T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: ThomasG efter 04. November 2008 kl: 12:24:58
-
Ja, ja, ja,vi har været inde på det før.
MEN spørger allligevel.
Er der en fordel i at skifte fra 15/40 til 10/40,
når man er indehaver af en WBX med et par
100000 km. på bagen? Nogen erfaringer med det?
Spørger genierne, fordi jeg engang var den lykkelige ejer
af en Mercer 300 TD,serie123 (savner den tit stadigvæk).
Denne skiftede jeg fra en traktorlignende motorolie til
en Mobil 10/40. Det i forvejen lillle olieforbrug faldt til godt nul.
Ved godt, det er to helt forskellige konstruktioner. Har heller ikke
noget forbrug nu. Men alligevel.
Ellers er alternativet Castrol GTX, nu hvor Duckhams er svær at finde p.t.
-
Ja, ja, ja,vi har været inde på det før.
MEN spørger allligevel.
Er der en fordel i at skifte fra 15/40 til 10/40,
når man er indehaver af en WBX med et par
100000 km. på bagen? Nogen erfaringer med det?
Spørger genierne, fordi jeg engang var den lykkelige ejer
af en Mercer 300 TD,serie123 (savner den tit stadigvæk).
Denne skiftede jeg fra en traktorlignende motorolie til
en Mobil 10/40. Det i forvejen lillle olieforbrug faldt til godt nul.
Ved godt, det er to helt forskellige konstruktioner. Har heller ikke
noget forbrug nu. Men alligevel.
Ellers er alternativet Castrol GTX, nu hvor Duckhams er svær at finde p.t.
de har tit Duckhams i Bilka og gerne til en god pris 5L til mellem kr: 199-229 for 15-40
-
Jeg fandt lige 5 liter sær noname 15w / 40 i dag i Lidl! Af alle steder... 99 kr for 5 l! 19 kr literen i "håndkøb" så blir det sku ikke billigere.. Spørgsmålet er så om det er godt.. :)
Det får vi at se efter næste olieskift...
mvh
Jan
-
Jeg k0rer som sagt 10W/40 og har intet problem eller olie forbrug.
Jeg plejer at bruge Castrol men jeg har lige faaet 5l. Pennzoil 10W/40 saa det har jeg taenkt mig at pr0ve.
Jeg kan ikke se du skulle faa nogle problemer med det (men hva' ved jeg!) men hvis du g0r kan du jo bare tappe det af igen og haelde din 'normale' olie paa.
600,- for en erfaring rigere er sgu billigt. Jeg kender en som maatte betale hans h0jre haand for en erfaring!
: )
-
Så vidt jeg husker har Metro noget rigtig slave-olie, 4L 10W40 til 75 kr eller sådan noget.
Jeg skal prøve at se næste gang jeg er derude.
JJ
-
jow jow...
Hvis man er til 15w40 og godt kan lide det tykke klæbrige stads i opvarmningfasen, så har jeg ikke set det billigere i dunke..
/Jan
-
få nu mulvarpen op af lommem og køb noget GODT olie og ikke Bilig bare fordi det er bilig det er lidt som jeg læser denne tråd at det går ud på hvem der kan finde det billigst olie
jeg kørte på castrol på min bmw og så gik det næriger op i mig og jeg købte oli i aldi fordi det var billig
og den begyndte at klapper som en vild og olien blev lyn hurtig sort så det kom af efter 800 km og så kom der castrol på igen og den sagde ikke en lyd og olien var pæn efter 1000 km
så jeg køre ikke på BILIG olie på mine biler igen
men en god olie og skift for hver 7,500 km så har motoren det godt og så har jeg det godt
Mvh Djurs :lol: :lol:
-
Vil også sige at olie ikke er det sted der skal spares, Familiens chysler lød noget hård i dens gang men efter der kom en ordentlig olie på forsvandt det til min fars lettelse :D
Med hensyn til olie forbrug, sådan som jeg har forstået det (ret mig endelig hvis jeg siger noget der er helt i hegnet). Så har en gammel motor ikke nødvendigvis dårligt af at den bruger lidt olie, for så ved man den bruger den til noget fornuftig og smøre sig. Hvis man derimod for olie forbruget til at stoppe ved at skifte olie til f.eks. en der ikke løber så let. risikere man at olien ikke nå frem til de steder, der normaltvis ville bruge en smule olie. Det sagt, skal olien selvfølgelig heller ikke være for tynd. håber ikke det jeg siger er helt forkert :?: :D
Hilsen Ian :D
P.S Hvis man skal bruge lidt hjælp så ring endelig til det nummer der står på castrols dunke, jeg fik ihvertfald fat i en der vidste MEGET om hvilken olie man skal bruge hvornår, og tilmed også forklare mig hvorfor det er sådan. det var til en meget stor hjælp da jeg skulle finde ud af hvad jeg skulle hælde i min gamle Willys Jeep.
-
Jeg har pt en Havoline 15W-40 olie i Trambussen og jeg synes faktisk at det træder en kende for hårdt når den er kold i forhold til min normale 10w-40 så den ryger på igen ved næste skift - ved hver 5tkm
Men så igen, oftest har fyret varmet blokken op, og så er der ikke forskel at høre.
Havoline 15W-40 til omkring 30,- / liter
Shell Diesel plus til 18,- / liter + momme.
billigt? ja!
go olie? ja!
kan de to kombineres? åbenbart!
-
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:
Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.
-
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:
Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.
nej nej, men mener dog alligevel det er relevant at fortælle om mine erfaringer med hhv 15w/40 og 10w/40 i en jx'er. Det er nogle af de samme erfaringer han vil få...
-
Dejligt at høre så mange bemærkninger til diskussionen. Jeg vil også lige selv byde lidt ind.
Olier bliver klassificeret efter standarder. Hvis en olie overholder en given klassifikation, så gør den det, hvad enten den er købt billigt i Lidl eller dyrt hos Castrols hovedimportør. Står der f.eks. API SG/CG på olien, så er det den klassifikation, der gælder.
Der findes masser af smarte udtryk og gimmicks i denne branche. "Long-life" er bare et af dem. Hvis nogen spørger mig, så er det blår i øjnene. Der findes ikke olie, der reelt er long-life, men der findes mange mennesker, der mener sig berettiget til at have 20-30 tkm mellem olieskiftene, når de har betalt 150 kr. pr. liter olie.
Og her kommer min påståelige pointe: Man er laaaangt bedre tjent med at køre korte intervaller på en billig olie (der selvf. overholder specs.), end man er ved at køre lange intervaller på en dyr olie. Motorens interne produktion af slidspåner, kondens og kokspartikler fra forbrændinger er nemlig præcis den samme ligegyldigt, hvilken olie man kører på. Og alt andet lige er det skadelige komponenter, som skal ud hurtigst muligt -> hyppige olieskift og filterskift!
BTW.: Jeg har rigtig rigtig mange gange lagt ører til elever, der har belært mig om oliekvaliteter. Alle eleverne kan altid "mærke" eller "fornemme" noget. De mest naive kan ligefrem mærke på deres brændstofbehov, at de nu kører mindst 20% længere på literen. Og inden i mit eget hoved opstår så denne arrogante tanke, som jeg naturligvis tilbageholder med et venligt smil til drengen:
"Jeg har udmålt flere krumtapsøler, end du har ejet underbukser, og til dato har jeg aldrig kunnet fastslå en sammenhæng mellem prisen og den reelle slitage, men fint for mig, hvis du synes, du kan høre noget..."
Skift olien tit 3 x på 10.000, skift filteret med, så kan man efter min mening ikke livsforsikre sin motor bedre. Og husk: Den absolut dyreste måde at købe sin olie, er at gå ned på tanken og hente de fine guldfarvede 1-liters dunke. Køb en ordentlig portion af gangen - så kan rigtig god olie fåes til under en 20'er.
-
Det er måske de samme elever, der kan mærke en teflonkur. Den giver jo nemt en 20-30 hk natten over :D
Hinze
-
Ja nu kører jeg det lige gennem Mercerens kværn først ikke? Så kan vi se hvordan den olie lyder i forhold til de andre jeg har lyttet til. :lol:
Nåmen til dem der er mere til specifiktationer en god lyd så skriver jeg lige op her hvad der står bag på dunken:
Modernes hochlegiertes HD motorenöl mit syntetischen Additiven.
API SJ/CF-4/CF, ACEA A3/B3, A3/B4, E2. MB 228.1, 229.1, Volvo VDS, MAN 271. Entspricht: VW 505 00, MTU. W5
-
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:
Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.
Det er nemlig rigtigt, Kenneth.
Jeg spurgte om erfaringerne fra 15W til 10W på en WBX'er. Er der nogen fidus i det?
Oliediskussionerne vil ingen ende tage, og det er selvfølgelig spændende nok i sig selv.
BTW. For nu at afspore det helt.
Jeg kan ikke forestille mig, at en motor uanset teknik og konstruktion(HDI,VVT, SDI og hvad ved jeg) har godt af at køre 30000 km mellem skiftene. Det er kun et dårligt salgstrick!!
-
Så vidt jeg kan læse efterspørger Harald ikke billige olier. :lol:
Han spørger om der er nogen der har erfaring med at skifte fra en 15/40 til en 10/40 på en wbx.
Det er nemlig rigtigt, Kenneth.
Jeg spurgte om erfaringerne fra 15W til 10W på en WBX'er. Er der nogen fidus i det?
Oliediskussionerne vil ingen ende tage, og det er selvfølgelig spændende nok i sig selv.
BTW. For nu at afspore det helt.
Jeg kan ikke forestille mig, at en motor uanset teknik og konstruktion(HDI,VVT, SDI og hvad ved jeg) har godt af at køre 30000 km mellem skiftene. Det er kun et dårligt salgstrick!!
Jeg har en kolega som har købt en sprit ny Passat TDI 170Hk efter 3000km lyste olie lampen :( og den skulle have knap en liter på.........det var megeet normalt fortalte VW og fakturede ham 350 kr for "long life" olie. Han skal efter fylde hver 5000km nu. Så ideeen med long life kan jeg ikke se meningen med.
-
Er en WBX ikke basalt set et motordesign fra 50erne (med lidt vand på) som oprindeligt kørte uden oliefilter? :) Tror ikke umiddelbart det kan gøre en forskel om du kører 10 eller 15 med mindre det er meget koldt så varer det måske lidt længere inden der er smøring alle steder.
Men hvis den lyder bedre med 10.. eller med 15 .. så er det da bare at slå dig løs. :)
Nå.. nu skal jeg nok klappe i... :roll:
-
bare for at slå det helt fast:
10/40 0g 15/40 er et udtryk for oliens vikositet når den er ny og ikke et udtryk for kvalitet.
til at opgive kvalitet bruges API og ACEA normer.
personligt synes jeg at 15/40 kun hører hjemme i veteranbiler, traktorer og min smørekande i værkstedet :wink: (fordi den er billig og tyk, så den ikke drypper når jeg bla. smørre dørhængsler i huset) :wink: