T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: TONY efter 17. September 2008 kl: 19:19:17
-
Jeg har lige skiftet topstykke på Bastler-Bussen, og efter at have læst en masse indlæg, følte jeg mig sikker på tilspændingen.
Først 40 Nm. og dernæst 60 Nm. så en gang 90 grader og nok en gang 90 grader, og så var det at jeg tydeligt kunne mærke at et par stykker af boltene blev lettere at dreje :shock: altså gav de sig som de jo også skal.
MEN de skulle vel ikke give sig allerede ved anden omgang 90 grader :?:
og hvis det er ok, skulle de så ikke give sig allesammen. :?:
Kan det få betydning for den senere efterspænding at et par stykker af boltene allerede har givet sig. :?:
Håber selvfølgelig at det ikke betyder noget, for jeg vil nødigt til at gøre alt arbejdet om igen. :?
Er der nogen som har et par beroligende kommentarer til den tidlige "strækning" af boltene... :?:
er sgu lidt nervøs over det... :(
Tony
-
Sæt dig ned. Fyr op i en smøg, knap en kold dåseøl op, sig et par kærlige ord til konen, og glem alt om boltene.
Det der med at de begynder at nå elasticitetsområdet på forskellige tidspunkter er helt normalt. No worries. Som den gamle mand, jeg efterhånden er, har jeg spændt flere topbolte på dieselmotorer end jeg har spist ærter (tak til De Nattergale), og jeg har endnu aldrig oplevet problemer selvom jeg tit har iagttaget det samme fænomen, som du her beskriver.
Om du så vil efterspænde dem, det er som omtalt flere gange en religiøs sag. Jeg har droppet det - ikke for boltenes skyld, men for blokkens. Det er så træls, når gevindhullet flækker...
Det er ikke noget, der normalt sker, og man skal selvf. altid være omhyggelig med at rense gevindene op med en bundtap, smøre dem og blæse dem helt rene, men alligevel er det sket for nogle.
Du bestemmer det videre forløb, men boltene skal du ikke være bange for.
-
Mine var ca. på samme måde, bemærkede det godt, men antog at det var ganske normalt (som Jarl nu har bekræftet at det var)...
Egentligt havde jeg besluttet mig for at droppe efterspænding efter 1kkm, efter Jarls fine forklaringer, men da jeg kunne spore en smule bobler i ekspansionsbeholderen (små fine bobler) ombestemte jeg mig...
Nu er det efterspændt, og luftboblerne er helt væk...
Så som Jarl siger, sæt dig ned og knap en bajer op...Nårh ja, skål ;) (en aftenbajer skal man sq have :))
-
skål :mrgreen:
-
... Takker for de beroligende ord... :D
Alle aftensmøgerne og godnat-bajeren smager meget bedre nu... :wink:
Det med efterspændingen tror jeg nu også at jeg dropper, jeg syntes ikke umiddelbart at det er risikoen værd, når toppakning og strækbolte tilsammen kun koster 300,-
TAK igen.... :wink:
Tony
-
Sidst jeg trak topbolte til på en JX´er fik jeg øllet før tilspændingen. :-)
Det hjælper lidt på den smerte man føler dybt dybt inden i, når man står med tavet i hånden og trækker anden gang 90 grader, og lytter på de lyde en bolt kommer med når stålet når flydespændingen.
Men man kan ikke komme ud over at tilspænding af topbolte medfører en stor psykisk belastning, kun overgået af det det ubeha man føler når man trækker 12.9 bolten til takthjulet i krumtappen efter ;-)
Og så kan man jo glæde sig over at man skal til det igen, når det er tid til 100.000km servicet :-D
-
Du fåer et hæfte med tilspændingsskema med til alle toppakninger, så se der det er lige ved hånden.
Ellers står det i alle reparationshåndbøger, og har du ikke en, så stop og skaf en hjem, det er en god investering i din(og vores) tid
-
Jeg har prøvet den sidste tilspænding med de sidste 90 grder.... det gik godt... har også en jx´er hvor jeg ikke gav de sidste 90 grader.... jeg har ikke set forskel på de to motorer, så jeg tror faktisk at den pakninhg klarer mosten uden at man giver den de sidte Newton-klodser ... den motor der ikke fik den sidste tilspænding har nu gået 172000 Km med samme top....
-
Svejsekursus…. Starter med skærebrænder skæring med gas og ilt ….. Siden hen kigger vi på en plasmaskærer i op til 15 mm plade… herefter går vi videre til CO2 svejsning og pladefalsning… med Migatronic , et simpelt svejseværk som alle kan lære at bruge……Sidst vil vi gennemgå stigende og faldende svejsning med de fleste DC svejseværker… i stål og rustfrit ...
Kursus vil vare fire gange fem timer …. Max ti deltagere
Sted....... Gørløse...
-
Den skulle nok have været i et indlæg for sig, men jeg er på :-), hvor melder man sig til ?