T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: kasper efter 22. Januar 2009 kl: 11:13:34
-
Så er den gal med gejsten i motoren. At få liv i den, er forbundet med stor tålmodighed og mange gange forvarmning - som dog ikke lader til at have nogen synderlig virkning. Problemet har været tiltagende gennem længere tid. Selv sidste vinter var der smuk hvid røg ud af udstødningen og liiiiidt træg start, men aldrig problemer med at komme i gang. Nu er den så gået en del mere kold. Sidste vinter skiftede jeg alle fire gløderør, men det ændrede egentlig ikke rigtig noget.
Når den er varm, er der aldrig problemer, så starter den sporenstregs - forvarmning eller ej.
Jeg har mest mistanke til gløderørene – eller måske strømmen dertil? Min gode ven mr. Mom. mener dog helt afgjort, at det er dyserne den er gal med.
Hvorfor starter den så helt uden ballade, når den er varm? Jeg troede at dyser, der ikke var ok, ville påvirke motorgangen, hvad enten den er kold eller varm? Med mindre, selvfølgelig, at den varmere motortemperatur kompenserer så meget, for forkert justerede, eller slidte dyser, at den er glad i låget og bare starter.
Et tjek på gløderørene i går viste 12, 3 V, men 0 Ampere. Jeg er absolut ikke spids i autoelektrisk fejlsøgning, men kunne man forestille sig, at der snildt kan være en spænding på 12, 3 V, men ingen strømstyrke, hvis der f.eks. er dårlig forbindelse, i form af ir, rust, mv. Bladsikringen er ikke gået og ser fin ud, men den kan måske gemme også gemme på? Relæet siger klik og slår fra.
Noget helt andet er, at motoren som helhed sikkert ikke er på toppen længere. Jeg har aldrig haft motoren åbnet. If it aint broke….
Største problem i de 2½ år jeg har haft den, har været en pakdåse på krumtappen (tror jeg nok), som sprang momentant læk. Det blev dog lige så momentant opdaget, så godsvognen kunne bringes til standsning, og yderligere skader undgås.
Ellers har vognen rullet og fuldført sine opgaver. Den har også været både nord og syd på, på mellemdistanceture.
Men lyder det sandsynligt at mit primære problem kunne være manglende strøm til gløderørene, og er løsningen en grundig fejlsøgning mellem tænding og forvarmer?
Og så tak for et inspirerende sted på nettet med bunker af viden og engagerede gearheads. Gør livet med t3 meget sjovere og også lettere.
-
Kender eller vil kendes ved? Men så vil jeg undlade at oversætte.
Målt med multimeter, ledning til gløderør på 4. cylinder koblet fra og multimeter sat imellem. Så skulle der eftersigende, hvis alle 4 gløderør var ok, måles ca. 48 A.
Så derfór tror jeg ikke det er alle 4 gløderør, som har opgivet samtidig. jeg tror mere på at der må være dårlig forbindelse frem til gløderør.
Jeg vil prøve den med batteri senere i aften.
-
Nu har du sikret dig at dit amperemeter vitterligt KAN måle så mange ampere, ik'??
Langt de fleste hobby multimetre kan ikke klare ret meget mere end 10 amps :)
Noget helt andet...
Du husker koldstarts håndtaget, ik'??
-
Og hvis først sikringen er gået i dit multimeter (hvis der er en??) så måler du i hvert fald ikke nogen ampere før den er erstattet.
/Mads
-
Multimeteret er med 20 A sikring, så det burde være i orden. Det har også målt spændingen både før og efter(har tjekket efter igen igen) :)
Hvordan skal modstanden i øvrigt være i gløderørene? er det 1200, eller noget i den stil?
De har gløderør på GDS. Er godt klar over at det ikke er den ægte vare, men jeg overvejer alligevel at smutte derover, eftersom det ligger lige i baghaven, og købe 1 stk. til 128 kr., så jeg kan komme videre i fejlsøgningen.
-
Noget helt andet...
Du husker koldstarts håndtaget, ik'??
Overse nu ikke Morten´s forslag.... prøv at få en til at trække og skubbe i koldtstarthåndtaget imens du selv tjekker om forstillerarmen på pumpen nu også flytter sig som den skal.
Det kunne jo godt være sådan et simpelt og "u-teknisk" problem... :wink: .. symptomerne passer godt nok.
(og især i kombination med ikke helt friske gløderør)
Tony