T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Carsten efter 15. September 2008 kl: 08:12:42
-
Så er den gal igen....på vej til dagplejeren begyndte temperaturen at stige og stige og temperatur lampen at blinke. Stopper selvfølgelig bussen med det samme, og får den kørt de ca 1,5 Km hjem i småetaper (stopper hvergang inden pæren begynder at blinke)
Men hvad er der galt? Den taber ikke vand og der har det vand den skal bruge. Når jeg stopper motoren kommer der en "støvsugerlyd" fra turbo/luftfilter området i nogle minutter. Det plejer der ikke at gøre.
Er det vandpumpen? Og hvis det er - hvor lortesvær er den at skifte???
Havde ellers lige fået mig et par bøjlespejle fra eBay og havde glædet mig til "sorgenfreies fahren" i det gode efterårsvejr.
Kom så t3nettet - vis hvad du dur til!
Carsten
-
Er der vand i begge beholdere både den forrest i motorrummet og den ved den liie klap ?
Er der det kan det godt være vandpumpen. Det kan også være termostaten. Ingen af delene er særlig svære at skifte, men det kræver jo en udluftning af systemet bagefter. Det er det her med at hæve forenden 40 cm, løsne udluftningsskruen på køleren og lade motoren snurre med vist nok ca 2000 omdr til der ikke kommer luft ud foran mere og sikre sig at der hele tiden er vand i ekspantionsbeholderen forrest.
Generatoren skal af så sidder vandpumpen lige neden under.
Nu er det vel ikke sådan at der sidder en luftbobbel i forvejen og driller ?
Biltema har vandpumper til ca 229 kr. Mekonomens er lidt dyrere.
-
støvsuger lyden er den syncro TD feature, med at der sidder en luftpumpe, bag luftfilteret og blæser luft ned mellem manifolderne og til turboen når den bliver megget varm.....
Er alle kileremme stramme?
Luftbobler i ekspantionsbeholderen i motorrum?
-
hmm - det lydder da ikke helt skidt!
Jeg checker den forreste vandbeholder. Der er masser i den bageste.
Styrer termostaten både nålen og den røde pære? Begge indikerer jo højalarm.
Carsten
-
Kileremmen - det er den der sidder til generatoren ikke???? driver den også vandpumpen??
-
I min gør den. Der går én rem ovre fra venstre side hvor tandremmen sidder og over remhjulene ved både vandpumpe og generator. Andre har en rem til vandpumpen og en fra det remhjul videre til generatoren. Det er vist nok det oprindelige setup.
-
ja hvis du har enkelt rem setup......
Evt. løsne den og med hånden kør vandpumpen rundt og mærk om den kører ordenligt uden nogen voldsom modstand og mærk om der er slør i akslen på vandpumpen
-
hmm - det lydder da ikke helt skidt!
Jeg checker den forreste vandbeholder. Der er masser i den bageste.
Styrer termostaten både nålen og den røde pære? Begge indikerer jo højalarm.
Carsten
Fortæl, fortæl, var der vand i den forreste beholder?
-
fedt fedt. jeg kan ikke lige checke vandbeholder de næste 6-7 timer da jeg er på arbejde - men gør det fluks når jeg kommer hjem igen. plus selvfølgelig om vandpumpen kører rundt uden de større skrabelyde og om remmen sidder som den skal
-
Temperaturmåleren er den der viser når anlægget er for varmt, den røde lampe blinker når der mangler vand.
I sådan en situation, skal du også huske at du skal om foran og mærke om køleren er jævnt varm over det hele........
Anlægget kan nemlig mangle masser af vand selv om begge beholdere er fulde....og det kan det, såfremt der er luft i (kommer der typisk hvis der er gået en toppakning)....og så kan køleren faktisk være tom.
Det er sådan man oftest opdager, at der er gået en toppakning eller et topstykke :wink:
-
Vandpumpen kan være defekt. MEN - hvorfor skulle den være det? En defekt vandpumpe bliver typisk utæt ved shimmerringen, så den lækker væske ud ved akslen. At selve møllen skulle fejle noget, ville komme meget bag på mig - det har jeg endnu aldrig set. Med andre ord: Pumpens evne til at sætte vandet i bevægelse svækkes som regel ikke trods en gammel slidt vandpumpe.
Jeg tror i stedet, du skal søge på en utæt toppakning eller et revnet topstykke.
-
aha! jeg tror også jeg prøver at checke for vand foran - lufte ud - det har jeg prøvet før. havde lidt rod med "den- der-plastikventil (under forreste chikaneplade)-der-der-styrer-om-derkommer-varmt-vand-til-varmeapparatet. Pillede den af og der røg en del vand ud (fik det selvfølgelig lige i hovedet - fedt)......kunne jo være at den mangler vand "ude foran". jeg checker.
-
revnet topstykke...ej nu må i liiiige kappe hesten (håber jeg...). Den kører jo ellers SKIDE godt. Jeg checker de andre ting først
-
1) Er der tendens til at den fortrænger vandet fra den forreste ekspansionsbeholder til den bagerste ved nummerpladen? Overfyldes sidstnævnte?
2) Fyld den forreste helt op og hold den toppet op hele tiden. Start motoren og tjek, om der vedvarende kommer luftbobler op til overfladen.
3) Er der tendens til lidt oliefilm op overfladen af vandet?
4) Luk systemet igen. Luft ud, lad den køle ned og fyld systemet igen. Varm op, kør en tur og iagttag, om kølevandsslangerne bliver unaturligt hårde og spændt op som en ballon.
Hvis alle ovenstående forhold kan afvises, så er der ikke problemer med toppen. - Og omvendt!
At bilen kører fremragende indikerer intet om toppens tilstand. Den smule, der fortrænges fra forbrændingskammeret til kølesystemet gennem en lille revne, kan slet ikke registreres i motorens performance.
Har du tidligere haft køleproblemer? Har du pillet ved kølesystemet for nylig? Den begynder jo ikke spontant at overophede eller at spytte vandet om i den bagerste ekspansionsbeholder, med mindre, der sker en forandring af trykforholdene i kølesystemet.
Revner i topstykket udmønter sig ikke nødvendigvis i vandforbrug. Typisk starter det med en overdreven (mere end termoudvidelsen berettiger) trykopbygning i kølesystemet. Forbrændingstryk fra forbrændingskammeret finder ud i kølesystemet, og gasserne ophobes i forreste ekspansionsbeholder. Kølevæsken fortrænges gennem trykventilen i toppen af beholderen om til den bagerste beholder ved nummerpladen. Derfor reagerer LED-dioden i termometeret på at der er for lidt væske. Samtidig stiger temperaturen grundet manglende væske. Det medfører så en generelt øget motortemperatur, og derfor reagerer turboventilatoren, der styres af en termokontakt, som tænder ved 104 grader.
Med andre ord kunne man altså godt påstå en rationel årsagssammenhæng mellem dine iagttagelser og min diagnose, men undersøg de i indledningen nævnte forhold først for at verificere eller falsificere tesen. Til gengæld ville det i min optik være temmelig ubegrundet at kaste sig over vandpumpen, men der er jo frit slag...
-
tak for det! Glæder mig til at komme hjem og rode med bussen!
Mere følger senere
Carsten
-
Vandpumpen kan være defekt. MEN - hvorfor skulle den være det? En defekt vandpumpe bliver typisk utæt ved shimmerringen, så den lækker væske ud ved akslen. At selve møllen skulle fejle noget, ville komme meget bag på mig - det har jeg endnu aldrig set. Med andre ord: Pumpens evne til at sætte vandet i bevægelse svækkes som regel ikke trods en gammel slidt vandpumpe.
Jeg tror i stedet, du skal søge på en utæt toppakning eller et revnet topstykke.
Jeg vil godt lige indskyde at min vandpumpe var defekt uden nogen synlig utaetheder. Min er selvf0lgelig benzin men er der stor forskel paa vandpumpen?
Det skal ogsaa siges at min pumpe larmede ad helvede til - det var grunden til jeg blev opmaerksom paa det - og da den saa d0de helt r0g varmen op. Hurtigt.
Pr0v som Morten siger at drej hjulet rundt paa pumpen og hvis det piver og er traegt vil det under alle omstaendigheder ikke g0re noget at skifte den : ).
Jeg haaber du faar l0st dit problem.
-
Når nu du ER i gang med at rode med kølesystemet, og hvis nu du er så heldig at det er en subkomponent eller at det bare er fordi du har drænet den for kølervæske da du pillede temostaten ud, så tag lige og gør dig selv den tjeneste at rense kølesystemet igennem med soda (eller en tab til opvaskeren) og derefter mild syre (og skyl til der INGEN rester er af kemikalierne) Så er køleren og systemet i tip top stand til at håndtere temperaturen fra en hårdt arbejdene JX i røven af en tung Syncro.
Ny frisk kølervæske påfyldes og der udluftes grundigt til du er sikker på der kun kommer klart kølervæske uden luft ud.. Nemmest hvis man er to så en kan holde øje foran og en kan sørge for at holde beholderen fuld og omdrejningerne oppe (kan også med fordel gøres ved at sætte et stykke papir/pap/træ/hvadmannuligehar i klemme mellem anlægget i pumpegodset og armen på pumpen så den kører ca. 2000 omdr.)
Ovenstående operation er en af de ting jeg ofte er stødt på at folk slet ikke kender til som alm. service i deres gamle Turbo Diesel det er udskiftning, udrensning og udluftning af kølesystemet. Måske fordi deres tidligere knapt så hårdt termisk belastede bil (frontmotor og uden turbo?) ikke var lige så følsom over for et kølesystem der performer med 60-70% kapacitet? Jeg ved det ikke.
-
Ja grin eller græd bare......bussen virker igen!
Tog tidligt hjem fra arbejde og havde afsat eftermiddagen til at prøve nogle af de foreslåede triks. Det blev nu pisse nemt - kilremmen manglede! VW i Birkerød havde en ny - og nu skal jeg ud og brumme igen!
Mange tak,
Carsten
og by the way - intet olie/kommende bobler i vandbeholderen så ingen panik i forhold til smadret topstykke!
-
Det var da herlig nemt. Lyste ladelampen ikke da remmen stod af?
-
ja jeg må så indrømme at da jeg skiftede generator engang for længe siden med lidt andre stik end den oprindelige kom ladelampen ikke til at virke...så den lyser aldrig....kunne være jeg skulle se at få det lavet.
-
ja jeg må så indrømme at da jeg skiftede generator engang for længe siden med lidt andre stik end den oprindelige kom ladelampen ikke til at virke...så den lyser aldrig....kunne være jeg skulle se at få det lavet.
Come on Carsten. Det er altså kun en enkelt ledning som får den magiske ladelampe til at virke...
Ellers fedt, at du slap med skrækken i denne omgang.
Pakke er på vej til dig.
-
hej mølle,
fedt med pakken!
altså jeg er jo ikke komplet idiot....på trods af det med kilremmen.....jeg har selvfølgelig fumlet rundt med ledningen men af en-eller-anden mystisk grund kan jeg ikke få det til at virke. prøver igen når vejret er godt, huset kalket sig selv samt monteret de nyankomne bøjlespejle. sweet sweet
-
Men af hensyn til dem, der ulejliger sig med at forsøge at stille en diagnose på baggrund af et i dette tilfælde ufuldstændigt symptombillede, kunne det være rart at have fået den oplysning allerede i det første indlæg.
På første side i mekanikerens håndbog står der nemlig med flammeskrift: ophedet motor + lysende ladelampe = knækket rem.
-
ja jeg må så indrømme at da jeg skiftede generator engang for længe siden med lidt andre stik end den oprindelige kom ladelampen ikke til at virke...så den lyser aldrig....kunne være jeg skulle se at få det lavet.
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :wink: :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
:lol: :lol: KVAJEBAJER :lol: :lol:
-
Det er jo bare reperation alá Bo ;) Af med ledningen så lyser lampen ikke mere :D
-
Det er også sådan Spanair klare en alarm om overophedning, det er helt normal prosedure, -- skrev de i ekstrabladet. :shock:
Poul
-
Ta dig sammen!
det er satme kvajebajer - jeg går satme ud fra at du har haft hovedet nede i motorrummet før du sætter sådan en tråd igang, det er satme for dumt at spilde vores tid på sådan en dum fejl, uden at selv at lave noget opsøgende og indskrænke hvor fejlen stammer fra......
Bare mine ord - og husk nu næste gang den er gal..........hvem gider så at give indput.....jeg gider ikke......
-
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
Ja jeg kan kun sige at jeg er glad foralt den hjælp jeg fik. Uden havde den stadig stået død i indkørdslen! Når man som jeg absolut intet aner om motorer er det møghamrende svært at komme med en bare nogenlunde fornuftig diagnose. Og selvfølgelig har jeg da set i motoren, men hvis man nu feks ikke aner at der er en sammenhæng mellem kilrem og vandsystemet så kan dens manglende tilstedeværelse åbenbart (ret let...) overses. Det ved jeg nu - og tak for det. Er det ikke lidt det der er meningen med t3nettet - at man kan stille sine spørgsmål - kloge og mindre kloge? Dermed ikke sagt at kvajebajer ikke er fuldt ud berettiget :wink:
Carsten.
-
Hej Carsten
Udover kvajebajer (og nu kan der jo være mange i en T3 :-) ) - så må du gerne love at du på stedet køber en af disse:
* Haynes
eller, hvis du vover det tyske
* So wird es gemacht
Ikke så meget for vores skyld, men allermest for din egen - en T3'er er så meget mere dejligt et køretøj når man har lært lidt om at skrue på den, og kan klare flere ting under turerne selv - det udvider aktions-radius.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Ja jeg kan kun sige at jeg er glad foralt den hjælp jeg fik. Uden havde den stadig stået død i indkørdslen! Når man som jeg absolut intet aner om motorer er det møghamrende svært at komme med en bare nogenlunde fornuftig diagnose. Og selvfølgelig har jeg da set i motoren, men hvis man nu feks ikke aner at der er en sammenhæng mellem kilrem og vandsystemet så kan dens manglende tilstedeværelse åbenbart (ret let...) overses. Det ved jeg nu - og tak for det. Er det ikke lidt det der er meningen med t3nettet - at man kan stille sine spørgsmål - kloge og mindre kloge? Dermed ikke sagt at kvajebajer ikke er fuldt ud berettiget :wink:
Carsten.
Du har jo fattet det.
-
Ja jeg kan kun sige at jeg er glad foralt den hjælp jeg fik. Uden havde den stadig stået død i indkørdslen! Når man som jeg absolut intet aner om motorer er det møghamrende svært at komme med en bare nogenlunde fornuftig diagnose. Og selvfølgelig har jeg da set i motoren, men hvis man nu feks ikke aner at der er en sammenhæng mellem kilrem og vandsystemet så kan dens manglende tilstedeværelse åbenbart (ret let...) overses. Det ved jeg nu - og tak for det. Er det ikke lidt det der er meningen med t3nettet - at man kan stille sine spørgsmål - kloge og mindre kloge? Dermed ikke sagt at kvajebajer ikke er fuldt ud berettiget :wink:
Carsten.
Det er lige det der er T3Nettes styrke, for mig at se. Ingen spørgsmål er for dumme, ukvalificerede eller amatøragtige. Hvis folks pis kommer i kog over at de har hjulpet med at søge på en fejl og det efterfølgende viser sig at være noget andet, må de sq lade være med at svare.
Men kvajebajeren kommer du ikke uden om :wink:
-
Og dog........
Der må forventes at folk ved bare _lidt_ om biler, svarer lidt til at der kommer et indlæg om en bus der ikke vil starte, hvor der senere viser sig at tanken er tom.
Men resultatet er jo blot at der sker hvad Bo skriver, folk holder bare op med at svare på fejlsøgningsindlæg. Det kan man jo så synes om hvad man vil, men jeg synes personligt at det ville være ærgeligt hvis det endte der.
-
Nu har jeg faktisk hjulpet en t3'netter over telefonen en mørk aften med fuldstændig samme problem.
Og jeg vil lige pointere at jeg kom med en del fejlsøgningsmuligheder inden den med remmen gik op for mig ( og jeg er sgu da for pokker engang udlært i sådan noget :oops: :oops: )
-
Og dog........
Der må forventes at folk ved bare _lidt_ om biler, svarer lidt til at der kommer et indlæg om en bus der ikke vil starte, hvor der senere viser sig at tanken er tom.
Men resultatet er jo blot at der sker hvad Bo skriver, folk holder bare op med at svare på fejlsøgningsindlæg. Det kan man jo så synes om hvad man vil, men jeg synes personligt at det ville være ærgeligt hvis det endte der.
Jeg tror nu ikke at alle "folk" holder op med at svare, men skulle det komme dertil så jo.. det ville være ærgeligt.
Dog synes jeg at det ville være endnu mere ærgeligt hvis det kun er "de rigtige" problemer "folk" gider at svare på/hjælpe med.
-
Hej Carsten
Udover kvajebajer (og nu kan der jo være mange i en T3 :-) ) - så må du gerne love at du på stedet køber en af disse:
* Haynes
eller, hvis du vover det tyske
* So wird es gemacht
Ikke så meget for vores skyld, men allermest for din egen - en T3'er er så meget mere dejligt et køretøj når man har lært lidt om at skrue på den, og kan klare flere ting under turerne selv - det udvider aktions-radius.
Gode hilsner
Jens Jakob
Ja, og hvis engelsk eller tysk ikke er sagen....så køb den svenske rep. håndbog "Så gör man" VW 256 Bensin/diesel/turbodiesel 1981-1990(Svensk udgave af So wird es gemacht)
-
Hej Carsten !
Der er lige en lille ting du også skal kigge efter det er revner i ekspantions
beholderen ,som regel lige under låget ,så render vandet af efter en hurtig tur med høj temp.
hilsen poul håber det bedste