T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: KHSalvesen efter 25. November 2008 kl: 07:13:24
-
Jamen velkommen til.
Jeg er sikker på der nok skal komme en masse svar, i mellem tiden kan du bruge søg funktionen på forsiden.
En T3 er ikke en moderne komfortabel bil, det er en sjæleramt klassevogn, enten ka man li det eller osse kan man ikke.
Endnu engang velkommen.
Kurt - Far til fire i Suldrup - Backmobil 1,6 D
-
hej og velkommen til...
prøv at se min bil -
så kan du prøve at se. hvor omfattende det kan være!
min står mig i over 100.000kr :roll:
men den er satme også lækker og super praktisk!
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=61292#61292
-
Hej Jesper
Det link du sender med linker til et andet indlæg, synes ikke jeg kan se din bil der og på din hjemmeside synes jeg heller ikke jeg kan finde den...prøver lige at lede videre...
/Jesper
Har du set alle 12 sider i den tråd Jesper linker til ? :idea: :roll:
-
der er da vist også et billede eller to af bilen :wink:
men det var nu ikke for at skræmme dig væk, men mere for at give dig et indtryk af de udfordringer ældre biler bærer med sig!
jesper
men her er lidt billeder af vognen
link : http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=133789&ipc=413712
-
Det kan også gøres billigere :lol: :lol:
Fortvivl ikke
-
Det kan også gøres billigere :lol: :lol:
Fortvivl ikke
Pyhh tak Parkhave.... Troede lige jeg skulle til at skifte køretøj :lol: :lol: :lol:
-
hej. hvis du mangler en doka, så har jeg da en til at stå. send en pm hvis det kunne være noget.
-
Hej med jer ;-)
Jeg er på jagt efter en T3 DOKA og så fandt jeg lige dette dejlige forum, hvor jeg sikkert kan få svar på flere af mine spørgsmål nu da jeg er helt ny i dette.
Jeg kører en del mountainbikeløb og har 4 børn og så synes jeg umiddelbart ikke jeg kan finde en bedre bil.
For at få en flot vogn ved jeg godt det kræver meget og der helt sikkert skal laves meget rust, en omlakering og udskiftning af diverse dele.
Dem jeg har kigget på ind til videre er begge fra 90´og henholdvis 1.9 benzin og 1.6 turbo diesel.
1.) Hvis jeg skal have den på hvide plader er det sikkert smart at gøre det inden den står snorelige hvis "de" nu skal se den, det er måske billige at få en bunke rust på hvide plader end et dollar grin, ikk' ?
I princippet skulle du nok kunne hente et par tusinde der
2.) Har læst herinde at ca. prisen er 10.000,- for at få den på hvide plader. Hvis bilen er fra 90. Kan man regne med det eller er det meget individuelt ?
Mellem 8000 og 15.000 er sandsynligt
3.) Så har jeg også hørt at vægtafgiften på en 1.6 turbo diesel skulle være nær det dobbelte af en benziner, hvorfor det ?
Egenvægt over 1500kg =10.000+ for diesel og 6000+ for benz. Grunden til at diesel er dyrere er noget man kalder udligningsafgift (sansynligvis opfundet da diesel var to kroner billigere end benz OG man i øvrigt havde en holdning til at private ejere ikke skulle køre diesel)
4.)Hvis man skal have lavet rust på sådan en vogn findes der så en pladesmed der bare er specialist i T3'ere eller kan jeg vælge hvem som helst ?
Det skal under alle omstændigheder være én der ikke undervurderer genstridigheden af T3-pladesamlingsrust. Jeg har endnu til gode at se en t3 med rust i bunden
5.) Hvis jeg finder en vogn til 10-15.000 kan det så overhovedet betale sig ? Altså bilens pris, rust, omlakering, afgiften, plus alt det løse der nu kommer så vi vel oppe i over 40.000,- men så har man jo også en lækker vogn ;-)
Hvis du udelukkende tænker kr og øre tror jeg at det er billigere for dig at købe en en kønsløs Golf og en trailer, men en T3 er nok ét af de billigste HERREKØRETØJER man kan få
Det var vist det, på forhånd tak ;-)
Og velkommen til da.
Brug lidt i T3érens ABC og wiki'en her er alle spørgsmålene bedre forklaret
-
Som regel er man heldig m.h.t. vægtafgiften når det er en gulpladebil der skal på hvide plader.....egenvægten på gulpladebilerne holder sig som regel under 1500 kilo, hviket er den grænse der skiller om bilen på hvide pladet koster 7520/år eller om den koster 10240/år når det er en diesel...på benzin henholdsvis 4920/år og 6780/år
Men lad dig ikke afskrække af vægtafgiften på en diesel.........det beløb du sparer i vægtafgift ved evt. at købe en benzinmodel, kommer du så rigeligt af med, endda flere gange, bare i stedet til et noget større brændstofforbrug :wink:
N.h.t. hvorfor vægtafgiften er så meget dyrere hvis det er diesel:
I dag er der ikke så stor prisforskel som tidligere.
Oprindeligt var vægtafgiften nøjagtigt dobbelt så stor for en dieselbil som for en benzinbil i samme vægtklasse........det var dengang dieselolie ikke kostede ret meget, noget under det halve af benzinprisen......men med dieselprisernes himmelflugt for nogen år siden, blev der skåret lidt af vægtafgiftspriserne for dieselbiler.......
-
Men lad dig ikke afskrække af vægtafgiften på en diesel.........det beløb du sparer i vægtafgift ved evt. at købe en benzinmodel, kommer du så rigeligt af med, endda flere gange, bare i stedet til et noget større brændstofforbrug :wink:
Det kommer da helt an på dit kørselsbehov.
Kører man under 10-15.000 km. om året, kan det ikke svare sig at have diesel.
Køber man diesel, skal man derimod regne med større vedligeholdelsesomkostninger.
-
Det kommer da helt an på dit kørselsbehov.
Kører man under 10-15.000 km. om året, kan det ikke svare sig at have diesel.
Køber man diesel, skal man derimod regne med større vedligeholdelsesomkostninger.
Det kan det faktisk godt, jo, selv om der ved eks 10000 km ikke er så stor forskel.
Hvis vi tager den dagsaktuelle pris på brændstof, så er diesel ca 12 øre billigere (8,31 kr)pr liter end 95 oktan. (8,43 kr)....
Brændstofforbrug gennemsnit for diesel ca 12 km/l.....for en benzin ca 8 km/l.....jeg har selv haft flere biler af både benz og diesel og ved derfor hvor meget de går på literen :wink:
Hvis vi så tager eks. 10000 km / år vil sige, at en diesel bruger ca 835 liter diesel (kroner 6939)....benzinmodellen bruger ca 1250 liter benzin (kroner 10537)
Vægtafgift/år for en bil under 1500 kg diesel hvide plader 7520,-........for en benzin på hvide plader under 1500 kilo 4920,-
Brændstof....merpris for benzin 3598,-
Vægtafgift benzin besparelse 2600
Merudgift for at køre benzin : 998 kroner/år
****Køber man diesel, skal man derimod regne med større vedligeholdelsesomkostninger. ****
Det er jeg så ikke enig med dig i :wink:
-
Og hvis du så laver samme regnestykke for biler på 1500-2000 kg.
(hhv. 10240 kr for diesel og 6780 kr. for benzin)
hvilket nok er hovedparten af T3 busserne vedkommende
Så går regnestykket stort set lige op.
Meeeenn glæden ved boxerlyden, ydelsen og gangkulturen kan jo ikke gøres op i penge :wink:
Min begrundelse for at det koster mere at vedligeholde en diesel er, at de spiser topstykker, turbo'er og motorblokke til morgenmad (læs dyre komponenter), hvilket man ikke ser i samme udstrækning på de vandkølede boxermotorer
-
Min begrundelse for at det koster mere at vedligeholde en diesel er, at de spiser topstykker, turbo'er og motorblokke til morgenmad (læs dyre komponenter), hvilket man ikke ser i samme udstrækning på de vandkølede boxermotorer
Og her vælger jeg at mene sauger (Diesel uden turbo) modellerne ikke er et attraktivt alternativ (undskyld Kurt!)
-
Tak for alle jeres svar.
Man skal ikke skrive meget herinde, så starter man en debat :)
Nu sidder jeg lige og kigger på mobile.de ville det kunne betale sig at hente en mindre rusten og måske sundere vogn hjem fra Tyskland hvis jeg alligevel skal betale afgiften. Ved godt her kommer jeg af med hele afgiften hvor hvis jeg køber en på gule plader herhjemme er det vel kun afgiften fra gule til hvide, men så spare jeg jo en del til pladesmeden.
Mht. kørsel så skulle det her være nr.2 bil i familien og derfor vil den ikke kører mere end 5-8.000 km. om året.
Ved godt det ikke er en DOKA men fandt lige en lækker White Star på mobile fra 90' til 3.488,- € vil sådan en ende med at blive sindsyg dyr på DK plader ?
Hilsen Jesper
Jeg vil mene at du i de fleste tilfælde vil finde bedre biler i Tyskland, udvalget er meget større og med de nye tyske regler kunne man forstille sig at priserne var faldet en smule(jeg ved det ikke, jeg har ikke kigget på busser i et stykke tid).
Jeg vil tro at bilen bliver lidt/noget dyrere hvis du selv henter den, men tilgengæld også det bedre. Det hele afhænger naturligvis hvor god du er til at spotte de gode tilbud :wink:
/Mads
-
ja, det er helt sikkert en åbenlys mulighed at hente bilen i tyskland!
MEN hvis du gør det kan du ikke regne 100% med at den er rustfri eller
har andre fejl!
men hvis du kan gennemgå den fuldstændig kan du sikkert lave en god
handel! kender faktisk ikke afgifterne på de modeller!
men jeg vil umiddelbart sige at hvis du vil have en bluestar eller whitestar, så skal du sgu nok regne med over 50.000kr inden den er som du vil have den! billigst!!!
der er jo mulighed for at se de danske biler på en nemmere og billigere
måde! ( læs - køb min haha )
jesper held og lykke med fangsten
-
Sauger er en livsstil.
Hvis jeg vil have travlt låner jeg konens toliters Sierra, resultatet er så 150 på motorvej. Ikke særligt beroligende.
Det bliver en vane at lade Brian overhale, må han hvile i fred.
Derudover har jeg kørt et par gange i Martíns kasse sauger (vejer en del mindre end Backmobilen), den trækker sku fint, men topfart bliver der aldrig meget af, og her er kernen i spørgsmålet. Hvad vil man nå.
Jeg nyder min Sauger til fulde, den frihed det er ikke at skulle vurdere situationen med et kraftoverskud er simpelthen god karma. Istedet slapper man helt af og nyder musikken mens alle andre stresser omkring med fuld fart.
Så er der selvfølgelig motorvejen, men det er såmænd ikke så svært når man er gammel lastvognschauffør. 90 er fint nok til mig.
Til slut lige et spørgsmål.: Har man nogensinde hørt en ha "road rage" i en T3.?
Kurt
PS. Undskyld er unødvendigt.
PPS. Ja da en boxer lyder fint, det gør alle T3
-
Så er der selvfølgelig motorvejen, men det er såmænd ikke så svært når man er gammel lastvognschauffør. 90 er fint nok til mig.
Lige min indstilling...Får det næsten dårligt når man kommer over i konens plastic æske og skal forsøge sig med 110/130 på motorvejen :D
-
Synes denne debat giver vores nye bruger et fremragende perspektiv.
Jeg vil hellere bruge tiden på noget andet, end at sidde i en bil. Kan jeg komme en time hurtigere hjem fra sommerhuset ved Struer, så vil jeg hellere det. Så er der noget andet jeg kan nå i stedet.
Det er meget rart at kunne holde 110-130 km/t på motorvejen og følge den øvrige trafik.
Jeg kunne også bare ta' min Toyota Avensis, men det er lidt svært at få familien med oppakning og mit Windsurfudstyr ind i den.
Er man Brian hvis man kører 130 på motorvejen og overhaler ? :lol:
-
130??
Er det ikke kun tilladt inde i nødsporet/slæbesporet :lol: :lol:
-
arhmen.... når man triller rundt i sin bus/doka/sika/syncro.. så ser man verden på en måde som en billist i en kønsløs plastikbil slet slet ikke kan sætte sig ind i... glæden ved og buldre afsted i en bil der viser.. Hallo ja jeg kører i et rugbrød.. fordi jeg vil og kan :D jaja gu fanden ska den ses til, den er osse over 20 år gammel, og ja, man ska have lyst og evnen til og skrue i den selv, ellers vil jeg faktisk tro den ku ødelægge en nok så sund økonomi:0) men ja det er som der tidligere er sagt, en LIVSSTIL og køre Bulli :D
-
Og når man så, i trafikken, klemmer sig ind mellem en BMW 7** og en Audi A8, skal man lægge bånd på sig selv for ikke at rulle vinduet ned og råbe:
"HVA SÅ TØSER, KAN I SÅ LIGE FÅ JERES METROSEKSUELLE PLASTIK-LORT IND TIL SIDEN, FOR HER KOMMER MANDENS VOGN!"
:twisted:
-
Ja, Smukkehansen - som du ser - er der rigtig mange gode grunde til at køre T3. Skal man opsummere det, så må fællesnævneren være, at T3-ejere simpelthen har et højere testosteronniveau end andre. Jeg kører selv T3 på grund af den rigelige plads ved forsædet, så jeg kan have mine gigantiste nossere - dermed ikke et ondt ord om folk, der kan få plads i japanerbiler, men det fortæller jo alligevel et eller anden... :wink:
-
Skal man opsummere det, så må fællesnævneren være, at T3-ejere simpelthen har et højere testosteronniveau end andre. :
Det var edderma'me noget af en melding :wink: :wink: :wink:
-
Jeg vil hellere bruge tiden på noget andet, end at sidde i en bil. Kan jeg komme en time hurtigere hjem fra sommerhuset ved Struer, så vil jeg hellere det. Så er der noget andet jeg kan nå i stedet.
Nu er der ikke motorvej helt til Struer.
At hente en hel time på den strækning ved at køre
stærkt er svært.
Lykkedes det alligevel, så vil det betyde et pænt
merforbrug af benzin. Den benzin skal vel betales med
penge tjent ved lønarbejde. Den tid skal så trækkes
fra tidsbesparelsen ved at køre stærk.
Ud over det er der øget risiko for for ulykker ved
at køre stærkt.
er der ikke motorvej til struer :roll: , det er ihvertfald noget godt, lige, utrafikeret asfalt fra give til struer, men nu er det også en måned siden jeg var den vej så måske er det lavet om :wink:
-
Altså - jeg kan kun advare mod at købe en T3.
Den æder alle dine penge.
Den æder al din tid.
Den larmer og støjerrr.
Du kommer langsomt frem.
Du betaler dyr vægtafgift.
Du bruger meget brændstof.
Du tilbringer meget tid med at mekke, eller holder din mekaniker med penge.
Du får rustpletter på tøjet og alle andre steder.
Du drypper olie hvor du kommer frem.
Men når alt det er sagt og lidt til - så får du også en bil som er en livsglæde udover bil, som vejer mindst i sin klasse, som er mest økonomisk i sin klasse, som er nemmest at mekke på i sin klasse, som ikke ruster nævneværdigt i.ft. sin alder (http://www.rust.dk/t3), - og bedst af alt -du får partoutkort til T3 nettets gode sider og mange venlige mennesker - og det er ubetaleligt.
Gode hilsner
JJ - på sin 4 T3 (lærer jeg det aldrig ? - der er vel rigtig god økonomi i en Toyota Hiace diesel bus? )
-
Hmmm måske HAR vi fået skræmt smukkehansen væk allerede :)
DET var ikke meningen.. undskyld hansen.. :)
Hvis du har lyst til at kigge på en mekanisk meget velholdt doka kan du komme og køre en tur i min, den kommer snart til salg da jeg har købt hvidplade Mercedes som daily driver istedet og vil (forsøge at :roll:) fokusere på min Syncro og mit Tristar projekt...
mvh
Jan
-
Hej SmukkeHansen,
Jeg synes du har analyseret dit behov meget godt. Jeg har en doka med hardtop og der er netop plads til en række MTB's står på tværs af ladet, uden at tage hjulene af. Op med klappen, ned med sidefjællet og det er ligetil at løfte cyklerne op og rulle ind! Mindst 5 stk kan der stå. Og samtidig kan der være en del passagerer når man har bænk og seler i bagkabinen.
Og om så du ender med den ene eller anden motor, det er jo økonomisk mindre afgørende med så få km om året. Begge slags virker, med de forskellige fortrin og ulemper de nu hver især besidder. Selv har jeg en turbodiesel og den kører 15-20.000 om året; jeg er godt tilfreds med det setup.
Men uanset motor så køb noget hvor minimum resten af bilen er så iorden som muligt fra start af. Ellers ender det med at gå op i uoverkommelige problemer og dårlig driftsikkerhed når der hele tiden dukker ting op som skal laves. Dårlig el. Bremser. Gearkasse. Osv. Osv.
Du må godt komme og se min en dag hvis du har lyst, men den er ikke til salg! :wink:
-
smukkehansen!
kan kun give dig mit synspunkt!
MEN hvorfor ikke finde en bus, der kan du det hele!!!
jeg kører selv MTB og er velsignet med et perfekt kuperet terræn ved Silkeborg og bruger min bus til det også!
jeg har dog cyklerne på et cykelstativ på krogen, men i starten havde jeg to inde i bilen, ingen problem! købte kun stativet da vi skulle have cyklerne med på tur i sommerferien!
det fede ved en bus som min er klapbord og pladsen i selve bilen! den er genial og du kan samtidig bruge den til ferieture i DK som i udlandet!
jeg ville klart vælge en bus, de er også LANGT federe hehe
-
Hvis du skal have en hvidplade T3 - så skal det være bus.....
Jeg har en White* og var på Sardinien i sommer med den. Vi var "kun" 2 "voksene" og 3 surfboards og 7 sejl :D master og bomme, inkl. campingudstyr og der var masser af plads.
-
jeg har dog cyklerne på et cykelstativ på krogen, men i starten havde jeg to inde i bilen, ingen problem! købte kun stativet da vi skulle have cyklerne med på tur i sommerferien!
Helt fint hvis behovet kun er lejlighedsvis som fx. en sommerferie.
Men cyklerne er lidt mere udsatte for vind og vejr samt langfingrede sjæle når de hænger bagpå. Og det er lidt mindre fedt med en lækker kabine hvis man tit slæber snavsede cykler ind i den, især efter en tur på muddersporet..... Det går nok bedre med lidt sand fra surfgrejet 8)
På den anden side; hvis det kun er 1-2-3 cykler, som så kan hænge bagpå, så kan en bus vel byde på noget komfort med plads omkring et bord når man skal have lidt til ganen og halsen efter strabadserne. Og hvis man skal betale for hvide plader aligevel så er 7-8-9 siddepladser jo også muligt med en bus.... :roll:
Det skal så vejes op mod hvor hurtigt og nemt det er at læsse et lad. Ingen ekstra stativ, ledning og nr.plade.
-
DOKA POWER 8) verdens sejeste MPV det facts... det er vel sårn en slags halvtrugbrød :D
-
Ha ha ha...nej, I har ikke skræmt mig væk (endnu) jeg er nu blevet en del klogere ved at læse jeres indlæg og måske det skal være en bus og ikke en DOKA, men jeg kigger stadig og humor det har I sgu' ;-)
ja uden humor kan man ikke have en t3 :D :D