T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Rollenlager efter 15. December 2008 kl: 13:42:12
-
Bortset fra risikoen for et redde sig et hekseskud her før jul indebærer den justering et temmelig omfattende stykke arbejde der tager et godt stykke tid, ( Ikke noget man bare lige kan vise i en håndevending desværre ) Da ventildækslet og i nogle tilfælde for nemhed skyld også generatoren skal afmonteres før man kan komme til. Et måleur alene gør det ikke i denne forbindelse, du skal også have et Adapter-sæt der passer ind i pumpen med tilhørende forlænger der monteres der hvor den lille kugle i enden af måleuret sidder, og gerne en lineal der passer i hakket på knastakselen.. Egentlig bør hele operationen starte med at du tjekker om dine indsprøjtningsdyser er OK og ved hvilket tryk de åbner, da man stiller ESP´en i forhold til dette ….man kan jo ikke automatisk gå ud fra der sidder fire rimeligt nye og perfekt trimmede dyser i maskinen, der åbner ved præcis samme tryk, der gerne skulle ligge mellem 155 til 160 bar for en almindelig turbo diesel.
Jeg tror der er en Gør det selv beskrivelse et sted her på T3 nettet af hvordan det gøres., Brug søge-Funktionen på startsiden. Og husk at have vaskepulver til dit tøj bagefter…..
_________________
I'm no stranger to pain... I was married! TWICE!!
-
har lige været hele " lortet " igennem på min!
Af med ventildækslet, i slidsen bagpå knasten skydes en 4mm plade ind,
så der er styr på den : )
så skulle mærket på koblingen gerne være ud for den " trekantet tap " i hullet på gearkassen! hvis den er det, så skal du have hullet i pumpehjulet til at ligger NØJAGTIGT ud for hullet bagved og dette skal gøres med koldstartskablet skubbet ind!!!
så er du klar til finjusteringen!
du sætter motoren på alle mærkerne og skruer måleuret i, du skal sørge for at uret er fjederpåvirket begge veje!
så kører du motoren baglæns indtil viseren ikke bevæger sig mere!
så nulstiller du uret
så kører du motoren frem på mærkerne igen og aflæser
den skal ligge på 0,85 til 0,90
spænd og mål efter igen...
så dur det bare!
jesper
-
Vi havde engang et link i en tråd om emnet - mener det var til en fransk side...? hvor de viste med fotos hvo'n det gøres. Men nu kan jeg ikke finde det... :evil:
-
Det virker vist som om kbn0211 kun kom forbi ved et tilfælde :wink:
-
jeg har billeder af det hele, laver en indlæg senere i dag
-
Fandt denne side på en af CD´erne der viser det hul på gearkassen hvor du finder mærket for stemplel 1´s toppunkt ( øverst på geakassen hvor den er spændt sammen med motoren ca 20 cm. til højre for starteren ) når du har taget plast-dækslet af din tandrem og kan komme til tandremhjulet på din ESP er der to mindre og to større huller i hjulet, og når du har fundet det rigtige mærke nede på koblingshuset der viser at stempel et er i top, passer det med at du kan få den dorn fra dit pumpe justeringssæt til at låse ESP´en ved at stikke den gennem det mindste af hullerne i remhjulet og ind i det hul der er bagved i pumpen. Samtidigt skulle du gerne kunne få en 4 mm lineal ind i hakket der sidder i den modsatte side af remhjulet på knastakselen, Hvis den ikke kan komme ind må du dreje motoren så knast-akselen drejer 180 grader.... Linealen skal kunne ligge på kanten af topstykket og samtidigt være inde i hakket på knastakselen når mærket nede i hullet indikerer at cylinder et´s stempel er i top. Det er sådan ca. de pasmærker du holder øje med under indstillingen. når alle sole og stjerner passer aflæser du måleuret og ser hvad du får i løn.....
-
hej igen, så fik jeg lige lidt tid!
som du kan se, så har jeg givet V-hakket i koblingen lidt grundmaling med spidsen af en ligekærvet skruetrækker, så jeg til en anden gang kan finde det lidt nemmere!
da jeg havde styr på min knast og knasthjul gav jeg skjoldet og kansthjulet lidt grunder også, så jeg kunne holde lidt styr på det også