T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: Jarl efter 01. Februar 2009 kl: 23:03:29

Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: Jarl efter 01. Februar 2009 kl: 23:03:29
Jeg er lidt grebet af det. Ikke, at jeg kunne finde på det - no way! Heller ikke, at jeg mener, at lyden bare kan nå en *BX'er til sokkeholderne.

Men jeg har fået lukket et hul. Det hul, der opstår, når et menneske spørger: "Hvilken T3'er skal jeg have. Jeg vil gerne køre problemfrit, jeg er ikke til sårbare dieselmaskiner og WBX er for sært til mig. Jeg skal bare have god plads og driftsikkerhed."

Løsningen hedder 2E. Voldsom power 85 kw,. Bedre benzøkonomi end WBX. Billigere vægtafgift end diesel. Momentforløb, der skåner gearkassen. Meget forsigtig varmeudvikling sammenlignet med TD. Passer næsten plug'n'play på den dieselbil. Godkendelse til grøn plakette. Reservedele på ethvert gadehjørne.

Og ja - igen -> dybt ucharmerende, men skulle jeg køre til Nordkap med familien i et camper, så ville jeg nu lige kigge på den én gang til...

Se mere her:

http://2e-im.vw-bus.net/?cat=4
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: jensjakob efter 01. Februar 2009 kl: 23:16:47
Eller en 1.8i ABS motor - lidt mindre kraft end en 2E dog.

Ja, lyden er ganske anderledes end WBX - og motorgangen er også anderledes - men den kører som en drøm - det gør den.

Jeg er meget glad.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: Jarl efter 01. Februar 2009 kl: 23:27:16
Jeg forstår meget godt din glæde. Efter mine begreber er de 4-benede benzinrækkemaskiner umådeligt hårdføre og relativt nøjsomme - i det mindste indenfor benz-verdenen. Og det er netop den kombination, vi efterspørger på T3-scenen - hårdfør og nøjsom. Min forkærlighed for 2E angår alene det forhold, at den kan få den grønne plakette, men som sagt - hvor tit færdes vi i virkeligheden i downtown Berlin o lign.
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: wilson efter 02. Februar 2009 kl: 00:46:02
Eller hva med en dobbelt række 4 = V8

og så i en sika 16'' syncro, så bli'r det ikke meget vildere:

http://www.brick-yard.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=19044&PN=1

Tror nok lige JanK skal ha hagesmækken frem når han ser den  :twisted:
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Februar 2009 kl: 09:36:32
ARGH!

* pluns *

(kravle op på stolen igen)

En forstærket gearkasse og et westfalia-lad (og måske en venstrestyret) så er vi klart ude i min drømme T3.

Men det er da en fin måde at destruere syncro gearkasser på .. og fedt at han laver det hele i indkørslen.. respekt!

/Jan
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: T3Anders efter 02. Februar 2009 kl: 10:21:51
Citér
Løsningen hedder 2E. Voldsom power 85 kw,. Bedre benzøkonomi end WBX. Billigere vægtafgift end diesel. Momentforløb, der skåner gearkassen. Meget forsigtig varmeudvikling sammenlignet med TD. Passer næsten plug'n'play på den dieselbil. Godkendelse til grøn plakette. Reservedele på ethvert gadehjørne.


Nu er jeg slet ikke skarp i de der motorkoder; er en E2 noget der ligner   den løsning som TRISTAR også har valgt, eller er det noget helt anderledes? Ved godt at de så har en Porschegearkasse på, og det er så vidt jeg kan tolke Jarl ikke nødvendigt;("Passer næsten plug'n'play på den dieselbil"). :roll:

se side 5 & 6 i tråden her:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4455&start=75
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: wilson efter 02. Februar 2009 kl: 10:26:22
Det løsning Tristar airride har valgt er en 1,8 l turbo motor, kan ikke lige koden i hovedet. Den har et moment på den anden side af hvad en T3 kasse kan klare.

2E er en to liters sugemotor bygget på 827 blokken som de fleste andre 1,6 og op liters 4 cyl motorer i vag koncernen. Derfor er det også næsten P&P at montere gearkasse fra en diesel.
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: jensjakob efter 02. Februar 2009 kl: 10:46:09
Med fare for blasfemi-flammer: Jeg forstår ikke at VW fortsatte med boxer-motoren når der var så mange gode række-4 motorer.

Men måske der var for mange boxer-dele til overs i 1983 til at skifte motor-layout?

Eller havde VW ikke en god række-4 benzin i 1983?

Med gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: opelhaj efter 02. Februar 2009 kl: 12:28:46
flames when u look around......... Nothing beats a Boxer:0)
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: WBX Manden efter 02. Februar 2009 kl: 15:26:46
Citat fra: "jensjakob"
Med fare for blasfemi-flammer: Jeg forstår ikke at VW fortsatte med boxer-motoren når der var så mange gode række-4 motorer.


Det er ikke uden grund at nogle af de bedste motorer i verden er boxermotorer ! (Porsche, Subaru)

Boxermotorer er samme med række 6'er (12, 18 cyl osv) de eneste motorer der er naturligt afbalanceret, dvs. deres opbygning gør at lige meget hvilket øjebliksbillede du vælger af deres cyklus, vil den være i balance.
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: wilson efter 02. Februar 2009 kl: 15:46:29
R4 827 blokken kom i 1974.

Her er lidt info: http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_827_engine
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: Bluestar efter 02. Februar 2009 kl: 16:06:37
JARL

 vil duså være så venlig at stoppe med dine links, der giver mig hovedpine?

