T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Claus N. efter 16. November 2008 kl: 04:41:35
-
Lyder som kabelskoen på pumpen er faldt af.
-
Lyder som et godt bud Klaus,
Den der "hårde" plastic slange..... er det en gammel kølevandslange på ca. 30 - 40 mm. i diameter eller er det en der er 10 mm i diameter ? der kommer ledninger ud af ? Er der et spændebånd på ? Hvis den har smidt vandet kan du godt glemme dine week-end aftaler...
Leif
-
Det problem har jeg oplevet to gange...den ene gang var det en lille tynd ledning der sidder inderst bag på pumpen med en lille kabelsko, som var knækket, (sikkert den Claus også nævner, og som man kan bruge som en slags "manuel startspærre" såfremt bilen skal stå parkeret på et udsat sted ;-) ) den anden gang var det en ledning oppe i stikket under tændingslåsen som var faldet af.
Har du tjekket der er olie og vand på den
-
Nu er der vel Diesel på IK.
Du kan ikke tage fejl hvis du kigger ovenpå dieselpumpen skal der sidde en ledning med en ganske almindelig kabelsko. Kan testes ved at give den 12 v direkte og så prøve om den vil starte. Det er en ledning der er udsat for varme og vibrationer, så det er set før den går i udu.
Fyld diesel på og tjek pumpen klikker, når den får 12v
Kurt
-
Der sidder mere end en ting ude i motorrummet på en JX'er, som kan klikke...
Det kan også være dit gløderelæ du kan høre klikke...
Ovenpå dieselpumpen sidder en lille tynd ledning med en ganske almindelig kabelsko...
Sæt tænding på bilen og prøv at pille ledningen af, så skulle det gerne give et lille klik fra pumpen (den lukker for ventilen) og det samme når du så sætter ledningen på igen, så skulle den klikke igen da den så åbner ventilen...
-
Det du hører klikke er højest sandsynligt dit gløderelæ.
Søg på magnetventil her på siden der er sikkert et billede et eller andet sted.
Sæt tænding på - fjerne kabelskoen på siden af dieselpumpen så kan du måske høre det. Prøv evt at trække en ledning direkte fra plus pol på batteriet og se om det gør en forskel.
For at komme til bundstykket (nok den mest oplagte fejl i mine øjne) løsner du de to skruer på undersiden af ratstammens inddækning. Når de er ude sidder det sammen med nogle plastik snapper, men de vrikker det bare forsigtigt fra hinanden. Under tændingslåsen sider et bundt ledninger der går ind i dit bundstykke.
-
beaten on the line
-
Hvis du læser længere oppe, så har jeg skrevet at jeg har tjekket om der er diesel på...
Nå, den skal klikke når man sætter tænding på, så er jeg næsten sikker på at det ikke er det der er galt, for jeg hørte den klikke da min kammi satte tænding på og jeg stod ude ved motor.
Men skal da nok tjekke, kan jo være den er løs og ikke har forbindelse konstant...
Men hvad kan det ellers være???
Kommer lige i tanker om at det er ca. 1mdr siden at jeg skiftede tandrem, vandpumpe og strammerhjul.
Kan den være hoppet?? Burde det bare ikke ske noget før, eller er det ikke et kendt fenomen som på min gamle Opel vectra a 2.0 16v eco-tec???
Selvfølgelig kan din rem være hoppet. Altså hvis den ikke er monteret og spændt korrekt. Hvis den er monteret korrekt hopper den ikke efter en måned. For at tjekke det skal du have toptækslet af og stille krumtappen på nul (tjekkes igennem inspetionshul i koblingsklokken) derefter kontrolleres, om knasten står i nul og pumpen står i nul
-
>Godaften...
Mange tak for hjælpen.- Fejlen er fundet, og det var som i sagde. Det stik var faldet af den magnetventil som i snakkede om.
Jeg satte den på igen, og vupti så spindede den igen..
Men den gik dog ud igen da jeg trykkede choker ind. Så kablet var røget ud endnu engang da jeg kørte.
Så jeg måtte bide stikket sammen og presse den ind på magnetventilen. Så nu funker det midlertidligt...
Takker for hjælpen!!!
Ps - Er der nogen der kan svare på hvorfor min fodbremse er så hård når jeg bremser??
Fodbremsen bliver normalt hård, når der ligger ølflasker under pedalen... Gør der ikke det, så er det nok vacumforstærkeren, det strejker....
-
>Godaften...
Mange tak for hjælpen.- Fejlen er fundet, og det var som i sagde. Det stik var faldet af den magnetventil som i snakkede om.
Jeg satte den på igen, og vupti så spindede den igen..
Men den gik dog ud igen da jeg trykkede choker ind. Så kablet var røget ud endnu engang da jeg kørte.
Så jeg måtte bide stikket sammen og presse den ind på magnetventilen. Så nu funker det midlertidligt...
Takker for hjælpen!!!
Ps - Er der nogen der kan svare på hvorfor min fodbremse er så hård når jeg bremser??
Den slange der ligger løs er vel ikke den til vaccom forstærkeren.?
Kurt
-
Det faldt også lige mig ind, Kurt...
Hvis den, som det beskrives, sidder ovre ved den sorte boks i motorrummet er det med stor sansynlighed slangen fra vacuumpumpen, og så er bremsepedalen ganske rigtigt meget hård...
-
>Godaften...
Mange tak for hjælpen.- Fejlen er fundet, og det var som i sagde. Det stik var faldet af den magnetventil som i snakkede om.
Jeg satte den på igen, og vupti så spindede den igen..
Men den gik dog ud igen da jeg trykkede choker ind. Så kablet var røget ud endnu engang da jeg kørte.
Så jeg måtte bide stikket sammen og presse den ind på magnetventilen. Så nu funker det midlertidligt...
Takker for hjælpen!!!
Ps - Er der nogen der kan svare på hvorfor min fodbremse er så hård når jeg bremser??
Den slange der ligger løs er vel ikke den til vaccom forstærkeren.?
Kurt
ja. pedalen kan godt blive træls, hvis der ikke er slange på "den røde dims"
-
hva er dog det for nogle kønsløse plasticbiler der holder bag den fine motor :evil:
btw: mølle, gir du altid vacumpumpen neglelak på :wink:
-
Den nemmeste måde at kontrollere bremseforstærkeren på er ved at gøre følgende.
Bremsepedalen pumpes gentagne gange med motoren stoppet. 10-15 gentagelser burde være mere end nok. Den vil til sidst føles meget hård, hvis ellers bremserne er iorden.
Der holdes tryk på bremse pedalen medens motoren startes.
Hvis pedalen efter ganske kort tid synker lidt ned er din bremseforstærker iorden, hvis ikke skal der fejlsøges!!!
Af med slangen ovre ved vaacum pumpen, starte motoren - er der vaacum ja / nej?
hvis nej -> ordne pumpen
hvis ja -> kontrollere for vaacum ved bremseforstærker
hvis vaacum her er den nok gal med bremseforstærkeren