T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: biff efter 21. Januar 2009 kl: 18:33:17
-
Jeg har fået et irriterende problem med motoren, en DJ. De sidste par dage har den manglet meget trækkraft og kæmper med at accelerere. Problemet er klart størst i fjerde og femte gear, men kan mærkes gennem alle gearene. Det føles lidt som når man kommer til at sætte i fjerde gear når man skulle have været i anden, med rystelser og rigtig dårlig acceleration. Desuden har den fået en tiltens til at gå ud, eksempelvis ved nedbremsning og udkobling.
Jeg har skiftet tændrørene, målt tændkablerne til tændrørene, målte alle 6K ohm (+-0,25) undtagen den i toppen så lå på ca. 2K ohm. Jeg har tjekket stelforbindelser, som stadig er smurt i kobberfedt efter sidst jeg tjekkede dem. Har også efterset forbindelserne i begge bokse bag baglygterne, så også fine ud.
Benzinfilter og luftfilter er relativt nye.
Er der nogen der har en ide, til hvad der kan være galt og ikke mindst hvordan jeg løser det?
Rasmus
-
der kan måske være lidt kondensvand i benzinen prøv at give den karburatorsprit
eller måske en rengøring af karburator
-
Digijet motorstyring - ikke?
Start med at kontrollere rotor og hus, er det slidt / dårlig kontakt / fugt?
Dernæst ud med tændrørene - hvilken farve? Er de våde? Blanding: mager / fed
Er dine vacum slanger i orden? Specielt den der skal forstille din tænding skal du være opmærksom på. Selv om de ser ok ud så skift dem!
Vær opmærsom på at hvis der går en op i din styre boks, skal den have præcis samme længde og dimension som den originale!
Få lavet en 4 gas måling, så kan du se om din lambda sensor er iorden.
god fornøjelse med fejlsøgningen
-
douh læst det som DG så dur det nok ikke så meget at rense karburatoren og hælde sprit på :D
-
Hælder også tilen gennemgang af vakumforbindelser.
Tjek også forbindelsen til bremseforstærkeren - evt. lyt efter om der er en "fise" lyd, når motoren stoppes.
Korrekt gnistgab på tændrør ?
Fordelerdæksel helt fri for revner ?
Ingen brændte kontaktflader ?
Rotor 100 % ok ?
Det lyder som om, at den ikke tænder ordentligt igennem. Jeg formoder, at du har presset midterkablet korrekt på tændspolen ?
(Ellers brænder den simpelthen i smadder i enden, og bilen får startbesvær / vil slet ikke i gang )
-
Tændrørene er som sagt lige skiftet, de gamle så egentlig fine ud, men skiftede under alle omstændigheder.
Og strømfordeleren ja, den er selvfølgelig under mistanke også har haft låget af, men er egentlig lidt usikker på hvordan en dårlig skal se ud, altså rotor og kontaktflader, der er tydelige tegn på slid, men om det er for meget ved jeg ikke. Men kablet til tændspolen skulle være sat ordentligt på.
Lambdasonden bliver vi nødt til at udelukke for sådan en sidder ikke på, men ellers lyder det jo som der er enighed om problemer i vacuumforbindelserne, det må jeg kigge grundigt igennem og evt. udskifte.
-
Er du det mindste i tvivl så skift rotor og tænddæksel, det koster ikke alverden.
Ligeledes så skift vacumslangerne, det er næsten nemmere end at kontrollere dem ordentligt. Og koster heller ikke alverden.
lidt læsestof: http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-04e.pdf
-
Er du det mindste i tvivl så skift rotor og tænddæksel, det koster ikke alverden.
Ligeledes så skift vacumslangerne, det er næsten nemmere end at kontrollere dem ordentligt. Og koster heller ikke alverden.
lidt læsestof: http://www.vw-club.ru/service/manuals/A2_1/1081-04e.pdf
fedt tak skal du ha
Rasmus
-
Sidder der ikke en regulator/følerting eller lignende nede i strømfordeleren under rotoren? Har fået at vide, at der her sidder noget, som gør at bilen ikke tænder ordentligt, hvis det er defekt. Og det kommer både på LBX'ere og WBX'ere. Hjælp mig gerne, kloge hjerner!
Min gode vens LBX'er har lige lavet lidt af samme nummer, (host og hak og trækker ikke ordentligt), men her var det omdrejningsbegrænseren, som lavede balladen.
-
Sidder der ikke en regulator/følerting eller lignende nede i strømfordeleren under rotoren? Har fået at vide, at der her sidder noget, som gør at bilen ikke tænder ordentligt, hvis det er defekt. Og det kommer både på LBX'ere og WBX'ere. Hjælp mig gerne, kloge hjerner!
Min gode vens LBX'er har lige lavet lidt af samme nummer, (host og hak og trækker ikke ordentligt), men her var det omdrejningsbegrænseren, som lavede balladen.
omdrejningsbegrænseren? hvor sidder den?
Kunne i øvrigt være det i så fald kunne betale sig at skifte hele strømfordeleren og vacuumslanger.
