T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Jens Flensborg efter 29. Oktober 2008 kl: 22:27:17
-
Hi folks
Den der blæsermotor i fronten på min LLE driller lidt:
Nogle gange starter den med det samme, når jeg drejer på tændingen (Diesel), så snart starteren så kommer i gang, så stopper den bare ...
Nogen gange fungerer den slet ikke, et hop på vejbahnen (de korte hårde stød) og så er den der lige pludselig ...
Den fungerer ellers fint, dog fungerer den ofte slet ikke og der ingen underlige lyde i denne motor.
Hva er det?
Jens
-
er det kabine blæseren? eller blæseren ved køleren?
Kabineblæseren kan godt få problemer med kulene, så der ikke er ordentlig forbindelse. Det er en bitch at komme ind til blæseren, så det er ikke noget man gider gøre hver dag.
/Mads
-
Prøv først at se om der er stel forbendelse til blæseren
så vit jeg husker får den stel fra den runde stel sko som sidder inde
bag sikringeren i venster side
-
er det kabine blæseren? eller blæseren ved køleren?
Kabineblæseren kan godt få problemer med kulene, så der ikke er ordentlig forbindelse. Det er en bitch at komme ind til blæseren, så det er ikke noget man gider gøre hver dag.
Hvor lang tid tager det at komme til blæseren
sådan ca?
Er der nogen bedre opskrifter end den der linkes
til her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5349
Jeg tror vi gjorde det på en 4-5 timer, to mand. Jeg kan sikkert gøre det hurtigere nu, men jeg har ikke det store behov. Det er en møg opgave...
/Mads
-
Har lige været igennem det også...
Det kan godt gøres ene mand uden de store problemer, men det tager tid. Mads' bud på 4-5 timer er helt henne i skoven.
Det kan godt drille lidt når man skal samle igen, så kontroller hellere 2 gange at der ikke er noget i klemme og at alt sidder rigtigt.
Jeg fjernede ratstammen, det gav en del mere plads og tager ikke mange sek at fjerne. De to øverste knækbolte fjernes nemt ved at svejse en møtrik på og dreje dem ud som alm bolte - husk nye bolte og skiver til erstatning.
-
Adskille og samle igen, er hvad jeg har skudt tiden på...
/Mads
-
Uuuuups der magler et lille IKKE ubetydeligt ord i min post :oops:
Mads' bud på 4-5 timer er IKKE helt henne i skoven.
-
Og fra alle os andre der går og samler mod til opgaven.: Tak for den fine dokumentation. :?
Kurt
-
worest case :-(
Jens
-
Det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke bare gjorde det noget før....
At flå instrumentbord ud og proppe det ind igen er ikke i nærheden af den irritation det er når blæseren hyler!
Bare klø på med krum hals, det er ikke så slemt som det ser ud til :wink:
-
Et link mere til inspiration:
http://www.kilindo.de/html/t3_heizung.html
-
For tiden er jeg ikke særlig motiveret til at demontere instrumentbrættet, jeg har prøvet det engang i min gamle Bluester, det er meget pilleri.
Fik fat i en dåse isfri spray, måske kommer jeg alligevel i gang, men så skal der ny elmotor ind i kassen og måske sælges den jo som ny part et eller andet sted til rimelig pris.
Ellers er boblen stand by ... den har det hele
Jens
-
Ifølge onkel sælges blæser huset ikke som en samlet enhed.
HG.2 UG.59 billede 40-10
Men vore venner i viborg sælger en ny blæser motor (251819015) til dkr 250,35
vw skal ha € 227,94 for den.
-
wilson
kan jeg købe sådan en blæser ??
-
Hej,
Tjek Frk Grå tråden her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=6638&postdays=0&postorder=asc&start=240
fra 20/6 og frem.
Jeg havde mit hyr med varmeapparatet. Bl.a. at jeg IKKE kunne få skruerne som holder det fast løse - jeg endte med at hakke plasten over med en mukkert og mejsel... Havde heldigvis et ekstra varmeapparat.
Gør digselv den tjeneste når du går igang, at vaske alle luftslanger og luftkanaler grundigt - det gør en verden til forskel at have en bil som ikke er fyldt med 20 år gammelt støv i alle kanalerne.
Samt - tjek skumgummiet som tætner alle flapper - især også "tilbagestrømsflapperne" som skal hindre blæsermotoren i bare at blæse luft baglæns ud af fronten. Lidt svært at forklare, men det giver mening når du står med den adskilte kasse i hånden.
Samt - gør digselv den tjeste at afprøv blæsermotoren FØR du monterer den, selvom den er ny. Min har en træls pibende lyd - jeg burde have fået den væk (lyden) før jeg samlede det hele.
JJ
-
Hej Brian, det tror jeg da nok du kan :-)
Hovwdiaudi i Viborg her den til 250,35 bare søg på 251819015
Jeg synes dog den nye larmer mere på trin 1 end den gamle.... hvad det skyldes ved jeg ikke, men ellers funker den upåklageligt. Jeg har hørt at nogle har haft problemer med at den nye blæser efter kort tid kan begynde at pibe. For at undgå dette kan man inden montage eventuelt tilslutte den 12V og smøre akslen op med en smule teflon spray - om det er nødvendigt er svært at sige!
Om en original vil være bedre og de ekstra penge værd? Dunno....
-
Jeg har gjort det flere gange uden at løsne knæk boltne ved rat stammen.
Er det iøvrigt ikke også menningen at de netop skal knække ved et sammenstød, for ikke at smadre hoften/ maven? Det jeg mener er at det ikke er smart at sætte alm bolte med mødtrik på istedet.
-
Er det iøvrigt ikke også menningen at de netop skal knække ved et sammenstød, for ikke at smadre hoften/ maven? Det jeg mener er at det ikke er smart at sætte alm bolte med mødtrik på istedet.
Jeg troede egentlig de sad der for ikke at hjemmemekanikeren pillede for meget ved ratstammen. Er det ikke "bare" knækhoved, dvs topdelen knækker af ved det rigtige tilspændingsmoment, når den monteres?
Hinze
-
Knæbolte = bolte, hvor en del af hovedet knækker af, når det nødvendige tilspændingsmoment er nået. Sigtet er at holde tyveknægte og andre uvedkommende væk. Resten af bolten er helt almindelig 8.8 kvalitet, og kan derfor fint erstattes med en helt normal bolt.
Sikringen af ratstammen ved kollision er foretaget ved at 1) anbringe en stor konisk lejring af ratstammen nederst, så den hindres i at blive skubbet opad og 2) en overgangskobling udformet som en løs tilkobling til en hardyskive i bunden af ratstammen.