T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 27. Januar 2009 kl: 20:07:34

Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Januar 2009 kl: 20:07:34
Hej!

Inden jeg kaster mig ud i et "tage - bundkar af og forsøge nedefra at skifte lejer uden at tage toppen af" projekt. (ikke en VW diesel sorry håber det er ok  :wink: )

Hvad er i erfarne diesel-rotters erfaringer m.h.t defekte plejlstangslejer i gamle diesel kværne? Hvad er årsagen hyppigest, når jeg skal til at fejlfinde?

En dysehænger?

Manglende smøring p.g.a. mangelfuld olieskift/varm motor/noget andet?

??

mvh

Jan
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: Jarl efter 27. Januar 2009 kl: 20:44:23
Sagde du top ti? OK:

1. Timing
2. Timing
3. Timing
4. Dårlig overensstemmelse mellem dysetryk og pumpejustering, hvilket medfører problemer med - ja såmænd: timing
5. Småpissede dyser, hvilket ændrer indsprøjtningstidspunktet - altså: timing
6. Død oliepumpe - fravær af bæreevne på smørefilmen på sølen
7. Snask, møg og forstoppelser i oliesystemet - samme konsekvenser som ovenfor.
8. Wasserfresser - nogen troede, at de havde et amfibiekøretøj og troede ikke, at vand i indsugningen gjorde noget. De havde jo selv engang set et selvudnævnt motorgeni hælde en danskvand ind i indsugningen på en sideventileret Ferguson med et kompressionsforhold på 4:1 - så hvorfor ikke på en diesel?
9. Voldsom overophedning, der har givet en olietemp, der berøver al bæreevne på sølen.
10. Amatøragtig montering in the first place.

Du kan - på alle biler jeg kender, hvor bundkarret er til at tage af med motoren monteret - sagtens skifte plejllejer nedefra. Det store spørgsmål er så om krumtappen har taget skade. Har den det, så er der jo lige et par ekstra dages hygge...
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jensjakob efter 27. Januar 2009 kl: 20:56:46
Citat fra: "jankjerbye"
Hej!

Inden jeg kaster mig ud i et "tage - bundkar af og forsøge nedefra at skifte lejer uden at tage toppen af" projekt. (ikke en VW diesel sorry håber det er ok  :wink: )

Hvad er i erfarne diesel-rotters erfaringer m.h.t defekte plejlstangslejer i gamle diesel kværne? Hvad er årsagen hyppigest, når jeg skal til at fejlfinde?


Merceren?
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Januar 2009 kl: 21:07:00
Niks..

Land Rover 2,25 diesel..

Jeg tror vi er ude i noget manglende servicering og pleje... Det er LIGE før at det var mere fremtidssikret at sætte en anden motor i man vidste fungerede.

/Jan
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Januar 2009 kl: 21:20:59
Kanon svar! Tak for det...

Jeg må lige finde synderen før jeg bøvler med at skifte lejerne, det er jo lidt ligesom at tisse i bukserne hvis man ikke fjerner årsagen.

/Jan
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jensjakob efter 27. Januar 2009 kl: 21:21:36
Står den på farmen? Billeder, billeder.

Sig mig, er det al den tid du pludselig har fået efter at blive Mercer-driver som gør at du kaster dig over nye vilde projekterr?
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Januar 2009 kl: 21:54:35
@JJ: Jaeh indtil videre har jeg ikke haft noget mekanisk akut med Merceren.. den har snart kørt 20.000.. 3 olieskift og lidt nus med nogle lygter er alt jeg har brugt på den....

Men der er såmænd Mercer diesel motor i Land Roveren også. (Konvertering)

Land Rover ideen er mere hobby-konebil-der ikke kører fast- med et lad til brænde og byggematerialer-lokalområde transport-måske med PTO-veteranbil der koster nada i afgift- tanken..  

Det er en slags opsplitning hvor jeg har hevet motorvejs-delen ud ... og opgraderet grovheden på ladvognsdelen. Jeg får mere fleksibilitet og funktionalitet for mindre afgifts kr.

Så må tiden vise om vedligeholdelses budgettet stiger når der er to biler at dele det ud på.

Den LR-motor som jeg snakker om sidder i den helt anden Land Rover som jeg er blevet tilbudt i en byttehandel.. :)
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jensjakob efter 27. Januar 2009 kl: 22:05:13
Byttehandel for hvad? Ingegerd???????????????
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Januar 2009 kl: 22:30:33
Hæhæ... Det udvikler sig vist lidt chat agtigt dether.. jeg hopper ind på webchatten..  :lol:
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: Aran efter 28. Januar 2009 kl: 21:27:37
Husk, at tjekke ovalitet på krumtap, og med briller og Sherlock Holmes lup se efter ridser / skrabemærker inden du monterer nye lejer.
Det er forbandet ærgerligt, at konstatere ødelagte lejer efter få kilometer, "bare" fordi man liiiige skulle være hurtig og samle skidtet uden, at kigge ordentligt efter.
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: jankjerbye efter 28. Januar 2009 kl: 21:51:57
Ja jeg må nok dele det op i to, først af med bundkar og så måle krumtap, da det jo KAN være den er slebet og så skal jeg jo have et andet leje..

I det hele taget kan jeg ikke særligt godt lige at symptombehandle som man vel må sige at det er at skifte plejllejer.. Jeg må tjekker dysernes åbningsstryk og pumpens timing samt skifte oliefilter og olie først.. Så kan det endda være den kan halte med et leje der har fået tæsk.

Alternativt hælder jeg gevaldigt til at finde en god brugt motor og skifte shortblocken over..

Hmm..

/Jan
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: CarstenAS efter 28. Januar 2009 kl: 21:56:57
Jeg kørte en Belarus traktor uden kølevand, det gik fint de første 45 min (der er jo 20 l olie) indtil ringene på det ene stempel blev fikseret af det varme revet stempel.

I samme omgang kom der nok lidt metal spåner med rundt i olien, resulatat var at leje panderne til den ene pejlstang blev godt fræset.

Så kom der lidt araldit frem og panderne blev renset og sparlet. Olie tryk er der stadig. Den banker ikke fra lejet (endnu)  det var i 1997

Burde jeg have skaffet et nyt sæt? måske!!
Titel: Top ti over årsager til pejlstangs-leje defekter
Indlæg af: KHSalvesen efter 29. Januar 2009 kl: 07:29:31
Citat fra: "CarstenAS"
Jeg kørte en Belarus traktor uden kølevand, det gik fint de første 45 min (der er jo 20 l olie) indtil ringene på det ene stempel blev fikseret af det varme revet stempel.

I samme omgang kom der nok lidt metal spåner med rundt i olien, resulatat var at leje panderne til den ene pejlstang blev godt fræset.

Så kom der lidt araldit frem og panderne blev renset og sparlet. Olie tryk er der stadig. Den banker ikke fra lejet (endnu)  det var i 1997

Burde jeg have skaffet et nyt sæt? måske!!


Ja hvorfor købe dyre reservedele, når man kan få billig araldit. :P Et produkt der langsomt kryber opad på rangstigen, lige efter gaffa og ståltråd.

Kurt