T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mølle efter 09. December 2008 kl: 17:43:15
-
Jeg har set olietryksmåler monteret i toppen.
-
det kommer an på hvor du vil måle trykket
-
Jeg måler selv på oliefilter flanchen, men det optimale ville være at måle på toppen da det vistnok er det olietrykket er lavest, dvs. kan den måle olietryk der, så er der også andre steder i motoren...
-
På helt kold motor starter den i tomgang på ca. 6 bar og stiger til omkring 7 når den får gas, indtil den er varm, derefter følger olietrykket ca. RPM fra 2000 RPM og op (2000 RPM = 2 bar - 3000 RPM = 3 bar osv.)
Olietryk i tomgang ved ~105 grader varm olie er ca. 1.3 bar...
-
Jeg ville måle på filterflangen af én bestemt grund: Det sted, hvor jeg er mest optaget af olietrykket er ved hovedlejer og plejlstangslejer. Oliefilterflangen er det nærmeste og mest troværdige sted at måle i forhold til disse. Det er sandt, at trykket er lidt lavere på topstykket, men det er jeg egentlig lidt ligeglad med, for belastningen på smørestederne i topstykket (knastakselbukkene) er en brøkdel af krumtappens.
0-7 bar er en passende skala - du kommer næppe over 7 bar med en godt "tilkørt" JX'er.
Det er forventeligt at olietrykket er lidt højere, når der ikke er turbo på, men det er marginalt. Til gengæld må trykket forventes at være lavere end på en "rigtig" sugediesel, idet blokken jo stadig har oliesprøjtedyser under stemplerne.
-
Det er skam slet ikke overraskende...
Olien bliver betydeligt tyndere når den er på drift temperatur :)
-
Har lige haft Pawel i telefonen (han er på arbejde væk fra internet) med en lysende olietrykslampe (men ingen buzzzz fra den dynamiske)... Han kan vist få målt trykket .. men spørger hvad er normaltryk...
Passer Blackcharts tal i denne tråd nogenlunde med hvad det skal være?
Hvad er slidgrænsen med varm motor i tomgang? f.eks?
mvh
/Jan
remote-pawel-håndlanger 8)
-
@ jan, takker for din indsats her! Fedt! :wink:
-men sølvpilen får et hvil mens jeg er arrangør på utamaduni-lejr på djursland. Her har jeg en MB 307 årg.1981 ladvogn som skal drøne rundt de næste to uger.. Den har nu kørt 625000 med samme motor og gearkasse. :shock: ...- tilgengæld savner jeg affjedringen og pilotsæderne fra t3 i den.Man bliver ganske udmattet af at køre i sådan en vogn! :?
Er der nogen som kan bekræfte de nævnte tal for olietrykket?? ( specielt dem for driftvarm motor, for en kold motor er vel et vidt begreb..tænker sommer kontra vinter. Og der er jo osse viskositetsforskel på en 10 og 15 w40-olie når den ikke er driftsvarm..)
-
Hvornår og hvordan blinker lampen? Går den ud når maskinen får gas? Eller kommer det først her? Måske blinker den bare hele tiden?
-
Mhhh.. OM616.. 72 sauger hk - 137nm/2400 omdr samme kværn som sidder i min Land Rover.. ünzerstörbar :wink: 8)
m.h.t olietryk så må alt over 1 bar med varm motor og frisk olie være ok... kender bare ikke de præcise tal, slidgrænsen o.s.v.
Men skal man være paranoid så:
Tjek oliepumpen/sien er det noget der blokerer den / er den slidt (kan udmåles med søgeblade). Rens bundkarret grundigt når du alligevel er der.
Tjek/rens dine oliekanaler, er der flyttet noget snask ind der?
Tjek mellemaksel lejer, er de slidte? Billige at skifte.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget tid du vil ofre på den gamle JX når du har dit bluestar projekt stående.
Og så er der selvfølgelig dender olieoveropheder der sidder på udstødningen.. skru den af og tyr den i Grenå havn. :twisted: :twisted:
/Jan
-
Hvornår og hvordan blinker lampen? Går den ud når maskinen får gas? Eller kommer det først her? Måske blinker den bare hele tiden?
Den blinker ikke, den lyser konstant. Ved tomgang lyser den ikke. Når den får gas begynder den at lyse.
MEN: Når jeg tænder lyset på bilen, så lyser den oliekontrollampe noget svagere, og når jeg blænder op og den blå kontrollampe til fjernlys tænder, ja så slukker olielampen.. -mon oliekontrollampen blot lyser pga dårlig stelforbindelse?? :roll:
Når oliepumpen er ret slidt, så kan kontrollampen lyse svagt når den har kørt på motorvej og kommer op på en afkørsel og den står i tomgang. Men det har denne motor altså aldrig gjordt..
Nu har jeg indkøbt en olietryksmåler, og så er det med at finde en lille tidslomme til at foretage testen. :)
-
Olietrykket i en JX'er skal min. være 1,1 bar ved 2000 rpm og 80 graders olietemperatur.
Baseret på dine observationer lyder problemet grangiveligt til at være et el/sensor-problem.