T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: PARKHAVE efter 05. Februar 2009 kl: 22:37:15
-
Lyder spændende, glæder mig til at se nogle billeder af ombygningen. :wink: :wink:
-
kan du ikke bruge svinghjulet til en jx, dem må der ligge nogle af rundtomkring i landet :roll:
-
Nu er det ikke for at nedgøre dit arbejde på nogen måde, men d´gør du det ikke lidt besværligt for dig selv? Her tænker jeg på afdrejning af svinghlul, adapterplader mm.
Var det ikke nemmere at bruge de orginale reservedel fra en diesel og bygge over.
Her tænker jeg også på om du regner med at sætte motoren lodret. Er det ikke en bus, er der så plads til motoren?
-
Hvis du benytter vores søgefunktion, så får du masser af svar på dit spørgsmål, og samtidigslipper de "gamle røvhuller" for at svare på det samme for 717. gang...
Og så til spørgsmålet:
VW's 1,6 og 1,9 D er begge lavet på basis af den samme blok som 1,6, 1,8 og 2,0 benzin. Den blok hedder i internt folkevognssprog "827'eren" (og det var den, de stjal fra Audi i starten af 70'erne, da det begyndte at være en joke med den 4 cylindrede boxer i boblerne) Derfor passer en 1,6 - 1,8 og 2,0 benzin direkte på dieselmotorens koblingsklokke (den bagerste del af gearkassen). Du skal altså bare have den bagerste hus fra en dieselgearkasse, og så skal du også lige have den bagerste stump af højgearakslen med. Det tager 15 minutter at ændre en gearkasse fra benz. til diesel - og så har man endda haft tid til en ølpause.
Svinghjul og kobling tager du også fra en diesel - passer plug'n'play. Så fyr smeden og find nogle dieselstumper, så bliver det bedre og billigere.
Og husk så lige søgefunktionen - right? Den kan du f.eks. bruge til at finde ud af, hvad en JX'er er - det får du nemlig brug for at vide! :wink:
-
Hej Martin
Respekt for dit gåpåmod :-)
Her er lidt klip fra TheSamba om ombyningsdele der skal til:
------------------------------------------------------------
I've used all VW parts. Here is a list of diesel vanagon parts that I used;
trans bell housing
trans input shaft
clutch, pressure plate, throw out bearing
flywheel
starter motor * hard to find
motor mounts
engine carrier bars
diesel coolant hoses * hard to find, check ebay
diesel coolant bottles
diesel oil pan and fill tube
diesel oil pump pick up tube
------------------------------------------------------------
Der er en tråd her om ombygninger i US:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=297697
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Der ligger et hav af diesel-klokker rundtomkring - når næsen på gearkassen er tæret op og smuldret væk, ligger klokken pænt tilbage. (ca) - men spøg til side - der må være et par diesel-klokker hist og pist på Sjælland til så godt et projekt.
Med VWenlige hilsner
Jens Jakob
-
Ta en resa till Jensjakob o titta på Ambasadfruen så kommer du att förstå allting om den motorkonvertering du vill gjöra.
-
Hej Martin
Fra diesel:
Gearkasseklokke - trans bell housing
Gearakslen . trans input shaft
Kobling komplet - clutch, pressure plate, throw out bearing
Svinghjulet - flywheel
Start motor - starter motor * hard to find
Motormontering - motor mounts
Motorholderne - engine carrier bars
Diesel kølerslangerne - diesel coolant hoses * hard to find, check ebay
Ekspansionsbeholdere fra diesel - diesel coolant bottles
Bundkar og oliepåfyldningsrøret diesel oil pan and fill tube
Oliepumpe - og sugestudsen fra oliepumpe - diesel oil pump pick up tube
Så jo, der skal da en håndfuld diesel-dele til og lidt tilpasning.
Du er velkommen til at kigge forbi 2100Ø og se på Frk Grå og se hvordan det er lavet der :-)
Derudover er der noget med mekaniske løfter vs hydroløftere - her må en anden end jeg svare.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
hej Martin
Her er lidt billedserier:
http://2e-im.vw-bus.net/?cat=20
Gode hilsner
Jens Jakob
-
-og hvis du ikke skal have turbo på, så har jeg de dele, som adskiller sig.
-
Hov - læste lige:
Wird der 2E in einen Benziner-Syncro eingebaut muss darauf geachtet werden das der Tank gegen den vom Diesel getauscht wird. Dieser Tank hat eine Aussparung für den Anlasser der an der Dieselgetriebe-Glocke anders sitzt als beim Benziner.
Som jeg oversætter det, skal der skiftes tank :(
Grunden til det:
1. På en Syncro ligger tanken ovenover gearkassen bagi.
2. Der er en udskæring i tanken for at få plads til startmotor.
3. Der er forskel på hvor startmotoren sidder på en benzingearkasse (klokke) hh en dieselgearkasse (klokke)
Kan nogen af Syncro-kørerne bekræfte dette? Mølle - du skiftede den anden vej, fra benzin til diesel i Brand-dokaen?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Helt riktigt Jens Jakob
-
Joeh, jeg brugte søgefunktionen og fandt Mølles historie, hvor tankens forskelle dukker op allerede tidligt i historien:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5540&highlight=syncro+tank
-
Hej Martin
Der skal klikkes en masse rundt derinde.
Men her er lidt guf.
http://2e-im.vw-bus.net/?p=128
http://2e-im.vw-bus.net/?p=57
http://2e-im.vw-bus.net/?p=69
http://2e-im.vw-bus.net/?p=71
http://2e-im.vw-bus.net/?p=112
Og lidt om motorophæng på denne side:
http://2e-im.vw-bus.net/?p=59
(Og her - oversat med http://translate.google.com
http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=da&u=http%3A%2F%2F2e-im.vw-bus.net%2F%3Fp%3D59&sl=de&tl=da
God kampgejst
Jens Jakob
-
Hej Martin
Billede af dieseltank for Syncro (plads til starter i midten):
http://www.t3nettet.dk/download.php?id=3834
Billede af benzintank for Syncro (plads til starter i siden):
http://www.t3nettet.dk/download.php?id=3829
(Tak til Mølle for billeder)
Ekstra indkøb til ombygning:
Hvis du skifter klokken og højgearsakslen skal du bruge en ny papirspakning til imellem gearkasse og klokke, samt en ny simmerring til højgearsakslens udgang af klokken.
Derudover - er der noget med at ophæng af gearkasse er lidt forskelligt på en benzin og en diesel - noget med hældningen, men her må der andre end mig på banen med viden.
Mht. en diesel-syncro-tank - så prøv med et indlæg i Køb forummet - gad vide om f.eks ikke JanK har en stående?
Kkrogsgaard havde også på et tidspunkt en Syncro-diesel-tank til salg. (600 kr)
Gode hilsner
Jens Jakob
-
@Jens jacob, byt lige billederne ud med nogen i normal størrelse
-
Det er korrekt, at konvertering på en syncro kræver skift af tank, eller som på omgangssyncroen, hvor der var lavet en helt ny tank inde i værktøjs-brønden.
-gearkasseophængene er de samme på alle syncroer, men vær opmærksom på, at der er forskel på doka tank og kassevogns tank. Tankstudsen føres ind i tanken forskellige steder. DVS at der findes 4 forsk. syncro tanke, hhv. D og B til hhv. doka og andre.
-
Det er noget med længden på akslen der ikke er ens fra benz. til diesel, så vidt jeg husker...
-
Det skiljer 1,5cm i längd på axlarna titta längst fram så ser du skillnaden.
Vem sa att längden inte spela någon roll. ha Ha.
-
Hvis man må komme med lidt stemningsbilleder...
Det er ikke nødvendigt at afmontere gearkasse for at konvertere hvis operationen foregår på en alm. 2x4. På syncroen er der lige den der lille tanksag til forskel.
-
flere
-
og så et par helt håbløse telefonbilleder
-
de fordele jeg kan se er da billgere og mere gængse stumper og mindre vedligehold end wbx, men det er måske kun mig der ser sådan på det :wink:
-
de fordele jeg kan se er da billgere og mere gængse stumper og mindre vedligehold end wbx, men det er måske kun mig der ser sådan på det :wink:
og mere eller mindre plug and play :lol:
-
Samt nogle billige hk og længere på literen
-
Verner : Hvorfor er der mindre veligeholdelse på en række 4 end på en boxer????
Fordi den har et helt almindeligt let og simpelt vandkredsløb, udstødningssystem, fem hovedlejer, problemfri motorstyring og meget andet, man kan forvente på en - i sammenligning med boxeren - moderne motorkonstruktion
De fleste biler skal ha lavet det samme men ja der skal justeres toppe/ventiler på en boxer men ellers kan jeg da ik se problemet....
Mølle : For mig lyder ik lige som "plug and play" det han laver her.... bestemt ik i forhold til en boxer med et adaptersæt....
Hold nu op med at forvirre manden med det adaptorsæt. Han skal ikke bruge et adaptorsæt, men han skal bruge stumperne fra en diesel og så har Mølle ret i, at det er plug'n'play, fordi dieselmotoren og række-benz'erne er udvendigt identiske.
Jarl : billiger heste hvordan??? nu ved jeg ik hvad sådan en motor koster.... men ved at jeg lige har fundet en 2,2 l med 169 hk til 8½ K og så et adabter sæt til 3800 hvis ik han kan bruge en kopi af det jeg har....
Lav en søgning på dba og undersøg prisindexet på hhv. WBX/LBX kontra de ti millioner række-firere, man kan få smidt i nakken alle vegne. Frit slag fra 55 hk og opad til spotpris. Og ang. brændstoføkonomien, så er der vist ingen, der føler sig gået for nær, hvis jeg anfører, at *BX-konstruktionen ikke er verdens mest økonomiske. Tyskere, der kører med 2E (fra Golf GTI) nævner et forbrug på ca. 10 km/l.
Men hermed ikke sagt et ondt ord om boxeren. Jeg er selv opvokset ovenpå sådan en og den har grundlagt mine varme følelser for VW. På charme, lyd og gangkultur slår boxeren rækkemaskinerne med mange længder, men når det er sagt, så skylder vi også at give rækkemaskinerne credit for de fortrin, de har. Måske har de trods alt nogle enkelte positive egenskaber siden 99,9% af alle hverdagsbiler har firecylindrere rækkemotorer...:wink:
Og længere på literen???? Hmmm.... hvor langt hører sådan en Golf/passat motor på literen med 500 kg ekstra plus den nye store vindmodstand????
Mvh. Bo
-
Som overløber - jamen - jeg savner da gangkulturen og motorlyden fra min WBX.
Men kan altså heller ikke lade være med at smile over den måde min ABS motor kan vrisse frækt på, når den får noget at leve af.
Og tænk så hvis det havde været en 2E motor - men det kan jo blive et hyggebygge projekt - nu har jeg jo et plug'n'play setup :-)
Hvorom alting er - jeg undrer mig mere og mere over hvorfor VW fortsatte med WBX i 83 - hvorfor de ikke gik over til række-4'er for benzinerne på det tidspunkt - er der nogen som kender årsagen?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Ps... Jens jeg ved ik hvorfor de fortsatte med boxer motoren men der er jo 2 mærker der kører med dem i dag nemlig alfa og Subru...
Hva' me Pårsge ?
-
det er kun selve bilen der ruster væk for et godt ord ik motoren...
Er der ikke også noget med at sådan en WBX er lavet i alu?! Alu ruster ikke :D
-
Tjaeh, mon ikke han mener Porche?? :)
-
Ps... Jens jeg ved ik hvorfor de fortsatte med boxer motoren men der er jo 2 mærker der kører med dem i dag nemlig alfa og Subru...
Hva' me Pårsge ?
Må jeg lige låne din dekoder-ring eller er det mig der ik lige forstår hvad du mener med : Pårsge
Mvh. Bo
Hint: De er et tysk bilfirma, som har den største indtjening i bilbranchen overhoved. De har til med en fabrik i Finland (den var svær!)
-
Tjaeh, mon ikke han mener Porche?? :)
scchhhhh! Lad være med at ødelægge legen :D
-
Ps... Jens jeg ved ik hvorfor de fortsatte med boxer motoren men der er jo 2 mærker der kører med dem i dag nemlig alfa og Subru...
Hva' me Pårsge ?
Må jeg lige låne din dekoder-ring eller er det mig der ik lige forstår hvad du mener med : Pårsge
Mvh. Bo
Et mindre kendt mærke fra det midt tyske som vidst nok ejer mere end de fleste af aktierne i VW Porsche
BTW: hvilke modeller ligger der boxere i fra Alfa, altså af de nye???
/Mads
-
For lige at køre denne her tråd fuldstændigt på afveje...
Alfa har ikke boxer motorer i nogle af bilerne i det danske program..
den sidste var vist 145 fra '90 erne. !?
Efter min overbevisning er grunden til mange bilfabrikanterne ikke laver boxermotorer mere, at den skaber flere dele og dermed fordyrer bilen. Det er noget fabrikanterne for alt i verden vil undgå, det går jo ud over konkurrenceevnen!
Som tidligere skrevet så har boxermotoren nogle unikke fordele som aldrig kan opnås med række 4, hvis der ses bort for prisen og kompleksiteten af boxermotoren, så er der kun fordele.
@ Jarl
Ang. forældet motordesign, række motoren kom da vist til mange år før boxeren !
-
Jeg prøver igen, denne gang i kategorien bil-historie/automobil.ingeniør-veiden/"hvad Schultz sagde til Heinzt hen over frokostbordet" (Svar godtages fra alle kategorier, bare der gøres behørigt opmærksomt på hvilken kategori der svares i):
---------------
Shhhhhhhhhhhhhhh - spørgsmålet lyder:
Hvorom alting er - jeg undrer mig mere og mere over hvorfor VW fortsatte med WBX i 83 - hvorfor de ikke gik over til række-4'er for benzinerne på det tidspunkt - er der nogen som kender årsagen?
-
Jeg prøver igen, denne gang i kategorien bil-historie/automobil.ingeniør-veiden/"hvad Schultz sagde til Heinzt hen over frokostbordet" (Svar godtages fra alle kategorier, bare der gøres behørigt opmærksomt på hvilken kategori der svares i):
---------------
Shhhhhhhhhhhhhhh - spørgsmålet lyder:
Hvorom alting er - jeg undrer mig mere og mere over hvorfor VW fortsatte med WBX i 83 - hvorfor de ikke gik over til række-4'er for benzinerne på det tidspunkt - er der nogen som kender årsagen?
Svaret står lige oven over!
"Efter min overbevisning er grunden til mange bilfabrikanterne ikke laver boxermotorer mere, at den skaber flere dele og dermed fordyrer bilen. Det er noget fabrikanterne for alt i verden vil undgå, det går jo ud over konkurrenceevnen! "
-
Hej Rasmus,
Altså - jeg spørger til hvorfor VW valgte at FORTSÆTTE med WBX, ikke stoppe - som er det jeg læser i den refererede argumentation.
Jo, WBX'en er letvægt, teknisk genial, har en blød blød motorgang, lavt tyngdepunkt osv osv osv - men i 1983 havde VW vel også et hav af benzin-række4 motorer de kunne have valgt istedetfor at sætte vandkapper på CU-motoren (sådan cirka).
Jeg er reelt set nysgerrig efter argumentationen fra VW's historiebøger om hvorfor de valgte at lave WBX-motoren i 1983 - der må have været "nogen" som lavede en businesscase og argumentation - og jeg er teknisk nysgerrig.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
ok...
Mit bedste bud er at meget af type2'erns identitet ligger i boxermotoren, derfor valgte de at fortsætte. Jeg tror de på WBX designbriefe tidspunktet anså WBX for at ligge til højrebenet og opbygge den så let som ingenting på årtiers erfaring. Der blev de vist snydt !?
Havde VW overhoved en stærk række 4 motor på det tidspunkt, stærk nok til at trække en bus ?
Desuden har WBX ikke meget tilfældes med CU.
Faktisk var WBX6'ern tiltænkt Passat, men vw indså at de måtte i rækkemotorens retning. Öettinger overtog designet efterfølgende.
Godnat :) OG undskyld til Martin, hvis tråd vi spam'er for vildt ! :oops:
-
Hej Rasmus,
Ja, undskyld til Martin for at sidesteppe hans tråd - det er vist kendetegnet ved T3nettet at vi er gode til at blande alting.
Jeg har googlet på livet løst, og fandt denne sætning:
"The switch to water-cooling for the boxer engines was made abruptly mid-year in 1983 because VW could no longer make the air-cooled engines meet emissions standards"
Interessant - hvis VW regnede med at fortsætte med luftboxer, og blev ramt af at den var for tam - og oveni blev ramt af udlednings-tal - ja, så kan de have haft meget travlt.
Her er en anden artikel om en WBX fra 1978!!!!!!!!!!!!!! - bygget udenfor VW :-)
Gode hilsner
Jens Jakob
(Vinterferie)
-
Ja det er en god artikel. :roll: Må jeg godt få en wankel motor når vi nu er igang. Eller skal jeg springe direkte til en gasturbinemotor. :lol:
Debatterne bunder ofte i forskellig prioriteringsrækkefølge på grund af alder, evner, bopæl, viden, muligheder. Der er sikkert mange flere både mentale og fysiske årsager.
Holdbarhed (svær at vurdere) Noget går jo på rygter, egne dårlige erfaringer. Des flere motorer der kører af en type, des flere vil typisk havarere af den model. Brugeren har iøvrigt meget indflydelse uanset motortype
Brændstofforbrug. Her er det vel lige meget hvilket brændstof. Men til lidt spas betyder det mindre end hvis den køres mange kilometer hverdag
Effekt. Desværre et meget vidt begreb, nogle mener der skal 150 heste til at trække en trailer andre gør det tilfredsstillende med 70 heste. Der findes endda en med 1,7 ton backmobil som drives uproblematisk af 50 heste. (slowly moving a lot of karma)
Teknologisk stadie. Nogle vil have flere ledninger, følere og udvendige bokse, andre vil gerne være fri for dem.
Tilgængelighed. Mon ikke alle er enige om det er både nemmere og billigere at skaffe stumper til biler der holder i rækker hos ophuggerne.
Umiddelbar tilgængelighed. Finder man bilen man vil have tager man som regel motoren med, jeg valgte ikke en diesel sauger, den sad bare i bilen.
Gangkultur. Nogle søger diesel banken, andre en symaskine motor med utallige omdrejninger, andre igen wbx for blødhed i gangkulturen.
Kærlighed. Noget udefinerbar størrelse, bunder ofte i egne erfaringer og følelser. Jeg tror det er en meget stor men noget ubevidst faktor.
Kurt