T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jensjakob efter 29. December 2008 kl: 21:53:58
-
Verdamt.
Jeg har lige været ude og måle.
D+ ledningen nede ved generatoren, går direkte til stel.
Jeg tog multistik af generator, målte gennemgang til stel fra D+ klemmen - og der er direkte kontakt til stel.
Når jeg læser i Bentley, skriver de at der IKKE skal være stel i den ledning.
Nå, jeg må igang med at splitte instrumentbrædtet ad og måle - jeg er RET træt ligenu af ledninger osv..................
Nogle gode input - udover hårdt arbejde?
JJ
-
tag din D+ af din generator også tag en ledning fra D+ til + på dit battrie
og mål hvor mange volt der er efter du har fået din motor op over 2000 omdr.
:?: :?: :?:
-
øhhh...målte du stel på generator d+ eller multistik d+?
/Mads
-
øhhh...målte du stel på generator d+ eller multistik d+?
/Mads
ja jeg er også forviret, men der står mere i en anden tråd!
men som altid jo mere præsic diagnose af problem, jo bedre og mere præsis hjælp kan man få :)
-
Hej,
Nu har jeg knoklet på gaden til nu, og fundet et par fejl.
1. D+ ledningen i multistikket til generator, målte 0 volt mod stel - når stikket var taget af generator. Der skal måles 12 V mod stel når tændingen er sat til.
2. Jeg fulgte den blå ledning rundt, først fra generator over til stikboksen i motorrum. Så fra motorrum frem til multistik ved instrumentbrædt. Og så tilbage fra instrumentbrædt.
Og VERDAMT - der sad en lus på ledningen, hvorfra der blev trukket 12V styrespændingen til relæet til kørelyset.
Og tjah, den ledning kortsluttede til stel - så et af relæerne til kørelyset er sikkert stået af.
Jeg fjernede ledningen fra lusen - og så var der ikke længere kortslutningen mod stel, og der var 12V som der skulle være nede på D+ i multistikket i ledningen i motorrummet (altså ikke på generator, men i ledningen hen til generator).
Men, men, men.
A) Med alle stik på, og tænding på, men motor slukket - intet lys i ladelampe.
Hvis jeg tager multistik af generator, og sætter en ledning til stel fra D+, så lyser ladelampen op.
B) Når jeg tænder motoren - ingen ladelampe. INgen 14 volt ladespænding.
Så jeg gætter på at kortslutningen til stel over D+ har været med til at få mit spændingsrelæ til at stå af? Eller kan det være diodebroen der er stået af?
Jeg tog generator ud (hvor er det dog dejlig nemt på en T3, meget meget nemmere end på en BX eller GSA), og sad og målte mellem D+ benet og stel på generatorhus - der burde jo være hul igennem når der ikke er gang i generatoren? - og der var ingen forbindelse.
Skyldes det at spændingsregulator (kulbro) er død eller diodebro død eller kan man ikke sige noget om det?
Nå, godnat nu - har en aftale med Mølle lige om lidt, så må jeg se om det kan bruges på een eller anden måde - ellers mangler jeg stadig en generator til en benzinmotor.
Tak for hjælpen
JJ
-
ok så langt så godt, men har du prøvet at tage en lille stump ledning med en kabelsko på, sæt den i generatoren på D+ og den anden ende til batteri plus (som du har på genneratorens tykke røde kabel) nu har du snydt genneratoren til at tro at din ladelampe er gået ud og hvis genneratoren ellers dur :roll: så den burde kunne lade nu!
hvis den gør det fejler din generator intet, så er det derimod din ledning til D+ der driller.
det kræve sku lidt mand at stå uden for på nørrebronx og lave bil kl.1 om natten 8)
respekt 8)
-
Hej Niels
Jeg prøvede ikke snydetricket - det strøg ud af hovedet på mig - men jeg kan måle 12V på D+ ledningen (oppe fra ladelampen i instrumentbrædtet), så mit gæt er at noget i generator er kaput - forhåbentligt "bare" spændingsregulator............
Og hov hov - det er ikke Nørrebronx, det er 2100 Østerbro :-)
Har een gang oplevet en formodet stofpåvirket person stoppe og og savle over indholdet af bilen, medens jeg lå under bilen - weird - men normalt er her rimeligt stille - det er en fordel at bo foran den britiske ambassade.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
hehe det vil sige at johnny english passer på dig :lol:
-
Tjah, de passer på deres egen grund - det er mere det gode danske politi som patruljerer hyppigt i området foran :-)
EEN gang er jeg kommer hjem fra arbejde, og så var gaden spærret af - alarmen var gået inde på ambassaden, indsats-styrken havde indtaget kvarteret rundt om ambassaden .- og ingen kom ind eller ud indtil de havde tjekket at det var falsk alarm.
Rart at vide at man bor sikkert :-)
Jeg ringede på et tidspunkt om en bil der stod uden nummerplader overfor ambassaden, og havde stået der et stykke tid, vagthavendes svar "Ambassadens egne folk plejer at have fuldt ud styr på alle biler i området - så bare rolig" :-)
Omvendt, en anden gang da jeg ringede om en kufffert som en aften havde stået på fortovet i for lang tid uden ejermand (30 min.), var der besøg indenfor 2 minutter. Heldigvis var det "kun" en ansat ved Chiles ambassade som havde stillet sin kuffert på fortovet, medens han var ovre og spise.
Ambassaderne passer på os - og vi passer på dem :-)
Gode hilsner
Jens Jakob
Gode hilsner
Jens Jakob
-
:lol:
har de aldrig mistænkt dine biler :wink:
-
Nej, ikke så vidt jeg ved :-)