T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2008 kl: 09:26:05

Titel: Sænkning
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2008 kl: 09:26:05
Hvordan er det nu, kan man sætte 45mm fjedre på alm. støddæmpere, eller er det nødvendigt at korte dem op?
Titel: Sænkning
Indlæg af: opelhaj efter 05. Oktober 2008 kl: 09:48:18
næ de ska ikk kortes op men er de gamle og slidte kommer den til og køre underligt :0) men du ska vel ikk vinde et F1 løb:0)
Titel: Sænkning
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2008 kl: 09:54:23
Mmmmmkay
Titel: Sænkning
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 10:56:52
Hvis det er oliestøddæmpere vil du højest opdage at de hurtigt bliver dårlige da de kommer til at arbejde i et nyt område.

Hvis det er olie/gas dæmpere med komfort & sikkerheds zone kan du få nogle meget uheldige køreegenskaber når de i et sving skifter mellem de to zoner.

Når det så er sagt er det med om det kan svare sig at spare de par håndører det koster på det automobil du er ved at skifte på! Specielt set ift det ekstra arbejde PLUS udgiften til sporringen det vil være at skulle gøre det om ½ år. Når du så alligevel er ved det så skift ALLE gummibøsningerne foran! To komplette bærearme koster ikke alverden. Husk toplejerne.

JAJA det lyder dyrt, men skift følgende når du alligevel vil skifte de der fjedre: støddæmpere - husk beskyttelses manchetter, toplejer for, bærearme (husk det lille stålrør der skal inden i den bagerste bøsning på bærearmen, den følger ikke med), stabilisator bøsninger. De bagerste bøsninger skifter man kun hvis og når de er døde da de ikke er for sjove + de kan skiftes uden bilen skal spores.

Når det hele er skiftet og spændt med korrekt moment husk det - det ang sikkerhed! Kører du ned på et dæk center og får bilen sporet vha 4-hjuls udmåler - ikke en eller anden rusten stålstang.

Der er et par grunde til du skal gøre det. Du får en bil der kører markant bedre, længere på literen, slider mindre på dækkene og får de korrekte køreegenskaber - sikkerhed. De 700,- sådan en tur koster er givet godt ud!

Og i mine øjne kan man ikke undgå det; Dels har du haft det adskilt og det er ikke muligt at samle 100% ens igen og dels har du ændret geometrien ved at sænke den.

Sidst men ikke mindst skal du huske det som omkring 95% ikke får gjort - justeret din lastafhængige alb ventil ift bilens sænkning.... Ellers tror bilen den er med læs og sender mere bremsekraft til baghjulene der så har risiko for at overbremse!

Alt det bøvl bare for at få bilen til at se smart ud ved at sænke den et par tommer  :roll:  Ja - cé la vie
Titel: Sænkning
Indlæg af: casper efter 05. Oktober 2008 kl: 11:35:48
sidder der en ALB ventil som vi kender det fra lastvogne på en T3 ?
Titel: Sænkning
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 11:38:28
nej ikke på en T3, der sidder bare en bremsekraft fordeler!

Hvis jeg ikke tager helt fejl makker krogsgaard med G2  :roll:
Titel: Sænkning
Indlæg af: casper efter 05. Oktober 2008 kl: 15:52:34
ahh ok, jeg troede bare han var kommet til fornuft igen, nu han havde postet i " T3nettet.dk Forum Index -> Teknisk info om T3" ;-)
Titel: Sænkning
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2008 kl: 18:23:13
Jeg tror Kkrogsgaard er i den retning som Casper pointerer... men indtil videre kun på hjerneplan.
Titel: Sænkning
Indlæg af: wilson efter 05. Oktober 2008 kl: 18:27:16
Så glem ½-delene af sagerne og lav selv sporingen. Jarl har tidligere lavet en fin tråd pm det - snyde nemt på en T3.

Der skal handling til nu, så har du vinteren til at skrue i...
Titel: Sænkning
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2008 kl: 18:33:11
Ja ja, en dag af gangen...