T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: dokajønne efter 30. Juni 2006 kl: 23:43:49

Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: dokajønne efter 30. Juni 2006 kl: 23:43:49
Nu har jeg søgt lidt i forumet for at finde ud af hvilke fælge jeg kan bruge på syncroen. Jeg har besluttet mig for at tage chancen i synshallen med 16´´ fælge og 205/80 dæk. Det åbner så for en række spørgsmål

Jeg har set i forumet at mercedesfælge passer, men er det kun en bestemt type/årgang? Eller er det nok at det bare er en 5x112 fælg?

jeg har set  at ET på en T3 skal være 25 - 35, men når der nu kommer så store hjul på, skal den så være mere eller mindre?

For at gå fri af hjulophænget i bag skal jeg bruge spacere, eller er der bare at få et hjul med den rette ET? og kan man det?

Sluttelig: er der én her der kan sige: "Jeg har ......... og det virker!!" ??
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2006 kl: 00:58:01
Citér
16´´ fælge og 205/80 dæk


Og så kan du også droppe AAZ-projektet - med den gearing er behovet mere i retning af en 16 liters Scania  :wink:
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: dokajønne efter 01. Juli 2006 kl: 07:31:10
Citér
med den gearing er behovet mere i retning af en 16 liters Scania

 :lol:  :lol:  :lol:

OK OK OK
Men hvor langt kan jeg så gå?

15`` 205/80 ?
16`` 195/70 ?

Jeg vil helst ikke for langt ned i dækhøjde da den er rigeligt stiv i forvejen
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Jarl efter 01. Juli 2006 kl: 18:26:55
Jamen - jeg siger jo ikke, at det er umuligt -  bare at gearingen bliver høj. Du kan prøve, at søge på ordet "getrieberechner" eller på Google (der findes garanteret også danske sider med samme funktion). Så finder du nogle regneprogrammer, hvor du kan se hvor mange procent du øger. Vi ved alle, hvad loven siger (max. +/- 5 %). Men selvfølgelig skal du op i gearing - men jeg tror ikke, at du skal over 8 - 10%.

Jeg kan godt se tricket i at komme til syn med 16" - de kunne jo lokkes til at tro, at det var en "rigtig" - og dermed slippe det igennem.

Mht. dækstørrelsen, så har jeg eksperimenteret lidt. Jeg har kørt med 215/80 R14 på min pick-up. Det er sgu ubehageligt. Den bliver svømmende og overstyrende som en gammel boble. Når der kommer 1 ton energikoks på ladet bliver den helt ustyrlig. Det drejer sig om 8 lags Toyo-dæk, der egentlig burde være gode og stive. Forøget lufttryk giver ikke noget - der er simpelthen for meget gummi.
Til gengæld synes jeg at både 205/70, 195/80 og 185/80 kører rigtig fint og stabilt.
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Tica efter 02. Juli 2006 kl: 13:40:57
Der findes en på http://www.hi-speed.dk/tiresize.html

Vh
Carsten
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 12:03:53
Ok.. Nu blander jeg mig også HER!

I henhold til at jeg nok snart er blevet overbevist om at jeg skal ha en 1,9 ef en slags i min slæde og at jeg ikke kan vælge en anden gearkasse uden en MASSE bøvl som jeg ikke kan overskue lige nu, kommer forslaget om større hjul så op.

Jeg er enig med dokajønne om at det ville se bedre ud og ville gi en rar bonus i form at en smule forøget frihøjde. Men hvad med bundtræk og topfart?

Jeg har researchet lidt og nu blevet overvældet af udtryk som indpresning og rullediameter!

Hvis man øger fælgens størrelse og ikke går ned i profil så sænkes de omdrejninger som motoren kører med ved samme hastighed, ikke sandt?
Det er selvfølgelig en fordel for os med kun 4 gear i en syncro gearkasse, men SÅ får man virkelig brug for bundtræk fra motoren når man er i et lavt gear?

Vil belastningen på gearkassen forøges i kritisk grad ved lave omdrejninger og terrænbelastning? (gearingen bliver "for høj")???

Hvor meget betyder det i praksis i 4. gear omkring de magiske 105km/t (+/- 5) der nok bliver topfarten for en 1,9 syncro med std. gearkasse?
Kan der overhovedet sænke omdrejningerne i en betydelig grad eller er det bare for "looks & height" ??

Opdatering:

Nu har jeg siddet og leget med http://www.syncro.ca/tiresize/ i en halv times tid. Jeg tror jeg er begyndt at forstå en smule.. hmm.. (rent faktisk har jeg måske regnet mig baglæns til hvilken gearkasse jeg måske har ved at bruge hukommelsen på rpm/hastighed og sjuse mig lidt frem og tilbage)  :P

Det ser jo umiddelbart fint ud hvis tallene passer. Det eneste der mangler er en anslået belastning på gearkassen og effekten på acceleration.

Det lader til at den største faktor i at bringe rpm ned ved 100 km/t er "Width (mm)" hmm hvordan hænger det sammen? Hvordan kan bredden tilføje til højden af dækket? Slidbanen?
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: dokajønne efter 24. Juli 2006 kl: 14:21:51
Citér
Hvis man øger fælgens størrelse og ikke går ned i profil så sænkes de omdrejninger som motoren kører med ved samme hastighed, ikke sandt?


Ja

Citér
Det er selvfølgelig en fordel for os med kun 4 gear i en syncro gearkasse, men SÅ får man virkelig brug for bundtræk fra motoren når man er i et lavt gear?


Ja, men der har vi jo G at smide ind

Citér
Vil belastningen på gearkassen forøges i kritisk grad ved lave omdrejninger og terrænbelastning? (gearingen bliver "for høj")???


Forøget belastning? ja....Kritisk? det må tiden vise. Der findes jo 112hk WBX´ere med relativ høj gearing. Jeg håber at det går hvis man holder sig indenfor de 5 - 7%.

Citér
Hvor meget betyder det i praksis i 4. gear omkring de magiske 105km/t (+/- 5) der nok bliver topfarten for en 1,9 syncro med std. gearkasse?
Kan der overhovedet sænke omdrejningerne i en betydelig grad eller er det bare for "looks & height" ??


Det er lige ud af landevejen. øger du rulleomkreds/diameter med 5% øges din topfart 5% (forudsat at du har motorkraften til det)

Citér
Det lader til at den største faktor i at bringe rpm ned ved 100 km/t er "Width (mm)" hmm hvordan hænger det sammen?


Hvis et dæk hedder 205/80 - 14 betyder det at dækket er 205mm bredt og at højden på dækket er 80% af bredden (i dette tilfælde altså 168mm) og at det hele passer på en 14´´ fælg. Står der ikke procentdel er procenten 80 (for det meste)
Når du øger "width" og beholder procenten så får du jo også et højere dæk. Dermed er et 225/80 14  dæk større end et 195/80 16 men for hulen en masse gummi.
Sluttelig tror jeg ikke at vi syncroejere skal være så pyldrede med gummi vi har mere vægt foran end 2wd´erne og de trækker jo altid lidt på forhjulene også. Jeg har hidtil kørt med 205/80 - 14 og har aldrig følt mig sejlende, ikke engang i stærk sidevind (kørte fra Randers til Skive under orkanen i 04 uden problemer)
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 14:40:51
@dokajønne

Super svar! Nu dæmrer det!  :idea:  :idea:  :idea:

Jeg vil straks rode videre med beregneren.

Håber du får den hvide dame ud og rulle snart, glæder mig til at høre den og til at se mine fastnøgler igen :)
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Jarl efter 24. Juli 2006 kl: 20:53:54
Perfekt forklaring Dokajønne.

Man kunne tilføje, at dæk/fælg-set-up'et også spliier ind på vejgreb og komfort.

Et hjul har en given diameter. Denne diameter består af noget dæk og noget fælg. Er der meget fælg og lidt dæk(altså et dæk med en lav profil (%-tallet)) så vil hjulet som helhed være meget stift, da fælgen jo (forhåbentlig) ikke er særlig flexibel. Sådan et stift hjul vil være meget præcist fordi der ikke er så meget gummisvupperi. På den anden side er fjederevnen meget beskeden og populært sagt kan man mærke om man kører over et skod af en Prince eller en Cecil.

I den anden ekstrem er der enormt meget dæk og kun lidt fælg. Det giver selvfølgelig en masse fjederevne, men samtidig upræcise køreegenskaber. Har du set en gummiged, der suser ud ad vejen? Hoppende og vuggende - konstant korrigerende - det ville jeg nødigt gøre med 150 km/h.

Som så ofte før handler det altså om et rimeligt kompromis. Lyt til erfaringer og prøvekør et tur i nogle biler med forskellige set-ups - så finder man noget, der falder i ens smag.
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 04. September 2006 kl: 22:43:14
Ok.. hvad siger i til demher så? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46068989

Det  vel 5x112 Mercer fælge hvor navhul og ET skulle passe, men er de så for brede?
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: WBX Manden efter 04. September 2006 kl: 23:08:17
Citat fra: "jankjerbye"
Ok.. hvad siger i til demher så? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46068989

Det  vel 5x112 Mercer fælge hvor navhul og ET skulle passe, men er de så for brede?


Hvor brede er de og hvad er ET ?

Hvad går der af dig Jan ? De er jo PISSE dyre!!!
De koster faktisk det samme jeg gav for mine Alu'er  :shock:
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 05. September 2006 kl: 11:59:36
JAJA... altså det var ment som et illustrativt eksempel  :lol:

Jeg har 4 styks på hånden inkl dæk til 300 kr afhentet herovre i Jylland men han har ikke leveret billeder endnu  :


Men altså.. Det ser ud til at Mercer fælge er vejen frem. Det eneste jeg så er i tvivl om er sammenhængen mellem hvor brede de er i forhold til mine nuværende 14" og ET.

Det lader dog til at de Mercer fælge der kan bruges er dem der passer på MB 200> ( W124 ).  Dem til W124 som skulle passe har så vidt jeg kan se ET 48-49 som det mest normale, men dukker også op i ET 37 og ET 31. (skal dog ikke kunne afvise det er skrivefejl) Moderne MB fælge har ET op til 51.

Jeg har fået en off the record vurdering af en rådgivende fra motorafdelingen herude på Teknologisk Institut og han vurderer at hvis et dæk kan monteres på og har den rette bæreevne så lever en moderne stålfælg også op til bæreevnen. (over 700 kg pr. fælg eller deromkring)

Så det bliver spændende.. Næste trin er hvilke dæk der skal vælges..

Edit:  

HAHAHAHAHA  :lol:  :lol:  :shock:  :lol:  :lol:  :lol:  :o

henvendte mig lige til VW (SMC biler)

bare for at høre hvad en original stålfælg til Grünehild kostede i 16"
1100 kroner pr styk !!!!!!!
 :roll:

Men fandt et interessant link. http://www.4x4butikken.dk/shop/productlist.asp?Id=4%2D35%2D14

ET følger jo selvfølgelig bredden opad og 15" og 16" findes kun i 6" og større. d.v.s man kan montere en 6" fælg med ET 55 hvis der er 12-15 mm mellem dækkanten (når man har drejet hjulet HELT til en side) og inderskærmen.

En standard T3 14" fælg har ET 40-43 ca. Den er 5,5" bred.

Så en 15" 6,0" fælg er 13 mm bredere og en 6,5 er ca 26mm bredere.

Det interessante er hvor den ekstra bredde sidder i forhold til navfladen når man skal regne ET ud. (Hvis de f.eks alle 13 mm sidder inderst på fælgen i forhold til navfladen skal ET ligeledes tillæges 13mm og så kommer dækkanten 13 mm længere ud)

Brugte fælge er sku ikke sådan lige til uden at stå med dem og en målepind =)
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: ivan efter 05. September 2006 kl: 21:03:23
Vær opmærksom på at bolthulstørrelse til de fleste er Mercedes er ø12x1,5 hvor T3'erne er ø14x1,5, altså 2 mm større, og det er vist ikke nogen god ide at bore stålfælge op til en større boltdiameter, - det er lette med alufælge!

mvh
Ivan
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. September 2006 kl: 21:16:53
Den erfaring har jeg også gjort mig. Mine 3-delte bbs split fælge ligger stadig i garagen... snøft.

Citat fra: "ivan"
Vær opmærksom på at bolthulstørrelse til de fleste er Mercedes er ø12x1,5 hvor T3'erne er ø14x1,5, altså 2 mm større, og det er vist ikke nogen god ide at bore stålfælge op til en større boltdiameter, - det er lette med alufælge!

mvh
Ivan
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jensjakob efter 05. September 2006 kl: 23:30:11
Felgen

Die 16"-Felgen werden von Fa. Mefro hergestellt und über Ronneburg vertrieben, Tel. 036602/8-0 . Der Hersteller hat aber kein Interesse daran, die Felge an PKW zu sehen, also erwähnt's einfach nicht und fragt nach einer Herstellerbescheinigung für diese Felge, hat meinem TÜV völlig gereicht.

Die Felgen könnt Ihr aber nur über den Handel beziehen, ich habe knapp 40,- € bezahlt.
Sie hat die Ronneburg-Bezeichnung 43220 106.

6Jx16 H2, ET30, LK 5x112, ML66,5, LI 900kg bis 140 km/h. Design sehr ähnlich den Originalfelgen.


Man braucht aber noch spezielle Radmuttern mit M14x1,5 R12, Die Busmuttern haben R14. Es gibt sie meines Wissens am billigsten bei

SCC-Fahrzeugtechnik GmbH
Welserstraße 1
91154 Roth
Fon: 09171/9892-0
Fax: 09171/981900
www.spurverbreiterung.de

Stück 1,90 € + MwSt., alle anderen waren deutlich teurer. Sind geschlossene, verchromte Muttern, die gerade noch draufgehen.

Bernd Jäger verkauft die Felgen übrigens mittlerweile auch!

[Dirk]


Auch bei www.syncro-services.com sind die Mefro-Felgen erhältlich.


 Konrad L. weiß einen Händler in Ulm, bei dem es die Felgen für 43,- € + MwSt. gibt. Ab 128 Felgen kann man direkt beim Hersteller kaufen, dann wird es noch günstiger.

--------------------------
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jensjakob efter 05. September 2006 kl: 23:55:03
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=181929&highlight=mercedes

Mange billeder.
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jensjakob efter 06. September 2006 kl: 00:06:23
http://www.vanagon.com/info/tires/index.html#wheels

Nu går jeg snart i seng :-)
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 06. September 2006 kl: 09:51:16
VW lug nuts do not seat properly in a Mercedes-Benz wheel. VW has a 14mm ball taper and the Mercedes-Benz has a 12mm ball taper. Put some marking dye on the nut and see how much surface area is actually touching the ball taper of the nut.

BALL TAPER.. argh.. holdnuop.. hvor mange faktorer kan der komme i spil på en skide fælg.. jeg vil bare ha en 16" fælg.. graaaaahh  :evil:

Hvad fanden er "Ball Taper"  ???

@JJ fine links.. men detder skide alu.. det holder jo ikke på en syncro.. et lille bump og knas knas bræk.. det gider vi ikke..  8)
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. September 2006 kl: 10:13:46
Jeg tror ball taper er krumningen på boltens hoved, det er ikke ens fra fælge til fælge hvor stor denne krumning skal være. Det er bl.a. det som sørger for at boltene ikke løsner sig selv!

/Mads
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Djursland efter 06. September 2006 kl: 10:21:26
hej jan

men detder skide alu.. det holder jo ikke på en syncro.. et lille bump og knas knas bræk.. det gider vi ikke..

det er da vist dig der ikke holder der.... jeg har endnu ikke kommet i tanke om hvorfor det ikke dur for lastbiler køre også på alu og andre tunge køretøjer... og mange 4 hjuls trækker (landrover) køre også på alu

jo det dur du skal jo ikke sætte 20" med 285/30-20 på for de er jo ikke bygget til det men sæt nogle på der er beregnet til det  og kan holde til belastningen

tror bare at det er en ide der kom flyvene til dig en dag du gik på en mark og nød at du bor på landet

Mvh Flemming  :lol:
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 06. September 2006 kl: 12:19:26
Tjaeh.. fordelen ved stål er også at de er billige og nemt tilgængelige (når man finder de rette)  og man kan nemt rette buler ud skulle der komme nogen og så bare lige gi dem en gang slib og lidt maling. Tror jeg vil være langt mindre øm om et par sortmalede stålfælge end et par fine Porsche eller AMG fælge der har kostet kassen.

Jeg KAN selvfølgelig være heldig at finde en masse 5-6 stykker alufælge så der er lidt at skifte af og et reservehjul og så male dem matsorte.. men så skal de dælme være MØJ billige.  :)

4 styk til 800.- hmmm

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46176612
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. September 2006 kl: 13:32:40
Bernd Jaeger kører også på aluruller:
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/Reifen-Umrustung/reifen-umrustung.html

Det skal jo bare være offroad og ikke bling bling fælge!

/Mads
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: WBX Manden efter 06. September 2006 kl: 14:23:57
Jan, du skal sku da ha nogle bling-bling fælge som de her:

(http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/Reifen-Umrustung/img4.jpg)
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 06. September 2006 kl: 15:26:06
HAHAHA.. 13K og så er det uden transport.. Du må ha spist søm.. vi er altså ikke lavet af penge herude :D
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. September 2006 kl: 16:48:14
nej, I vader bare rundt i dem fordi I er så sk... nærige!
Turbo AAZ og bling bling crome hjul, NU!!! :lol:  :lol:

/Mads

og som vi siger her, afslut tudefjæs!!!
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: jankjerbye efter 08. September 2006 kl: 13:13:40
Hæhæ.. så stopper du.. ellers kommer Grünehild og løfter Hannsi med liften og rykker rundt i ham.  :arrow:  http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=308 :mrgreen:

Spøg til side... så har jeg fundet en billig fyr der vil sælge mig nyrenoverede Mercedesfælge (Stål), men i hans katalog står der at navet er 68 mm på VW T25 og ikke 66 som jeg læste et sted her tidligere. Mercedes har præcis 66, så hvis det passer skal der altså også files lidt i Mercedesfælge.  Eller? Jeg må hjem og rode med skydelæren..
Titel: Dæk og fælge
Indlæg af: WBX Manden efter 08. September 2006 kl: 16:30:46
Citat fra: "jankjerbye"
Hæhæ.. så stopper du.. ellers kommer Grünehild og løfter Hannsi med liften og rykker rundt i ham.  :arrow:  http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=308 :mrgreen:

Spøg til side... så har jeg fundet en billig fyr der vil sælge mig nyrenoverede Mercedesfælge (Stål), men i hans katalog står der at navet er 68 mm på VW T25 og ikke 66 som jeg læste et sted her tidligere. Mercedes har præcis 66, så hvis det passer skal der altså også files lidt i Mercedesfælge.  Eller? Jeg må hjem og rode med skydelæren..


62-63 mm skulle være nok til T3.. mine mercerfælge er 66 og der er masser af plads