseres for udvekslingsforhold i remtrækket - motorens omdrejningstal. Vil man altså teste klemme W, gøres det med en frekvenstæller. Det er sikkert de færreste af os, der lige har sådan en i værktøjskassen, men så kan man jo bare låne sig frem til en original omdrejningstæller til en diesel - det er nemlig slet og ret en frekvenstæller, og så passer den endda på multistikket.
-
Samt - hvordan identificerer jeg W-klemmen?
Der står "W" på godset ud for klemmen ;-)
-
W-klemmen kan ikke kalibreres. Dens signal kan heller ikke efterprøves ordentligt med et voltmeter. Mellem +7 og -1 kan jo være 0 altså ingenting. Nu skrev jeg godtnok 7V +/- 1V dvs fra 6V -> 8V. Dette kan lade sig gøre hvis w-signalet bliver taget efter en af ensretterne i diode broen. Men måske har de skrevet forkert i SWG.
(Sidespring: Dertil kommer, at moderne digitale instrumenter ikke kan håndtere varierende spændinger særlig godt. Mit kan i hvert fald ikke. På de fleste bedre elektroniske er der en "analog" bar i bunden der viser stabiliseret udslag. Lad os få de gode gamle analoge tilbage - så kan man se, hvad der sker.) Og man skal tænke ekstra meget på hvor man bruger det da det kan kræve mere strøm (når det måler spændingen) med skader på kredsløb til følge
@Crapz - kalibreret generator? Den er ny - hvis det er omdrejningstælleren der ikke passer justeres de bag på omdrejningstælleren.
-
Men måske har de skrevet forkert i SWG.
Næ, nej - du har ret - jeg læste bare dine tal som en hvis herre læser biblen... Sorry
Men stadigvæk - pointen på W-klemmen er ikke spændingen, men frekvensen.
-
Men måske har de skrevet forkert i SWG.
Næ, nej - du har ret - jeg læste bare dine tal som en hvis herre læser biblen... Sorry non taken 8)
Men stadigvæk - pointen på W-klemmen er ikke spændingen, men frekvensen. Nemlig
-
Faldt lige over denne på golf 2.dk
http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=103
-
har fundet ud af jeg skal have sat en modstand på min for at ændre frekvensen så omdrejnings visernen kan klare det
-
har fundet ud af jeg skal have sat en modstand på min for at ændre frekvensen så omdrejnings visernen kan klare det
Det forstår jeg ikke?
Det er ikke fordi du bruger en benzin omdrejningstæller i en diesel vel?
Det er (måske) muligt at bygge om. Har selv været ved at kigge på det engang men det er ikke bare lige :shock:
Jeg ved JanK har en løs diesel omdr på salgs hylden hvis det er.
-
har fundet ud af jeg skal have sat en modstand på min for at ændre frekvensen så omdrejnings visernen kan klare det
Hvordan ændrer en modstand på frekvensen. :roll:
Kurt
-
sorry styrken af signalet
-
Faldt lige over denne på golf 2.dk
http://www.golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=103
lyder nemt, altså hvis det virker :wink:
-
Lang tids varme på det gamle loddetin. :roll: Måske loddetin der er beregnet til høje varmegrader. :idea: Så smelter det ikke når motoren har vollgas, med fjernlys, elbagrude og halvdødt batteri. !
Kurt