T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: FRTZ efter 30. Oktober 2008 kl: 09:52:34
-
Min ambulance skal have renoveret al el og strøm... der er tons af kabler, sikringer, blink , udsugning varmeanlæg 220v og andet gear som driller, og tømmer mit batteri gang på gang... og jeg har lige fået nyt batteri så det er ikke det som er problemet.
Er der nogen som kender en der kan rydde ordentlig op i mine el installationer?
-
Tak Bo...Han lyder bestemt kvalificeret, det er sgu bare lige langt nok væk fra kbh. Hvis jeg ikke finder en tættere på så vil jeg kontakte dig og få hans nummer.
-
Nå, nu har jeg bestil en tid på det her sted næste torsdag.. er der nogen som har erfaring med dem?
Ishøi Autoelektro ApS
Skjulhøj Allé 55,
2720 Vanløse
Tlf.: 38 74 78 80
-
Jeg er sikker på at det koster en villa ved vandet at få alle ledninger renoveret.
Problemet er at der er så usandsynlig meget ledning og extra ambulance gear i vognen at jeg har brug for en pro som kan minimerer omfanget og give nogle gode råd om hvor man starter og slutter...
Så jeg håber Isøj Autoelektro kan hjælpe mig med en start og så kan jeg derefter selv forsøge mig med resten hen af vejen.
Andre el nysgerrige her på T3 skal være velkomne til at komme med forslag efter selvsyn...
-
Pssssst.
Ved godt du har lavet en aftale men vil gerne anbefale
nedenstående. Ved også godt, at han ligger lidt langt fra dig men
det er en mulighed.
Han er ihvertfald dygtig, ikke billigere end andre, men han har
godt nok styr på det han laver.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4900&highlight=
-
Hey FRTZ
Nu lyder jeg måske som masochist men jeg tror altså det vil være hyggeligt at hitte ud af det selv. Siden du har en ambulance er der jo temmelig meget grej som bare kan ryge ud af vinduet. jeg har kigget en del på Kaizers og der er sørme mange dippidutter i sådan en gammel ambu. Mange af dem har du sikkert ikke brug for.
Hvis du ved et tilfælde får kontakten til dine rotor blink til overs så vil jeg rigtig gerne købe den eftersom min er blevet grillet : ).
Jeg skal have sat min 'nye' visco i inden det bliver vinter så måske kunne vi lave noget GDS hygge snart?
: )
-
Altså, hvis du tager på autoelektro med bilen, så lov os lige allesammen at du får et tilbud fra dem, skriftligt, på papir - inden de går igang - du bliver ruineret før du kan sige bøh....
Hvis jeg havde mere tid end jeg ikke har, meldte jeg mig gladeligt frivilligt - sværere er det altså ikke at lave strøm i en bil....
Helt grundlæggende - mit gæt er at meget af ekstra-grejet er født via en ekstra ledning med sikring direkte fra batteriet - dit første skridt er at finde den ledning der kan afbryde langt det meste ekstragrej.
Men jo, jeg bryder mig ikke om at se en T3'er blive grillet af et værksted, så jeg melder mig gerne frivilligt og gratis til 1 time eller 3 intro til auto-elektro en aften i uge 46.
JJ
-
http://www.haynes.com/products/sfID1/3/sfID2/35/sfID3/29/productID/44
Automotive Electrical Haynes Techbook
så er det muligt at få det grundlæggende på plads.
-
Jeg forstår udmærket at man er villig til at betale sig fra el-arbejde. Det kan være noget af det allermest drilske at rode rundt i. Og hvis man ikke selv har fundet de vises sten med flowet i en bil kan det være totalt uoverskueligt.
Meen, nu er en T3 ikke på nogen måde raketvidenskab på det elektroniske område. Vi har jo adgang til meget fine strømtegninger og med et par dgaes kig på sådan et er man bedre rustet til at fejlfinde. ( sagt af en der synes det meste bil el er pærenemt, men som aldrig aldrig har fattet det der med faser og nul - ever og derfor hyrer en elektriker hver gang).
Det gode ved en T3 er at der faktisk flyder strøm i ledningerne så man kan måle sig til om det virker, hvis man går logisk og slavisk til værks og får noteret hvad man har målt og under hvilke betingeler.
Kommer man i de nyere bioler med lysleder og Canbus så er man på ski..ren. :lol:
Som JJ skriver kan man spørge om et tilbud, men jeg vil næsten garantere 99,9% sikkert at du ikke kan få et værksted til at give tilbud på fejlfinding. Det er en sikker kilde til tab :lol:
Det bedste ville nok være at alliere sig med et par stykker som Jensen foreslår og så lave noget GDS på ledningsnettet.
En skam i klumper jeg sammen derovre i det østlige hjørne, for jeg lagde gerne plads og gode råd til. :lol:
-
www.biltema.dk
73-558
http://www.biltema.dk/archive/images/misc/dk/btn_info.gif
http://www.biltema.dk/Archive/ProductCat/bil/litteratur.jpg
-
Så vidt jeg husker har FRTZ's ambulance også fået en indsprøjtningsmotor i stedet for en karburatormodel, og jeg synes at kunne huske at jeg har kigget ned i motorrummet engang ude på langelinje, og det var ikke ligefrem et opmuntrende syn. Jeg kan kun forestille mig hvordan resten ser ud :roll: Jeg kan godt forstå hvis du ikke har lyst til at rode dig ud i det selv, men hvis det ikke er en bil du skal bruge hver dag, så ville jeg altså kaste mig ud i det selv. Du har et helt fantastisk bagland af backup i T3nettet, og vi er alle klar til at hjælpe så godt vi kan, og det siger faktisk ikke så lidt...
Køb en haynes el. en bentley manual, og suplér evt. med den el bog Wilson henviser til, så er du godt på vej.
Yderligere skal du bruge et multimeter, jo dyrere du køber, jo bedre er det til at måle strøm, en skævbider, en skruetrækker, noget ledning og en god håndfuld samlemuffer(hvis du kommer til at lave en lille fejl).
/Mads
-
Altså, stille og rolig hygge, trace ledninger, tegne et ledningsdiagram, måle strømtræk i de forskellige kredse - finde fejlen, og koble synderen fra.
Et par timers hygge på 2100Ø, så er den ged barberet - og Frtz er meget bedre vidende om sin bil.
Mange gange bedre end at aflevere øsen på et værksted, og 12 dage senere hente noget som man ikke rigtig ved hvorfor kostede så mange penge....
JJ
-
Ok, tak allesammen.. Jeg aflyser Autoelektro, og kaster mig ud i det selv. Jeg har Haynes og Bentley (fatter nada af de støm diagrammer) og har heldigvis bedre tid i november.
En dag/aften på GDS i uge 46 er perfekt for mig, til et el grundkursus.
Og Mads, du husker rigtigt den har indsprøjtning...Og en masse rod.
Lige pt har bilen det problem at mit sprit nye batteri er fladt efter en køretur og skal have starthjælp hver eneste gang jeg skal starte skrumlet... noget lyn aflader det simpelthen?
-
Lige pt har bilen det problem at mit sprit nye batteri er fladt efter en køretur og skal have starthjælp hver eneste gang jeg skal starte skrumlet... noget lyn aflader det simpelthen?
Det er vist nok en kortslutning et sted som kan afstedkomme det. Maaske kunne din generator ogsaa vaere traet eller ihvertfald daarligt forbundet hvis du siger at den aflader mens du k0rer. Du kan ikke bare pille batteri + fra naar du parkere?
Lad os lave en ny traad med en officiel invitation til GDS : )
-
Jeg laver en ny tråd til el aften på GDS i uge 46.
Jeg kan sgu ikke nå at afmonterer batteriet før det er fladt... 2 min efter jeg har hevet nøglen er det dødt... :roll:
-
Lige pt har bilen det problem at mit sprit nye batteri er fladt efter en køretur og skal have starthjælp hver eneste gang jeg skal starte skrumlet... noget lyn aflader det simpelthen?
Det er vist nok en kortslutning et sted som kan afstedkomme det. Maaske kunne din generator ogsaa vaere traet eller ihvertfald daarligt forbundet hvis du siger at den aflader mens du k0rer. Du kan ikke bare pille batteri + fra naar du parkere?
En kortslutning der aflader batteriet så hurtigt
vil give anledning til en kraftig varmeudvikling
et sted.
Hvis det virker som om batteriet bliver afladt under
kørsel, så må det vel betyde at generaroren ikke
lader på det, som Herr_Jensen også er inde på.
Så jeg tolker det somom dit batteri bliver afladt
af de tændte lygter mendens du køre,
og at generatoren ikke lader på batteriet.
1. Har du prøvet at køre uden lys på bilen?
2. Gnistre det når du tager batterikablet af
efter endt kørsel?
Jeg vil prøve at køre uden lys.
Men hvad mener du med punkt 2? jeg har ikke prøvet at afmonterer batteriet efter endt kørsel endnu,...men det vil jeg da prøve... hvad betyder det hvis der er gnister?
-
Hvis det gnistrer betyder det at der er et massivt strømtræk.
-
Du vil sikkert få svar på det til jeres gdsel træf, men det er stelkablet på batteriet som man kan bruge til at afgøre om der er et forbrug et sted.
Afmonter stelkabel og sæt det så langsomt hen at røre polen på batteriet. Hvis der springer en lille gnist er der et forbrug et eller andet sted. Det er husmands udgaven af at bruge et måleinstrument.
Men bare husk at tænke logisk, så er det lidt nemmere.
Har da flere gange i mit tidligere liv som mekaniker taget en lærling i at flå sikringer ud en efter en fordi han skulle lede efter strømforbrug, indtil man spørger ham om han har tænkt på at lukke døren eller bagagerummet, så loftslyset/bagagerumslys ikke brænder :lol: :lol:
-
Hej Frtz. Hvordan gik det egentlig med din eftersøgning på afladningen af batteri? Jeg roder med samme problemstilling og samme manglende grundforståelse og ja, samme ambulance jo!;)
Er du blevet klog eller måtte du til lommen?
Hilsem
Mads