T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 24. Februar 2009 kl: 23:08:14
-
Egen fiasko er lidt nemmere at bære, når andre følger trop...:wink:
Dialog fra vores tyske søsterforum das VW Bus Forum:
(Min oversættelse)
Motorskade - diagnosehjælp
"Hej
Jeg har en motorskade på en JX - helt original. Da jeg havde taget topstykket af viste skadesbilledet sig: Stemplet havde lavet rivninger i den fjerde cylinder - kun øverste del, men temmeligt heftigt. Kompressionen androg 8 bar - de andre 32-34 bar. Topstykket ser godt ud - uden skader. Motoren har kørt 70.000 km siden hovedrenovering. Hvad har have foranlediget disse skader? Helt enkelt overophedning? Eller defekt i oliesprøjtet under stemplet? Eller er det en standardskade på JX?
Grüss XX"
Jeg nænner simpelthen ikke at skrive et svar til ham...
-
Du kunne eventuelt foreslå ham at skifte til Benzin drift på 4'eren???
/Mads
-
Harro melder tilbage ... og oev dig i sproget ...
Schmierfilmriss durch Überhitzung. der 4. Zylinder beim Turbodiesel ist sowieso schon der problematischste in Bezug auf Temperatur (Strahlungswärme vom Turbolader) und wenn dann noch schlechtes Öl oder eine fehlende Ölsprühdüse dazu kommen, dann ist es ganz schnell vorbei. 70.000 km ist allerdings sehr gering, selbst für einen Turbodiesel, so das ich eine andere Ursache als reine Überhitzung vermute, also fehlende Kolbenkühldüse oder an der Düse fehlt das gebogene Röhrchen, zu heiss gefahren, oft heiss abgestellt etc .
-
Genau. Und was Harro schreibt ist die Wahrheit: Zyl. 4 ist oft von Überhitzung - sogar auch bei "Opa-Fahrweise" - getötet. Eine Kombination von Strahlungswärme, fehlende Wasserfluss, und ein - meiner Meinung nach - fehlkonstruiert Abgaskrümmer sind die Ursachen. Es lebe das sauger :wink:
-
Noget med overophedning af cylinder 4 og Jarl er enig så nu må han trækkes med en Sauger :lol: :lol: :lol:
-
Omvendt Bo. Sauger trækker og trækker, den kan endda selv trække vejret.
Kurt
-
Årsagen til problemet er simpelt. I 1980-1982 var VW næsten fallit, de havde ingen penge til at konstruere nogen nye motorer til den nyoplagte T3 i 1979. De pralede nok med Diesel og TD, det var dog kun implementere nødløsninger af den gode gamle Golf 1 og 2 motor, denne motor var og er overbyrdet med bussens 1,6 tons.
Såfremt i husker, så var den kendte 1,6 TD i Golf 2eren noget af det bedste de lavede i sin tid (4,5 liter Diesel på 100 km ca. 20 KM pr. liter). Dengang vejede en Golf2 ikke mere end 1.050 kg - i dag vejer den 1,5 tons og den sluger igen 6-8 liter Diesel ... Miljøknowhow ????
Ja det er årsagen til JX problemet og varmen, de var næsten PLEITE dengang.
Idag ejes VW af Porsche ... sådan ændrer tiden sig. Til gengæld gider jeg ikke betale 50-70.000 euro for en T5 multivan ... no thanks. Problemer havde de også med tandremmen på deres Diesel i den nyudviklede T4 dengang ... no money til udviklingen... mange omtalte detaljer i forskellige websider.
Jens
-
er der nogle hurtige forslag, som i kan foreslå, så man kan "forebygge" at det IKKE sker - og nej ikke ombygge til suger..... :D
>Bedre olie
-
Montere LLK (Ladelufkuehler)
Justere dysserne til perfektion ("nachpissen" skal forhindres)
- kaldes nok ettertisse på dansk, det er mere den situationm, at dyssen ikke efterdysser -nachpissen er tysk schrauberlatein- i processen - eller hva kaldes det ... slid?
- Frisk olie alle 7.500 KM
- Optimering af ESP og ventiler alle 30.000 KM
Give turboen tid til nedkøling efter lang fart ...
Jens
-
:? :?
Kan vi ikke bare gøre som jarl.
De første 80 tusinde km bliver den slet ikke slidt, det er først fra 80 til 100 km det går galt. ( Ja Og så undgå norge)
Man skal vel bare køre ordentligt, det er jo ikke nogen raservogn.
Hilsen Poul