T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Mads-kaa efter 09. Juni 2006 kl: 17:30:26
-
Hej
Nu er jeg jo pænt meget asfalt-mekaniker, så jeg ville høre om nogen kan fortælle mig hvor højt vognen skal hæves bagtil for at man kan afmontere og fjerne gearkassen? Jeg har læst i haynes at der skal en donkraft under motoren, er det nødvendigt, eller kan man binde motoren op på en eller anden måde?
PFT.
/Mads
-
Hej Mads
gearkassen ryger lige af, når du har bundet motoren op på bagsiden. Brug en stang på tværs, og et reb hele vejen neden under.
Husk at skrue slave-cylinderen til koblingen af, i stedet for at afmontere slangen. Er slangen af, og udluftningsskruen defekt er det nyt på.
Plejer at gøre det på lift, men ser ikke noget problem i at gøre det på (sikre) bukke. Hvis du gider at ligge i perlestenene så skulle der ikke være de store problemer.
Mølle
PS: tjek lige at bøjlen med motorbeslag ikke er defekt i gummiet og rustet igennem, så motoren pludselig falder ned.
-
tak for svaret mølle! Jeg kom også til at tænke på noget med reb og en 2x4 til at bære motoren, lige efter jeg havde skrevet indlægget. Umiddelbart ser det hele meget tilforladeligt ud under vognen, det er bare møgbeskidt :lol:
Nu mangler jeg bare en der kan fortælle mig hvor meget jeg skal hejse den stakkels bus i vejret???
/Mads
-
tak for svaret mølle! Jeg kom også til at tænke på noget med reb og en 2x4 til at bære motoren, lige efter jeg havde skrevet indlægget. Umiddelbart ser det hele meget tilforladeligt ud under vognen, det er bare møgbeskidt :lol:
Nu mangler jeg bare en der kan fortælle mig hvor meget jeg skal hejse den stakkels bus i vejret???
/Mads
Jeg har gjort det en gang i perlegruset, det er fa'me ikke nemt !
... især den passage hvor man skal ligge med gearkassen på maven og løften den op på plads :lol:
-
især den passage hvor man skal ligge med gearkassen på maven og løften den op på plads
Ditto her! Jeg var engang præcis i den situation, og så kom min elskede kone og spurgte: "Vil du have rødbeder eller asier til bøffen?" Det var lige ved at koste mit ægteskab, da jeg sagde:"Det gider jeg fandme ikke svare på lige nu!" Nøjjj hun blev gal :x
-
især den passage hvor man skal ligge med gearkassen på maven og løften den op på plads
Ditto her! Jeg var engang præcis i den situation, og så kom min elskede kone og spurgte: "Vil du have rødbeder eller asier til bøffen?" Det var lige ved at koste mit ægteskab, da jeg sagde:"Det gider jeg fandme ikke svare på lige nu!" Nøjjj hun blev gal :x
hæhæ, jeg tror også jeg ville ha revet hoved af en eller anden, hvis der havde været nogen i nærheden.
Specielt når man ikke har nogen koblingscentrerings dorn og har rodet rundt med gearkassen på maven i flere timer og løsnet koblingen 180 gange for centrere den på øjemål :lol: :lol: :lol:
..også var det mørk og jeg havde kun en 25 w's pære :lol:
-
I har det godt nok hårdt :lol: men I har ikke rigtig fået svaret på mit spørgsmål, hvor højt skal bilen op? Jeg er også ved at overveje muligheden for at slæbe bilen over til gør det selv værkstedet, men jeg vil jo helst overveje alle muligheder! Der er ikke så meget stress på hvis jeg bare gør det ude på vejen!!
/Mads
-
Kan huske det... tror det var i nærheden af 8-10 mursten i hver side :lol:
Gør dig selv den tjeneste at kør på "GSV" 8)
-
hej hej med jer...
ha ha ha ha ja vi har vel alle været unge og naive en gang og ligget ude i sten og alt muligt andet der ikke er til at ligge i..
men mads
hvor højt du skal hæve den op er der kun en ting at sige til det... nok
til din mave kan komme ind under. ti hi hi hi
men som wbx siger kør ud på et GSV det er 1000 gange nemmere..
hvis du bare ske ha skiftet gear box og ikke kobling tager det et par timer.. måske 3 hvis der er nogle kloge åger der blander sig hele tiden
hvis du også skal ha skiftet kobling så gør dig selv en tjenste at pille den aksel der går ind i din motor ud af den gamle gear box og brug den som centrings dorn hvis den bare skal smides ud den gamle kasse
Mvh Flemming :lol:
-
Det jeg tror det ender med er at jeg piller den gamle box af ude på vejen, så kan jeg finde ud af om kobling har det godt eller ej! Og nå jeg så har fået skrabt alle stumper sammen kan jeg få den slæbt hen om hjørnet til gsv, det må vidst være den bedste løsning!!!
Tak for hjælpen og rådene!!!
/Mads
-
Allrighty then...
Nu har jeg så ligget på ryggen det meste af formiddagen og bakset alle kabler og trækaksler af, og så var det jeg lige kom til at læse i haynes!!! Motoren skal vippes siger de :?: Gør I det med donkraften under gearkassen, og så løsner alle bolte bagefter, eller sænker I den med "motor-ophænget" efter I har taget de to øverste bolte på gearkassen?
Der står også noget om at akselen som går ind i motoren skal have noget snask af en art (et alt for vanskeligt ord til at jeg kan gentage det :? ) Er det vigtigt? og hvad er det for noget? Kan jeg eventuelt ikke nøjes med det som sikkert allerede sidder på den nye/gamle gearkasse?
PFT
/Mads
-
jeg plejer at tage de øverste bolte af først og så sænke det hele med en donkraft og så derefter skrue det sidste af
det der snask på akslen ved jeg ikke rigtigt hvad er for noget men jeg kommer nogen gange lidt fedt på akslen så glider det hele lidt nemmere på plads
det er med at ligge uden for at rode med biler har jeg nu altid gjort
jeg fik mit første værksted for 2 år siden (og jeg er 31 nu) mistede det igen har i mellem tiden lavet den bus jeg har nu i en indkørsel og har nu fået værksted igen :lol:
når en mand skal så skal han ( lave bil altså) :lol:
-
Tak for svaret, det lykkedes mig trods alt uden hjælp :lol: Jeg sænkede motor+gearkasse og så løsnede jeg boltene! Da jeg så fik gearkassen ned kunne jeg konstatere at mine bukke knap var høje nok, men det lykkedes da at få den ud! Efter mange overvejelser tror jeg sgu også jeg smider den på plads igen på den måde! Hvis jeg ikke piller koblingen af skal den vel heller ikke centreres???
/Mads
-
Hej
Jeg har nu ligget og bokset med lortet i 3 timer, og jeg kan ikke få gearkassen de sidste 2 cm ind!?! Er det fordi koblingen ikke er centreret? Jeg har lyst ind med en lygte, og det ser meget centreret ud! Det er måske bare fordi akselen ikke er drejet ordenligt?
/Mads
-
for at centrere koblingen 100% har jeg skåret højgearsakslen ud af en gammel gearkasse så passer den hver gang med det samme :P
-
hej hej med jer...
nu er det sån at han ikke har haft koblingen af så den skulle jo passe igen..
men det er ellers en god pas don når man skære en gamle aksle af og bruger den...
Mvh Flemming :lol:
-
Hej
Jeg har nu ligget og bokset med lortet i 3 timer, og jeg kan ikke få gearkassen de sidste 2 cm ind!?!
/Mads
Jeg tør næsten ikke sige det, af frygt for at blive kaldt gammelklog og alt muligt andet ubehageligt, men... Hva' sagde jeg ! :lol:
Normalt skal der ruskes godt i gearkassen, når man har fanget hullet i koblingen med gearakslen, for at få gearkassen helt på.. Selvfølgelig skal koblingen være centreret ordenligt først..
-
man kan nogle gange få en bolt i foroven og forneden eller en i hver side og så stille og roligt spænde motor og gearkasse sammen
man skal bare gøre det stille og roligt og holde øje med at der ikke er noget andet i vejen
den kan også nogle gange være lidt stram og så lige pludselig komme på plads
-
hej hej med jer..
det der med at spænde det sammen har jeg set flere gange gå i lort for dem der har gjort det.. for hvis ikke at de ståler på gear aksel og dem i kobling passer sammen og man bare spænder ja så laver de grater med mere og så kan man slet ikke få det på....
der er ikke andet end at ruske med den til den kommer på...
men er der ikke en der kan køre ud og hjælpe den stakelse mand med at få den sat på.. det ville da være god værksteds humor :lol:
Mvh Flemming :lol:
-
Jeg er sgu glad for i hygger jer! Jeg har ikke givet op endnu, jeg har bare ikke haft tid... Og jeg har heller ikke opgivet håbet, overhovedet! Det er bare meget rart at få at vide at der ikke er noget man har overset, når det nu er første gang man udfører en opgave. Jeg lover jer at bussen kører igen inden fredag, om det så skal tage alle mine fri timer indtil da!
Go røv og go uge :lol:
/Mads
-
Gammel mavesur mode in:
[size=18]Aldrig aldrig aldrig[/size] spænde sammen!!! For satan! Sådan 4 stk 10 mm bolte kan trække med langt over 10 tons! Det er rigeligt til at kvadre krumtappens aksiallejer, bøje højgearakslen og lave pilotlejet til ståluld!
Gammel mavesur mode out:
Undskyld bos1 - jeg ved godt, at du skriver "stille og roligt", og du mener sikkert det samme som mig, men det er altså en farlig leg
Vær sikker på koblingens centrering, sæt i gear (med trækaksler på -ellers er det jo lige fedt) find den rigtige vinkel mellem motor og gerakasse. drej lidt frem og tilbage på krumtappen, så gearakslens stjernegang kan finde ind i koblingspladen og vær sikker på, at pilotlejet ikke er fyldt op med fedt, så du ikke kan få akslen ind. Så skal det nok finde sammen.
-
SÅDAN :D
Efter to forsøg med viden om at akselen skal "drejes" ind klappede det hele, og lige om to sekunder kører bussen sin jomfru-tur!!! Tak for hjælpen alle sammen og specielt til Flemming via MSN...Også lige en tak til min ven Kresten, som også hjælp, uden at vide en skid om biler!!!
/Mads
-
Gammel mavesur mode in:
[size=18]Aldrig aldrig aldrig[/size] spænde sammen!!! For satan! Sådan 4 stk 10 mm bolte kan trække med langt over 10 tons! Det er rigeligt til at kvadre krumtappens aksiallejer, bøje højgearakslen og lave pilotlejet til ståluld!
Gammel mavesur mode out:
Undskyld bos1 - jeg ved godt, at du skriver "stille og roligt", og du mener sikkert det samme som mig, men det er altså en farlig leg
Vær sikker på koblingens centrering, sæt i gear (med trækaksler på -ellers er det jo lige fedt) find den rigtige vinkel mellem motor og gerakasse. drej lidt frem og tilbage på krumtappen, så gearakslens stjernegang kan finde ind i koblingspladen og vær sikker på, at pilotlejet ikke er fyldt op med fedt, så du ikke kan få akslen ind. Så skal det nok finde sammen.
helt iorden :P
det er også med største forsigtighed dette stunt plejer at blive brugt
har brugt det et par gange hvor det har været svært at holde gearkassen sammentidig med at man skal skubbe den ind på plads (reperation i indkørsel sen aften/nat)
-
Da jeg nu alligevel lå på ryggen under vognen, tjeckede jeg lige gearkasse koden: Det er en AAR, og ifølge denne oversigt: http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
Er der tale om en gearkasse med 40% spær ligesom WBXMandens gamle gearkasse!!! Jeg synes også der kommer nogle mærkelige lyde når man kører rundt i et sving...
I am one happy Dude :D :D :D :D
/Mads
-
Den er god nok - den er med spærre også ifølge min "onkel"
Øv, hvorfor finder jeg aldrig sådan en :cry:
Nå men tillykke med den!
-
Jeg synes også der kommer nogle mærkelige lyde når man kører rundt i et sving...
Det er fordi du skal bruge speciel olie... (sjovt nok anbefaler VW en olie fra Ford, Jeg vil dog kraftigt anbefale en 75W-90 til spær )
Skynd dig at få skiftet olien, inden spæret tager skade..
Du kan altid tjekke om er er spær på, ved at løfte den op i enden og drej det ene hjul rundt, så skal det andet dreje sanmme vej.
Tillykke, den bliver du RIGTIG glad for !!! :wink:
-
Øv, hvorfor finder jeg aldrig sådan en :cry:
Jeg har nok et til salg.. 3000 kr :lol:
-
Du skal slippe 0-tasten, når du er færdig med at skrive tallet - ellers laver den alt for mange nuller :wink:
-
Rasmus jeg har slet ikke skiftet olie på gearkassen endnu, så jeg vil tro den køre med noget rigtigt, men det er jo aldrig til at vide, den er blevet serviceret hos VW :roll: Jeg vil straks nurse lidt om min nye kasse :lol:
Bilen har så vidt vides kørt fra Danmark til Norge, jeg tror efter fisk eller noget, der er også motorvarmer på motoren, så den er sikkert også langtidsholdbar!!!
/Mads
-
Rasmus jeg har slet ikke skiftet olie på gearkassen endnu, så jeg vil tro den køre med noget rigtigt, men det er jo aldrig til at vide, den er blevet serviceret hos VW :roll: Jeg vil straks nurse lidt om min nye kasse :lol:
Bilen har så vidt vides kørt fra Danmark til Norge, jeg tror efter fisk eller noget, der er også motorvarmer på motoren, så den er sikkert også langtidsholdbar!!!
/Mads
Hvis den laver lyde, er der stor sandsymlighed for det er den forkerte olie.. :roll:
-
Eller også er dit spær slidt op, så må gearkassen jo bare af igen. :lol: :lol: :lol:
Øvelse gør mester :twisted: :twisted: :twisted:
Mch.
-
Nu er det måske ikke så meget lyde, som det er nogle nye rystelser og bevægelser i bilen, når spæret tager ved! Jeg tror bare det er et spørgsmål om tilvænding fra min side!!!
/Mads
-
Nu er det måske ikke så meget lyde, som det er nogle nye rystelser og bevægelser i bilen, når spæret tager ved! Jeg tror bare det er et spørgsmål om tilvænding fra min side!!!
/Mads
NEJ !
Netop de lyde tyder på at olien er forkert..
Hvis der kommer en skure/ rystelyd når du drejer. Lyder lidt som når ABS'en slår til (hvis man ellers har prøvet det)
-
Hej
For at afslutte emnet, fik jeg for et par dage siden endelig skiftet olien i gearkassen! Der er virkelig forskel! Jeg kører nu med en 80W90 olie beregnet til spær, og nu bemærker man ikke der er spær med mindre den får noget pind rundt i svingene :lol: :lol:
Tak for hjælpen alle sammen!
/Mads
-
""Jeg kører nu med en 80W90 olie beregnet til spær, og nu bemærker man ikke der er spær med mindre den får noget pind rundt i svingene""
Holder det stadig ???
Da jeg købte vellen fik jeg at vide det var ok den knurrede lidt da det var en gammel mili gearbox, og den knurrer i skarpe sving.
Hvis din stadíg er tavs vil jeg da overveje en oliebyt.
Hvad er den helt korrekte olie.
Kurt
-
Ja, det holder stadig, og jeg vil råde dig til at skiftet! Typen er som skrevet en 80W90 beregnet til spær, de kan sikkert hjælpe dig hos din lokale olie-pusher.
/Mads