T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Crapz efter 28. Januar 2009 kl: 19:25:10
-
Nå vi har fået et nyt problem med vores bus
Kilerem vender sig og knækker hele tiden den her har vendt sig i dag og blev sat på i lørdags
jeg kan sku ikke lige finde ud af hvad jeg gør forkert
er der nogen som har tid og løst til at se på det ?
vi kan mødes på GDS i Kbh s eller GDS i køge
eller ved en kantsten et sted hæhæ eller i kan komme forbi til en kop kaffe :D
-
Sansynligvis gør den det fordi noget ikke kører som det skal.
- Kan det være lejet i vandpumpen der ikke er i orden.
- hvad med lejet i generatoren.
- har generatoren forskubbet sig, så rem hjulene ikke sidder ud for hinanden.
- slasker remmen, så den gnaver på tandremsskjoldet.
- er der noget, der kan få fat i remmen.
Det er de mest sansynlige årsager.
Hilsen Poul
-
- Kan det være lejet i vandpumpen der ikke er i orden.
- hvad med lejet i generatoren.
- har generatoren forskubbet sig, så rem hjulene ikke sidder ud for hinanden.
- slasker remmen, så den gnaver på tandremsskjoldet.
- er der noget, der kan få fat i remmen.
Kan det være lejet i vandpumpen der ikke er i orden
det har jeg kigget på men når der ik er nogen rem køre den okay :D
hvad med lejet i generatoren.
føles også okay
slasker remmen, så den gnaver på tandremsskjoldet.
den er fint stram
- er der noget, der kan få fat i remmen.
hmm neej det er fin fri
- har generatoren forskubbet sig, så rem hjulene ikke sidder ud for hinanden
hmm så ja måske men synes det ser fint ud kan være jeg er for bleøjet hæhæ :D
-
Tja umiddelbar hælder jeg mest til lejet i vandpumpen,
ved du hvornår det er skiftet.
På mit gamle 2 rems setup. strammede og strammede jeg remmen op til vandpumpen, til sidst kørte jeg til VW de monterede ny rem - og strammede meget. efter 2 dage rev rem hjulet på vandpumpen sig løs (det er krympet sammen).
Og så kom der ny vandpumpe, og 1 rem system.
Men både jeg og mekanikkeren, har ikke kunnet mærke at der var noget galt med vandpumpen, og alligevel har den periodevis sat sig fast.
og så er det ne3mlig at en rem kan finde på at dreje sig. når den bliver varm.
Hilsen Poul
ps husk tandrem når du alligevel skal åbne det hele. :lol:
Ups kører du 2 rem system, og det er remmen mellem vandpumpe og generator, så er det generatoren det er galt med.
-
@crapz - er det den røde coach ???
Prøv lige at kigge på servoremhjulet. Fatter havde en gang mistet al servoolien over 1 uges tid og så gik remmen også.
remhjulsakslen sidder på en måde bare løs inde i pumpen, det er vel ikke den der kan "slå" sig ??? Altså, den kan trækkes lidt ud/ind ?
-
@park jeps det er den røde
ja servopumpen var løs men den skiftede vi for et år siden den køre fint.
hmm en ny vandpumpe + termostat.
må se om jeg kan lokke nogen af de kloge hoveder til at stikke deres hoveder ned i min motor :D
se om der sidder noget "skævt"
-
@park jeps det er den røde
ja servopumpen var løs men den skiftede vi for et år siden den køre fint.
hmm en ny vandpumpe + termostat.
må se om jeg kan lokke nogen af de kloge hoveder til at stikke deres hoveder ned i min motor :D
se om der sidder noget "skævt"
Det er ikke servoen - ta en lang 100% plan linial og sæt på generator rem hjulet og se om det kan flugte med vandpumpen og det inderste remhjul på krumtappen. Du vil kunne mærke om der er meget modstand i pumpen hvis du prøver at dreje den rundt uden rem på. Jeg havde samme problem og her var det generatoren som sad skævt.
-
Skiftede den lig her kl 1430 idag og da jeg kom til køge hade den vendt sig jeg må ned og se hvad satan der er i vejen :S
hvis der er nogen som vil se med i køge så ringer i bare :P
42124029
skal dog lige arbejde hjemme fra til kl 1700 ca. :D
-
så fandt jeg sku en løsning !!!
EN NY MOTOR !!!
jojo den er god nok :D
efter jeg hade kigget om generator vandpumpe osv var på line, så jeg noget ......
der skal da ikke komme olie ud af LDA dåsen hmm og der skal da ikke komme olie ud ved olie pinden !
hmmm
så for at jeg ikke skal bøvle med at skifte den generator så ja, sætter jeg en ny motor i :D
men et nyt problem suk min motor står i Nordborg, så skal have hentet den, så er der nogen som skal der ned af som kan tage en med ?
det er der jo nok ikke suk :S
er der nogen som har en bus / bil jeg kan låne og køre til nordborg og hente den anden motor ?
-
så fandt jeg sku en løsning !!!
EN NY MOTOR !!!
jojo den er god nok :D
efter jeg hade kigget om generator vandpumpe osv var på line, så jeg noget ......
der skal da ikke komme olie ud af LDA dåsen hmm og der skal da ikke komme olie ud ved olie pinden !
hmmm
ja det var jo det vi snakkede om i tlf og har du fået en tude øl bare fordi jeg sagde at din motor er slidt op griner
Mvh Djurs :lol: :lol:
-
Ro på nu.... den kan køre længe endnu..... :!:
... det er da ikke noget problem at holde motoren kørende med sådan et par småfejl... :lol:
Du laver bare "motorbloks-udluftning" gennem den lille plade som sidder ved siden af oliefilterkonsollen, så den kan komme af med underkompressionen.
Så puster den ikke olie om til indsugningssiden længere så det kommer i din LDA-dåse, som dog nok bør skiftes, og det kommer heller ikke op ved oliepinden længere.
Og det er ikke engang noget pis jeg lirer af... :shock: Det virker godt nok til at du kan hente din motor, og for den sags skyld indtil du kan mærke at trækkraften forsvinder, og der går sikkert lang tid.
Opskrift : lav et ca.22-25 mm. hul i pladen, der i monteres en gummibøsning fra oliefælden på topdækslet, heri monteres et samlestykke fra kølerslangerne som går til varmeapperaterne, og til slut naturligvis et stykke af de tynde kølerslanger i en længde som kan nå væk fra motoren.
Når slangen er så stor, og du lægger den så højt op som muligt inden den bøjer af, så kommer den af med luften uden at der render olie ud af den.
Og læg mærke til at det er lutter originale dele der bruges, og så kan man vel ikke kalde det for FUSK... 8)
Tony
-
@tony joooo
men nu er den jo ved at være træt så syens det er søn at have en OJ til at samle støv i jydelandet, :P
så har lånt firma bilen i morgen eller hov hov den er jo på gule plader :S
hmmm nå øøø firmet har en opgave i nordborg som jeg skal se på i morgen ;)
-
:lol: Det er sgu T3 karma.
MIN KILEREM SKABER SIG. -- NÅ. JEG SMIDER BARE EN ANDEN MOTOR I :shock: :shock:
Nå du har ret, det er sgu synd at have en OJ stående og samle støv. Og nu er der jo også oliekøler, så den vil få et godt liv.
Forresten hvad har olie spildet med remmen at gøre, løber det ned på remmen.:?:
Hilsen Poul
-
@poot
hmm ik det store med så det på udstødning og bag ved LDA dåsen
så syens det var sku nok være en en kilerem som driller :P
så jeg henter sku lige en motor i morgen og Camper indretng og hvad jeg nu ellers har til at stå der over :D
så der kommer nok snart udsalg :P
jeg laver en ny tråd hvor jeg nok gerne vil have en hånd nu her en gang :D
håber der nogen som er med på at lave et rekort forsøg i motor skift på tid :D
jeg har en video cam så vi kan bevise det :P
-
Tja jeg har jo en giraf, det vil jo gøre det noget hurtigere, hvis du ikke kan klemme dig ind hos mølle.
Hilsen Poul
-
hmm jaa ellers er der jo GDS i Køge ca. 400 meter her fra :D
-
Fandme ellers en i orden l0sning du kom med TONY.
Jeg haaber aldrig jeg kommer ud for det men det er ret sejt man kan 'hacke' motoren paa den maade der : ).
-
Fandme ellers en i orden l0sning du kom med TONY.
Jeg haaber aldrig jeg kommer ud for det men det er ret sejt man kan 'hacke' motoren paa den maade der : ).
Takker.. :wink:
Jeg var lige ude og skifte et revnet dyserør, og snuppede lige et par billeder af "systemet" i drift.
Til inspiration.. eller skræk og advarsel.. :lol: Hovedsagen er at det virker.
Tony
-
Man kan jo også vælge at bruge det originale kit fra AAZ, der jo netop har en sekundær krumtaphusudluftning der. Men i samme åndedrag er vi enige om at det ikke hverken tætner cylinderen eller renoverer motoren, right :wink:
-
Man kan jo også vælge at bruge det originale kit fra AAZ, der jo netop har en sekundær krumtaphusudluftning der. Men i samme åndedrag er vi enige om at det ikke hverken tætner cylinderen eller renoverer motoren, right :wink:
.. :lol: .. helt enig.
Jeg mener også at det var i et af dine indlæg jeg læste om en udluftning på det sted, og kom i tanke om det da saugermotoren tømte olie ud af oliepindsrøret ved tomgangshastighed. :shock:
Motoren på billederne ovenfor er en JX monteret som sauger. Den har stået med vand i cylindrene som var godt rustne. Rusten blev slebet af med korn 240 sandpapir og der blev lagt en anden top på. Underkompressionen gør, at den skal have en tomgangshastighed på ca. 1500 omdr.min. før den går jævnt, den kører 90 kmt. nedad, opad og ligeud ved hjælp af en meget lavgearet gearkasse, men den starter hver dag og i første hug.
Men det er i sandhed en fuskermotor... :wink: ...og et eksperiment.
Det er så absolut en nødløsning hvor man skal tænke på ens kørselsbehov kontra sikker drift, eller autohjælp.
Men det er samtidig en løsning hvor man kan holde motoren kørende til man syntes den enten bliver for sløv eller man mener at olieforbruget bliver for voldsomt, så med mindre der er tale om store fejl som knækkede stempelringe eller måske ligefrem hul i et stempel, er det en billig nødløsning imens man skynder sig at spare sammen til en anden motor, for man skal hele tiden have i tankerne at man kører på chancen.
(jeg har altid en motor i reserve. :wink: )
Lidt i stil med at køre en JXer meget hårdt i over et halvt år (og en CSer i 8 mdr.), med et revnet topstykke... :shock: . ganske enkelt ved at hæve ekspantionsbeholderen, løsne dækslet på samme ½ omgang, og sænke køleren..... den bliver simpelt hen ved med at køre indtil revnerne bliver så store at vandet trænger ind i cylindrene, og det kan godt tage lang tid når der ikke er tryk i kølesystemet.... det var et par andre eksperimenter. :wink:
PS. jeg laver også vedvarende og stabile løsninger.... :lol:
.. men eksperimenterne viser bare at når en 1,6 diesel T3 slår en forkert prut, så er den langt fra færdig med at køre hvis man kan finde sig i lidt "særheder" :wink:
Og så lykkedes det mig også at spolére Crapz´ tråd.....sorry.. :cry:
Tony
-
@ tony
nej nej det er den snore lige den her tråd :P
jeg henter motoren i aften
er der nogen som er frisk på at hjælpe mig med at skifte de 2 motor rundet ?
hvis der er nogen som kan på søndag ville det være helt kanon !