T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Bluestar efter 07. Januar 2009 kl: 12:20:32
-
Hej
jeg har lige fået monteret vinterdæk igår og det er IKKE varevognsdæk!!!
Men den kører som en helt anden bil. Den er blevet behagelig at køre
over ujævnheder.
Det er virkelig en fornøjelse at opleve og jeg har egentlig tænkt over den utrolige stive undervogn mange gange og synes at det har virket helt overdrevet... men nu kører den virkelig godt!
kører i alle på varevognsdæk?
jesper
-
Det er ikke tilladt at køre med dæk under en indeks på 97 i Tyskland, bussen hhv. T3 har ingen godkendelse til det. Dækkene skal være High Speed hhv. med 8 vævbaner i gummiblandingen, de normale dæk har kun 6 vævbaner i gummeblandingen.
Semperit producerer stadig 205/14 70 med over 97 indeks - jeg fik de nye til sommer. Sommerdæk.
og dertil de normale varevogndæk med 185/14 hhv. mere ... eller M/s til vinterkørsel.
Alt andet er risici for dig selv og de andre på gaden og man skal ikke undre sig når dækkene går op i en eksplosion eller brand (dem under 97 ...)
Jens
-
tror du alt alle de varevogne og busser, der kører rundt på smarte alufælge kører varevognsdæk!!!
NEJ....
desuden vejer sådan en bus vel ikke meget mere end en stor bmw eller audi osv...
jesper
-
Hi Jesper
Her i landet mister man registeringen til bilen, såfremt man kører med ikke tilladte dæk - alt under indeks 97 er ikke tilladt. Oven i det mister man forsikringen i fald af uheld, der betales ikke hhv. kun skaden hos de andre, men privatformuen er i fare ... Man får oven i det en fin pengebøde og politiet kommer til eftersyn hhv. man skal præsentere de nye dæk med registreringsbiler - i hårdeste tilfælde skal man til syn.
Indeks + 97 er en fast regel for de tunge busser her i landet, her blev den bygget.
Jens
-
Hi Jesper
Her i landet mister man registeringen til bilen, såfremt man kører med ikke tilladte dæk - alt under indeks 97 er ikke tilladt. Oven i det mister man forsikringen i fald af uheld, der betales ikke hhv. kun skaden hos de andre, men privatformuen er i fare ... Man får oven i det en fin pengebøde og politiet kommer til eftersyn hhv. man skal præsentere de nye dæk med registreringsbiler - i hårdeste tilfælde skal man til syn.
Indeks + 97 er en fast regel for de tunge busser her i landet, her blev den bygget.
I har da osse en vis erfaring i at bygge regler og regelsamfund. :roll: :lol: 8)
I DK er der andre regler. Capice.
Blandt andet om det er vare eller personkørsel.
[size=18]Sikkerheden er på ingen måde parallel med regler og love. [/size]
Jens
Kurt
-
HØRT
nu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!
jesper
-
HØRT
nu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!
jesper
Nu är det interresanta vad totalvikten är på bilen en bmw o audi väger lika mycket som en t3 men får inte lasta 1000kg.
Så det väsentliga är totalvikten på bilen.
-
Jeg købte på et tidspunkt en bus med personbil-dæk på hjulene.
Den trak skævt som hvad ved jeg, og bremsede skævt.
Jeg satte nogle ordentlige futter på - og straks kørte den lige igen og som en drøm.
Men jo - jeg ville aldrig sætte personbildæk på en T3, den kan let med 7 perosner og bagage veje op med 2.5 - 3 ton - og det har jeg ikke lyst til at køre i grøften.......
-
Jeg købte på et tidspunkt en bus med personbil-dæk på hjulene.
Den trak skævt som hvad ved jeg, og bremsede skævt.
Jeg satte nogle ordentlige futter på - og straks kørte den lige igen og som en drøm.
Havde du overvejet at tjecke dæktrykket? :wink:
/Mads
-
Jeg kendte en der drak en liter fortynder.
Han fik armen revet af i en centrifuge. :roll:
Kurt
-
HØRT
nu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!
jesper
Jeg har haft både T3 T4 T5 - alle med alu, og alle med personvognsdæk...
det er langt lettere at finde personvognsdæk i 18", 19" og 20" som har loadindex på ca. 100. Dvs at de er godkendte til vægten af en stor mercer der kan klare de 200+ km/t, så mon ikke de kan funke på en varevogn?!? De er i hvert fald lovlige - det enste du skal kigge på er dit "akseltryk". I DK kan jeg ikke forestille mig det er så meget på en T3.
Og jo - de er rarere at køre på, syntes måske bare de bliver slidt lidt for hurtigt.
Varevognsdæk er også ALLLLLTTTTT for smalle efter min smag :wink:
-
Her hos dækforhandleren fik jeg tilbudt 2 dæk til min LLE, den ene er den kendte Semperit 205/70 14 OG DEN ANDEN KOM FRA KINA ELLER KOREA...
Jeg talte om 185/14 og alt andet og vi kiggede på de tyske papirer hhv. registrering. Desværre tillader den tyske registrering kun high speed og jeg er da på den sikre side med over 97 i indeks ...
Jeg havde en kollega med en T4 ... han fik et punkteret dæk med 80 km i timen ... og nerverne lå blank ... bussen havnede på fortovet ...
og når jeg har min datter med i bussen, så er jeg glad for mit "safety first". Når jeg har drukket alkohol holder jeg fingrene væk fra vinkelsliberen ... Og mine briller til vinkelsliberen har reddet mine øjne, da en metalrest havnede i dem (2 x 2 cm ...)
Og husk at kontrollere trykket på dækket, jeg har mellem 2,7 og 3,0 - det virker utroligt inspirerende på bremserne ...
Jens
-
For nu at komme tilbage til Jespers spørgsmål: nej, jeg kører ikke på varevognsdæk, men jeg kører på dæk med et loadindeks så de passer til bilen. Jeg har på mine original fælge dæk af den type Jens snakker om, Semperit. Jeg synes ikke de virker hårdere end de andre dæk jeg kører på, men det er selvfølgelig heller ikke sammen størrelse.
Varevognsdæk er til varevogne og min er en personbil (hvideplader) så der er ingen problemer i det. Lastmæssigt er det jo absolut heller ikke noget problem at finde dæk som kan holde til væsentligt mere en det der anbefales...
/Mads
-
Her hos dækforhandleren fik jeg tilbudt 2 dæk til min LLE, den ene er den kendte Semperit 205/70 14 OG DEN ANDEN KOM FRA KINA ELLER KOREA...
Jeg talte om 185/14 og alt andet og vi kiggede på de tyske papirer hhv. registrering. Desværre tillader den tyske registrering kun high speed og jeg er da på den sikre side med over 97 i indeks ...
Jeg havde en kollega med en T4 ... han fik et punkteret dæk med 80 km i timen ... og nerverne lå blank ... bussen havnede på fortovet ...
og når jeg har min datter med i bussen, så er jeg glad for mit "safety first". Når jeg har drukket alkohol holder jeg fingrene væk fra vinkelsliberen ... Og mine briller til vinkelsliberen har reddet mine øjne, da en metalrest havnede i dem (2 x 2 cm ...)
Og husk at kontrollere trykket på dækket, jeg har mellem 2,7 og 3,0 - det virker utroligt inspirerende på bremserne ...
Jens
kommer du da fingerene i vinkelsliberen når du er ædru :shock:
du er godt nok en hård negl(e) :wink:
mht.dæk går jeg selv efter load index "li", tror at jeg kører 98 eller 99 li på camperen med 17" sommer ruller :wink:
syntes at der er fin komfort, men udvalget i dæk var ikke ret stort.
husk at li fastsættes efter maks akseltryk, dette har været nævt i en anden tråd.
-
@kurt var det ham med den blå hat?
Quark
-
@kurt var det ham med den blå hat?
Quark
Nej. Han gik hverken med så slips.
Kurt
-
Geometrisk set er et dæk en rulle - sådan lidt som en kagerulle.
Sætter jeg en kagerulle op i en drejebænk og former den til en kegle så ruller den ikke længere ligeud, men vil kredse rundt i en cirkel.
Monterer jeg to kegler på mine forhjul - begge med den spidse ende mod højre - hvad sker der så med min bil? Ja, den vil trække vildt og inderligt til højre. Har jeg én lige kagerulle på det ene hjul og en kegle på det andet, så vil den stadig trække - bare lidt mindre.
Monterer jeg nu igen to lige kageruller, så trækker den ingen steder - den kører snorlige ud.
Hele denne dynamik forstærkes ved opbremsning, grundet den fremadgående vægtforskydning.
Visse særprægede dækmønstre kan også - i lille grad - bevirke lidt skævtræk, men det er meget usædvanligt.
Derfor kan man godt opleve at problemet løses ved at skifte dæk, men det hidrører sandsynligvis ikke fra dæktypen, men derimod fra slidbilledet.
En T3-personvogn som Bluestars er mere end velkommen til at køre på personvognsdæk - naturligvis under behørig hensyntagen til det korrekte LI, og manden har jo helt ret i sine iagttagelser - den ruller da bare suverænt lækkert på komfortable moderne dæk sammenholdt med de oldnordiske gummivognsvalser (varevognsdæk), jeg selv f.eks. kører på. Men de oldnordiske valser er nu så dejligt slidstærke - måske fordi gummicompounden mest af alt minder om armeret beton... :wink:
-
Jep... den kører langt bedre! men vil sikkert også give et større
dækforbrug : )
men hva, der skal jo snart 17" sommerhjul på igen...
jesper
-
@bluestar
hva synes du så kører bedst dine nye vinterruller eller 17" sommer ?
for jeg syntes virkelig at vores camper burde være født med 225/50-17 :wink:
-
Verner
jamen jeg synes, at den kører blødere på vinterdækkene. MEN tilgengæld er den vindfølsom, så man hele tiden skal korrigerer i den her blæsende tid!
Men jeg har heller ikke de 17" dæk på mine, som jeg gerne vil... den størrelse du kører på er helt sikkert langt bedre end mine som kun er 215-35-17, mener jeg! de er for lave i dækket, men den tager sving som var det en racecar : )
jeg håber at kunne få sat nogle nye dæk på til sæsonens start! problemet var bare, at da jeg købte de her 17" sad der næsten nye dæk på og der blev jeg sgu for nærig til at købe 4 helt nye!!!
jesper
-
haha ja 35profil, så er der minus komfort :lol:
ja jeg kan varmt anbefale de hankock ventus prime et eller andet som jeg kører på, men nu er jeg ved at lave den klar til syn og så ryger vinterdækkene sku på :cry: