T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 30. Juni 2006 kl: 09:14:21

Titel: Ny kobling
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 30. Juni 2006 kl: 09:14:21
Ved ikke om udrykkerlejet også kan lave larm imellem 2.-3. gear?
Plejer normalt at være mellem 1. og 2. gear...
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Brutus efter 30. Juni 2006 kl: 10:43:23
Hej Rune
jeg har netop fået skiftet kobling og gearkasse til den nette sum af kr. 4500,- incl. moms & kvittering Prisen indeholdt komplet kobling, leje og gearkasse olie.

Jeg deltog selv aktivt i operationen, hvilket selvfølgelig har indflydelse på timeprisen.

M.v.h.
Brutus
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 30. Juni 2006 kl: 12:22:40
Citér
Jeg går udfra at det er koblingen som er ved at være færdig når den begynder at 'skure' når man holder koblingen nede?? Det sker kun når jeg kobler ud og mest fra 2 til 3 gear.......


Koblingen kan jo ikke "vide" hvilke gear du skifter mellem. Hvad mener du med "skure"? Gør den det også når du holder stille? Gør den det også i frigear, når du trykker koblingen ned? Er det en 4 eller 5 trins gearkasse?

Vi må have nok lidt mere præcise iagttagelser på bordet, hvis vi skal forsøge med en fjerndiagnose.
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 30. Juni 2006 kl: 15:27:23
Det lugter godt nok af et udrykkerleje. Men at det er mere markant mellem 2. og 3. gear er mærkeligt. Har den tidligere været tilbøjelig til at børste tænder mellem de to gear?
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2006 kl: 00:54:47
Citér
Hvis det er udrykkerlejet skal man så skift kobling? og hvor lang tid kan man køre med sådan noget??


Ikke nødvendigvis, men man skal alligevel hele vejen ind mellem motor og gearkasse, så jeg ville nok gøre det.

Engang i mellem ser man at koblingens friktionsplade simpelthen kollapser så belægningen falder af. Det giver en skurrende og huggende kobling. Er det det der er på færde?

Hvad med det hydrauliske system - koblingscylinder/slavecylinder - kører det OK? Er det udluftet, så der ikke sidder en væmmelig luftboble og gør din kobling ustabil?

Held og lykke med søgningen.

Det tager en formiddag at skifte en kobling.
Titel: Ny kobling
Indlæg af: jensjakob efter 01. Juli 2006 kl: 14:09:39
Hej Rune

Det at den ikke slipper helt i koblingen indimellem, kan være pilotlejet i enden af krumtappen.

HUSK at skift det når du skifter kobling, det koster ca. 25 kr når du alligevel er igang.

Også Ben's place har nogle gode billed-fortællinger. Bl.a. husk at skift filtskiven foran pilotleje, og o-ringen indeni svinghjulet....
http://www.benplace.com/vw2.htm

Og så skal du måske have drejet svinghjulet af - så vær forberedt på at det ikke bare er af med gearkasse og på igen - men du kan stå stille mens svinghjul bliver drejet af.

Hvad ellers - husk at der kan være asbest i koblingsbelægningen - dvs. der kan være asbeststøv når du går igang - så husk støvmaske.

God fornøjelse

/JJ
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2006 kl: 18:08:54
Citér
Bl.a. husk at skift filtskiven foran pilotleje, og o-ringen indeni svinghjulet....


Er det ikke en diesel, du kører i?
Titel: Ny kobling
Indlæg af: ivan efter 03. Juli 2006 kl: 08:23:02
Citér
Jeg har lige fundet en komplet ny kobling via T Hansen til 1129,00 kr - er den ok? http://www.thansen.dk/product.asp?c=719654264&n=1814854956&pn=1815435762


Koblingsnavet til T3'eren skal have en enkelt helt spinkel fjeder til at optage den første bevægelse mellem bøsning til gearkasseaksel og slidplade, for at undgå eller ihvertfald minimere vibrationer i gearkassen i tomgang. Disse vibrationer giver en karakteristisk raslelyd der så forsvinder når koblingen trykkes ned.

Jeg mener kun at koblinger fra Sachs og LuK (og kun til T3'eren) er i denne udførelse. Koblingen fra Thansen er fra Nordjysk Kobling, og har så vidt jeg kan se sådan en spinkel fjeder.

Se billede fra Günzl af et Luk nav:

http://server3.gs-shop.de/200/cgi-bin/shop.dll?SESSIONID=0180366423912346&AnbieterID=4357

Jeg skiftede selv fra en LuK, pga. af olie i koblingen, til en alm. kobling og det øgede støjen væsentligt, men det skulle ikke være farligt, så indtil videre lever jeg med det!
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 04. Juli 2006 kl: 00:39:52
Her finder du en kobling til 300 € inkl. montering. Det finder du ikke billigere med mindre du gør det selv. Og så får du oven i købet en dejlig tur til Berlin.

http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-1-6-D-TD-Kupplung-inkl-Einbau-JX-KY-CS_W0QQitemZ8037223123QQihZ019QQcategoryZ61263QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Titel: Ny kobling
Indlæg af: ivan efter 04. Juli 2006 kl: 21:18:47
Citér
Her finder du en kobling til 300 € inkl. montering. Det finder du ikke billigere med mindre du gør det selv. Og så får du oven i købet en dejlig tur til Berlin.

http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-1-6-D-TD-Kupplung-inkl-Einbau-JX-KY-CS_W0QQitemZ8037223123QQihZ019QQcategoryZ61263QQtcZphotoQQcmdZViewItem


Det er da godt nok billigt, men det viste koblingsnav er af den gamle type, uden den ekstra bløde fjeder til at forhindre vibrationer i gearkassen, iøvrigt ligesom som koblingen fra Thansen som er fra Nordysk Kobling.
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 04. Juli 2006 kl: 22:07:18
Jeg tror, at det er et lidt religiøst spørgsmål med den lille tynde fjeder. Personligt bryder jeg mig ikke om den - jeg synes, at den medvirker til at der kommer flere momentreaktioner i transmissionen.
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jesper efter 05. Juli 2006 kl: 12:25:56
Jeg er i helt samme situation som Ronald har været. Har fået skiftet gearkasse, kobling og udrykkerleje, men ham der gjorde skiftede ikke pilotlejet...

Alt skal nu laves om for en stump til 30 kroner... da koblingen stadig hænger ind i mellem og giver en skurrende lyd.

Nu laver jeg tingene selv...
Spørgsmålet er som om jeg skal smide (endnu) en ny kobling i igen ... den anden har kørt ca 5000km men er muligvs beskadiget grundet overophedning / grater ... Tror nu at alt bliver skiftet!

Ronald, hvordan får man sådan et smadret leje ud?

Jesper
Titel: Ny kobling
Indlæg af: Jarl efter 05. Juli 2006 kl: 18:12:31
Hvis lejet er helt knust, så kan du også atomisere det med en minisliber a la dremel. Ellers er der fedtpressetricket. En almindelig fedtpresse (til smørenipler) har et hoved der passer perfekt i diameter til lejets indre diameter. Tryk fedtpressen ind, pump fedt derind mens du holder imod på fedtpressen og lamgsomt sker miraklet foran ens øjne - lejet "pumper" ud i takt med pumpeslagene på fedtpressen. På den måde kan man faktisk tage lejet ud - uden at smadre det eller krumtappen