T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Claus N. efter 22. November 2008 kl: 03:11:54

Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Claus N. efter 22. November 2008 kl: 03:11:54
Har du trukket "koldstartshåndtaget" ud??
Din forvarmer får signal fra den ene af de følere der sidder for enden af dit topstykke, og at den bruger 20 sek. (går ud fra at der er når den er kold), syntes jeg ikke lyder helt urimligt.
Mht. den føromtalte føler, så prøv at pille ledningen af og se om det gør en forskel på hvor lang tid den forvarmer.
Mht. til den vandbeholder, skal vi vide hvilken en af dem det er, om det er den bag nummerpladen, eller den der sidder inde over motoren?
Mvh. Claus N.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jarl efter 22. November 2008 kl: 09:19:09
Søg på:

Gløderør, forvarmerrelæ, dyser, kompression, ekspansionsbeholder, toppakning og kompression.

Der ligger mindst 100 indlæg, der besvarer dine spørgsmål. God fornøjelse med læsningen de næste par dage :wink:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: PARKHAVE efter 22. November 2008 kl: 09:41:11
2 mand på.
Tjek at der virkelig kommer strøm til gløderørerne når du drejer nøglen til forvarmning med et volt meter.

Hvis der ikke kommer strøm overhovedet kan du begynde at fejlsøge i det elektriske, så er det måske lidt mere overskueligt. ?
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jarl efter 22. November 2008 kl: 11:37:43
Citat fra: "Henrik_871"
Den forvarmer også så lang tid selvom bilen er varm.

Netop. Sensoren i vandstudsen er defekt, eller også er kablet til den defekt, men det giver ikke anledning til dine startproblemer, for nu gløder bilen bare meget længere.

Jeg må igang med at måle.

Håndtaget er trukket.

Noget kunne måske tyde på, at dit problem ikke skyldes forgødningen, men snarere dyser, timing, kompression eller andet motorinternt.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 22. November 2008 kl: 18:35:08
****Når jeg får den til at springe an skal jeg køre lidt på pedalen, så kan jeg høre i nogle sekunder at den ikke går på alle 4 cylindere, men efter 3-5 sekunder med lidt speeder så kommer den på alle 4, og den køre som den skal. ****

Det lyder ganske typisk sådan, hvis der er brændt et eller to gløderør....og det kan også forklare startproblemerne når det er koldt.

Hvis den slet ikke forvarmer er jeg 99 % sikker på, at den ikke starter overhovedet  i frostvejr  :wink:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 22. November 2008 kl: 19:05:59
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Eva"
****Når jeg får den til at springe an skal jeg køre lidt på pedalen, så kan jeg høre i nogle sekunder at den ikke går på alle 4 cylindere, men efter 3-5 sekunder med lidt speeder så kommer den på alle 4, og den køre som den skal. ****

Det lyder ganske typisk sådan, hvis der er brændt et eller to gløderør....og det kan også forklare startproblemerne når det er koldt.

Hvis den slet ikke forvarmer er jeg 99 % sikker på, at den ikke starter overhovedet  i frostvejr  :wink:

Ja, og da der er skiftet 3 gløderør allerede,
tyder det vel på manglende kompression.


Eller at det sidste gløderør er brændt.

Manglende kompression...hhmm...Jeg har aldrig prøvet, at sådan en motor har nægtet at starte, om den så var aldrig så slidt og om det så frøs ti grader eller mere...når bare den forvarmer som den skal.
Det var netop en af de ting jeg satte stor pris på i forhold til de gamle Mercedes'er jeg havde før T3-tiden, at Mercedes'erne altid nægtede at starte, bare der var lovet "udsigt til nattefrost på udsatte steder", mens 1,6 TDerne bare startede hver gang

Men du har da ret i, at noget kunne tyde på,a t motoren ikke har det helt godt, men det var bemærkningen om overskydende vand i kølevæskebeholderen......kunne tyde på et begyndende problem med en defekt top eller toppakning
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 24. November 2008 kl: 14:18:05
Ja, hvis batteriet ikke leverer nok ampere  kan det også gi' startproblemer...især når det er koldt, for så skal batteriet yde meget mere...og 20-25 sekunder før batteriet er dødt, det dur bare ikke, det er alt for lidt kapacitet.

Forleden dag nægtede min Golf 1,6 TD  også pludselig at starte da det var frostvejr.
Det viste sig der var brændt 3 gløderør......og den gjorde nøjagtig som du beskriver med at den vamede længe, kørte i starteren, forsøgte at slå igang o.s.v.......først efter 7-8 forsøg på den måde startede den så til sidst.

Startproblemerne kom dog først for alvor efter at gløderørene var skiftet...den forsøgte på samme måde, men ville ikke gå igang.....gløderørene tjekket igen, de nye fejlede selvfølgelig ikke noget, men så viste det sig, at den "selvudluftende" dieselpumpe ikke udluftede en smule, så bilen fik ingen dieselolie. (dyserør o.s.v. havde været  pillet af for at skifte gløderørene)...og startede først efter at være blevet trukket næsten 1 kilometer i aftes.

Men til norgen startede den perfekt igen....

Så hvis du ikke har haft bilen i gang efter skift af gløderør, så prøv at få den slæbt igang.....manglende brændstoftilførsel kan være årsagen, såfrem du har haft pillet noget af for at komme til gløderørene.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Hawaiibussen efter 24. November 2008 kl: 17:41:46
tjek bladsikringen under gløderelæet.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: wilson efter 24. November 2008 kl: 18:06:37
Citat fra: "Eva"

Så hvis du ikke har haft bilen i gang efter skift af gløderør, så prøv at få den slæbt igang.....manglende brændstoftilførsel kan være årsagen, såfrem du har haft pillet noget af for at komme til gløderørene.


Hvorfor dog det  :?:

Det er sgu da nemmere bare at bruge en bremse udlufter e.lign (evt suge, men smager ikke godt) til at suge diesel igennem pumpen og fylde den på den måde - husk at slå tændingen til så magnetventilen er åben.

Dernæst kan man evt løsne en eller to af omløberne ved dyserne. Så er der i hverfald ikke probs med luft i systemet. Hvilket der i øvrigt heller ikke burde være da systemet er selvudluftende hvis det ellers er tæt.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 24. November 2008 kl: 19:42:12
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 24. November 2008 kl: 19:49:17
Citat fra: "wilson"
Citat fra: "Eva"

Så hvis du ikke har haft bilen i gang efter skift af gløderør, så prøv at få den slæbt igang.....manglende brændstoftilførsel kan være årsagen, såfrem du har haft pillet noget af for at komme til gløderørene.


Hvorfor dog det  :?:

Det er sgu da nemmere bare at bruge en bremse udlufter e.lign (evt suge, men smager ikke godt) til at suge diesel igennem pumpen og fylde den på den måde - husk at slå tændingen til så magnetventilen er åben.

Dernæst kan man evt løsne en eller to af omløberne ved dyserne. Så er der i hverfald ikke probs med luft i systemet. Hvilket der i øvrigt heller ikke burde være da systemet er selvudluftende hvis det ellers er tæt.


Ja, som jeg også skrev burde systemet være selvudluftende, men diverse forsøg på udluftning virkede overhovedet ikke, heller ikke at løsne dyserørene, så derfor var det bare et forslag  til Henrik, hvis problem lyder lige sådan, fordi jeg lige har oplevet, at det var den eneste måde vi kunne få sådan en motor i gang igen.....selv om brændstofsystemet ikke fejler noget   :wink:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 24. November 2008 kl: 21:08:08
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: PARKHAVE efter 24. November 2008 kl: 21:25:59
rolig nu - knastaksel/motorrenovering osv. osv........

Skal vi nu ikke lige lade henrik tjekke sit forvarmesystem først.
Det er trods alt den kolde tid + han har lige leget med gløderør og hvad deraf kan forekomme :lol:  :lol:

Så kan vi komme ud i det mere vilde senere :twisted:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 24. November 2008 kl: 22:12:35
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: PARKHAVE efter 24. November 2008 kl: 22:56:55
Blad sikring sidder i den sorte boks til venstre i motorrum. Skruet fast mellem 2 store fede røde ledniger, der giver strøm til dine gløderør - hvis ellers alt andet virker. :lol:
Den har det med at irre over, eller blive så irret ved polskoene at der er minimal gennemgang.

samme type som sidder på et stort ladeapparat, hvis det siger dig noget.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: KHSalvesen efter 25. November 2008 kl: 07:23:50
Citat fra: "Henrik_871"
Altså som sagt har jeg jo skiftet de 3 tændrør.
Gløderør på Diesel

Jeg har nu købt et nyt forvarmeræle. og et 100amp batteri, det er virkelig kæmpe. Så det montere jeg tirsdag.
Allier dig med en pladesmed, hvis det skal stå på den oprindelige plads. Jeg vippede mit 8o amp ind med et koben. Bemærk + kommer faretruende tæt på karosseriet.

Men som I siger, jeg skal også køre starten 5-10 gange før den kommer har ikke præcis tal på det, men lyder ligesom problemet hos en af jer.

Det der med justering?? Kan en forklare hvordan??

Jeg har haft den til at køre perfekt efter jeg har skiftet gløderør. Jeg har også haft dyserør af. Og løsnet rørene mens motor køre for at "lufte" ud.

Men hvor sidder den sikring henne i snakker om??? Under selve forvarmerælet???

Hvordan ser den ud, for jeg synes min sorte boks ligner lort, der ligger kabler over det hele, og der er ikke meget oprydt i det....

Men ellers vender jeg tilbage når jeg har sat det nye store batteri i og forvarmerelæ...

Kurt
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. November 2008 kl: 15:18:30
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 25. November 2008 kl: 18:46:10
Hvordan når du sådan skal køre den i starteren flere gange...kommer der meget røg ud af udstødningen under startforsøgene, altså inden motoren slår igang?
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Hawaiibussen efter 25. November 2008 kl: 18:53:23
det lyder som om den er hoppet på remmen......
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: poot efter 25. November 2008 kl: 19:09:00
Er der nogen der er kommet med forslaget, om at skifte brændstoffilteret, (hvornår er det skiftet). Og er der vand i det?

Hilsen Poul
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: verner efter 25. November 2008 kl: 19:34:31
jeg har for ca en måned siden haft startproblemer, det var hurtig fejlsøgt og rep.

der kom ingen strøm til gløderør(der skal være batteri spænding), så da jeg trak  ledningen til det første gløderør (cyl4) var den kækket over men stadig i krympeflexen, så det var ikke synligt...

men ny kabelsko og krympeflex så var den ged barberet 8)

mht. til gløderør, så har de jo kun funktion indtil bilen er startet og i nogle biler ca 1,5min efter (kan ik huske om en t3 har eftervarme)

min egen bør også snart have "4" NYE gløderør da den også går på 3 cyl når den startes kold

har du forøvrigt målt strøm til dine gløderør!

dernæst skal du måle modstand på dine gløderør med ledning afmont, men med gløderørne mont, det gir et hurtigt overblik over tilstanden, men er ikke nok til at sige om de er ok!

og så få da skiftet det brændstoffilter, det skal skiftes hvert år, og det koster max 100kr og 5min at skifte :wink:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: PARKHAVE efter 25. November 2008 kl: 19:40:56
Jeg formoder det er nye gløderør og at de er med den rette spænding - ikke sandt??

Kommer der strøm fra sikring til gløderør??
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: verner efter 25. November 2008 kl: 21:02:22
det blir en lang dag imorgen  :wink:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. November 2008 kl: 21:13:44
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. November 2008 kl: 21:17:56
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 25. November 2008 kl: 21:30:52
Citat fra: "Henrik_871"
Eva - Nej, det gør der ikke. Der kommer ingen røg under forsøgene når man prøver at starte den.



Så er mit gæt, at den bare ikke får noget brændstof til at begynde med, for hvis den gjorde det og ikke slår igang efter så lang tids kørsel med starteren, ville den ryge en del ud af udstødningen..

Magnetventilen der hænger......falsk luft så olien "render tilbage" ,  o.s.v.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 25. November 2008 kl: 22:52:38
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: casper efter 25. November 2008 kl: 22:57:38
ESP = Einspritzpumpe = indsprøjtningpumpe = dieselpumpe
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Eva efter 26. November 2008 kl: 09:47:42
Citat fra: "casper"
ESP = Einspritzpumpe = indsprøjtningpumpe = dieselpumpe


Jeg kan nu godt forstå Henriks forvirring over hvad det er I kalder ESP,  når det i daglig tale om biler er noget der ligger så langt væk fra brændstofpumpen....som til  styretøjet   :wink:  :wink:

Electronic Stability Program   :wink:  :wink:

http://www.sikkertrafik.dk/a9043e80
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 26. November 2008 kl: 21:21:18
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. November 2008 kl: 09:01:40
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jarl efter 27. November 2008 kl: 09:33:24
Nu kan jeg så ikke dy mig længere:

Forslaget her om at time dieselpumpen pr gehør er high-risc og totalt uden fagligt belæg.

Dieselpumpen times med et måleur - sådan er det.

Tilsyneladende hersker der også betydelig fravær af faglighed, når det drejer sig om forskellen på statisk og dynamisk timing.

Statisk timing er det, vi altid gør. Det vil sige, at man med motoren slukket og derfor uden påvirkning af dynamiske reguleringsmekanismer timer pumpen. Til at måle det anvendes et måleur.

Dynamisk timing foregår med motoren igang og med en aftastning på et af dyserørene vha et avanceret elektronisk testapparat som ingen af os hjemmebryggere råder over. Vha denne testning kan man fastlægge pumpens avancering ved varierende belastningssituationer. Det er ikke en test, man typisk bruger på "gammeldags" mekaniske ESP'ere.

En stor del af præmaturt afdøde JX'ere dør af timingsfejl. Timingsfejl, der udløser for tidlig timing, er ansvarlig for masser af plejllejeskader, der ender i totalt motorhavari med hul i motorblokken og ødelagt krumtap.  

Søg lidt på "pumpetiming", "plejlleje" og på www.vwbus-online.org på "kapital motorschade"

Og få så timet din pumpe ordentligt og få målt dit dyseåbningstryk.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. November 2008 kl: 11:16:31
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jarl efter 27. November 2008 kl: 20:20:17
Nu siger jeg det én gang mere, og så aldrig mere:

Den justering vi laver med vores måleur (Messuhr) ER (IST) en (eine) STATISK (STATISCHE) måling (Vermessung und Sauerkraut mit Böcklunderwürst).

Niemand hier redet über dynamische Vermessung. Vermessung mit Messuhr ist KEINE dynamische Vermessung.

Dynamische Vermessung macht mann, während das Motor arbeitet. Das ist NICHT möglich wenn ein Messuhr im Hochdrückteil vom ESP montiert ist, weil die ESP dann natürlich kein Drück aufbaut (Drückkammer ist ja weit öffen), und die ESD's dafür kein diesel ins Motor einspritzen können.

Also: Wir reden alle nur über statische Vermessung von Förderbeginn. Ich sage, das diese Messung mit ein Messuhr gemacht werden muss - andere sagen, das man ein digital Messschieber brauchen kann - noch andere sagen, dass man die Pumpe ein par Grad nach links drehen soll - egal wie die Pumpe früher eingestellt war.

Dynamische Vermessung ist kein Thema mit unsere altmodische Autos - niemand tut es - auch VW beschreibt nur statische Vermessung in ihren Rep.-Leitfaden - an T3 genau wie an Golf, Jetta, Passat, A80, Iltis usw.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: KHSalvesen efter 27. November 2008 kl: 20:55:42
Ach sooo.  :lol:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: PARKHAVE efter 27. November 2008 kl: 21:04:08
Das macht ja alles viel klarer :lol:  :lol:
Aber det vidste jeg nu alligevel - 4 års lære tid er altså ikke helt spildt :lol:  :lol:
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. November 2008 kl: 23:20:21
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: wilson efter 27. November 2008 kl: 23:37:49
Citat fra: "Jens Flensborg"

Den der hammer på  ESP er ikke noget for nybegyndere, jeg nævnte det nok.

Jens


Ja du nævnte det, men det gør det ikke til et mindre giftigt råd at gi videre til en novice! (I mine øjne er det heller ikke noget for eksperter at gøre, men det er nok bare en arbejdsskade som værktøjsmager at man gerne vil vide hvor man er og hvad man laver)

Uret er vejen frem.

Følger man proceduren til punkt og prikke i enhver manual er der ingen fare på færde med det. Omvendt hænger dyseåbningstryk og pumpe timing uhjælpeligt sammen, derfor bør/skal man også få kontrolleret sine dyser i samme omgang. Problemet er jo at åbner dyserne for tidligt og pumpen står tidligt er der risiko for stor belastning af plejllejer, krumbasse osv af de indre motordele.

Så vidt jeg ved er der flere rundt om i landet der har udstyret til det du søger. Jeg har ur og adapter, købt for billige penge ved dieselsend så vidt jeg husker. Sammen med nogle gløderør og en special nøgle til dem + lidt andre småting. Brugt dysetester er på vej, men den lader vente lidt på sig.

For at vende tilbage til emnet, håber jeg du finder og får rettet fejlen.
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jens Flensborg efter 27. November 2008 kl: 23:57:26
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: BlackChart efter 29. November 2008 kl: 11:42:45
Min syncro svinger mellem 10 og 13 km/l, alt afhænging af hvor meget trailer og off-road jeg kører :D
Titel: Koldstartsproblemer 1.6td
Indlæg af: Jarl efter 29. November 2008 kl: 11:42:57
10-14 km/l - afhængig af vægt, tagopbygning, hjul og tyngden af foden.

De fine ord skal der bare spørges ind til, så bliver de forklaret. Men hvis du har konstateret, at gløderørene dur, så søg lidt rund her på siden på dyser, pumpetiming og kompression - der ligger masser af indlæg med relevans for din specifikke problematik