T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Jarl efter 27. Oktober 2008 kl: 23:09:01
-
og herovre i det mørke Himmerland er glatførebekæmpelsen ikke altid, hvad man kunne ønske sig.
Set i lyset af en 2wd T3'ers traction er der derfor grund til at gardere sig optimalt. Hvad nytter det, at man går og passer og plejer sin bil, hvis den kurer af vejen ved det første snefnug.
Min konklusion på den problematik er pigdæk. Og ja, jeg ved godt, at jeg vil møde mange, der fortæller mig, at det er noget gammeldags bavl, og at jeg hellere skulle købe mig et sæt moderne lamelvinterdæk. Ja, ja, men det ene udelukker jo ikke det andet.
(http://i34.tinypic.com/okr1w2.jpg)
Og ordentlige vinterdæk skal selvf. have en anstændig mønsterdybde:
(http://i35.tinypic.com/358855v.jpg)
Bredden må gerne være flot og blæret om sommeren, men om vinteren skal de ikke være for voldsomme. 185R14 giver et fint anlægstryk, men indrømmet - det ser noller ud:
(http://i37.tinypic.com/166kh03.jpg)
Eneste udfordring, der er tilbage er nu at gearingen er svundet 7% ind - det må jeg leve med indtil foråret eller indtil jeg tager mig sammen til at kaste et langt 5. gear i.
-
og herovre i det mørke Himmerland er glatførebekæmpelsen ikke altid, hvad man kunne ønske sig.
Set i lyset af en 2wd T3'ers traction er der derfor grund til at gardere sig optimalt. Hvad nytter det, at man går og passer og plejer sin bil, hvis den kurer af vejen ved det første snefnug.
Min konklusion på den problematik er pigdæk. Og ja, jeg ved godt, at jeg vil møde mange, der fortæller mig, at det er noget gammeldags bavl, og at jeg hellere skulle købe mig et sæt moderne lamelvinterdæk. Ja, ja, men det ene udelukker jo ikke det andet.
Og ordentlige vinterdæk skal selvf. have en anstændig mønsterdybde:
Bredden må gerne være flot og blæret om sommeren, men om vinteren skal de ikke være for voldsomme. 185R14 giver et fint anlægstryk, men indrømmet - det ser noller ud:
Eneste udfordring, der er tilbage er nu at gearingen er svundet 7% ind - det må jeg leve med indtil foråret eller indtil jeg tager mig sammen til at kaste et langt 5. gear i.
100 % enig i dine betragtninger....pigdæk er en nødvendighed på en T3 om vinteren :wink:
-
Må man køre med pigdæk (søm i dækket) i Danmark?
Forbudt de seneste mange hundreder år hernede ...
Jens
-
Fra 1.november til 15. april må man gerne køre på pigdæk i DK. Og da Danmark jo historisk set også omfatter Slesvig og Holsten, så kører vi også på dem, når vi henter øl i grænsekioskerne... :wink:
-
Jeg har store planer om et par nye vinterdæk (alm M+S) til bagakslen og et sæt snekæder i under sædet. Er der nogen der har erfaringer udi dette?
-
Jeg kører altid på vinterdæk i vinterhalvåret. Det var en helt utrolig forskel pludselig at kunne stå fast på vej op ad bakkerne i glat føre. Til gengæld vil jeg ikke nøjes med bagakslen. Alle 4. Styringen bliver ogfså bedre og det nytter jo ikke at komme fremad hvis man ikke kan følge vejens rundinger. Faren ved vinterdækkene er blot at det går så raskt fremad så man nogen gange glemmer at man også skal standse igen og vinterdæk eller ej så er bremselængden længere i glat føre.
Snekæder har jeg kun haft brug for 1 gang i Norge på en 40 km strækning og det var effektivt. Har dem dog altid i bilen om vinteren. Man ved jo aldrig :D
-
Og vælger man MS dæk, så skal det være på begge aksler.. ingen kombinations coktails her...
-
øøhhhh vinterdæk - er det ik´ nowet de brur der ovre i Jylland......
Kører på 225/55/16 året rundt ingen problemer her ovre i hovedstaden, hvor vi har brunt sne : )
-
Kan absolut anbefales. I foråret fik jeg et ufrivilligt glatbanekursus, da en snefyldt weekend overraskede os oppe i Sverige.
Vi bor på toppen af en bakke med masser af sving, op på vej ned var det umuligt at bremse, og selvom vi kun kørte rullehastighed, var det vildt hvor meget bilen skred ud. Det er en smal vej, hvor der lige præcis er plads til to biler, så jeg krydsede fingre for at der ikke kom modkørende.
Vejen ned foregik ved at bagenden svingede til den ene side til hjulene ramte noget grus i rabatten, og så hoppede den over i modsatte side til den igen fik fat i lidt grus. Kontrastyring hjalp intet, men det lykkedes da at komme helt ned uden en skramme på bilen. Frygtede ellers at ramme ind i de stengærder der er langs vejen.
Spændende og vildt morsomt, men kun fordi der ikke var modkørende. Så kom der vinterdæk på.
I Sverige er det iøvrigt lovpligtigt, og de fleste biler de fisker op fra grøfterne eller som er årsag til uheld i glat føre er danskere, som ikke tager glatte veje seriøst.
-
Det ser da godt nok ud Jarl! (fine fælge ser det ud til) 8)
Et øjeblik fik jeg helt lyst til at hive mine pigdæk frem og sætte på også, De har også en god cm mønster og lameller (Michelin Agilis snow&Ice) men så aligevel....:
Mine er 185/75/14, dvs. de er lige en bid mindre og jeg har jo heller ikke et langt 5. gear. Så de kommer nok kun på til vinterferien i Norge.
Og så har jeg et projekt (på snart tredje år) med at rulle sommerdækkene (184R14) ned i en fart så jeg kan få nogen friske på med et passende groft "aldrigsiddefastivådtgræsogmudder-mønster", gerne med M/S mærke. Og selvfølgelig lidt større; 205r14 fx. , jeg ved ikke endnu hvad det skal være for nogen helt præcist........? Nogen bud, anyone? :roll: Jeg ville helst holde dem på originale 14" fælge.
Lige nu har dem som sidder på stadig en 6-7mm så jeg har nogle omdrejninger igen inden beslutningen skal træffes. Det tager sikkert mindst en sæson/20.000km eller måske mere, de virker pokkers slidstærke!
-
Det her var måske et bud ?
http://www.nordkystens4x4.dk/shop/default.asp
Kører selv på de her:
http://www.nordkystens4x4.dk/shop/default.asp
-
dine links ryger til forsiden, Bo?
-
Fra 1.november til 15. april må man gerne køre på pigdæk i DK. Og da Danmark jo historisk set også omfatter Slesvig og Holsten, så kører vi også på dem, når vi henter øl i grænsekioskerne... :wink:
Jeg begynder snart med at tude :-(
pga. de forkerte nummerplader fra Slesvig og Holsten får jeg en bøde, såfremt jeg monterer de der dæk :-(
men ...
Jeg fik købt gamle snekæder til BAMSE (min 1963 bobbel) for 5,90 Euro på ebay, boblen står stand by med kæderne i garagen, dog uden søm i vinterdækkene ...
Jens
-
Forkerte nummerplader??????
Jeg kunne leve med at undvære pigdæk mod at slippe for 180% afgift :cry:
Ingen sympati herfra!
:wink:
-
Forkerte nummerplader??????
Jeg kunne leve med at undvære pigdæk mod at slippe for 180% afgift :cry:
Ingen sympati herfra!
:wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:
-
okay
de der overplustredre boligvurderinger i Danmark er en chokoplevelse for 180% fritagedeluksusskatbilkørendegammeldagsbusfraggels ...
ejendomme har i det ikke tilladte pikdækområde nede under grænsebommen (den er væk?!) kun halvdelen af FORMUEN pga. eurozonens dommedagsproblematik - og vi tjener kun 80% af jeres lønNIVEAU for det samme stykke arbejde ...
Til gengæld koster fastfood kun 4/5 af den danske pris her hos mig ... mhhhh ;-) DET HJÆLPER DA LIDT PÅ DET
Jens