-
Er der katalysator på kunne den godt være faldet sammen?
Der kommer vel stadig kondens i tanken selv om der er sprøjt på!! så lidt sprit kan vel aldrig skade!!
-
Nej ingen katalysator på en DJ. tjo det skader vel ikke med sprit. Har prøvet at kører en tankfuld Vpower men det gav sgu ingen forskel.
-
Jeg tror også på fordeler-rotor løsningen.
Der sidder en Hall-sensor i strømfordelerdrevet, men jeg tror sgu ikke den fejler noget?? Der er vidst en guide i Bentley om hvordan man tester den.
/Mads
-
Hej,
Der er 2 slags rotorer.
1 slags som er ud i et stykke, fast hele vejen.
1 salgs som er lidt større, hvor der er en lille vægtklods som bevægersig - og bliver slyngetud af centrifugalkraften - og afbryder forbindelsen til gnisten på et tidspunkt.
Du er ikke i tvivl om hvilken rotor du har.
Derudover - god ide at tjekke alle vacumslangerne.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Hall giver og lignende andre elektroniske kontaktpunkter fejler sjældent noget.
Enten virker de eller også gør de ikke. Ikke nogen mellemvej med udsættere og deslige trækproblemer IMO
-
Sidder der ikke en regulator/følerting eller lignende nede i strømfordeleren under rotoren? Har fået at vide, at der her sidder noget, som gør at bilen ikke tænder ordentligt, hvis det er defekt. Og det kommer både på LBX'ere og WBX'ere. Hjælp mig gerne, kloge hjerner!
Min gode vens LBX'er har lige lavet lidt af samme nummer, (host og hak og trækker ikke ordentligt), men her var det omdrejningsbegrænseren, som lavede balladen.
omdrejningsbegrænseren? hvor sidder den?
Kunne i øvrigt være det i så fald kunne betale sig at skifte hele strømfordeleren og vacuumslanger.
Begrænseren er en lille fjederpåvirket tingest nede i strømfordeleren, som rent mekanisk bliver 'slynget ud', når rotoren når en vis hastighed.
@Mads-Kaa
Den der Hall-sensor, hvilken funktion har den? For jeg tror den blev skiftet på min kammerats WBX'er efter en ujævn motorgang. Som om den ikke trak rent på alle fire cylindre.
-
Efter at have skimmet indlægget hurtigt igennem, ser det ud til ingen har foreslået dig at tage dyserne ud og tjekke om de sprøjter som de skal (et pænt jævnt mønster, ingen "klatter" og dryp) !?
-
Efter at have skimmet indlægget hurtigt igennem, ser det ud til ingen har foreslået dig at tage dyserne ud og tjekke om de sprøjter som de skal (et pænt jævnt mønster, ingen "klatter" og dryp) !?
SKAL en benzin dyse ikke det :wink:
Faktisk et godt forslag, måske er der kommet lidt skidt ind ifm filter skift.
-
Hej !
Jeg havde et ligende problem med min dj , da var det den kulstift der sidder midt i strømfordelerdækslet der var næsten helt væk , da jeg rørte ved den faldt den af , god jagt .
hilsen poul
-
Efter at have skimmet indlægget hurtigt igennem, ser det ud til ingen har foreslået dig at tage dyserne ud og tjekke om de sprøjter som de skal (et pænt jævnt mønster, ingen "klatter" og dryp) !?
Hvis Biff's motor ligner min, så prøver man alt andet inden :lol: :lol: RUST RUST RUST...
/Mads
-
jeg har engang oplevet noget ligende med en gammel type 1, det var platinerne slidte, selvom de blev stillet! det kunne ikke ses på dem, at de var slidte, men bilen manglede trækkraft og til sidst kunne den kun kører i 3 gear!
nye platiner og vupti, den kunne rende 300kmt i 2 gear...
jeg ville skifte tændingsdelene først!
jesper
-
jeg har engang oplevet noget ligende med en gammel type 1, det var platinerne slidte, selvom de blev stillet! det kunne ikke ses på dem, at de var slidte, men bilen manglede trækkraft og til sidst kunne den kun kører i 3 gear!
nye platiner og vupti, den kunne rende 300kmt i 2 gear...
jeg ville skifte tændingsdelene først!
jesper
Der er elektronisk tænding på en WBX (og dermed ingen platiner) :wink:
-
JA, det ved jeg da godt! men derfor har jeg jo også skrevet " skift
tændingsdelene "...
:lol:
-
JA, det ved jeg da godt! men derfor har jeg jo også skrevet " skift
tændingsdelene "...
:lol:
Det er altid en god ide ! :wink:
-
Tak for gode fejlsøgningsmuligheder indtil videre. Jeg kunne ikke skaffe et nyt dæksel og rotor i dag, men skulle være der i morgen tidlig, så der bliver det hentet sammen med nye vacuumslanger. (nogen der iøvrigt ved om de skal være 3,5 mm eller 4 mm, synes at kunne måle begge dele?)
Prøver så derefter at kigge på dysernes sprøjtemønster.. hvis det ellers er til at skille ad.
Rasmus
-
håber sgu dyserne er fine ca. 140 Euro penge stykket.. :roll:
-
eller 1551 kr + moms pr. stk hos VW..
-
Har siden vi samlede min motor for et par dage siden haft samme problem.
I mit tilfælde var det bare ventilerne der skulle stilles.
-
Har siden vi samlede min motor for et par dage siden haft samme problem.
I mit tilfælde var det bare ventilerne der skulle stilles.
Men det vil også give ubehagelig metallisk lyd, hvilket Rasmus Biff ikke nævner noget om !?
-
Undskyld, det var slet ikke meningen hvis det kom til at lyde lidt hovski-snovski smartass-agtigt. Jeg har bare fulgt meget nysgerrigt med i denne tråd, da jeg havde samme problem, og var lidt overrasket over at det i mit tilfælde bare var ventilerne. Og den ville jeg lige give videre, hvis nogen kunne bruge det til noget. :wink:
-
Undskyld, det var slet ikke meningen hvis det kom til at lyde lidt hovski-snovski smartass-agtigt. Jeg har bare fulgt meget nysgerrigt med i denne tråd, da jeg havde samme problem, og var lidt overrasket over at det i mit tilfælde bare var ventilerne. Og den ville jeg lige give videre, hvis nogen kunne bruge det til noget. :wink:
Hey, hey rolig! det var ikke sådan ment !
Det var bare for biff ikke skulle lade sig narre, hvis nu han ikke havde ventil lyden.
-
Nå så fik jeg kigget lidt mere på sagerne. Og ja løst problemet, som viste sig at være så latterligt simpelt. Først røg fordelerdæksel og rotor af og nye blev sat på. Så skiftede jeg vacuumslangerne, lukkede låget og kørte en tur. Spændt skiftede jeg op i tredie for der var problemet først rigtig tydeligt. Men ingen forskel overhovedet stadig det samme hakkeri. Så tilbage igen. Selvom jeg synes stelforbindelserne så fine ud, kastede jeg mig over stelforbindelsen i motorrummet, rensede i bund igen og skiftede til 16mm2.
Men måtte jo til dyserne, rust var heldigvis ikke noget problem, så fik let løsnet til cylinder 3 og 4. Pillede så luftfilterkassen af få at kommet til at hive stikkene ud til cylinder 1 og 2. De sad bare overhovedet ikke fast, men var kun løst hægtet på. Ha, så simpelt kan det være. Tjekkede nu alligevel dyserne i begge side, da jeg nu var i gang og de sprøjtede heldigvis fine kegleformede smukke benzintåger. Fik sat alle tingene på plads og Vrruom, så var der fart i bilen igen, herligt.
De stik må jo ikke have været sat ordentligt på, på et tidspunkt og så langsomt rystet sig mere løst, for umiddelbart var der jo intet at se det var først da jeg klemte på bøjlen jeg kunne mærke de slet ikke sat fast, så er der jo klart motoren for svært ved at levere, når den skal kæmpe med elendig strømforbindelse.
Tak for hjælpen alle sammen.
Rasmus
-
God historie - godt gåpåmod - fedt.
En enkelt advarsel på sin plads,når man arbejder med væsker under tryk - som f.eks benzin eller diesel i et indsprøjtningssystem - den hurtigste vej til amputering af fingre og hænder er at få et skud benzin/diesel/hydraulikolie/bremsevæske ind under huden.
Se side 3 (http://196.33.159.102/1964%20VOL%20XXXVIII%20Jul-Dec/Articles/04%20October/4.5%20HAND%20INJURIES%20CAUSED%20BY%20OIL%20INJECTION%20UNDER%20PRESSURE.pdf)
-
Hej Rasmus
Glad for du fandt fejlen (mest glad for jeg havde ret, stort set :lol: )
God historie - godt gåpåmod - fedt.
En enkelt advarsel på sin plads,når man arbejder med væsker under tryk - som f.eks benzin eller diesel i et indsprøjtningssystem - den hurtigste vej til amputering af fingre og hænder er at få et skud benzin/diesel/hydraulikolie/bremsevæske ind under huden.
Hey JJ rolig, rolig !
Os der kører på udsøgt eksklusivt ekstra raffineret ædelt brændstof opnår kun et tryk på 2-3 bar ved dyserne og ikke de godt 300 bar nævnt i artiklen.
Der er INGEN sådanne fare ved benzinindsprøjtning :!:
Hvad er det de der TD olielamper kommer op på af tryk, 150-200 bar ?
-
155 i åbningstryk, og 400-450 bar under indsprøjtningen, efter at dysen har åbnet.
-
(mest glad for jeg havde ret, stort set :lol: )
Men det har du jo (næsten) altid, det er sgu da også derfor vi novicer altid lytter ydmygt til dine råd og erfaringer.
Men synes i det hele taget at det er fantastisk at så mange altid forsøger at guide i den rigtige retning. Og så lære af dem der ved bedre. Jeg siger tak.
Rasmus
-
Det var så lidt !
Glad for at kunne hjælpe.
God problembeskrivelse giver gode problemløsningsforslag :lol: