T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: Herr_Jensen efter 11. Januar 2009 kl: 00:27:21
-
Hey og undskyld den lidt cheesy overskrift.
Jeg skal til at skifte olie på Bergwacht. Hvis man køber 4 stk. af Castrol Magnatec 10w/40 (4 ltr) får man det til 100,- under normal pris. Jeg skal bruge 2. Er der nogen som er interesseret i at købe top lækker olie til ca. 70,- literen?
1 dunk med 4 ltr. koster 295,-. Vi bruger 4 1/2 ltr. Jeg har en skvat til overs så hvis du bor i nærheden af Kbh. kan du skifte olie for små 300,- : )
Jeg skal bruge 2 mand til at få rabatten (eller 1 som tager 2 dunke som jeg selv).
Jeg står for logistikken. Det vil være nemmest hvis du kommer fra Sjælland eller har mulighed for at komme forbi at hente det. Men. Jeg er ikke kræsen ; ).
Håber at høre fra jer.
: )
-
kan se det er godt man ikke bor på øen hvis det skal koste 300 at skifte olie... :shock:
Quark
-
Nej 300,- for et olieskift er også en del mere end jeg kan gøre det for...
Hvis det absolut skal være castrol magnatec du vil køre på kan det købes til gode priser her:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-magnatec-10w-214p.html
Jeg kan helt klart stå inde for castrol's produkter og bruger selv den her til brombassen: http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-formula-rs-204p.html
Faldt lige over dette restparti på deres side:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-gtd-magnatec-545p.html
Ellers er der et godt alternativ i Bilka???:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1153&pageid=1#/page20/
Har selv tidligere kørt på Shell Helix og var meget tilfreds (kører Castrol nu da det er dem firmaet har en rabat aftale med pt. tidligere var det Shell)
Mobil er en af verdens største producenter af olie og Duckhams er klassikeren - specielt til ældre biler.
-
Hey og undskyld den lidt cheesy overskrift.
Jeg skal til at skifte olie på Bergwacht. Hvis man køber 4 stk. af Castrol Magnatec 10w/40 (4 ltr) får man det til 100,- under normal pris. Jeg skal bruge 2. Er der nogen som er interesseret i at købe top lækker olie til ca. 70,- literen?
1 dunk med 4 ltr. koster 295,-. Vi bruger 4 1/2 ltr. Jeg har en skvat til overs så hvis du bor i nærheden af Kbh. kan du skifte olie for små 300,- : )
Jeg skal bruge 2 mand til at få rabatten (eller 1 som tager 2 dunke som jeg selv).
Jeg står for logistikken. Det vil være nemmest hvis du kommer fra Sjælland eller har mulighed for at komme forbi at hente det. Men. Jeg er ikke kræsen ; ).
Håber at høre fra jer.
: )
Kører du med 10w/40 olie på Bergwacht'en. Hvordan spiller det?
Jeg kører nu med Castrols 15w/40 men vil egentlig gerne over på
10w/40. Vil da gerne høre erfaringer med dette. Vores motorer er
jo næsten ens.
-
Joeh vi har skam masser af billig 'no name' olie men det er ikke noget jeg finder interessant.
Der var en gang en klog mand der sagde til mig at hvis en motor fra start af sit liv har fået dårlig olie kan det ikke betale sig at skifte til god olie på et senere tidspunkt. Så eneste mulighed er hyppig olie skift. Har motoren derimod fået god olie fra start er det yderst fordelagtigt at fortsætte med dette.
Det er fra Castrolshoppen jeg har dette tilbud : ).
Min motor har (så vidt de tyske papire siger) altid kørt 10w/40 så det tænkte jeg var smart at fortsætte med. Jeg synes det spiller 100%. Jeg har aldrig start vanskeligheder i koldt eller varmt vejr, maskinen kommer fint hurtigt op på arbejdstemperatur, der er ingen mislyde (lige på nær når vandpumpen ryger ; )).
Håber der er andre som vil have lyst til at være med : ).
-
Hvad med denne fra harald skrald hvis det skal være..
MOBIL RALLY FORMULA 5W/50 4LTR til 299.-
-
Helt ærligt tror jeg det er et religions spørgsmål.
Der kan være nogle små detaljer i forskel på de forskellige motorolier, i bund grund er det lige fedt på de gamle kværne vi har med at gøre.
Tankestreg. Bør olien ikke være samme standard som motoren. Dengang var der knap så meget at vælge imellem og motoren blev bygget til de olier der var dengang.
Mange penge at spare ved at lade sig frelse det rette sted.
I Faderens, Folkevognens og Biltemas navn. skål.
Kurt
PS. Jeg må altså have en 60L tromle fra Tyskland en dag. :)
-
Håber ikke jeg forurener tråden med mit indlæg..
Jensen sig til hvis jeg skal få Blackchart til at flytte det til et seperat indlæg om olie (som der vist allerede er et par stykker af)
Min generelle overblik over olielandskabet er p.t. som følger.
Jeg kører på Mobil 15w/40 fra HN. 129 kr for 5 liter.
Jeg undgår Esso 10w/40 fra HN da jeg har haft et par dårlige erfaringer med det både i benzin og diesel motor (Lada og T3). Andre herinde er tilfredse med den.
Lidt dyrere er Biltemas i 20 liter dunke. Jeg har selv prøvet deres 10w/40 og syntes der forsvandt vel meget ved motorvejskørsel.
Næste jeg vil prøve er 20L af deres lidt dyrere 15w/40 "TURBO" olie og se om det kører bedre end Mobils 15w/40 da den er lidt dyrere.. til gengæld er der mindre emballage.
I sidste ende er den eneste måde at få en smule bedre kvalitet olie til gode priser at købe en tromle gennem den nærmeste med momsnummer og velatmærke gøre det når der er høsttilbud til landbruget.. så er man nede omkring 13-14 kr literen for "Heavy-duty" 15w/40. Og så skal man lige have en pumpe og plads til tromlen o.s.v.
Bor man tilpas langt sydpå eller har et ærinde dernede i forvejen kan man købe 60 liters tromler på tyske forderstof til fordelagtige priser.
mvh
Jan
-
@jankjerbye
Jeg synes det var et rigtig godt indlaeg : ). Det er altid spaendende at h0re om andres erfaringer med olie osv. Et godt tip at k0be en tromle men som du selv siger er det lige det med pladsen. Maaske paa b0rnevaerelset...
@KHSalvesen
Jeg tror du har lidt ret - og specielt med motorer som har k0rt paa den anden side af 100.000km. Min har dog ikke en gang rundet det halve saa jeg tror det er godt givet ud at passe lidt paa den med extra laekker olie.
Jeg bider bare i den sure og hoster op med fuld pris.
Tak,
: )
-
Helt ærligt tror jeg det er et religions spørgsmål.
Der kan være nogle små detaljer i forskel på de forskellige motorolier, i bund grund er det lige fedt på de gamle kværne vi har med at gøre.
Tankestreg. Bør olien ikke være samme standard som motoren. Dengang var der knap så meget at vælge imellem og motoren blev bygget til de olier der var dengang.
Mange penge at spare ved at lade sig frelse det rette sted.
I Faderens, Folkevognens og Biltemas navn. skål.
Kurt
PS. Jeg må altså have en 60L tromle fra Tyskland en dag. :)
Ja, Kurt. Det er nok et religions-spørgsmål. Og hvorfor egentlig skifte, hvis man kører udemærket på det,man har.
Jeg har selv det sidste år kørt med 3/4 Duckhams 15W/40 og 1/4 Arco 20W/50 Graphite olie. Det har bare spillet.
Har skiftet lige fornylig til ren Castrol 15W/40. De første minutter stod den og tikkede. Og olielampen lyste. Og jeg blev mere og mere hvid i hovedet. Men nu spiller det igen.
Skræk-scenariet er vel pludseligt større olieforbrug og utæt motor, når
man har skiftet.
-
Det største fejl mange begår når de i bedste tro vil gøre noget godt for deres aldrene vogn. Er at hælde en fuldsyntetisk olie på med agressive rensende egenskaber, efter den i mange år har kørt med en halvtyk mineralsk olie. Måske er det endda en lidt for tynd olie til motorens tollerancer...
Godtnok bliver oliekanalerne i første omgang renset op, men alt det "snask" der har sidder rundt i hjørner og sprækker bliver nu pludseligt opløst og fjernet.
Dels kan motoren nu pludseligt begynde at svede, dryppe og bruge olie. Men næsten værst af alt - den nye olie er nu pludseligt fyldt med gammelt snask og er måske mere beskidt en det man lige har tappet af et par dage inden :shock: Og I bedste tro vælger den ejeren at forlænge hans service interval fra fabrikkens 7.500 km til de 15.000-30.000 der står på dunken med 0W-30 longlife olie :shock: :shock: :shock:
Den går bare ikke i længden
Jeg sværger selv til 10w-40 delsyntetisk og nyt blod og filter for hver 5000km. Om det er Agip, Q8, statoil, Shell, Castrol eller et andet "mærke" er vist lidt en smagssag.
Men må nok indrømme at jeg igennem mit arbejde på værkstedet har set at folk har oplevet periodisk olieforbrug alt efter hvilken olie de har brugt. Kender ikke de specifikke olier, men Esso og T-hansens olier er nævnt.
-
Og apropos skidt og slam i olien:
Jeg har et selvforskyldt problem med min JX'er. Problemet består i, at stempelringene på cyl. 4 er groet fast på stemplet - stempelringsspalten er kokset helt til af meget bastante sodaflejringer. Det bevirker naturligvis nedsat kompression på den pågældende cylinder.
Årsagen til problemet er som sagt helt og holdent selvforskyldt og forudsigelig - det er, hvad der skal siges om det.
I mine forsøg på at løse problemet på den dovne måde (uden adskillelse) har jeg givet den diverse "kure". Bl.a. har jeg skyllet smøresystemet gennem med dieselolie - altså erstattet motorolien med diesel - og snurret motoren rundt med det i fem minutter. Samtidig har jeg skyllet oliekøleren igennem med diesel. Resultatat er, at min motorolie nu stadig efter 1000 km er klar og ren med sammen farve som velskænket fadøl. Det er sørme da lidt fornøjeligt.
Nu gælder det så "kure", der tilgår problemet ovenfra. Og mange vil tro, at jeg er småtosset - hvilket jeg ikke afviser - men nu får den ovnrens ned i den pågældende cylinder og får lov at overnatte med den mixtur.
Løser det ikke problemet, så ryger der en 1,7 TD i, og så kan jeg altid pusle med den gamle motor.
Oliediskussionen gider jeg ikke deltage i, man må betale, hvad man vil - blot vil jeg erindre om, at lokomotiver, lastbiler og entreprenørmaskiner med motorer til fantasillioner, der udsættes for belastninger, der er en faktor ti sammenlignet med vores små hobbymotorer, ofte kører på god solid mineralsk HD 15W40 olie. Samtidig skal man huske på, at der er ingen olieegenskaber, der styrkes af at blive solgt i små eksklusivt designede plasticdunke, der typisk er anbragt mellem kartoffelmel og pornoblade...
-
Jarl: Har du prøvet ServiceRens #3? Meca har det.. det virker ret godt!
Var det en dyse? Brændstoffet?
/Jan
Der også har haft småproblemer med sit ellers fine brændstof
-
Og apropos skidt og slam i olien:
Jeg har et selvforskyldt problem med min JX'er. Problemet består i, at stempelringene på cyl. 4 er groet fast på stemplet - stempelringsspalten er kokset helt til af meget bastante sodaflejringer. Det bevirker naturligvis nedsat kompression på den pågældende cylinder.
Årsagen til problemet er som sagt helt og holdent selvforskyldt og forudsigelig - det er, hvad der skal siges om det.
I mine forsøg på at løse problemet på den dovne måde (uden adskillelse) har jeg givet den diverse "kure". Bl.a. har jeg skyllet smøresystemet gennem med dieselolie - altså erstattet motorolien med diesel - og snurret motoren rundt med det i fem minutter. Samtidig har jeg skyllet oliekøleren igennem med diesel. Resultatat er, at min motorolie nu stadig efter 1000 km er klar og ren med sammen farve som velskænket fadøl. Det er sørme da lidt fornøjeligt.
Altså, du tapper olien af og hælder 4 liter diesel på og starter og lader den køre i 5 min....?
Tømmer du filtret for olie?
-
Wilson introducerede mig til dether produkt... Det lugter underligt når man lader den køre med det og olien er MØGSORT og underligt tynd når den kommer ud.. og så er din motor helt blank indeni somom der har været hældt en masse små tyske nisser med pudseklude ned i den!!!
http://www.belladd.dk/home.asp?ServiceRens%203=&ContentID=157
Tjaeh :)
-
Prøvede det samme som Jarl skriver om, da min 1300 tikker i ventilerne, 2 l. diesel i og så stå og snurre i en ½ time, dog hjalp det ikke, men jeg sparede da 70-80 kr. eller hvor meget det famøse additiv koster.
-
Så er de tunge drenge og de nærrige drenge kommet på banen med gode indlæg kan jeg se... :wink:
Citat : Jeg sværger selv til 10w-40 delsyntetisk og nyt blod og filter for hver 5000km. Om det er Agip, Q8, statoil, Shell, Castrol eller et andet "mærke" er vist lidt en smagssag.
Jeg kører med samme max ramme på både mine bobler og på mine T3`ere selv om sidst nævnte før har kørt benzin...
Og jeg kører forbandet mange km hvert år og det kan betale sig at købe en ok stærk olie med de spek. som de hade tilbage i 70-80`ne da bilerne/motorne faktisk blev udviklet....
Min gamle 1,9 DG har gået over 309.000 km og den spinder alligevel underligt nok men tror det har en del med olien at gøre hvis jeg skal være ærlig... Jeg har faktisk kørt de 28.000 km i den siden jeg fik den sidste år... :shock:
Og til jarl : jeg tror sgu det skal prøves det med at rense motoren igemmen med diesel selv om det er en stort set sprit ny OJ-motor jeg har neglet mig til at spide i min doka...
Bo
Det jeg mener med det, er såmænd bare at det skal være en olie en anerkendt producent vil stå inde for! Om den så hedder det samme som i butikkerne i de fine små forkromede plastdunke - det rager mig en papand!
Har selv arbejdet ved Q8 i 10 år og krummet tæer når jeg skulle tage 2-300,- for en liter olie... Allerværst når man ikke kunne overbevise en kunde om at hans 20 år gamle udtjente blåtrygende vogn med stor vinger ikke kørte bedre fordi den fik den aller aller dyreste olie på hylden :roll:
Næste gang jeg falder over et fad billig olie så køber jeg det. 60l skal man nok få brugt. Ligeledes har jeg gjort med sprinkler væske, 60l af gangen så er prisen og kvaliteten fornuftig.
-
Den med diesel istedet for motor olie, er det ikke den famøse Køge kur.???
Kurt
-
p-lindberg sælger billig olie i 55liters tønder(ved sku ik hvor de sidste 5l. er :wink: )
men de har både 15/40, 10/40 og 5/40 billigt 8)
og pumpen har "harald godt nok" til 200kr.
-
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Maskiner%20og%20sliddele.aspx?GroupID=118&ArticleID=41205
-
Her er specs på den Mobil 15/40 som HN har til dagspris 129 for 5 liter. 25 kr literen for de dovne :)
http://www.mobil.com/Denmark-Danish/Lubes/PDS/EUXXDKPVLMOSuperM.asp
Indtil der dukker noget 15/40 op i 208 eller 55 / 60 liters fade til en 15-20 kr literen tror jeg ikke jeg prioterer at finde noget andet olie.
mvh
Jan