T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jarl efter 01. Marts 2009 kl: 23:23:20

Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 01. Marts 2009 kl: 23:23:20
Vi er en del, der faktisk - and against all odds - holder af vores gamle T3-dieselhakkere. Men vi er på vej til svære tider:

1) Forøgelse af vægtafgift grundet fravær af partikelfilter.

2) Udelukkelse fra visse bykerner grundet kommende miljøzoner.

Nærværende tråd er en invititation til en åben virtuel tænketank angående muligheder for at opgradere vores biler, så de også fremover kan benyttes i fuldt omfang og uden forøget vægtafgift.

I Tyskland er der allerede indført Umweltzonen, hvor farvede plaketter baseret på bilens Euroklasse og forureningsbegrænsende udstyr, afgør, om man må køre ind.

I DK har jeg endnu ikke hørt noget specifikt ud over, at tilstedeværelsen af et dieselpartikelfilter er et krav.

Visse biler kan få et sådant eftermonteret - her er et eksempel på et dieselpartikelfilter (herefter benævnt: dpf):

http://www.diesel-oxikatfilter.de/12-0-diesel-partikelfilter-nachruesten-diesel-pkw-mit-russpartikelfiltern.html

Kig, søg, tænk og spørg - vi skal sgu have en løsning, vi kan leve med - og selvf. bidrager vi gerne til at rense luften, men vi vil ikke sættes ud i kulden.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 01. Marts 2009 kl: 23:41:18
hybrid diesel teknik.

Der monteres elmotorer i forhjulene, disse erstatter de konventionelle bremser, set på et mini projekt. Batterier placeres under sæder / lad og deslige. Oplades med stik og bremse energien tilbageføres i stor stil til batterierne. Evt kombineres det med motor med cat, dpf e-lign

Fordele:
Batteri drift i byerne på bølge og vind energi.
lydløs cruise.
4 hjulstræk. Et traction kontrol prg kan udnytte el motorerne ifm slip på baghjule ved alm motordrift.
hurtig acceleration og moment med to elmotorer og alm motor

Bagdele:
Pris! Både på ombygning, udvikling, stumper osv
Godkendelse - Det er jo alene ikke et spørgsmål om forurening men også et spørgsmål om at sælge flere nye biler så der kommer afgifter ind osv.

---

Kat, eldrift og altmuligt andet er sikkert en god idé og bedre for miljøet på længere sigt end en toyota prius, men er det miljøet der er driv kraften eller undskyldningen?

Jeg er klar på nogle forsøg, men midlerne rækker ikke ind i himlen...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 01. Marts 2009 kl: 23:47:07
1.8i ABS motor...........

Dieselfolket har allerede alle ombygnings.delene
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. Marts 2009 kl: 07:58:52
Alt hvad jeg har set eller hørt om teknologierne har haft rigeligt nuller på prisen.  :cry:

Umiddelbart må det være rimeligt at forlange undtagelse, ved "hobby bil" "klassisk bil". Et andet forslag vil være UGE vægtafgift, så biltyperne kan bibeholdes som legetøj og kun anvendes lejlighedsvis.

Jeg har ingen intentioner om at betale for backmobilen hvis den kommer op i udgifter.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 02. Marts 2009 kl: 08:27:42
Citat fra: "KHSalvesen"
Alt hvad jeg har set eller hørt om teknologierne har haft rigeligt nuller på prisen.  :cry:

Umiddelbart må det være rimeligt at forlange undtagelse, ved "hobby bil" "klassisk bil". Et andet forslag vil være UGE vægtafgift, så biltyperne kan bibeholdes som legetøj og kun anvendes lejlighedsvis.

Jeg har ingen intentioner om at betale for backmobilen hvis den kommer op i udgifter.

Kurt


ang hobbybiler så kan man vidst nok ansøge om at bruge prøveplader til når man skal til træf og udstilling
så hvis det kun er en bil man bruger et par gange om året kunne det være en løsning (den er bare ikke lige så sjov)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 02. Marts 2009 kl: 15:26:32
Jeg synes kun at have set det omtalt herinde, har godtnok ikke fulgt så nøje med i nyhederne de seneste 3 - 4 uger grundet manglende arbejde (så jeg hører ikke så meget radio som normalt og TV ser jeg ikke så meget), men HVIS afgiften for en gulplade diesel stiger med omkring 5k, så tror jeg nok der kommer en syncro til salg :(
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2009 kl: 16:11:31
Det er ikke kun herinde - den er god nok. Alle gulpladebiler skal fra 1.1.2010 betale almindelig vægtafgift/grøn afgift + en tillægsafgift for privat anvendelse på 5040,- årligt.

Alternativt kan man jo veje ned til under 2000 kg, så slipper man med en tillægsafgift på 900,- årligt. Dertil kommer, at vægtafgiften jo falder. Til gengæld skal der erlægges registreringsafgift igen.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 02. Marts 2009 kl: 16:16:15
De 2000kg, er det totalvægten vi snakker om her?? Ellers kan jeg da ikke helt forstå virakken...

Min står til 2500 total og lasteevne er 975, så den er jo under 2000 i egenvægt...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hawaiibussen efter 02. Marts 2009 kl: 16:20:41
Citat fra: "BlackChart"
De 2000kg, er det totalvægten vi snakker om her?? Ellers kan jeg da ikke helt forstå virakken...

Min står til 2500 total og lasteevne er 975, så den er jo under 2000 i egenvægt...


de er under 2 ton i total vægt. min d. røde har en total vægt på 1975, så den går nok fri.......håber jeg.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2009 kl: 17:31:35
Når man snakker om vægtafgift på varebiler, så snakker man altid om totalvægt.

Enkelte har - som Hawaiibussen - vejet deres T3'er ned til under 2000 kg totalvægt. Det efterlader så bilen med en ret lille disponibel bæreevne. Tænk f.eks en Syncro, der i sig selv måske har en egenvægt på 1600 kg - den må efter nedvejning så laste 400 kg - minus den fedbasse (her sigter jeg til mig selv...:wink:), der sidder bag rattet - altså er der 300 kg tilbage til snoller...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 02. Marts 2009 kl: 17:39:13
kan vi ik håbe på en lavere afgift til biler over 25år  :wink:
så er der jo lidt håb :roll: , ellers bliver min syncro til hvidplade benzin med en række4 1,8i eller 2,0i, spørgsmålet er så om hvad det koster i reg.afgift hvis den stiger til 90 eller 115 hk :roll:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2009 kl: 18:13:10
Ja det er sgu lidt hårde tider. Mine tanker lyder sådan:

T3 på gule plader er på vej ud af markedet. Der en nogle ganske få, der er så fine, at det lønner sig, at veje dem ned. Men det er et mindretal. Har man en ganske alm. T3 diesel på gule plader, så lyder regnestykket fra 1.1.2010 på vægtafgift: 4030 + misundelsesafgift: 5040 + strafafgift for manglende partikelfilter: 1000 kr. Samlet årlig afgift: 10.070 kr. Kører man på benzin, så slipper man med 8180,-

T3 på gule plader er dermed en saga blot - RIP!

Tilbage er hvidpladebilerne. Folk med MV-maskiner kan smile fra øre til øre, for de blivber ikke ramt af noget som helst og kan endda få lov at køre frit i de fremtidige miljøzoner.

Dieselbilernes skæbne er, at de 1) ikke må køre ind i de fremtidige miljøzoner og at de 2) får et smæk på en lille tudse oven i en i forvejen horribel vægtafgift.

Ærlig talt synes jeg, det kan være lidt svært at holde modet oppe. Jeg har med små pauser pillet i T3 siden 1984 - det er klart det køretøj, jeg har tilbagelagt flest km i - løseligt anslået omkring 600.000 km. Jeg har skruet så meget i dem, at der efterhånden ikke er mange kroge i dem, jeg ikke kan se for mig med lukkede øjne, og jeg har - gennem smertelig erfaring - lært deres svagheder at kende, men også - gennem talløse lykkelige stunder - lært at intet andet køretøj giver mig den samme fornemmelse af køreglæde og fornemmelse af at være til. Jeg har også lært at intet kan tages for givet - alt kan gå i stykker og på en T3'er sker det umulige. Men det giver også en god følelse af at være kørende driftleder - og hvad er lykken værd, hvis ikke man kender kontrasten. Oplevelsen af at rejse sig fra værkstedsgulvet indsmurt i olie og med kølervæske i håret og så køre den første vellykkede prøvetur efter en større omgang - det er sgu fedt!

Er det så nu, det er nu? Var det her en æra sluttede? Jeg vil gerne erkende, at jeg har tænkt tanken. Ja, sågar har jeg været inde på bilbasen og kigge efter en bil, der kunne give plads til min store familie. Jeg så på en 7 personers Zafira med en 16 ventilet benzinmotor. Bagefter kiggede jeg på en Renault Espace. Så så jeg på noget japansk skrammel, og lige pludselig slog det mig, hvad det ville gøre ved min identitet, hvis jeg ikke længere skulle eje og køre i min T3. "Køre i" er meget vigtigt, for jeg vil sgu ikke have min T3 som "fritidsbil". Fy da! Jeg vil sgu have den som min daglige brugsbil - det er jo det, den er god til. Alle mine venner - også dem, der ikke interesserer sig for biler, har efterhånden lært, at en del af det at komme til middag hos, er at få en opdatering på T3'erens skæbne. Mine børns venner i skolen omtaler den som hippierugbrødet, men det er sikkert den eneste bil i forældrekredsen, de har et kælenavn til. Mine elever har altid grinet hånligt af lærerens gamle vrag, men når jeg har mødt dem på gaden nogle år senere, så har det første spørgsmål altid været "om jeg havde den endnu".

Så nej - jeg er sgu ikke parat til at give slip endnu, men jeg kan godt forstå, hvis andre - som jeg - føler, at vi - især dieselT3'ere og helt specielt gulplade bilerne - er hårdt ramt af de seneste lovændringer. Pu - ha - vi må se tiden lidt an, og se, hvilke muligheder, der viser sig, men ét er sikkert - de næste år vil tynde kraftigt ud i bestanden! Sørgeligt nok!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 02. Marts 2009 kl: 18:27:07
Hvor finder man en så alsidig bil, man selv kan skrue i?


Aaaaargh - overvejer kraftigt en personlig kursus!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 02. Marts 2009 kl: 18:33:08
Kan det virkeligt passe at der slet ikke er noget at gøre for at holde afgiften på et acceptabelt niveau??

Strafafgiften bliver vel også lagt ovenpå, den i forvejen høje, afgift hvis man får den konverteret til hvid-plade-diesel istedet?!

Hvad hvis man kan dokumentere at man kører på CO2 neutralt brændstof??
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 02. Marts 2009 kl: 18:39:02
jarl det er så sandt som det er sagt/skrevet  :D

der findes bare ikke andre biler i min verden der kan give det der lille kick når man endelig får det hele til at spille
eller fremkalde et lille smil på læben når man kører
selv ungerne herhjemme har sagt at bilen kun må sælges hvis der så bliver købt en magen til
IM har forbudt mig at sælge den for hun gider ikke hører på mit piveri efter et par måneder om hvor meget jeg har fortrudt jeg har solgt den og hvor meget jeg gerne vil have en igen
så der kommer også til at være en t3 her i familien et godt stykke tid endnu
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Aran efter 02. Marts 2009 kl: 18:43:39
Ja, det er en grum skæbne T3`ere og lignende fine køretøjer går i møde. Personligt har mine til dato 2 styks sat et eller andet brændende ønske om, at en tredie af slagsen er på ønskelisten, men jeg er alvorligt bange for, at tanken om en billig og rummelig gulplade T3 er rykket betragteligt ned ad listen. Medmindre nogen vil udtrække mine tal i Lotto, må jeg nok antage, at Fruen vil antage nogenlunde det samme blik, som når hun ser en spyflue, og en stemmeføring, der kan få fryseren til, at blegne, når vi kommer ind på afgifter.
Jeg vil ønske jer held og lykke med bestræbelserne mod, at kunne køre med partikelfiltre etc.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 02. Marts 2009 kl: 20:09:55
De kan stikke deres skatte lettelser skråt op og så droppe de her nye afgifter...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hawaiibussen efter 02. Marts 2009 kl: 20:17:18
Citat fra: "BlackChart"
De kan stikke deres skatte lettelser skråt op og så droppe de her nye afgifter...


regulere med tilbagevirkende kræft også med med over 100% - de er tosset - jeg stemme på Enhedslisten næste gang - det kan være de kan finde ud af at lave noget langsigtede og noget som kommer borgerne tilgode.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. Marts 2009 kl: 20:18:48
Hold da op et hylen.  :?  :shock:  :roll:   Jeg har allerede skrevet til et politisk parti.  :idea: Og er igang med at filosofere om Trafikudvalget, EU, Menneskerettighedsdomstolen, eller andre vil kunne forstå mig. :idea: (JJ kom glad :wink: )

 :idea:  MOGENS må komme forbi igen.  :idea:  

Det er da ikke herinde det skal ændres, men hos de hjernedøde politikere i har stemt på.
FORSLAG. Næste gang stem på en ukendt  :idea:

Kurt

PS. Hvor meget gødning kan der være i en Backmobil  :twisted:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. Marts 2009 kl: 20:21:29
På egne og andres vegne, vil jeg gerne opfordre Jarl, til skriftligt at invitere Folketinget til Fynstræf på T3N's vegne :idea: Du må gerne lokke med pandekager.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 02. Marts 2009 kl: 20:23:29
Vil da gerne tilstå at jeg også har skrevet til "mit" parti for at få deres helt præcise holdning til denne sag...

Har dog ikke set dem omtalt ifbm. med det jeg har fundet på nettet om sagen samt de har intet direkte i denne sag på deres hjemmeside...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 02. Marts 2009 kl: 20:24:56
Jeg kan se en vigtig vinkel:

* "Genbrug" af allerede importerede biler er med til at holde betalingsbalancen i skak, sikrer beskæftigelse til danske mekanikere og falck-folk, er yderst økologisk - tænk på at jo ældre en bil bliver, jo flere år bliver miljøomkostningen ved produktion fordelt over (det koster et par KW at smelte jern til en hel bil).

Jeg tror, at hvis man skal gøre noget lydhørt, er det den slags argumenter der skal bringes til bordet.

Evt kombineret med et politisk pres for at få åbnet for eftermontering af partikelfilter/kat på gamle biler - hvis man laver en lov som  gør væsensforskel på biler med/uden kat - så må man ud fra egalitetsprincippet også kunne argumentere for at der på lige vilår skal åbnes for eftermontering af kat/pf på ældre biler, så man indenfor en pris-elastisk betragtning kan vælge at være miljøsvin (køre uden dieselfilter) og betale ved kasse 1, eller om man vælger at investere miljøvenligt (montere pf).

Min egen kæphest er Internet-licensen (Multimedie-beskatningen) - det er en skat som ingen mening giver i mit hoved. Hvis man ville bruttolønsordningerne til livs, fordi de havde fået for stort omfang, så skal man sige det. Men samtidig at slå det digitale danmark tiblage til nul - det fatter jeg ikke en bjælde af.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 02. Marts 2009 kl: 20:38:19
Jeg skulle gerne invitere Folketinget, EU-Parlamentet og hele den amerikanske kongres, hvis jeg troede, de gad komme.
Der er klart to selvstændige problematikker i dette her: 1) Dieselbilernes forfølgelse og 2) gulpladebilernes undergang.

Mit egoistiske perspektiv ligger særligt i den første gruppe, men jeg har umådeligt meget sympati for den anden gruppe.

Ærlig talt synes jeg det er usselt og lavt at forfølge den gruppe af borgere, der har en mere end 11 år gammel varebil. I masser af familier - i hvert fald her, hvor jeg bor - er der en gammel gulplade potte, der tjener som familiens bil nr. to - en ren og skær "til-og-fra-arbejde-bil".  Det er tit en gammel Golf II, en Astra, en Corolla eller - ja - en gammel Transporter T3 & endnu flere T4'ere. Der er sgu ikke noget luksus eller fisefornemt over dem - det er slet og ret ydmyge brugsbiler, der får hverdagen til at hænge sammen for helt almindelige familier. Jeg kan sgu også godt have ondt i røven over at en direktør har en Porsche Cayenne som gulpladebil, der kun bruges, når vennerne skal køres på jagt, men det er sgutte scenariet her. Ham røvhullet i Cayennen - han er jo allerede omfattet af misundelsesafgiften - det nye er jo, at alle fattigrøvene med biler, der er ældre end 98 skal rammes - det er fandme usselt, og det fortjener politikerne at høre.

Den anden sag med dieselbilerne mener jeg, at vi skal kæmpe for at undersøge, om vi kan løse teknisk. Jeg researcher på livet løs, og jeg kan godt se, at det er vanskeligt med en kombionation, der hedder forkammerdiesel, kat og dieselpartikelfilter. Selvf. kunne man bare lægge sig ned på ryggen og montere en 2E benz.-rækkemaskine, så er der grøn plakette og hele svineriet, men nu har jeg fandme lige brugt tid og penge på en 1,9'er sugediesel, som jeg ovenikøbet er glad for. Den skal sgu forrentes og ikke bare skiftes ud igen for sjov!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 02. Marts 2009 kl: 21:20:47
Så er der skrevet til P3 nyhederne.

Indgangsvinkel til historien: Familier i yderområderne!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: PARKHAVE efter 02. Marts 2009 kl: 21:36:07
Har lige skældt Lars Barfoed ud i en mail :evil:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. Marts 2009 kl: 21:43:30
Jarl. Perspektiver det lige lidt, alene invitationen kan være nok til medierne.

Ting er jo ikke virkelige før de har været i TV, kan du først få journalisterne til at vinkle den som, synd for VW entusiaster kan der være noget at hente. Mange (ikke toppolitikere) gør hvad de kan for at eksistere, så fynstræf er et gratis guldkort for dem.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 03. Marts 2009 kl: 06:43:36
For at vende tilbage til miljøtiltag vågnede jeg imorges en time før klokken med følgende idé:

Trambussen ryger på hvide plader  :shock: stadig som diesel  :shock:

MEN med en nyere 110 hk dieselmotor med partikkelfilter og fra en passat med ca samme vægt og langt på literen.

I mange lande må en bil med anden motor ikke forurene mere end den nyeste del; Det være sig motor eller bil! Ergo må man jo slippe med den grønne afgift som skal betales for en passat tdi bluemotion som kører små 20km/  :idea:

Det er en sindsyg dyr løsning, men set ift alternativet er det billigere i løbet af et par år eller mindre....

mht hk er der jo lavet en 112 hk model og med alt det andet, den skal jo alligevel til syn og der skal svares ny afgift ifm hvide plader  :wink:

Bare ærgerligt man har shinet den en smule op og smidt en ordentlig røvfuld tung støjdæmpningsmateriale i....

Jeg er sindsyg og får skøre idéer - sikkert; men; Man må sno sig sagde ålen på panden...

Havde det været i stort set hvilket som helst andet land end Lortelandet ville do ha været muligt, men sikkert ikke her.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Rollenlager efter 03. Marts 2009 kl: 07:19:29
Ja det er ikke nemt at finde metoden lige nu Wilson, er det en E2 du har i tankerne ?   hvad vil den gule til hvide konvertering mon ligge på ? ..  puha.... vi skal nok alle til at vænne os til 10000 i vægt om året,  ja man skal snart aflevere hele sin løn for at få lov til at køre på arbejde...  sindsygt du.

Leif
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 03. Marts 2009 kl: 09:08:51
Nej har ikke en 2E i tankerne.

TDI med partikkelfilter.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 03. Marts 2009 kl: 10:18:02
Totaløkonomisk beregning af 2E kontra diesel:

Forudsætninger: 25000 km/år. Forsikring uafhængig af brændstof. Vægt 1480 kg. Hvide plader.

2E:

Vægtafgift: 4920
Brændstofudgift: (10 km/l á 9 kr.) : 22500

Samlet 27420

Diesel:

Vægtafgift: 7480
Straf for manglende partikelfilter: 1000
Brændstofudgift: (11 km/l á 7,50 kr) : 17045

Samlet: 25525

Og så kan man med benz.bilen færdes uhindret i alle landets bykerner og samtidig har man med 2E formentlig noget af det mest driftsikre, der kan købes for penge. Måske var det en overvejelse værd?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 03. Marts 2009 kl: 11:02:56
jarl jeg har cirka samme overvejelser som dig, og da camperen ikke nødvendigvis skal være en helårsbil :roll:
samt at jeg har en vento stående med en abs-motor i 8) men kan ikke finde ud af om den skal leve eller dø  :roll:

men hvordan kan man bare komme med en ekstra strafafgift, bilen forurener jo de samme ligemeget hvormeget man betaler i afgift, og penge går jo ikke til at plante træer langs motorvejen :evil:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 03. Marts 2009 kl: 12:34:31
Forudsætter at bilen kan godkendes med 2E eller ABS i..........
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 03. Marts 2009 kl: 13:07:56
Citat fra: "jensjakob"
Forudsætter at bilen kan godkendes med 2E eller ABS i..........


hvori skulle problemmet ligge?

ved godt 20% reglen, men hvis syncroen skal på hvide pl. skal den afgiftsbehandles anyway :wink:

der findes jo også en neddroslet 1,8i med 75 døde heste :wink:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 03. Marts 2009 kl: 13:10:37
Typegodkendelsen......
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 03. Marts 2009 kl: 13:24:50
tror ikke det blir et problem :roll:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 03. Marts 2009 kl: 14:17:36
På 2E foreligger der en TÜV-Gutachten, så den skal myndighederne æde.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: lagoni efter 03. Marts 2009 kl: 16:40:46
Jeg er lige nødt til at spørge....
Hvad er en 2E for noget?

Havde egentlig planlagt at bestille nyt topstykke her i marts, og jeg har en renoveret generator indkøbt og en renoveret turbo indkøbt, og toppakning og hvad jeg ellers har samlet sammen til forårets planlagte renovering af min 1.6 TD, så det er lidt surt det hele hvis jeg ska' til og finde på noget helt tredie...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 03. Marts 2009 kl: 17:53:24
2E er en firecylindret rækkemotor på benzin med 115 hk, der stammer fra bl.a. Golf III
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: lagoni efter 03. Marts 2009 kl: 17:58:31
Takker  :D
Tror sgu det ville være en anderledes oplevelse at sætte 115 hk i Solvognen!  :lol:

Aj, jeg vil altså helst beholde min 70 hk motor som jeg kender. Jeg er jo kommet til at holde rigtig meget af den!  :wink:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hawaiibussen efter 03. Marts 2009 kl: 20:06:13
jeg ved Casper fik sin vejet ned fra 2450kg til 1975, hos skat, og jeg mener han gav 1600. Men jeg tror vi skal have ham på banen og bekræfte det.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 03. Marts 2009 kl: 20:07:46
Det er vel i og for sig ikke noget problem at veje en syncro ned, problemet kommer først hvis man af og til skal bruge den lasteevne den har inden nedvejning...

Det er sq ikke meget hø der kan hentes på ca. 300 kg lasteevne :D
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hawaiibussen efter 03. Marts 2009 kl: 20:11:02
Citat fra: "BlackChart"
Det er vel i og for sig ikke noget problem at veje en syncro ned, problemet kommer først hvis man af og til skal bruge den lasteevne den har inden nedvejning...

Det er sq ikke meget hø der kan hentes på ca. 300 kg lasteevne :D


næ det er rigtig nok.....men jeg har ikke brug for så høj laste evne og når jeg til tider flytter for venner, tager jeg en trailer på og det lette gods i bilen
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 03. Marts 2009 kl: 20:14:22
Så skal du sq ikke se når jeg flytter :D En 110m2 lejlighed på 1½ læs :D Indrømmet det var tungt, men det gik :D

Men ja, dem der kan undvære lastevnen har jo en mulighed der...

Dvs. hvis den ryger under 2000kg, så er det kun 900 oveni hvis jeg har forstået det ret?! Eller skal straffen på de 1000 for manglende PF også ovenpå??
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 03. Marts 2009 kl: 21:31:22
Det er både 900 og 1000. - På engang!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: casper efter 03. Marts 2009 kl: 22:12:09
@Hawaiibussen,
Hvilken nedvejning tænker du på ? den her http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=68599#68599 ;-)

Men det er rigtigt den er vejet ned fra 2450kg til 2000kg, det gårrimeligt nemt, bilsyn, toldsyn og afgiftsbehandling, ganske som ved import. Og så skal der betales 95% afgift af hele værdien igen. Præcist hvormeget det blev dengang husker jeg ikke.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 03. Marts 2009 kl: 23:52:43
Det var sgu' da lidt af en lussing den skattereform havde! Især til os med gule plader og dieselmotor.......

Er der mon nogensomhelst idé i at få registreret om til hvide skilte, eller er det bare at tage lussingerne som de kommer år for år uden ærlig chance for at dukke sig, lige indtil man bliver træt af det og piller pladerne af?

Umiddelbart (ret mig hvis det lyder galt) koster det omkring en 15000 kr at omregistrere fra gule til hvide. Dernæst stiger vægtafgiften for et køretøj som vejer mellem 1300 og 1500 kg fra kr4030(gule) til kr7480(hvide) og så kr1000 oveni pga. manglende partikelfilter (Jarls tal). Måske kunne min doka med lidt held og anstrengelser pines under 1300kg, -den står til 1400 nu. Det er nok ønsketænkning.

Altså; kr15000 i engangsudgift+ kr4500/år i afgifter, til gengæld kan man så proppe bagsæde i.

Alternativt kan man beholde de gule skilte og bløde ekstra godt kr6000/år.

Hmmmm.  :?  Jeg synes det var ligesom om nogen lige trak i gulvtæppet!?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 04. Marts 2009 kl: 00:07:25
Citat fra: "T3Anders"

Hmmmm.  :?  Jeg synes det var ligesom om nogen lige trak i gulvtæppet!?


Kender følelsen  :x
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 04. Marts 2009 kl: 00:18:12
hmm... svært at finde den lyse side i den her sag... men i 2022 blir min syncro 35 år og veteran til 1/4 vægtafgift 8)  men det skal de nok nå at få ændret inden da... LORTELAND :evil:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 04. Marts 2009 kl: 06:40:47
Så burde det være muligt at spare de 1000,- kr/år

Jeg vil tro sådan et system er tjent hjem på 10-20 år  :roll:  :twisted:

http://www.notoxsystems.dk/forside.htm

Jeg skriver til dem og hører om de har et løsningsforslag.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: FrankBinau efter 04. Marts 2009 kl: 09:20:52
Trist læsning. Som nybagt T3 ejer er der jo rigeligt at bruge penge på for at få den op og stå i første omgang. Og så dette oven i Tager sku gnisten af en. Men som jeg kan læse har vi et lille år til at tænke over hvad man vil. Måske et Partikelfilter i sammen køb vil hjælpe eller??? Mvh Frank
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 04. Marts 2009 kl: 17:42:17
det er åbenbart ikke helt vedtaget endnu

http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=6397
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 04. Marts 2009 kl: 18:06:10
partikkelfilter og katalysator min bare r..  :D

http://www.youtube.com/watch?v=OlELmIC0rWc&feature=related

moment og kubik skal der til  :twisted:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 04. Marts 2009 kl: 18:06:36
hovsa
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 04. Marts 2009 kl: 23:48:35
Citat fra: "bos1"
det er åbenbart ikke helt vedtaget endnu

http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=6397


Udfra hvad jeg kan læse af dette gælder det kun ny indregistrerede biler... Tør vi satse på det eller skal der en aktion igang  :arrow:
Er det mon muligt at få en konkret udtalelse :?:

Der er umiddelbart intet nævnt om "misundelses afgiften" :!:

Kan vi dødelige så få 1000,- rabat på vores nuværende afgift hvis vi monterer et DPF :?:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 04. Marts 2009 kl: 23:48:37
Citat fra: "Jarl"
På 2E foreligger der en TÜV-Gutachten, så den skal myndighederne æde.


Jarl - uddyb og fortæl.

Betyder det at ombygningen er godkendt i andet EU-land, og derfor skal fætter syn æde den?

Hmmmmmmmmm - hvis det er sådan - og nogen har mod på det - stiller jeg gerne op til at give en hånd med ombygningen - og vi kan kigge efter Ms Grey undervejs.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Rollenlager efter 05. Marts 2009 kl: 07:04:07
Har været inde på den side Jarl anbefaler og det ser faktisk overkommeligt ud, det eneste der ikke huer mig er det ledningsnet fra en Golf efter 93 - 94 der skal sammenbygges delvist med T3´erns kabler.... ikke fordi jeg ellers bliver bleg af at se ledninger, men dokumentationen er ikke så god på sitet om denne del af ombygningen, eller også har jeg ikke fundet guldkornene endnu, men jeg er nu frisk på at sætte en 2E i min Kasten i løbet af fire fem måneders tid, den skal jo nok på hvide plader inden den bliver "forbedret" . Stod der at kravet for en Grüne plakette var en 3H - fem gears gearkasse.... damn,  det er ikke lige den der ligger i nu.

Leif
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 05. Marts 2009 kl: 11:21:37
tror ikke at ledningsnettet er noget problem hvis det er uden startspærre, hvis det er med trasponder i nøglen, kan man jo flytte det med over, der skal sidde en modtagerkrans rundt om tændingslåsen, det burde kunne tilpasses en T3 :roll:

eneste begrænsning jeg ser er at vores camper er en 70hk td og derfor skal svare afgift hvis jeg lægger en motor på over 84hk i!
nogen der ved hvordan den afgift beregnes :roll:  er det en tillægsafgift eller helt ny reg.afgift som ved import? :roll: eller er de ligeglade med vores gamle biler så det kun koster til lidt papirarbejde og syn mm? :roll:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Marts 2009 kl: 22:14:56
Det er ny afgift... :-(
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hawaiibussen efter 13. Marts 2009 kl: 12:06:58
Dato for demo på Chr. borg er sat 3/4. Følg med på facebook gruppen, tilladelser er ved at blive indhentet.

http://www.facebook.com/group.php?gid=78152342888
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Rollenlager efter 13. Marts 2009 kl: 17:01:39
Her en tilbagemelding fra Dansk Folkeparti ang. afgiften




Kære Leif

Tak for din mail om vægtafgift for ældre gulpladebiler, der bliver anvendt til privat brug.

Din henvendelse er naturligvis videregivet til Pia Kjærsgaards orientering ligesom en orienteringskopi er sendt til skatteordfører Mikkel Dencker, samt finansordfører Kristian Thulesen Dahl.

Derudover kan følgende tilføjes: Hidtil har biler på gule plader, som første gang er indregistreret før juni 1998, været fritaget for det årlige tillæg for privat benyttelse af bilen - et tillæg, der lyder på 5.040 kr. årligt. Men fremover skal den afgift også betales af ejerne af de gamle biler.
Privatanvendelsestillægget bliver ifølge skatteaftalen indfaset over to år. Også vægtafgiften bliver skruet i vejret, så den kommer på niveau med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. En ejerafgift, der i modsætning til vægtafgiften er afhængig af bilens brændstoføkonomi. Også på vægtafgiften har der indtil nu været en besparelse at hente, hvis man havde en varebil fra før 1998.

Argumentationen for at indlemme denne ekstra afgift i skatteaftalen er, at vi rent miljømæssigt ikke kan leve med, at man har kunnet hente en kæmpe økonomisk fordel i at holde liv i de gamle biler fra før 1998.

Det kan tilføjes, at Dansk Folkeparti agter at se på overgangsbestemmelserne i forhold til udarbejdelsen af den del af skatteforliget. Vi vil således gerne medvirke til at undersøge, om vi kan gøre noget for at afbøde problemerne.

Du skal bestemt ikke være i tvivl om, at vi er klar over, at det er et stort problem for dig og mange andre, som har valgt at købe bil på gule plader.

Vi må blot afvente og se, hvad DF kan gøre for at mildne de store problemer, som ikke blot du men også mange, mange andre mennesker, som har valgt at købe biler på gule plader, har fået i denne situation.

Det skal dog også siges, at sammenlignet med andre, som har købt biler med fuld afgift, er I med gule plader blevet sparet for mange penge i mange år. Det er selvfølgelig en meget ringe trøst, og jeg er sikker på, at det bliver taget alvorligt, at så mange mennesker har reageret på den udmelding, som regeringen har præsenteret sammen med skattereformen.

Det må også nævnes, at denne ekstra afgift støttes af de øvrige partier - S, SF og de Radikale, som benytter enhver lejlighed til at give udtryk for ønsker om stramninger over for bilejere og husejere - og det er præcis dem, som helt fra starten har presset på for at øge de grønne afgifter. Det rammer ofte skævt og desværre også mange af de allerdårligst stillede.


Med venlig hilsen
Kathe Andersen
Sekretær
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 13. Marts 2009 kl: 17:15:21
Kunne vi også få frem meldingen.

Hvad svarer de på ?

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Rollenlager efter 13. Marts 2009 kl: 17:26:06
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: circlip@hushmail.com [mailto: circlip@hushmail.com]
Sendt: 13. marts 2009 14:04
Til: Kathe Lie Andersen
Emne: Sådan er det bare...... (Skattereformen)

"Kære" Pia,

Vil lige informere dig om at der ikke bliver nogen forhøjet afgift på min gamle varevogn, idet den nødvendigvis må ende på jernpladsen, hvis de skæve tiltag i skattereformen bliver gennemført. Jeg vi samme dag melde mig som arbejdsløs på formidlingen, da jeg jo så må have et nyt job inden for nogle kilometer fra min bolig.
Eneste alternativ er at leve af understøttelse. Hvor god bliver den forretning tror du... hvis 5000 - 10000 familier stopper med at køre på jobbet mandag morgen efter at den regel træder i kraft.

Mvh.  Leif Nielsen i Herlev
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Gammelpot efter 14. Marts 2009 kl: 18:12:17
Jarl skriver:
På 2E foreligger der en TÜV-Gutachten, så den skal myndighederne æde.
Men hvis man læser denne side( med mit meget begrænsede kendskab til tysk) så ser det ud til at det kun er firmaet Bully Maméro VW Bus Service der kan få tingene godkendt.
http://www.birkmamero.de/Umbau%202E.htm
Det lyder da temmeligt skummelt, men om ikke andet så kan man på siden se et billede af ombygningen nedefra.

Bjarne
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: cswenderby efter 16. Marts 2009 kl: 22:46:17
lur mig om der så ikke snart også kommer straf afgift på hvid plade diesel biler ældre end 1998 hvor den grønne afgift kom til.

jeg giver personligt 12000kr i vægtafgift for min 1989 hvidplade diesel bil
hvis den kommer på grøn afgift  og med straf afgift så ville det også bliver for dyrt i forhold til en nyere bil der køre længer pr L
min går vel 13Km pr.L  

jeg syntes det ser sort ud for de gl diesel biler .
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jes lind nissen efter 17. Marts 2009 kl: 20:50:16
[size=18][/size]
NYT ANGÅENDE AFGIFTERNE PÅ VORE KÆRE DISELBILER!

TV2 - TEKST TV SIDE 154 DEN 17.3.2009 KLOKKEN 20,00!

Afgiftsforhøjelsen skulle være taget af bordet i forlig angående andre tiltag vedrørende skatteforliget. !!!!!!! :D  :D  :)  :)  :idea:  :idea:  :P  :P  :wink:  :wink:

Jes
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 18. Marts 2009 kl: 00:02:28
Jeg synes lige jeg hørte "Lars Lykkelig" sige noget i retning af "at det så kun gjaldt fremover og ikke for biler købt til og med i dag".........?

Skal det mon forstås som at den som køber min bil imorgen , han skal bløde de ekstra 5K/år? Det er vel bedre end først frygtet, men aligevel langt værre end nu....
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 18. Marts 2009 kl: 00:13:03
Tjah, LLR tørrede jo tidligere HTS mfl på finansloven,så kender jeg FM og "sparebøsserne" ret - så er der noget gemt i ærmet.

Men nyd det medens det varer :-)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 18. Marts 2009 kl: 00:18:14
HTS & FM? FM=finansministeren?

Nå, men såvidt jeg kan læse ud af pressemeddelsen (tak for linket JJ):

http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/03/finanslovaftale/opfoelgning_aftale_finanslov_2009.ashx

-så er det kun nye gulpladebiler som står til ændringer i afgifterne.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Rollenlager efter 18. Marts 2009 kl: 02:51:24
Ja sådan må man da læse den pdf ..... ikke nogen ændringer for biler solgt før 1998...   :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 18. Marts 2009 kl: 07:16:05
JJ du er busted. Din skabs socialist.

Det er kun inderkredsen af S der kalder Gucci for HTS.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 18. Marts 2009 kl: 08:29:10
I2T3 - ahrmmmmm - HTS er bredt anvendt forkortelse omkring Borgen.

Gæt så hvad der dækkes over med: AFR og LLR.

Det er en verden med egne forkortelser, K-gruppe, A, Ø, FT, MT, M, DC og mm :-)

Og nej - jeg er ikke SKABS-noget - men enten skal vi have et forum til politisk debat, eller gemme det til Fyn.

Men nej - jeg er ikke Gucci-fan - jeg synes at i.ft. det potentiale der er i S, kan jeg ikke se at den nuværende parti-ledelse formår at realisere....
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 18. Marts 2009 kl: 09:40:36
Arhrr, HTS -jeg er med.  :oops: Det var vist blevet lidt sent igår! Men nu ved jeg da hvad LLR & Co (VKZ-blokken) virkelig mener når det kommer til at vi kører rundt i lidt ældre gulpladedieselkøretøjer... :evil:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jes lind nissen efter 18. Marts 2009 kl: 21:26:06
Skal vi ikker holde de politiske partier udenfor dette Fora?

Eller skal vi jo til at vurdere svarene ud fra politisk tilhørsforhold, eller hvad?

Ha' en go' da'!


Jes
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 20. Marts 2009 kl: 23:08:08
http://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=8820
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 21. Marts 2009 kl: 11:17:47
DET er dælme en god nyhed! Så skal man bare ha fingrene i hans TÜV godkendelses nummer eller hvad?

/Jan
(med AFN i værkstedet)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 21. Marts 2009 kl: 11:25:38
Hov - læste du rigtigt? Det handler om en VW AFN-motor. Ikke en MB OM 602 :wink:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 21. Marts 2009 kl: 12:46:51
Jaja!

Det er da også generelt godenyheder for ejere af gamle diesel biler.. At der sker noget og at det lykkes for nogle entusiaster at få noget igennem.

Jeg har jo et kuldsejlet Tristar projekt der skal færdiggøres og det høver unægtelig prisen ved evt. salg i Tyskland hvis den har et grønt skilt..

Og så KUNNE man jo snige sig en enkelt ferietur i den sydpå før IM fik gennemtrumfet et salg :)

M.h.t partikelfiltre lader det til at der findes et danske firma der har udstyret MB OM616 og VW 1,6D (monteret i fejemaskiner og lign.) med partikelfiltre med dansk godkendelse.. Jeg ved ikke om de handler med private men det er jo ret interessant for os øko-flippere med gamle diesel biler :)

mvh

Jan
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Aran efter 21. Marts 2009 kl: 14:50:11
Sjovt. Den mail jeg sendte det ærede medlem hr. Lars Løkke Rasmussen blev meget hurtigt ekspederet videre til skatteministeren, der åbenbart ikke gider gøre sig den ulejlighed, at besvare / bekræfte modtagelsen.
Jeg nærer ingen illusioner om, at den i sig selv har gjort noget udslag, men MÅSKE er det gået op for visse personer derinde, at for mange stramninger af skruen godt kunne flytte stemmer ? Man har vel lov til, at nære et lille (naivt) håb ?
Under alle omstændigheder en glædelig nyhed.
Jeg har bemærket, at en lokal virksomhed er begyndt, at sælge gamle biler med en bemærkning om, at skrotpræmien kan vokse til ca. 8.000 kr hvis det vedtages i EU ?
I såfald ER det sgu` en guldrække jeg har stående.....
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 06. April 2009 kl: 09:42:46
afgift på filterløse dieselkøretøjer på vej:

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article685127.ece
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 06. April 2009 kl: 12:27:51
Så må vi krydse fingre for at der kan findes løsninger til vores gamle biler.. GODKENDTE løsninger velatmærke..  :?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 06. April 2009 kl: 18:17:27
Og så glemmer de at skrive det IKKE gælder Gulplade diesel.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 15. April 2009 kl: 15:41:07
Så er vi vist på vej igen! Læs især nederst.

http://www.diewerkstatt-berlin.de/inhalt/katnachruestung.html
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Gammelpot efter 15. April 2009 kl: 16:03:55
Gad vide hvor mange af de i forvejen få hestekræfter der så vil forsvinde. Er der nogen der har et bud?

Hilsen fra Det Fynske Forår
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: lagoni efter 15. April 2009 kl: 16:41:53
Citat fra: "Jarl"
Så er vi vist på vej igen! Læs især nederst.

http://www.diewerkstatt-berlin.de/inhalt/katnachruestung.html


"nur noch 16,05 € pro 100 ccm. Kat Euro3..."

Nåeh, jaeh, joeh...  16 euro..  mumle...  det kommer vi jo nok over...


"[size=24]....+ Flexrohr nur 687,00 €[/size]"

 :shock:  
Tak for kaffe!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Rollenlager efter 15. April 2009 kl: 23:39:50
Gammelpot,

Læste et sted at for at man tidligere kunne nå frem til den grønne plakette måtte de rykke T3´eren arbejdspunkt så meget at den kun lige med nød kunne holde sig selv i gang, og i praksis ikke var til at køre... så du har sikkert ret i at der ikke bliver meget tilbage ....

Leif
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Jarl efter 16. April 2009 kl: 08:45:15
Det er korrekt, at der har været en kat på markedet, der krævede, at timingen skulle stilles til 0,50 - helt håbløst og dårligt nok kørbart. Men mon ikke, man har taget ved lære af fortiden - det håber jeg.

Lagoni: Prisen pr. 100 ccm er den tyske vægtafgift - det indgår ikke i prisen for partikelkatten.

Ja, partikelkatten er ikke gratis, men hvis det er det, der skal til for at min gamle elskerinde fortsat må færdes frit på alle landets veje, så er det det, den skal have på - og hvem ved - så bliver vejen måske banet for endnu en T3, når Caraten skal i formalin...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: lagoni efter 16. April 2009 kl: 08:53:46
Tjekkede lige valutakurser.dk

687 øvro er 5118 kr.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 25. August 2009 kl: 14:15:39
så snakker de igen om partikelfilter til gamle dieselbiler...

http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=108240044&newsletterRefID=3235
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 25. August 2009 kl: 20:18:35
Ja det er jo så desværre ikke den helt store overraskelse  :cry:

Vi må jo bare håbe på at de besinder sig denne gang også og istedet koncentrerer sig om f.eks lokomotiver under opvarmning og drift + flytrafik, her tænker jeg specielt indenrigsflyvningerne.... Men dem benytter de jo selv, så det er ikke så interessant.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 20. September 2009 kl: 10:23:54
http://www.berlingske.dk/article/20090919/danmark/709190067/

Det ser ud som der er tre muligheder for T3 ejere (i storbyerne, pt)

1. En lobby ala "National Rifle Association"
2. En klub der evt. muligør en form for særstatus for T3 i samarbejde med diverse andre klubber.
3. Stille T3'en i laden og tage den frem igen når den er 35 år
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 20. September 2009 kl: 10:40:56
hvad må man snart i dk
du må ikke køre i gamle biler
du må ikke fyrer med brænde
du må ikke ryge
du må ikke spise usunde ting
du må ikke have noget på dig der bare minder det mindste om et våben

kan de ikke snart komme med nogle ting vi må
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 20. September 2009 kl: 11:08:28
Det er intellektuelle interesseorganisationer der påvirker politikkerne

http://www.ecocouncil.dk
"fremme af cykling, som bidrager til løsning af både klimaproblemet, trængsel i byerne, støj og befolkningens mangel på motion"

Uanset, er en klub/interesseorganisation nok den enste løsning for en særstatus for visse biltyper (T3 og andre der kunne gå ind under en katagori som 'hobby betonede køretøjere')

Elmo, har jo vist at det nytter at 'larme' (www.detlugterivarde.dk)
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8302&postdays=0&postorder=asc&highlight=elmo&start=30

Hvad siger FDM, er der nogen der er medlem her på forum ?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 20. September 2009 kl: 11:13:17
Har du suget i skorstenen fra Varde.  :?

FDM, vil ha os af vejene hurtigst muligt.  Jeg har haft punket dem lidt og kalder dem konsekvent FDN- Foreningen af Danske Nybilsejere. :evil:

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 20. September 2009 kl: 11:22:19
Citat fra: "KHSalvesen"
Har du suget i skorstenen fra Varde.  :?

FDM, vil ha os af vejene hurtigst muligt.  Jeg har haft punket dem lidt og kalder dem konsekvent FDN- Foreningen af Danske Nybilsejere. :evil:

Kurt


 :D Det kunne man tro...

Men det er vel fakta, Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 20. September 2009 kl: 11:32:29
Hvad er fakta. At jeg er medlem af FDM :roll: eller at de INTET vil gøre for gamle biler.

Jeg tror bare medierne skal fodres med nogle fine historier, de gider jo ikke selv tænke en tanke.
Boldkubben der må lukke fordi de ikke kan transportere boldene.
Bageren der lukker fordi han ikke kan køre ud med brøddet.
Børnefamilien der må flytte, fordi det er den eneste bil med plads.
Entusiasten der må tage pladerne af en geilet hobby bil.

Og Så Videre. Det er jo ikke virkeligt før det har været i medierne. Lige nu er det Københavner hype om partikler der ringer, mærkeligt nok fremført af en der ellers holder en del til i udstødningen. Næste gang er det alle dem der lider under tiltaget der kommer frem. Husker da stadig medierne om knive dengang de bare skulle forbydes og der ikke kunne ske nok hurtigt nok, NU er det fængselsofrene der sælger aviser.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 20. September 2009 kl: 11:40:41
100% enig, Kurt
Emaile pressemeddelser til medierne.

Er der nogen der kan huske nærmere om om ham der var et tv indslag om i forbindelse med gulplade afgiften.

Han havde en fin rød Land Rover brandbil og bode på en ø hvis jeg ikke husker fejl ?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: dokajønne efter 20. September 2009 kl: 12:31:16
Hvis endelig vi SKAL forholde os til fakta, så kører vi jo rent faktisk i knap så miljøvenlige biler. Ikke blot fordi en godt trimmet jx'er bruger mere brændstof end nødvendigt bare for at transportere (som oftest) én person til og fra arbejde. En helt anden sag er at det ikke er mange af os der rent faktisk råder over en veltrimmet dieselmotor. Nu vi går den kolde tid i møde, er det mit gæt at minimum 60% af os starter morgenen med at lægge et massivt røgslør ud over den nærmeste hektar. Derudover er der det obligatoriske oliespild som de fleste af os også lider af, samt DIY-værkstedsforhold der nok næppe ville komme godt ud af en arbejdspladsvurdering.
Så søger vi med lys og lygte efter undskyldninger for at køre i bilerne alligevel, i den proces kommer vi over co2 udledning ved fabrikation af biler og principper om genanvendelse, og vi sover en anelse roligere velvidende at dokumentationen måske ikke er 100% videnskabelig.
Næ, fakta er at vi ikke har specielt økologiske biler og det ville være en gevinst for milijøet, hvis vi skrottede maskinerne og anskaffede os noget mere moderne teknologi.
Der hvor jeg bliver pisseirriteret over statens  miljøtiltag er at det lader som om at man ikke er interesseret i et bedre miljø, men blot finde håbløse undskyldninger for at plukke penge af fattigrøvene (for så efterfølgende at kunne give dem der har råd til en ny bil hver 3. år skattelettelser)
Var der i nogle forslag en opprioritering af vedvarende energi, udbygning af offentlig trafik, anlæggelse af cykelstier i tyndt befolkede områder, restriktioner på anvendelse af elektricitet og forskning i nævnte områder, så ville jeg i sandhed have dårlig samvittighed. Som det er nu er jeg bare irriteret over at staten har fundet endnu en undskyldning til at plukke penge af mig.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 20. September 2009 kl: 13:25:02
@dokajønne: Jeg håber ikke ham på billedet læser indlæget. Uanset om du har ret eller ej.

Det er jo i højgrad et spørgsmål om hvordan man betragter T3, for mit vedkommende er det et projekt, bil #2, søndags bil om du vil.

Skulle jeg transporteres billigt ville jeg købe en MZ eller en kineser-kværn.
Havde jeg behov for at transportere en masse unger.....en Balingo  :?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Aran efter 20. September 2009 kl: 19:15:31
Det der kan gøre mig edderspændt arrig er, når diverse politikere agerer ud fra en betragtning om, at alle befinder sig på deres lønniveau og, at fordi de nu pludselig er ih så grønne, skal alle være det.
Jeg skal gerne erkende, at mit "legetøj" er født længe før man tænkte i blyfri biler med katalysator, men den er jo heller ikke til dagligt brug. Og hvad med folkepensionisten, der futter rundt i en gammel kadett, eller hvad pokker han nu kører i. Skal han gældsætte sig for, at tilfredsstille det politiske flertal ? Han får måske ikke fornyet kortet næste gang. Debatten har været oppe flere gange i det udmærkede tidsskrift Veteranposten. Det er ikke veteranbiler der udgør en alvorlig trussel for miljøet, da det jo i realiteten er sjældent de kommer på vejene. Og efterhånden er det jo dalet i bestanden af T3 på landevejene, lidt lig NSU RO80. De findes, og når klubben holder træf er der "mange" på et sted, men i det daglige ser man dem sjældent. Lad dog os entusiaster have vores hobby i fred for det evindelige afgiftstyranni og miljøaktivister.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 21. September 2009 kl: 08:54:26
@ Aran: Enig  :lol:

Den her nye pressemeddelse er meget meget "bedre":
http://jp.dk/indland/trafik/article1823352.ece
http://concito.info/
 :wink:
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: FarT3 efter 21. September 2009 kl: 09:10:52
Lige precis sagen i en nøddeskal Dokajønne
Citér

Der hvor jeg bliver pisseirriteret over statens miljøtiltag er at det lader som om at man ikke er interesseret i et bedre miljø, men blot finde håbløse undskyldninger for at plukke penge af fattigrøvene (for så efterfølgende at kunne give dem der har råd til en ny bil hver 3. år skattelettelser)


Jeg har ikke brugt min friværdi til at smide 250000 kr i statskassen ved at købe ny bil. Dewrfor skal jeg straffes og pengene skal tages fra mig på andre måder. Min vægtafgift bliver ikke sat ned hvis jeg tager toget, men flyene letter hver 2. minut uden nævneværdige afgifter, men det er min bil der er en trussel.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 22. September 2009 kl: 01:32:17
nu er det jo så at jeg vil give dokajønne ret. Moderne dieselbiler med partikelfilter er mindre sundhedsskadelige end vores filterløse dieselmaskiner.

Det er pudsigt at man vælger at ramme så tilfældigt og ueffektivt hvis man vitterlig vil sikre renere luft i storbyen:

-hvis man ville lave en rimelig og retfærdig lovgivning baseret på faglighed så skelnede man ikke varevogne fra personbiler, og dieselbiler blev i første omgang kun delt op i om de var med eller uden filter. Så kunne man fx. kræve filter på alle dieselmaskiner der ikke havde det, uanset om det var varevogne eller personbiler.

En 1,6 TD'er i trafikkø er vel ikke stort bedre bare fordi den sidder i en golf 2 GTD fremfor en Transporter?!

Hvis man ville være endnu mere smart og afgiftsspecifik end ovenfor foreslået kunne man starte med at kræve partikelfilter på de NYE motorer med direkte indsprøjtning som er UDEN filter, de laver nemlig de ultrafine partikler, og det er dem som er absolut værst iflg. lægevidenskaben.

Små biler med dieselmotor, dem er der som følge af den førte afgiftspolitik de sidste 10 år spyttet rigtig mange ud af, en del af dem kører langt på literen, fint nok, men filter, det har de sgu' ikke, de fleste! -Filter på!

Og så kunne man lige starte med at slukke for Oslobåden og krydstogtskibenes forbrænding af tung fuelolie nede i havnen (stik dem et elkabel fra kajen!) og den internationale skibstrafiks ditto ude i Øresund samt regionaltogtrafikkens dieselos fra Østerport til Valby, forbyde strømgeneratordrift ved byggepladser og vejarbejde og hvad vi ellers har af værre brændstoffer og motorer med dårligere forbrænding. Der er sgu' da ren strøm i stikkontakterne alle vegne, som man kan bruge inde i byen, når man skal bruge energi til maskiner som ikke bevæger sig!!
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 22. September 2009 kl: 10:01:42
Ren strøm på gode gamle brunkul ude fra H.C. Ørstedsværket :)

Og faktisk er "vugge til grav" argumentet ikke helt sådan noget forvrøvlet hippie fis som bil fabrikanterne gerne vil gøre det til.. Det er anvendt på mange områder i industrien.. ikke for at udlede mindre, men for at spare penge på den dyre energi :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_cycle_assessment

/Jan med flere brændeovne, forkammerdieselbiler og med garanti et mindre "enviromental footprint" end en alm. moderne storbyfamilie :)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 22. September 2009 kl: 11:30:03
http://ing.dk/artikel/102550-partikel-osende-varebiler-droener-videre-i-provinsen
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: MortenH efter 22. September 2009 kl: 14:37:47
Hmmm. Det lader til at vi må skifte vores glimrende diesel ud med en benzinsluger, bare for at kunne køre hjem i den...

- for partikelfilter er vel uopnåeligt eller ubetaleligt?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 22. September 2009 kl: 16:56:35
Og der er stadig ingen der har redegjort for omstændighederne ved generator brændsel.?

CO2 Neutral kørsel, med lidt begrænset rækkevidde, lidt mere arbejde, men burde vel være afgiftsfrit. Samtidig kan man vel have en lille nebensgeshæft med Grillkul. :)

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: poot efter 22. September 2009 kl: 17:03:22
Hva med dette.
http://ing.dk/artikel/102359-dansk-pilotanlaeg-forvandler-33-kg-halmpiller-til-en-liter-diesel

Eller http://maskinbladet.dk/article/article_view.php?id=42966

Det er jo det samme der kan presses ud af rapspiller.

Som jeg forstår det er det noget med at man først laver halmen om til trækul, og derefter benytter samme metode som tyskerne under krigen til at lave benzin af brunkul.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: MortenH efter 23. September 2009 kl: 18:43:42
Jeg har kigget nærmere på miljøministeriets hjemmeside og faldt over dette:

Dispensation kan gives, når:

    * Et partikelfilter er til fare for sikkerheden.
    * Der er tale om et unikt specialkøretøj, der kun kører i miljøzonerne få dage om året, samt hvor prisen for at montere et filter er væsentligt højere end den gennemsnitlige filterpris, der antages at være ca. 50.000 kr.
    * Det er teknisk umuligt at montere filteret  på grund af køretøjets særlige konstruktion eller anvendelse, og der foreligger andre særlige omstændigheder, herunder bl.a. at køretøjet kun anvendes i begrænset omgang.

Miljøstyrelsen skal give dispensation, når:

    * Kravet om partikelfilter betyder, at der er tale om ekspropriation, det vil sige, at en bilejer bliver økonomisk ramt uforholdsmæssigt hårdt.


Og så meldte der sig jo spørgsmålet: Er det overhovedet teknisk muligt at montere partikelfilter på en standard T3?

Alt i alt ser det da ud til at det ikke er umuligt at få dispensation?
- og så vil jeg da kalde det at blive ramt uforholdsmæssigt hårdt at give 50.000 for et filter når bilen kostede 9000...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. September 2009 kl: 18:59:15
Flot arbejde. :D  Melder du dig frivilligt til at skrive til dem. ?
Vi er også nødt til at have henvisninger og link med.! Hvad er det de dispenserer for.?

Backmobilen víl vel ikke kunne slæbe et partikelfilter.?

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: MortenH efter 23. September 2009 kl: 19:43:40
Jeg tror ikke jeg skal stikke næsen frem der - den bliver nok bare konfiskeret  :wink:

Det handler om miljøzonerne: http://www.mst.dk/Luft/Miljoezoner/

Det er selvfølgelig de gældende regler om busser og lastvogne, men mon ikke der bliver lignende forhold for varevogne? I øvrigt er det vel kun et spørgsmål om  tid før det også gælder i Aalborg, Århus og Odense.

Kan man ikke bare filtrere igennem et par pandekager?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 24. September 2009 kl: 22:04:19
@Jan: ren strøm... ja,ja -det gode ved deres skorsten på kraftværket er at den har et helvedes godt filter allerede. At det så er kul de laver strømmen af kan forhåbentlig optimeres med ikke fossile, fornybare energikilder som vind- og solenergi hen ad vejen.

Apropos kul, så køber de ind fuldstændigt blindt efter hvor det er billigst på verdensmarkedet. Arbejdsforhold og miljø bliver der overhovedet ikke skelet til!!!

/Anders, der også har brændeovn og fyrer med rent træ
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 30. September 2009 kl: 11:40:39
nu skal der være høring den 20 oktober omkring eftermontering af partikelfiltre.
der bliver snakket om at filtre der minimere partikel udslippet med min. 30% bliver godkendt.

http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=110050045&newsletterRefID=3408
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 30. September 2009 kl: 21:24:50
Minimum 30%.... Hvorfor bruge så meget krudt på så lidt?

Fatter simpelthen ikke de danske politikere. Den ene hånd er styret af en lobbyist, den anden af en embedsmand mens en journalist har armen begravet til skulderen op igennem anus for at styre munden.......
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 02. Oktober 2009 kl: 00:42:40
ret dækkende beskrivelse og analyse af situationen, Wilson.

-"men det er os der har magten, MAGTEN!"
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 00:51:42
wilson kan du ik lave en tegning der forklarer det du skriver, jeg får nemlig sådan nogle mærklige billeder på min nethinde ;-)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 02. Oktober 2009 kl: 07:11:56
Citat fra: "verner"
wilson kan du ik lave en tegning der forklarer det du skriver, jeg får nemlig sådan nogle mærklige billeder på min nethinde ;-)


Nej for det lyder til du har fattet hvad jeg mener  :wink:

@Anders - Tja vi har måske nok magten 1 dag hvert 4. år, men så er der også 4x365 dage tilbage (er der ikke skudår hvert 4. år? Man kan vel næsten sige at det er  den ene dag vi vælgere har magten!!!)

Jeg må indrømme at jeg de senere år syntes politikkerne er blevet meget slemme til at lave panik love for at tække det der står i avisen.... Og så bruge  vandvidsbilister og miljø som undskyldning for at trække det ene sære forslag ned om ørerne på bilister efter det andet....
Troede egentligt at det var Enhedslisten der var bilfjendske, men sandheden er nok bare at de tør at sige hvad de mener (ikke fordi det får mig til at stemme på dem) istedet for at prøve at være så populistiske som muligt.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 02. Oktober 2009 kl: 07:37:28
Det er vel derfor man har mere eller mindre sympati for folk, der meningsmæssigt ligger langt fra en selv. Bare det er mennesker der får sagt det de vil og mener, istedet for Æææ, Øøøø Spin spin.

Mediekratiet lever.

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Oktober 2009 kl: 08:15:37
http://www.skm.dk/public/dokumenter/hoeringssvar/bil/fdm.pdf

Velformuleret, velbegrundet, lødigt og fornuftigt høringssvar fra FDM til Væsenet...

Det bliver nok overhørt...  :roll:

/Jan
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: FarT3 efter 02. Oktober 2009 kl: 08:17:41
Så er Obama lige landet i Kastrup med 2 store jumbojet. Som dreng husker jeg da den første jumbo kom at man skrev, at den på de 2 min starten tager, brugte mere benzin end en bilist kunne nå at bruge hele sit liv.
Skidt med det. Vi afgiftbelægger bare dieselbilerne for vi er så miljøbevidste .....og grønne   ????????
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 02. Oktober 2009 kl: 08:33:09
Citat fra lovforslagsteksten: Som følge af en ændring i brændstofforbrugsafgiftsloven, samt i lov om vægtafgift af mo-
torkøretøjer, pålægges alle dieseldrevne personbiler og nye varebiler (indregistreret den
18. marts 2009 eller senere) at betale et årligt tillæg på kr. 1.000,-, hvis partikeludslippet
enten ikke er målt eller er målt til mere end 5 mg/km.


?????????????

ALLE dieseldrevne personbiler??

NYE varebiler???

Hvad nu?

Hmm har en mistanke. Det er ikke os der stemmer på dem.. så de er ligeglade med om det rammer vores minoritetsgruppe  :x
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 11:14:31
Citat fra: "jankjerbye"
http://www.skm.dk/public/dokumenter/hoeringssvar/bil/fdm.pdf

Velformuleret, velbegrundet, lødigt og fornuftigt høringssvar fra FDM til Væsenet...

Det bliver nok overhørt...  :roll:

/Jan


ja jeg synes også de har fat i nogle gode argumenter der, men håber de kæmper for det så de bliver hørt!

syntes os det er mærkeligt det kun er personbiler og nye varebiler, når det nu ikke er dem der flest af!! (nu ser jeg wilson's politikertegning for mig ;)  )

men fdm skal fisemig ikke begynde at lægge afgift på min brændeovn, som jo siges at være co2 neutral, hva ved jeg det er eget træ vi fyrer med...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: ibber efter 02. Oktober 2009 kl: 12:04:28
nu spiller det danske sprog mig lige et puds IGEN - de skriver : alle dieseldrevne personbiler og nye varebiler (indregistreret den 18. marts 2009 eller senere)

vil det sige alle biler efter 18 marts 2009 , eller vil det sige ALLE personbiler uanset alder og kun gulpladebiler nyerer end 18 marts 2009 , det der driller mig er det lille OG.

Har dog en tendens til at tro at de mener ALLE personbiler , da det var meningen da hele debatten
begyndte , men den kan da tolkes anderledes alt efter hvordan man ligger trykket på det OG.

den her har garanteret grøn plakette ;0( http://bilmagasinet.dk/article/34483
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 07. Oktober 2009 kl: 02:19:20
@Jankjerbye: Jeg synes ikke FDM's svar er helt "Velformuleret, velbegrundet, lødigt og fornuftigt" på alle punkter.

De forsøger at udnævne brændeovne generelt til at være større syndere end bilismen når det kommer til luftkvaliteten, det er lidt forenklet i forhold til virkeligheden, også når det kommer til deres beregning af forholsmæssige afgifter pr. sodpartikelforurening.

Et gennemført studie af brændeovne og luftforurening udført af teknologisk institut viste netop at det er relativt få skorstene som udleder langt de fleste partikler -nemlig dem som har dårlige, umoderne brændeovne, dem som betjener brændeovnene forkert og dem som fyrer med andet end rent, tørt træ. Ofte var der vist et stort sammenfald mellem disse grupper.

med andre ord; man kan ikke skære alle brændeovnene over én kam (ligesom man heller ikke kan det med bilerne).
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hinze efter 08. Oktober 2009 kl: 09:37:28
En lang fin tråd.

Men, er det ikke kun hvidplade personbiler (altså hvidplade T3) og IKKE gulplade T3 der rammes af diesel "straffen".

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1813981

Hinze
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: T3Anders efter 08. Oktober 2009 kl: 10:54:25
jo, sådan læser jeg det også, så tilsyneladende går gulplade T3ere fri i denne omgang. Ulogisk opdeling af vognparken også på flere andre måder, men sådan er love jo tit!

Jeg tipper stadig at der kommer noget tysklandsagtigt plakette/miljøzonehalløj til KBH, Århus osv., men tidsmæssigt bliver det nok lidt hovsa-ukoordineret og drypvis implementering.
Det er jo sådan miljø og naturmæssigt set nogle visionsløse populismepolitikere der styrer landet i disse tider.....efter min mening.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hinze efter 08. Oktober 2009 kl: 11:19:43
Det må være dugfrisk information (7. oktober 2009), stadigvæk holdes de "gamle" gulplader fri. Eller hva?

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20091/lovforslag/L24/fremsaettelsestale.htm

Hinze
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 08. Oktober 2009 kl: 17:37:36
Ja... de skal sikkert nok finde på mere fra "miljø-zone-dumme-bøde-skuffen"   :x

Men se nu ham fyren her han har da fat i noget:
http://www.jv.dk/artikel/750573?image=1&articleid=750573
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: wilson efter 09. Oktober 2009 kl: 00:33:42
citat fra lovforslags linket: "Forslaget forventes at indbringe et merprovenu på 940 mio. kr. opgjort som tilbageløbskorrigeret årlig varig virkning (finansieringsbidrag til nedsættelse af personskatter mv.). Korrigeret for både tilbageløb og adfærd udgør det forventede merprovenu 1.010 mio. kr. opgjort som årlig varig virkning."

men de gør det KUN for miljøets skyld....
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: ibber efter 09. Oktober 2009 kl: 00:59:58
ja gad vide hvor meget skatten stiger når vi er miljømæssigt superforbrugerer alle sammen..
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 10. Oktober 2009 kl: 08:06:31
Er der på nogen måde, mulighed for en opsumering uden at skulle alle 9 sider igennem?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jankjerbye efter 10. Oktober 2009 kl: 09:04:50
joda.. en opsummering er lige til.

Miljøet skal ikke sådan tro det er noget. Det drejer sig som skattepenge, genvalg og merindtægt. Alt kan måles i kr og øre..

Så må vi håbe der åbner nogle store kinesiske fabrikker der kan lave sund frisk luft og grøn natur, pakket i plastik som forbrugerne kan købe i 2050 for deres skattebesparelser..
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. Oktober 2009 kl: 12:35:35
Opsummeringen er snæversynethed, nok også fra dette forums brugere. Betaling efter forurening er en OK ide, det besynderlige er bare at man ikke hæver prisen på CO2 i formen Benzin og Diesel, det er immervæk ikke i garagen bilen forurener.

Nu mangler jeg bare at nogen af dem der ikke udfører håndens arbejde, tager sig sammen og laver seriøst regnearbejde. Hvad ville de forskellige T3 koste i årlig MILJØafgift istedet for VÆGTafgift hvis de kom fra fabrikken idag. ? ? ?

Kurt
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hinze efter 11. Oktober 2009 kl: 10:21:44
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Er der på nogen måde, mulighed for en opsumering uden at skulle alle 9 sider igennem?


http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1813981

Læs "især": 5. Gælder tillæg på 1.000 kr. også for gamle varebiler?
Nej tillægget opkræves kun for gamle personbiler. For nye person- og varebiler, der indregistreres fra og med den 18. marts 2009 betales også tillæg. Tillægget opkræves dog først med virkning fra 1/1 2010.

Hinze
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 20. Oktober 2009 kl: 07:48:26
hvad nytter det så når de alligevel ikke virker
var der nogen der sagde skjult skat

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/10/16/143504.htm
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 12. November 2009 kl: 16:33:22
så er der gang i den igen http://ekstrabladet.dk/nationen/article1253676.ece
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: dokajønne efter 12. November 2009 kl: 18:01:21
Som altid er ekstrabladet på pletten med påtaget sympati for "manden på gulvet" . Lidt sørgeligt at jeg i dette tilfælde må erklære mig enig....
Tak til eb for den dybteborende journalistik.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: ibber efter 13. November 2009 kl: 21:36:39
så fik vi lige en udsættelse på 3 mdr af vores alle sammens darling kristian jensen..

tekst tv DR2 side 124 - 3 måneders udsættelse på noget der ikke virker alligvel - juhuuu
- han er nok konfliktsky igen.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Hawaiibussen efter 04. December 2009 kl: 13:15:20
Man kan jo håbe : )

http://www.berlingske.dk/politik/dieselbiler-slipper-maaske-filtre
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 04. December 2009 kl: 13:56:55
Begynder at kunne lide LA :D Det er så 2. gang de "redder" os med ældre diesel biler...

Håber at de kan holde den rådne lov fra døren :)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 07. December 2009 kl: 09:07:01
lidt mere teknik og politik!

http://www.motormagasinet.dk/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MM&Lopenr=91201005&newsletterRefID=3711
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: ibber efter 18. December 2009 kl: 13:06:21
SÅ ER DET LOV #¤%&¤%!!!!!!

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/12/18/101503.htm  
og TXTV side 122 i dag - - - - LORTELAND!!!!


så skal vi bare ha fundet filter der ser pænt ud selvom det ikke virker
til billige penge , for hvordan vil de måle det når de ikke virker ?

en sok på udstødningen med en elastik burde jo reelt være ligesågod.

og det er jo kun et partikkelfilter , der IKKE nedsætter Co2 udledningen.
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: BlackChart efter 18. December 2009 kl: 15:42:50
ÆV! Sådan noget røv :(

Men ja, når det alligevel ikke virker er det vel "bare" at finde et eller andet råddent universal partikelfilter til en billig penge, og så bare sørge for at det er godkendt...
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: POLLE955 efter 18. December 2009 kl: 21:33:51
Har lige sat en 2E række 4 i den guldfarvede , så spare jeg både 1000,- kr og billigere vægtafgift , håber den triller omkring de 10 på litren , det er godt nok sur røv for jer med super gode diesel motore , og fustrerne at der ikke er en brugbar løsning på filter der virker , I skulle opsamle røgen i store ballonen , og aflevere dem på Kristiansborg , de trænger sgu til en gang røg .
hilsen poul
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: verner efter 18. December 2009 kl: 23:28:34
Hov! - hvem sagde "omgangs-filter".....
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Mølle efter 18. December 2009 kl: 23:40:05
Ja. Det virker måske ikke helt gennemtænkt. Så længe man skal satse på at eje sin bil i omkring 15 år for at filteret er forrentet, er det nok tvivlsomt hvor mange der vil investere i et filter. Vi må så huske at lovens indførelse vil motivere producenter til at speede op på udviklingen af filtre, så det med tiden kan blive hvermands eje. Det vil da trods alt være fint, hvis vi ad åre kan få et filter, som er til at betale, som virker, og som ikke forringer brændstof-forbruget væsentligt. Vi nærer jo ikke ligefrem noget ønske om at svine??
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jensjakob efter 18. December 2009 kl: 23:42:56
2E? Billeder?
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: POLLE955 efter 18. December 2009 kl: 23:46:19
JJ --- imorgen
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 06. Juni 2010 kl: 23:22:00
så kører de igen

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1357870.ece

den danske stat når den er bedst
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 30. Maj 2012 kl: 16:31:21
Så skal vi til kassen igen !

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1768003.ece

(http://b.bimg.dk/node-images/190/2/580x362-c/2190867-thor-mger-pedersen.jpg)
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: bos1 efter 30. Maj 2012 kl: 16:52:21
som jeg læser det er det ikke sådan nogle gamle biler som vores der bliver ramt (i denne omgang)
men med den fart de har på inde på borgen ender jeg snart i en et værelses i byen med vicevært og uden bil
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: Alp efter 30. Maj 2012 kl: 17:14:17
Jeg tror vi skal betragte dem som skyldige, til det modstatte er bevist  :evil:

Ham fyren, her, på Nationen har fat i noget :

"Jeg husker, ar for mange år siden var det almindeligt at køre på autogas.Det var noget af de reneste at køre på. Men det ødelagde den daværende regering noget så grundigt, fordi der var ved at være for mange gasbiler og derved mistede indtægter i form af brændstofafgifter.Sådan skifter det op gennem tiderne.Hvis bilisterne nu går tilbage til benzinbiler, får de også snart et nøk opad."
Titel: Miljøtiltag
Indlæg af: jason efter 30. Maj 2012 kl: 18:19:15
igen,igen,igen,igen,igen,igen,igen :evil:  :evil:  :evil: