T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 23. Maj 2006 kl: 22:50:22

Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: Jarl efter 23. Maj 2006 kl: 22:50:22
Hvad giver i for at få boret cylindre op? Den billigste pris jeg har mødt er 250+m pr. hul. Det må sgu kunne gøres billigere?
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Maj 2006 kl: 22:52:22
Citat fra: "Jarl"
Hvad giver i for at få boret cylindre op? Den billigste pris jeg har mødt er 250+m pr. hul. Det må sgu kunne gøres billigere?


Det lyder ellers meget fornuftigt !  :roll:
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: dokajønne efter 23. Maj 2006 kl: 22:54:52
For mig lyder det billigt, for noget tid siden fik jeg et tilbud på 1500kr for alle 4
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: transpeter efter 23. Maj 2006 kl: 23:11:14
Lyder da som om det er lyv..... Burde da koste lidt mere.....
Syntes du skal sige "ja tak", hvis du tør. Syntes det er lidt for billigt. Husk på, at det kræver viden om hvordan, samt specialværktøj at udføre, og det ta'r jo osse lige lidt tid. Syntes det lyder 'for billigt.....

TRANSPETER
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Maj 2006 kl: 23:12:27
Citat fra: "transpeter"
Syntes det lyder 'for billigt.....

TRANSPETER


Det var og min første tanke..
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Maj 2006 kl: 23:14:06
250+m (hvad står m for?) gange 4 det er da stadig en tusse!

Og så skal man ud og have nye stempler oveni!

Brr... jeg er med Jarl... det MÅ skudda ku gøres billigere.. (også selvom det er det der normalt bliver taget for det)
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: Jarl efter 23. Maj 2006 kl: 23:30:19
Godt så! Hvem her har adgang til sådan en cylinderboremaskinefætter i sin fritid, som kan bore den KY, der ligger på mit værkstedsbord og fylder? Den skal bores til 80,98 mm.
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: WBX Manden efter 24. Maj 2006 kl: 10:25:37
Citat fra: "rotaxmeincke"
Det kan vist ikke betale sig, til WBX kan du få komplet sæt nye foringer +  stempler til 2200 kr + Moms.


Nu er det vist din tur til at fortælle, hvor man køber det...

Husk på der ikke er foringer i en Dieselblok
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: Jarl efter 24. Maj 2006 kl: 16:12:16
Citér
Husk på der ikke er foringer i en Dieselblok


Nemlig! De der enkeltstående "løse" cylindre kender man jo mest fra Maxi Puch, Vespa Caio, og altså WBX'ere :lol:
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: WBX Manden efter 24. Maj 2006 kl: 16:34:36
Citat fra: "Jarl"

Nemlig! De der enkeltstående "løse" cylindre kender man jo mest fra Maxi Puch, Vespa Caio, og altså WBX'ere :lol:


3 enestående stykker mekanik, der alle fortjener den store anerkendelse de har modtaget...  :lol:
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: WBX Manden efter 25. Maj 2006 kl: 19:17:30
Citat fra: "rotaxmeincke"
Prisen har jeg fået hos Kit og Buggy i Viby J. Det er lagervare.
Ca. samme pris hos CSP.

Naturligvis til de labre WBX.


...havde lige overset der stod + moms  :roll:

Ved du hvilket fabrikat Kit & Buggy fører ?
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: jankjerbye efter 21. Juli 2006 kl: 11:05:48
For lige at hive snakken tilbage on topic:

Hvad kræves der præcist for en cylinderopboring og en planing?

Jeg har muligheden for at lokke lidt med en værktøjsmager-lærling der arbejder i et veludstyret værksted med imponerende laserstyrede maskiner og hvad ved jeg!

SKAL det være en speciel maskine?

Jeg ved intet om det men er det der skal foregå ikke en slags opfræsning/boring på 0,xx mm og derefter en polering? Og m.h.t planslibning så er det vel helt simpelt, der kræves blot præcision?

Det eneste umiddelbare problem er at værkstedet er langt nede i det mørke Jylland, så jeg kommer ikke lige forbi hver dag, men jeg kan da spørge om det er noget han er interesseret i og kan finde ud af?

Jeg lægger gerne selv en JX på "blokken" så relsultatet kan bedømmes, jeg har på fornemmelsen han er dygtig nok, tror bare ikke han har gjort i motorer før.
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: Jarl efter 21. Juli 2006 kl: 13:03:39
Jeg tror, at der skal særligt maskineri til. Det er i hvert fald det, de prof bruger. Planslibningen er - som du selv er inde på - overkommelig. Der må være en tolerence på 1/10 mm målt på længden. Det kan man såmænd gøre med fint vandslibepapir på en tyk lige glasplade. Cylinderboringen er mere kompleks. Kravene er 1) at cylindrene er cylindriske (modsat ovale), 2) parallelle (det skulle jo nødig ende med at blive en boxer ;-)) og 3) meget præcise i boringen. Der til kommer honingen (krydsslibningen tilsidst).

Men jeg synes, at det er et frisk initiativ og jeg jeg vil også gerne være sponsor til en "prøvekluds-blok". Sig endelig til, hvis det bliver aktuelt - vi skal have brudt cylinderservice's monopol på denne opgave.
Titel: Cylinderopboring
Indlæg af: Jarl efter 14. August 2006 kl: 20:55:51
Ja, jeg er ikke helt færdig med dette tema. Jeg har kigget meget efter det maskineri, der skal til og på tysk hedder det "zylinderbohrwerk" eller "zylinderbohrmaschine" - ret relevant når man googler på tysk.

Når man kigger på disse maskiner, ligner de overdimensionerede søjleboremaskiner med "flydende" land. Er der nogen der ved, hvordan selve boreværktøjet er udformet? Er det selvcentrerende? Carborundium? Info søges.

Her er et eksempel:

http://www.werkstattausruestung.com/sh/inserat7485.html