T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 09. November 2008 kl: 16:23:41
-
Hej,
Jeg var ved at tabe Ida ud af bilen idag - passagerrrsiden sprang op uden varsel.
Det viste sig at palen som holder låse-armen inde ikke kom langt nok op - slidt fjeder.
Tjek det lige - det er ret forvirrende at køre og døren pludselig spriner op.
Godt at Ida ikke faldt ud, og godt vi ikke ramte nogen med døren.
Goe hilsner
Jens Jakob
Og når vi så er igang med advarsler - tjek også forhjulsspindlerne foran og nederste bærearm - der hvor den nederstebærekugle sidder fast i den nederste bærearm er det ikke verdens tykkeste godt - og det kan ruste ret grumt - især på bagsiden, ud mod hjulet.
-
Og når vi så er igang med advarsler - tjek også forhjulsspindlerne foran og nederste bærearm - der hvor den nederstebærekugle sidder fast i den nederste bærearm er det ikke verdens tykkeste godt - og det kan ruste ret grumt - især på bagsiden, ud mod hjulet.
Kan du ikke tage nogle billeder af det? Jeg ville godt nok gerne se så heavy rust, at det truer stabiliteten i nederste bærearm og spindelled, der begge er støbte.
-
Jeg skal nok tage et billede næste gang jeg har hjulet af.
Indtil da,har jeg prøvet at vise hvor det er jeg mener at godset nemt kan blive tyndt: (http://galleri.t3nettet.dk/albums/userpics/Billede028.jpg).
Det er faktisk ikke heavy-rust der skal til, bare stille og rolig simre simre smuldre rust - godset er ikke særlig tykt lige der.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Jeg skal nok tage et billede næste gang jeg har hjulet af.
Indtil da,har jeg prøvet at vise hvor det er jeg mener at godset nemt kan blive tyndt: (http://galleri.t3nettet.dk/albums/userpics/Billede028.jpg).
Det er faktisk ikke heavy-rust der skal til, bare stille og rolig simre simre smuldre rust - godset er ikke særlig tykt lige der.
Gode hilsner
Jens Jakob
Hey det der er tyveri ! Det er mit billede :lol:
Jeg har sku' aldrig set en spindel ruste op :roll:
-
er det her bedre ?
-
Jeg har en gammel Salamanderkedel i mit værksted. Den fyrer med energikoks - noget frygtligt svovlholdigt pis. Den udsættes dagligt for korrosive gasser og kondens. Det har egentlig været sådan siden 1947, hvor den blev støbt hos DFJ.
Min mor havde engang en fin (dengang) moderne Baxi (tidligere HS Tarm) Solo underforbrændingskedel. Hold kæft, den fyrede godt - de 15 år den holdt, indtil den rustede igennem. Og den blev endda fyret med venligt træ med langt mindre indhold af korrosive stoffer.
Med andre ord: Støbejernet overlever endnu på 61. år i et stærkt aggressivt miljø. Pladejernet døde efter 15 år i et langt mere moderat miljø.
Sådan plejer man også at betragte forskellen mellem støbte undervognskomponenter og pladejern. Ikke at de støbte komponenter ikke kan ruste - det kan de selvf., men normalt vil man sige, at når de er rustet, så det bliver kritisk, så har resten af bilen været skrottet i mange år.
Derfor kunne det være interessant at se eksempler på spindelled og nederste bærearm (begge støbte komponenter), der er rustet kritisk, for så må de have levet i et ekstremt aggressivt miljø.
Ctanges befæstigelsespunkter er pladejern og ruster lige så godt som alt andet pladejern.
-
Det er et godt billede Rasmus.
Jeg får taget et billede en dag af min - men jeg kan se på dit billede at der er mere gods tilbage end jeg regnede med.
Men igen, hvis den langsomt kan smuldre der, så kan alting ruste.
Goe hilsner
Jens Jakob
-
Der er noget med at støbejern er selvrust beskyttende, pga det høje indhold af kulstof.
da jeg lavede bremser, havde jeg min bremseregulator, og lejehusene af. der sad rust i store flager, men efter afbankning af rust, var detganske let at læse reservedelsnr på det hele. og de fyldte næsten halvt så meget.
Tror det rust som sætter sig i de flager, mest kommer som "flyve rust" . jern holdigt salt og vand der kommer fra vejene, og bremseskiver og tromler. får det lov til at sidde, bobler det op og se meget voldsomt ud.
Prøvede det ene år, hvor jeg ikke var så god til at vaske min forholdsvis nye bil, da jeg så ville vaske den hen på sommeren, var den helt ru langs siderne, af små rust pletter.(jeg måtte skrabe den ren med et barberblad.) Herefter har jeg altid vasket bil med jævne mellemrum :o
Hilsen Poul
-
Og når vi nu også kan konstatere, at der er en krave på den nederste bærekugle, der får spindelleddet til at syne langt mere kleint, end det egentligt er (set oppefra):
(http://i38.tinypic.com/v77g2h.jpg)
så er vi måske derhenne, at vi kan afblæse advarslen og berolige folk med ordene: Er der nogle komponenter på en T3'er, der aldrig giver rustproblemer, så er det spindelleddet og nederste bærearm foran...
Det er i hvert fald sådan jeg opfatter det - bl.a. baseret på iagttagelser fra nedslagtning af 12-15 T3'ere - men jeg lader mig gerne overbevise af dokumentation for det modsatte.
-
endnu en af de berømte afsporede tråde på t3nettet
denne gang nåede vi fra dørlåse helt ned i bærearme i undervognen
herligt :D :D :D :D
-
Heh...
Meget rammende billede for stort set alle tråde her på forum :D
-
Fedt billede :lol: :lol: