T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: LJensen efter 04. Januar 2009 kl: 20:42:16
-
hejsa folksen, nu kommer der flere: kan-jeg-det-og-kan-jeg-det-og-det... spørgsmål.
som jeg skakkede om i sidste tråd er vi 3 unge der har anskaffet os en '81er transporter 1600d med westfalia og det hele, om at vi skal gennem europa med.
sagen er den at motoren er stået af fordi den sidste ejer kørte den uden olie. så den er helt færdig. nu kommer bare alle spørgsmålene
kan jeg tage en 1600 td eller skal der laves mange ændringer hvis der kommer en mølle på?
SKAL det være en transporter motor eller kan der bruges noget fra eks golf, LT eller en gammel passat...
er der nogen gode alternativer som er lovlige mht syn (så en svensker der havde lagt en b23 volvo i)
kan jeg lovligt lægge noget større i? 1900 td/d
kom med alle gode tips, triks, lempfældige bekændskaber og andre krigshistorier
Lars
-
hejsa folksen, nu kommer der flere: kan-jeg-det-og-kan-jeg-det-og-det... spørgsmål.
som jeg skakkede om i sidste tråd er vi 3 unge der har anskaffet os en '81er transporter 1600d med westfalia og det hele, om at vi skal gennem europa med.
sagen er den at motoren er stået af fordi den sidste ejer kørte den uden olie. så den er helt færdig. nu kommer bare alle spørgsmålene
kan jeg tage en 1600 td eller skal der laves mange ændringer hvis der kommer en mølle på?
Du kan godt bruge en 1,6 TD. Du kan enten montere den op som den eksisterende sugediesel eller tage turboen med over. I princippet må du ikke forøge effekten med så mange hk uden at konsultere Skat, idet du jo overskrider 20%-grænsen, men sandsynligvis ved hverken synshallen eller centralregisteret noget om, hvilken motor, der ligger i, så hvis man undgår, at nogen retter henvendelse til diverse ministerier og direktorater, så går det nok.
SKAL det være en transporter motor eller kan der bruges noget fra eks golf, LT eller en gammel passat...
Golf, Jetta, Passat, Audi 80 - motorer kan sagtens bruges - så skal der bare byttes lidt rundt på nogle manifolder, bundkar, oliepumpe, svinghjul, kobling og måske en dieselpumpe. LT dur ikke.
er der nogen gode alternativer som er lovlige mht syn (så en svensker der havde lagt en b23 volvo i)
Nej, ikke indenfor realistisk rækkevidde.
kan jeg lovligt lægge noget større i? 1900 td/d
1,9 D/TD kan mekanisk set godt lægges i. Igen er der de samme principielle problemer med 20%-grænsen, som kan gøre sig gældende.
kom med alle gode tips, triks, lempfældige bekændskaber og andre krigshistorier
Find dem selv. Nogle timers læsning vha. søgefunktionen på dette forum vil give dig svar på dine spørgsmål - og mange flere. Samtidig vil de give dig et realistisk billede af, hvad det vil sige at eje en T3.
Lars
Held og lykke med projektet - det skal nok blive spændende :wink:
-
Hej Lars
Hvis du holder dig til VW´s 4cyl. motorer, så opdager synsmanden aldrig, at du har skiftet til en anden.. eller også er de bare ligeglade.
Du kan roligt sætte en anden 1,6 D motor i. Den har de kræfter den har,, og hvis I ikke har travlt med at komme rundt i verden men er indstillet på at tøffe derudaf med 80 - 90 kmt. så kan den fint klare det.
Du kan godt bruge en 1,6 D motor fra en golf eller passat, men så skal du flytte bundkar, oliepumpe og ophæng over fra den gamle motor.
Det er snydenemt at skifte til en 1,6 td, hvis I har alle stumperne. Der skal bl.a. bruges hele indsugningssystemet lige fra luftfilterkasse til slanger mv. Alt det andet kan bruges fra 1.6-eren incl. ledningsnettet. 1,5 TD har flere kræfter, men lider af hedeture, så planlægger I ture under varmere himmelstrøg, så smid lige 2000 kr. efter en oliekøler. Den er pengene værd.
Hvis du giver dig i kast med 1,9 motorer er der nogle fæller, som I kan få hjælp til at styre udenom, men under alle omstændigheder kræver det lidt mekanisk snilde og flere arbejdstimer.
Vi gælder os til at følge med i motorbytning og ferieberetninger.
med venlig hilsen
-
Hej Lars
Hvis du holder dig til VW´s 4cyl. motorer, så opdager synsmanden aldrig, at du har skiftet til en anden.. eller også er de bare ligeglade.
Du kan roligt sætte en anden 1,6 D motor i. Den har de kræfter den har,, og hvis I ikke har travlt med at komme rundt i verden men er indstillet på at tøffe derudaf med 80 - 90 kmt. så kan den fint klare det.
Du kan godt bruge en 1,6 D motor fra en golf eller passat, men så skal du flytte bundkar, oliepumpe og ophæng over fra den gamle motor.
Det er snydenemt at skifte til en 1,6 td, hvis I har alle stumperne. Der skal bl.a. bruges hele indsugningssystemet lige fra luftfilterkasse til slanger mv. Alt det andet kan bruges fra 1.6-eren incl. ledningsnettet. 1,5 TD har flere kræfter, men lider af hedeture, så planlægger I ture under varmere himmelstrøg, så smid lige 2000 kr. efter en oliekøler. Den er pengene værd.
Hvis du giver dig i kast med 1,9 motorer er der nogle fæller, som I kan få hjælp til at styre udenom, men under alle omstændigheder kræver det lidt mekanisk snilde og flere arbejdstimer.
Vi gælder os til at følge med i motorbytning og ferieberetninger.
med venlig hilsen
og så kom Jarl lige først. Håber ikke at vi modsiger hinanden... (for så har Jarl nok ret :oops: )
-
HOLDKÆFT HVOR ER DET FEDT med et forum hvor folkene gider svare og komme med gode råd.
det her er langt det bedste bil forum jeg har været inde på!!
i styre...
-
SÅ er der indkøbt ny motor til vidunderet! fandt en 1600td hos en hugger den havde 180000 på klokken og gik herregodt! så der er dømt "skralle-weekend" fra fredag eftermiddag! det blir fedt.
jeg drømmer allerede om at sidde på en klippe og se en solnedgang over middelhavet og pimpe rødvin... :wink:
-
SÅ er der indkøbt ny motor til vidunderet! fandt en 1600td hos en hugger den havde 180000 på klokken og gik herregodt! så der er dømt "skralle-weekend" fra fredag eftermiddag! det blir fedt.
jeg drømmer allerede om at sidde på en klippe og se en solnedgang over middelhavet og pimpe rødvin... :wink:
Og de småting, som du pludselig står og mangler.... Dem har jeg nok liggende i en rodekasse. God fornøjelse.
-
Sådan LJensen - frisk gå-på-mod fra starten.
Det kan vi li', så kan det aldrig gå helt galt.
-
Sådan LJensen - frisk gå-på-mod fra starten.
Det kan vi li', så kan det aldrig gå helt galt.
Ja, og husk digicam og opret en detaljeret projekt-tråd :wink:
/Mads
-
er lige nu meget rød i hovet og har flere ømme fingere.
hvad er den nemmeste måde at få en motor ud på?
jeg har fjernet alle slanger, ledninger m.m fået alle boltene rundt på gearkassen nu såtr min kammerat og jeg så og kikker og diskutere om hvordan vi gør.
bilen er løftet op så vi kan komme ind under på er rullebræt og med dunkraft, paller ol.
er vejen frem, at, skrue de to bærende vanger/motor ophæng (de to store vandrøragtige rør der går på langs på hver side af motoren) mens motoren står på en dunkraft, eller er den en anden måde?
der er ikke plads til at få motoren op gennem kabinen da skabet omme bagi rager ud over motorrummet. så den skal ned af...
hvad gør vi???
lars
-
Du søger på WWW.T3NETTET.DK der har været om det et par gange.
Der er vistnok noget med at gearkassen skal bindes op.
Kurt
-
Hej,
Da jeg tog motor ud af den blå bus, sænkede jeg helt ned til jorden. Kørte en palle ind under motor, og klodsede den op så motor stod på pallen.
Så løsnede jeg motorophænget, og motoren stod på pallen.
Mit problem var nu at jeg for at jeg kunne få motoren ud, måtte løfte bilen meget højt op - det var direkte farligt .
Billeder her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2633&highlight=donkraft
Derudover denne fine tråd om udtagning af motor:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3756&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=donkraft
-
Det nemmeste er at sætte en motorbro på tværs over motoren og holde den den. Dernæst løsnes alle bolte og jordledningen på gearkassen. De forreste bolte på motorophængene (dem du mener ligner vandrør).
Nu sænkes bilen ned så motor og gearkasse står på pallen. De bagerste bolte løsnes og det hele sænkes ned på pallen med motorbroen.
Du skal selvfølgelig huske at afmontere alle ledninger, vand, brændstof og trækaksler.
God fornøjelse.
husk at løsne blikket der går ind bagom udstødningen!
-
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3873&highlight=motorudtagning
lidt forenklet....... :wink:
-
så er vi ved at samle den nye motor og vi mangler et tilspændings tal på koplingen... hvor mange kilo?
-
så er vi ved at samle den nye motor og vi mangler et tilspændings tal på koplingen... hvor mange kilo?
-
koblingstrykfod til svinghjul 25NM ifølge autodata
-
hej folkens,
så er den "nye" motor i. Slanger og ledninger er samlet og boldtrykket har været i top over koldstart wieren.
den skal startes i eftermiddag... er der noget jeg skal være opmærksom på første gang vi drejer nøglen? (udover den skal være i frigear osv.) :lol:
-
Hvis I ikke har primet oliepumpen kan den få svært ved at pumpe olien op fra bundkaret.
I kan enten prime pumpen med en boremaskine. (Vacumpumpen fjernes for at komme til toppen af pumpen.
Ellers kan i bare løsne oliefilteret under opstart og skrue det fast når der kommer olie frem. Det sviner en del mere og er en smule mere hillbilly agtigt...
-
så er vi kommet så langt at vi har fået startet den! det var sku noget alternativt, en traktor foran også en tur op og ned af vejen... den nye motor køre bare godt. den går fuldstændigt rent i tomgang og den trækker fint gennem alle gearne. :D
grunden til traktoren foran, er at starteren nægtede at samarbejde... den tørnede fint første og anden gang, men 3. gang kun et klik og 4. ingen respons... vi har pillet starteren af og skal ud til huggeren i dag. håber han har de sidste småting. bla. indsugningsrøret fra møllen og op til filteret.
så til småskavankerne... :?
speedometeret virker ikke...
olietrykslampen lyser, tankmåleren kommer ikke op, temp måleren kommer ikke op og der er kun lys i halvdelen af instrumentbrettet...
jeg skal lige bruge lidt tid på at junglere med ledninger kabler og andet... det jeg er mest usikker på er hvordan jeg får speedometeret til at virke igen...??
-
så er vi kommet så langt at vi har fået startet den! det var sku noget alternativt, en traktor foran også en tur op og ned af vejen... den nye motor køre bare godt. den går fuldstændigt rent i tomgang og den trækker fint gennem alle gearne. :D
grunden til traktoren foran, er at starteren nægtede at samarbejde... den tørnede fint første og anden gang, men 3. gang kun et klik og 4. ingen respons... vi har pillet starteren af og skal ud til huggeren i dag. håber han har de sidste småting. bla. indsugningsrøret fra møllen og op til filteret.
så til småskavankerne... :?
speedometeret virker ikke...
olietrykslampen lyser, tankmåleren kommer ikke op, temp måleren kommer ikke op og der er kun lys i halvdelen af instrumentbrettet...
jeg skal lige bruge lidt tid på at junglere med ledninger kabler og andet... det jeg er mest usikker på er hvordan jeg får speedometeret til at virke igen...??
Har I kontrolleret batteriet?
Lys i instrument = sprunget pære / knækket folie
speedo = sidder kablet rigtigt bag i instrumentet, drejer kablet rundt når I triller (tag det ud og se mens i kører)
Er det hoppet ud af smørekoppen i venstre forhjul? Ny låseskive / ny kop / nyt kabel.
-
så er vi kommet så langt at vi har fået startet den! det var sku noget alternativt, en traktor foran også en tur op og ned af vejen... den nye motor køre bare godt. den går fuldstændigt rent i tomgang og den trækker fint gennem alle gearne. :D
grunden til traktoren foran, er at starteren nægtede at samarbejde... den tørnede fint første og anden gang, men 3. gang kun et klik og 4. ingen respons... vi har pillet starteren af og skal ud til huggeren i dag. håber han har de sidste småting. bla. indsugningsrøret fra møllen og op til filteret.
så til småskavankerne... :?
speedometeret virker ikke...
olietrykslampen lyser, tankmåleren kommer ikke op, temp måleren kommer ikke op og der er kun lys i halvdelen af instrumentbrettet...
jeg skal lige bruge lidt tid på at junglere med ledninger kabler og andet... Start med at undersøge stikket oppe ved flexprintet, under den sorte kappe.
det jeg er mest usikker på er hvordan jeg får speedometeret til at virke igen...?? I første omgang giver du den et kærligt dask ovenpå sppedometeret, mens du kører (sådan starter jeg mit hver dag, i den kolde periode)
[/color]
Kurt
-
Hvis du har tjekket ledningerne frem til dine olietryk-sensorer og de er på m.m. er det nok værd at kontrollere at der er olietryk for enden af topstykket, Hvis du ikke har et manometer skal der som et minimum komme godt med olie ud når motoren er i gang og sensoren tages ud. Ellers har du desværre vendt toppakningen forkert. Den har jeg selv prøvet...... Alt kørte perfekt meeen.... O olietryk :cry:
-
Flot med jeres gå på mod. De sidste ting er småting, som formentlig blot handler om at få sat de rigtige ledninger på de rigtige stik. Og få skiftet nogle pærere i instrumentbrættet, og få styr på speedometerkablet, så er I kørende.
-
Hvis du har tjekket ledningerne frem til dine olietryk-sensorer og de er på m.m. er det nok værd at kontrollere at der er olietryk for enden af topstykket, Hvis du ikke har et manometer skal der som et minimum komme godt med olie ud når motoren er i gang og sensoren tages ud. Ellers har du begået den klassiske ... med at vende toppakningen forkert. Den har jeg selv prøvet...... Alt kørte perfekt meeen.... O olietryk :cry:
no worries, toppen har ikke været af...
-
så er det ny starter på og den kan starte selv!!
den er bare lidt treg, man skal tørne den længe før den begynder og skyde vi overvejer om gløderørene trænger til at blive skiftet... den gir meget hvid røg når man tørner. altså ikke toppakiningen-er-røget-hvid-røg men ligsom når traktoren ikke starter når den tørnes...
der sidder et relæ på det jeg vil kalde torpedopladen, den plade lige over starteren. jeg har ikke set det på andre t3ere og jeg aner ikke hvad det er... om det er til transformeren til 240w eller om det er en ombygning af et eller andet. der er en halvkraftig ledning der er knækket af i bunden og jeg har mistanke at den er på en eller anden måde sat til gløderørene.
-
gør jer selv den tjeneste at stille pumpen, det kan meget vel være den, der skaber problemerne!
jesper
-
Hvis du er i tvivl om den knækkede ledning er til gløderørene, er det så ikke bare at følge ledningen??
Alternativt kan du jo måle om der er spænding over gløderørene...
-
@ LJensen.
Jeg så i dit første indlæg at det er en ´81 I har fået fat i, og på den årgang sidder der ikke en stor boks med ledninger og relæer i venstre side af motorrummet, som på senere modeller, men ca midtfor på den plade du omtaler sidder der en lille sikringsboks OG DIT FORVARMERRELÆ, så det er nok der du har fejlen.
Tony
-
davs igen alle sammen...
nu har vi indset at indretningen er noget klamp, så bilen er blevet tømt dels så vi kan lave rust... især det elektroniske! det er hjemme fusket i 45 forskællige farver...
er der nogen der har et diagram over en camper indretning? vi vil jo helst undgå en udbrænding...
bilen er indrettet med ekstra batt under forsædet og vil vil sætte et ekstra i under passager sædet. der er transformer til 230v og der er sikringsboks med 3 kontakter til vand, køl og lys...
hvordan har i andre gjort?
-
jeg skal da ellers love for at jeg kan høre chikaderne larme... vi har regnet det elektriske ud, og pladesmeden går i gang næste uge...
det er egenligt sjovt at køre rundt og kikke efter andre i t3'ere man har ikke rigtigt lagt mærke til dem før man selv har en...
hvilken farve blir en smølf i hoved hvis man kværker den????
-
Godt med gå på mod :lol:
Jeg er næsten sikker på at hvis du bruger lidt tid på søgefunktionen er der et par indlæg med camperindretning eller prøv ekstra batteri, der dukker sikkert nogle indlæg op.
-
jeg har en komplet camper indretnig til at så i jydeland som er til salg :D
-
jeg har en komplet camper indretnig til at så i jydeland som er til salg :D
det kan måske komme på tale, vi har også en lille plan om at overtale naboen til at lave en ny indretning... (pensioneret møbelsnedker der keder sig... :D )
vi begyndte at slibe på den i går det er et helvede at slibe i samlingerne jeg synes ikke at jeg kommer ordentlig i bund... hvad gør i andre???? :?:
-
jeg har en komplet camper indretnig til at så i jydeland som er til salg :D
Du siger bare til :D
-
jeg har en komplet camper indretnig til at så i jydeland som er til salg :D
det kan måske komme på tale, vi har også en lille plan om at overtale naboen til at lave en ny indretning... (pensioneret møbelsnedker der keder sig... :D )
vi begyndte at slibe på den i går det er et helvede at slibe i samlingerne jeg synes ikke at jeg kommer ordentlig i bund... hvad gør i andre???? :?:
Sandblæser... og ny fugemasse i samlingerne.
Tony
-
MHT til samlingerne. jeg har en ny teori, dog ikke afprøvet i praxis endnu.
men THANSEN har noget der kaldes rustomdanner, noget der går i forbindelse med rusten der sidder tilbage når man har sandblæst.
har nogen erfaring med det på dette sted.
jeg har selv brugt det på en gennemtæring ved panelet foran venstre forhjul. Der hvor 2-3 plader mødes, ved sprinkler beholderen.
jeg gav 2 gange, og spraymalede 2 gange. det har faktisk holdt i 2 år. Det er kun et kosmetisk sted :) og jeg ver så doven at jeg ikke engang gad slibe eller noget. :wink:
Hilsen Poul
-
jeg har faktisk brugt det ved flere lejligheder, noget der hedder Norox, jeg har malet bund, inderskærme og dørbunde og en masse andet på fars volvo pv 444 og indvændigt i hjulbaljerne på min 240...
jeg fik en lille bule i bagskærmen efter jeg havede noget i bagagerummet som bankede ud og knækkede malingen, efter ca 1 måned kom der rust frem undet malingen og jeg sleb maling og spartel af, ca 2x6 cm, og gav det 2 lag "novrox" (XL byg)(det er skide dyrt) og malede det IKKE over. det har holdt i 10 md nu ingen ny rust...
vi har også kraftigt overvejet at bruge det på kondomekspressen...
sådan som jeg ser det virker så laver det en kemisk reaktion med rusten og det rå jern og laver samtidig en kraftig "hinde"...
biltema har også lavet deres egen udgave...
-
Jeg har også med held brugt lignende produkter, dog fra de "dyre" fabrikanter.
Vigtig er det dog at understrege at ALT rust der overhovedet kan fjernes mekanisk skal væk. Ellers binder midlet sig ikke ordentligt. Det kan altså ikke trænge gennem 2-3 mm rustkage og forhindre opkogninger senere.
En af de ting jeg bruger rigtig meget til forbehandling/fjernelse af det sidste rust ( og efter svejsninger) er 3M runde svampe. De er eminente til at "grave" sig ned i de små bitte huller og fjerne overfladerust og slagge fra svejsning.
Jeg bruger dem også til at fjerne lak/maling på steder hvor jeg ikke vil have den grove vinkelsliber ind.
-
@parkhave, tænker du på de små 50mm roloc skiver/svampe i rød og den tykke i sort? :roll:
-
De små har jeg aldrig købt, det er der ikke økonomi i.
Men de sorte ja, og så tager jeg en kasse af gangen ved mekonomen, ftz, eller au2parts m.m.
-
De små har jeg aldrig købt, det er der ikke økonomi i.
Men de sorte ja, og så tager jeg en kasse af gangen ved mekonomen, ftz, eller au2parts m.m.
haha ja de er vildt dyre, men jeg har stadig lidt fra min tid som mekaniker :wink:
de røde svampe er or også gode til at rense pakflader, hjulflanger og bremser mm. med, mont på en lille hurtig luftsliber med 90graders knæk er de helt kanon :wink: