T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: transpeter efter 03. Juni 2006 kl: 18:40:14
-
det kan bøbes hos en auto-grossist. eksempelvis Mekonomen. Og du skal ikke købe det billigste. Køb en god kvalitet. Foreksempel en "harald skrammel"-model, ville jeg holde mig langt fra. Man skal ikke spare på et sådan sted på bilen....
TRANSPETER
-
Sika-Flex 221
-
Alle større autoreservedelslagre tror jeg. Har i f.eks. Mekonomen i nærheden?
-
Sika-Flex 221
Er det ikke rudelim?
-
jeg har set det gjort, men ligemeget hvad er problemet det samme.. Man risikerer at rusten trænger ude bagfra og igennem fugen og lakken.
Ved ikke om nogen af jer har prøvet nogle af deher kemiske "rust-inhibitors" som POR-15 o.s.v. det lyder næsten for godt til at være sandt
-
Hej
Jeg snakkede lidt med WBXmanden om problemet, vi snakkede om at svejse samlingen, ligesom på de nye T5'ere! Det kunne se super hårdt ud, og så tror jeg det vil være meget sundere end at spartle/fille det ud. Det gælder jo om at holde vandet ude, ikke lukke det inde!
/Mads
-
Spartling duer overhoved ikke (kun hvis der svejses først) !!!
Der vil nok ikke gå meget mere end 5 min. så det revnet.. :roll:
-
Først ordentlig grundbehandling med Sika og ordentlig lakering, så månedlige overstrygninger med rapsolie, der kan trænge ind i evt. revner, og så en heavy indblæsning af et krybende rustbeskyttelsesprodukt indefra - så duer det!, Men det er et modbydeligt stykke arbejde :?
-
Hmm.. m.h.t oliepåstrygninger så mener jeg at linolie er endnu mere lavmolekulært end raps. Men det lyder som et interessant trick.
Ingen erfaringer med "rust inhibitors" ? hvad bruger i af grunder?
Er zinkspray ("koldgalvanisering") noget værd i den process? Jeg har flittigt brugt zinkspray på det rustarbejde jeg har lavet men har ikke haft en længere periode efter en lakering for at se om det trænger igennem.
-
Jamen mht. grunder, så synes jeg, at markedet er lidt broget. Jeg har været tiltrukket af de ekstremt zinkmættede typer, som f.eks. "galvafroid" fra Hammertite, men jeg har forladt dem igen. Jeg synes, at de har for dårlig vedhæftning. PT. er jeg faldet for Krogslunds acrylgrunder.
-
Én ting, man ikke må gøre er, at grunde (male) FØR, man fuger. Og heller ikke FØR, man spartler. Det kan simpelthen ikke du!!
Det primære problem er, at selvom at malingen virker tør, er den det ikke. Og det bli'r den ikke de første mange måneder. Den bli'r ved med at "dampe af". Dur ikke. Det skal foregå direkte på rå jern.
TRANSPETER
-
Her er åbenbart mange forskellige meninger... Jeg mener der skal grundes og males med 2-komponent før der fuges. 2-komponent maling damper nemlig ikke af på samme måde som en 1-komponent.
Der burde heller ikke ske noget ved at fuge før spartel, hvis ellers man bruger alm. 2-komponent polyester karrossorispartel. :roll:
-
hvorfor er det så vigtigt med 2 komponent
For at acrylfugemassen ikke opløser den 1-komponente acrylgrundmaling :wink:
Det aller, aller vigtigste ved rust arbejder er ALTID at bruge rigtig 2-komponent lak til sidst, ellers kan det hele være fuldstændig ligemeget!
GLEM AT OM SPRAYDÅSER :!: :!: :!: - det holder ikke engang éen vinter måned.
-
Men fuge direkte på rå jern / rustent jern er da heller ikke nogen god ide eller?
Måske zink og så lade det tørre længe? Det er vel et spørgsmål om vedhæftning?
-
Men fuge direkte på rå jern / rustent jern er da heller ikke nogen god ide eller?
Måske zink og så lade det tørre længe? Det er vel et spørgsmål om vedhæftning?
Jeg har ikke gode erfaringer med vedhæftningen på zinkmaling !
Det eneste jeg bruger zinkspray til, er i undervognen der hvor der skal dinitrol på bagefter.
-
Altså hvis man har en gammel bil så er der nogen steder der er kommet rust.. Og hvis man ikke vælger at skære det af og svejse nyt på så får man dether mørke brune metal uden overvældende meget løst rust men... Det er jo altså ikke til at undgå. Derfor mit spørgsmål om "rust-inhibitors" tidligere i tråden. Hvis der ikke kommer ilt eller fugt til så burde det vel kunne holde.
-
rust-inhibitors
Ok - du VIL have svar på dem. Her kommer den gamle mavesure mand :wink: :
Deres største effekt er - efter min overbevisning - at få producentens pung (altså pengepung) til at vokse.
-
ja.. jeg havde en mistanke om det.. det er vel i bedste fald bare en meget hård maling.
Jeg er begyndt at spekulere lidt i blød maling.. der ikke sprækker og lettere kan give efter for belastning. Esbjerg Maskinemalje (1 komponent :shock:) f.eks. Man får nok ikke denher amerikansk hotrod dybglans men det er jeg fame også ligeglad med. Bare det dækker.. og ikke ruster alt for hurtigt igennem.
.
-
Jeg prøver lige at vække denne 3,5 år gamle tråd.
Mon ikke, at der efterhånden er kommet additiver til den afsluttende lak, så en vis smidighed opnås.
Jeg tænker på alle de biler med lakerede plastdele, der tålet lidt kysseri ved parkering uden at skalle og falde af. Måske kan man få den lokale autolakerer til at blande en halv liter i den ønskede farve og tilsætte noget elasto-gummimolekyle-additiv til farven, så man kan påstryge den med en lidt bedre pensel..??
Og for at opsummere arbejdsgangen, inden man går igang med fugerne (kommentér gerne):
1. Fjern mest mulig rust med en roterende stålbørste eller punktsandblæser.
2. Ikke røre ved det nøgne metal med fedtefingre.
3. Evt genopbygge med 2 komponent glasfiberspartel - og slibe.
4. Grunde med en godt vedhæftende grunder (i samme produktlinie som lakken).
5. Lægge en nænsom fuge af SIKA 221
6. Afsluttende maling med den elastiske lak.
7. Tørre/hærdetid på ca. en måned.
8. Påføre tynd lys PAVA fra indersiden.
9. Vaske hænder, smøre en god sildemad og drikke en kold bajer.
Giv gerne tilbagemelding til alles glæde og gavn...
-
Du har simpelthen fat i den lange ende. Sådan gøres det. Måske kunne man tilføje: Sikaflex 221 er et fantastisk produkt med en formidabel vedhæftning. Det skal man lige tænke over, hvis man skal noget "fint" i dagene derefter. Det hæfter suverænt godt til varm og fugtig hud, og bliver siddende mindst en hel uge... Er uheldet ude, så kan man rengøre lidt med acetone umiddelbart efter påføring. Bruger man vand til rengøring, så hæfter det - lige som PU-skum - omgående.
Arbejdet med T3-fuger er som istider - de vender tilbage med jævne mellemrum. Man kan forlænge "mellemistiderne" ganske betydeligt, hvis man er flittig med at sprøjte et rustbeskyttende produkt ind i pladesamlingen fra bagsiden og samtidig overtørre ydersiden (og de uundgåelige hårrevner, der opstår som følge af vridninger) med et tyndt og godt indtrængende produkt.
PS: En lille snaps til silden kroner værket ;-)
-
det gode ved siga 221 er det er både er en fuge og en lim, den er godkent til afløb som den eneste fugemasse, den har en leve tid på ca. 7 år. mvh. a.jespersen
-
hvor køber man SIKA 221? har googlet lidt men ingen danske sider....
ups så ikke side 1...prøver da så mekonomen ;-)
-
autolakker har det, glarmestere, caravancentre osv.
-
sika kan købes ved sanistål eller brdr.dahl pris ca.70 kr