 :lol:
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: Aran efter 02. Februar 2009 kl: 18:13:29
Var der ikke også noget om, at på hjemmemarkedet blev der sendt en 1,6 liters række motor version ud ?
Mener at have læst et eller andet om det engang, men den var vistnok en kende bovlam ?????
Til syvende og sidst spiller momentkurven jo også en afgørende rolle. Hvis der "kun" er trækkraft i det allerhøjeste område, er det næppe det bedste udgangspunkt.
Ingen tvivl om, at sådan en v8 maskine kan levere varen, og gangkulturen kan næppe heller være til større  parlamenteren - lige bortset fra Bilinspektionen.
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: T3Anders efter 03. Februar 2009 kl: 00:17:55
Citér
Det løsning Tristar airride har valgt er en 1,8 l turbo motor, kan ikke lige koden i hovedet. Den har et moment på den anden side af hvad en T3 kasse kan klare.

2E er en to liters sugemotor bygget på 827 blokken som de fleste andre 1,6 og op liters 4 cyl motorer i vag koncernen. Derfor er det også næsten P&P at montere gearkasse fra en diesel.


Takker for udredningen, wilson.  8)
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: KHSalvesen efter 03. Februar 2009 kl: 07:36:28
Prøv lige at læse overskriften [size=18]Brian og Johnny[/size]. I kan da bare oprette en tråd med raketdrevne Porche og V8 konebiler.

Lige siden Brutus fik held med sin opbygning (havde han så det? lidt mistænkeligt at han har solgt den til en københavner :lol: ), har tanken været der om genopbygning af TøseØsen som konebil med Benz R4. (1,8-2,0)

Hvilke biler er man på udkig efter?
Hvad koster de typisk? (kommer Parkhave med bud?)
Er det en helt OK udskiftning, eller kan de hyle over det. Her tænker jeg på når man kommer og skal ændres fra diesella til dampe, vejes ned og så ovenikøbet med anden motor.
Er "møgkælling" ligeglade om det er en boxer eller række, bare den ikke har for mange HK. (synsfatter er græsk katolsk på det område)

Kurt
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: T3Sync efter 04. Marts 2009 kl: 09:53:30
Citat fra: "Jarl"
Jeg er lidt grebet af det. Ikke, at jeg kunne finde på det - no way! Heller ikke, at jeg mener, at lyden bare kan nå en *BX'er til sokkeholderne.

Men jeg har fået lukket et hul. Det hul, der opstår, når et menneske spørger: "Hvilken T3'er skal jeg have. Jeg vil gerne køre problemfrit, jeg er ikke til sårbare dieselmaskiner og WBX er for sært til mig. Jeg skal bare have god plads og driftsikkerhed."

Løsningen hedder 2E. Voldsom power 85 kw,. Bedre benzøkonomi end WBX. Billigere vægtafgift end diesel. Momentforløb, der skåner gearkassen. Meget forsigtig varmeudvikling sammenlignet med TD. Passer næsten plug'n'play på den dieselbil. Godkendelse til grøn plakette. Reservedele på ethvert gadehjørne.

Og ja - igen -> dybt ucharmerende, men skulle jeg køre til Nordkap med familien i et camper, så ville jeg nu lige kigge på den én gang til...

Se mere her:

http://2e-im.vw-bus.net/?cat=4


Spændende ....
Vil godt høre mere om fiduser og faldgruber i forbindelse med den ombygning til 2E'er
(æhh tysk phuha)

Morten
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: MortenH efter 22. September 2009 kl: 20:22:16
Jeg hiver lige denne gamle tråd op igen.
Nu hvor vi bliver smidt ud af byen, er den svære beslutning taget - vi skifter motor fra diesel til benzin. Men så melder der sig et par spørgsmål:

Så vidt jeg kan læse mig til er det plug'n play med en række4'er i en diesel, men hvad med godkendelse? Jeg tænker på en 1.8er, men det er jo mere end 20% forøgelse af den originale motor?

Og hvordan med afgift fra diesel til benzin?

Jeg har fundet en del om skift fra benz til diesel, men ikke omvendt...
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: Jarl efter 22. September 2009 kl: 20:35:00
Der er tre forhold i spil:

1) Synshallen skal godkende den tekniske ombygning. Du bygger en bil, der aldrig har været typegodkendt, så i princippet kan synsmanden forlange kilometervis af dokumentation om ombygningens egnethed. Den dokumentation kan du aldrig skaffe. Men det var "i princippet". I virkelighedens verden er det næppe et problem - andre har gjort det før dig, og det bliver vist accepteret uden problemer.

2) Hvis du overskrider den nuværende effekt mere end 20%, så falder der fornyet registreringsafgift. Piv eller syng - hyl og skrig - spørg fra Herodes til Pilatus - du får aldrig nogen til at sige andet. Hvis din nuværende motor er en JX'er, så hedder regnestykket 70 hk + 20% = 84 hk. Men der er jo masser af motorer i VW/Audis program, der ikke overskrider dette tal, og nogen kunne sikkert også finde på at sige, at du bare kunne navngive motoren, så pengene passer, men det ville jo være at opfordre til ulovligheder, så det vil jeg stærkt tage afstand fra.

3) Hvis du konverterer, så skal du jo have det hele med - altså også den fulde miljøgodkendelse. Benz. biler uden kat er lige så uønskede som diesel uden filter - altså skal du være opmærksom på, at få et samlet set-up, der kan opfylde kravene.
Titel: Ombygning til benz.-række4\'er
Indlæg af: MortenH efter 22. September 2009 kl: 21:58:36
Tak for et oplysende svar som altid!

Så prøver vi med en AAM eller ANN. Eller hvad vi nu kan finde... :wink: