T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: Jarl efter 09. Marts 2009 kl: 18:38:38

Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Jarl efter 09. Marts 2009 kl: 18:38:38
Hvad der for få uger siden bare var en sjov leg med tanker kan nu - grundet skattereform og kommende miljøzoner - sagtens blive realitet for mange af os.
Ombygning af dieselbiler til rækkebenz.

Derfor - JJ - kunne det være herligt at høre nogle reallife-iagttagelser om, hvordan sådan en opfører sig i en T3. Brændstofforbrug? Fornemmelse af trækkraft? Temperaturforhold? Motorens momentforløb i forhold til gearing? Støjniveau? Fortæl frit fra leveren.
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: bos1 efter 09. Marts 2009 kl: 20:02:28
http://www.mamut.net/vwbustuningshop/

http://www.smt.nu/

og så er der jo også nogle stykker i tyskland
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hasse efter 09. Marts 2009 kl: 20:40:56
I sverige finns adapter för montering av volvo b23/b230 motor på bensinväxellåda.
Jag misstänker att dom flesta tyska ombyggnadssatser är för samma växellåda.
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: jensjakob efter 09. Marts 2009 kl: 21:13:51
Citat fra: "Jarl"
Hvad der for få uger siden bare var en sjov leg med tanker kan nu - grundet skattereform og kommende miljøzoner - sagtens blive realitet for mange af os.
Ombygning af dieselbiler til rækkebenz.

Derfor - JJ - kunne det være herligt at høre nogle reallife-iagttagelser om, hvordan sådan en opfører sig i en T3. Brændstofforbrug? Fornemmelse af trækkraft? Temperaturforhold? Motorens momentforløb i forhold til gearing? Støjniveau? Fortæl frit fra leveren.


Hej,

Jamen, gerne.

Jeg må indrømme at jeg stadig ikke aner hvilken gearkasse der sidder på. Jeg har simpelthen ikke haft bilen på lift endnu - den kører bare. Og kører.

Subjektiv oplevelse: En dejlig omdrejningsvillig motor, som både formår at trække jævnt fra nær bunden i 5 gear, og som formår at vræle frækt golf-agtigt når den får noget at leve af i de lave gear.
Har prøvet 135 på motorvejen, op af bakke, og der var stadig noget at komme efter ved at træde speederen længere ned. Og der kunne stadig snakkes i bilen. Triller også gerne 55 km/t og kan ikke høre motoren

Den ryster mere end en WBX - subjektivt vurderet en del mere. Måske jeg en dag tager mig sammen til at se på motorophængene og forny dem og se om det gør en forskel. Hvor WBX'en vuggede blidt fra side til side, så står en række-4 og ryster som en våd hund der fryser - men det kender diesel-folket jo.

Økonomi: Ca 1000 km blandet by-kørsel hh motorvej (50 km hver vej) med 125-130 her i jan/feb: 9,6 km/l.

Varme: Den bliver ikke over-varm. Men hey - vinteren snyder, mere viden til sommer.

Men havde jeg en diesel gulplade, og stirrede afgift-døden i øjnene, ville jeg klart overveje at kaste en ABS eller sjovere, en 2E i - og gå over til benzindrift. Den mest økonomiske må dog være 115 heste multipoint 1.8L motor - større kompresseion, multipoint injection - og samme slagvolumen?

Just do it!
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Aran efter 09. Marts 2009 kl: 21:33:19
Og måske kunne en dæmperordning a la volvo 460 have en gavnlig effekt på rysteriet ?
(minder om en støddæmper i vandret liggende miniformat)
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: verner efter 09. Marts 2009 kl: 22:48:46
@jj, i hvlken bil ligger den 1,8l multipoint med 115hk? :roll:

jeg kender til 1,8 monopoint med 90hk (motorkode abs og adz) som ligger i bla golf3, vento og passat 89 - 96 (den hedder noget andet i de første passater men i principet den samme motor, bare anden styring).

2,0 multipoint med 115hk som bla. ligger i golf3 gti 8v og passat (94-96 måske også i 32i'eren men har ik undersøgt det nærmere :roll: )

mht. 1,8l motor med karburator fra bla. golf2, vil jeg ikke anbefale den, da jeg syntes at det er en træls karburator med alt for meget vacum-haløj, så KISS og vælg indspøjtning og gå uden om k- og ke-tronic da det også er forældet i mine øjne :wink:

personligt har jeg selv kørt 5år/80kkm i en vento med 1,8 monopint abs, og synes den er meget driftsikker og vedligholdes venlig, og har ik noget imod koldstart/fuldpedal :P
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: jensjakob efter 09. Marts 2009 kl: 23:24:51
Kan være jeg tager fejl.

Men denne?
1.8 20V 93kW
The normally aspirated version of the 1.8T

Engine code  
AGN / APG / ADR / ARG / APT / AVV
Configuration  
1,781 cc (108.7 cu in) inline 4
Head  
DOHC, aluminum, 5-valves per cylinder.
Cylinders  
bore * stroke 81 * 86.4 mm, cast iron engine block
Fuel System  
Motronic ME 7.5 electronic sequential SFI fuel injection, premium unleaded recommended
Output
93 kW (125 Hp) at 5,800 rpm and 168 N.m (124 lbf.ft) @ 3,500 rpm
93 kW (125 Hp) at 6,000 rpm and 170 N.m (125 lbf.ft) @ 4,200 rpm
93 kW (125 Hp) at 5,800 rpm and 173 N.m (128 lbf·ft) @ 3,950 rpm
applications  
Audi A3 (1996—2003), Audi A4 (1994—2001), Audi A6 (1995—2001), SEAT León (1999—2005), SEAT Toledo (1999—2004), Škoda Octavia (1997—1999), VW Passat (1996—2000), VW Golf (1997—1999)
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: verner efter 10. Marts 2009 kl: 01:18:41
ja det er så en 125hk model, den der kom i golf4 og passat 3b, men blev trukket af markedet igen da kunderne ikke var tilfreds med den!
men med turbo og standard 150hk får den fine anmeldelser 8)

det er noget lignede tristar er ved putte i sin airride doka :P
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. Marts 2009 kl: 07:36:39
@ JJ.: Ikke overbevisende brændstofforbrug, er det køremønsteret med by og motorvej der trækker ned.

Jeg mangler stadig en liste over hvilke biler der er mest optimale at tage motoren fra, men fornemmer det er rimeligt nye biler. :cry: som så vil koste kassen. :x

Er det korrekt at alle Golfer, Passat, små Audi er interessante hvis HK mængden er indenfor 20%
JX - 70 HK (max 84)
CS - 50 HK (max 60)

@ PARKHAVE.: Hvad koster de omtrentligt hos dig.

@ Brutus.: Hvem var det i sin tid der foretog ombygning til R4.

@ Verner.: Det er da godt du har alle de projekter stående, så er der motorer at tage af.

Kurt
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: jensjakob efter 10. Marts 2009 kl: 08:41:18
Golf3 og Vento. (Og passat og ?)

Min Haynes siger påforsiden: Golf & Vento 1992-1998

1.8 ABS motor.
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Ashley efter 10. Marts 2009 kl: 09:02:55
er det virkelig bare så nemt lige at udskifte dieselmotoren til en benziner??

da min kammerat skulle det, i hans  t4 så skulle der kiler, og en masse saven og svejsning til..
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hinze efter 10. Marts 2009 kl: 09:10:29
ABS 90 HK
AAM og ANN 75HK

Alle 3 er monopoint

Hinze
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: FarT3 efter 10. Marts 2009 kl: 11:17:12
Ja må vi nu lige høre. Der er vel forskel på f.eks ledningsnettet til benzin og diesel så det her plug and play er vel med indtil flere forbehold.

Træd frem kære vismænd udi T3'ens snurrige fremdriftsmuligheder og berig os med eders erfaringer.  :D
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Jarl efter 10. Marts 2009 kl: 14:45:47
@JJ: Kunne du måske ved lejlighed tage et billede af området ved indsugningsmanifolden, så man kan se, hvor meget/lidt plads, der er hen til motorbrøndens side?
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: KHSalvesen efter 10. Marts 2009 kl: 16:48:56
:lol:  Ja jeg har jo i laaang tid luret på Brutus bilen.  :lol: Desværre uden særlig meget respons, når jeg har spurgt.

Kurt
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: jensjakob efter 10. Marts 2009 kl: 17:04:19
@Kurt: Tak for billederne.

Jeg forsøgte at tage nogen nedefra, men de blev ikke gode - det eneste jeg kan se på dem er at det ser ud til at jeg har en utæt slavecylinder :(

Men Kurts billeder giver meget godt billede af pladsen - og jeg tager gerne flere,

Mvh

Jens Jakob
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Jarl efter 10. Marts 2009 kl: 17:56:37
Det ser fint ud.

Til diskussionen om, hvilke motorer, der kan bruges, er der lige et par forhold, der skal med inddrages:

1) Motorer fra biler, hvor de ligger på langs (A80/A100/A6) kan være anderledes støbt på motorens højre side. De passer derfor ikke til vores standartmotorophæng.

2) Motorer, der ikke er baseret på 827'er blokken, kendetegnes ved fraværet af mellemakslen. De passer ikke med motorophængene.
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: jensjakob efter 10. Marts 2009 kl: 21:40:05
@Jarl,

Hvad med denne oversigt over 827 motorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_engines#Four_cylinder_EA827.2FEA113

@Kurt:
Golf3, Vento og Passat havde ABS motor:
http://www.autoshoppingcenter.com/Volkswagen/vw_enginescode.html

@Brutus:
Kan du hjælpe os med mere viden om ombyningen og godkendelsen af motorilægningen?

@Alle:Er der nogen overhovedet som har en officiel godkendelse på papir af en T3 med række-4 motor? Det vil gøre det meget nemmere for andre at gøre samme show.

Goe hilsner

Jens Jakob
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hinze efter 14. Marts 2009 kl: 23:15:55
Citat fra: "jensjakob"

@Alle:Er der nogen overhovedet som har en officiel godkendelse på papir af en T3 med række-4 motor? Det vil gøre det meget nemmere for andre at gøre samme show.


Jeg havde fat i en flink herre ved fstyr om sådan en godkendelse for noget tid siden. Han nævnte, at der ikke skulle en særskilt godkendelse til. Hvis der benyttes originale VW stumper ved konverteringen, er det jo stadigvæk fabrikanten (VW) der bære "ændringen".
Jeg antager så "egenrådigt" dette er gældende for konfigurationen: JX + 20%; dvs. 70 hk + 20% HK = 84 HK; men har ikke spurgt videre til dette hos fstyr.

Mht, forurening gælder "lempelsen": "For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med
standardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator."

Hinze
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Jarl efter 15. Marts 2009 kl: 00:06:35
Citat fra: "Hinze"


Jeg havde fat i en flink herre ved fstyr om sådan en godkendelse for noget tid siden. Han nævnte, at der ikke skulle en særskilt godkendelse til. Hvis der benyttes originale VW stumper ved konverteringen, er det jo stadigvæk fabrikanten (VW) der bære "ændringen".
Jeg antager så "egenrådigt" dette er gældende for konfigurationen: JX + 20%; dvs. 70 hk + 20% HK = 84 HK; men har ikke spurgt videre til dette hos fstyr.

Mht, forurening gælder "lempelsen": "For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med
standardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator."

Hinze


Der er vist 2 dimensioner i denne sag.

1) Jeg har en anelse vanskeligt ved at se, hvordan fabrikanten - VW - skulle "bære" konverteringen al den stund, at de aldrig har bygget den bil. Ville de så også hæfte for ombygningens sikkerhed og egnethed, hvis jeg puttede en WBX'er i en Lupo? Næppe. Men den flinke mand i Færdselsstyrelsen har nok ikke lige paratviden om, hvad VW gennem tiderne har motoriseret T3 med, og måske tror han derfor, at der foreligger en typegodkendelse med en række-benz'er.

2) IRL er der næppe nogen, der vil gø af sådan en ombygning, fordi alle fornuftige synsmænd kan se, at det er nøjagtigt samme koncept som diesel'en.

I værste falæd kan man risikere at en kolerisk synsmand forlanger dokumentation for alverdens forhold, og der er man jo så heldigt stillet, hvis man har lagt en 2E i, for på den findes denne dokumentation fra et godkendt prøvingsinstitut - TÜV. Imidlertid er 115 hk jo kun skattefrit indenfor rækkevidde af MV'erne & DJ'erne, men jeg er som sagt sikker på, at andre rækkefirere glider lige gennem synshallen. Der er også en 2,0 med - vist - 107 hk - husker ikke lige MKB, men så kan tidligre GW biler også være med uden ny afgift.
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hinze efter 15. Marts 2009 kl: 10:42:51
Citat fra: "Jarl"
1) Jeg har en anelse vanskeligt ved at se, hvordan fabrikanten - VW - skulle "bære" konverteringen al den stund, at de aldrig har bygget den bil. Ville de så også hæfte for ombygningens sikkerhed og egnethed, hvis jeg puttede en WBX'er i en Lupo? Næppe. Men den flinke mand i Færdselsstyrelsen har nok ikke lige paratviden om, hvad VW gennem tiderne har motoriseret T3 med, og måske tror han derfor, at der foreligger en typegodkendelse med en række-benz'er.


Vi fik en lille snak om netop ligheden mellem benz og diesel blokken. En wbx i en lupo kunne vel godt lade sig gøre HVIS ophæng stadig var de originale og antal HK var identiske, men det bliver vel lidt hypotetisk.
Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW.

Hinze
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Marts 2009 kl: 13:28:35
Citat fra: "Hinze"

Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW.

Hinze


... også alligevel. En T3 er vel godkendt til 112 hk +20% = 134,4 Hk
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hinze efter 15. Marts 2009 kl: 13:34:14
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hinze"

Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW.

Hinze


... også alligevel. En T3 er vel godkendt til 112 hk +20% = 134,4 Hk


mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.

Hinze
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Marts 2009 kl: 13:45:21
Citat fra: "Hinze"


mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.

Hinze


Jeg vil så mene motor ophængene aldrig bliver et problem med motorer i den størrelse og effekt.
Bremser er LANGT større problem, hvis vi ser det ud fra en objektiv sikkerheds synsvinkel.
Jeg har prøvet med fuldt læs at skulle bremse ned fra 140-150, det er hverken sjovt eller problemfrit!
Rent typegodkendelsesmæssigt skulle det ikke være noget problem op til 134,4 Hk.
.... eller tænker du her på et hjemmelavet motorophæng ?
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hinze efter 15. Marts 2009 kl: 13:57:53
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hinze"


mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.

Hinze


Jeg vil så mene motor ophængene aldrig bliver et problem med motorer i den størrelse og effekt.
Bremser er LANGT større problem, hvis vi ser det ud fra en objektiv sikkerheds synsvinkel.
Jeg har prøvet med fuldt læs at skulle bremse ned fra 140-150, det er hverken sjovt eller problemfrit!
Rent typegodkendelsesmæssigt skulle det ikke være noget problem op til 134,4 Hk.
.... eller tænker du her på et hjemmelavet motorophæng ?


Jeg forstår klart dine betragtninger og er enig, men problemet opstår når det skal dokumenteres. Den flinke synsmand kan jo ikke "retfærdiggøre" hverken tro, følelser eller kundens personlige meninger, men er nød til at holde sig til dokumenteret fakta. Ellers ender det jo med det rene ragnarock.....( det kunne selvfølgelig også være sjovt nok).

Netop derfor skal vi have gravet SA VW data frem fra gemmerne. Det må kunne anvendes til dokumentation for lidt sjov og ballade.

Hinze
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Marts 2009 kl: 14:19:26
Citat fra: "Hinze"

Jeg forstår klart dine betragtninger og er enig, men problemet opstår når det skal dokumenteres. Den flinke synsmand kan jo ikke "retfærdiggøre" hverken tro, følelser eller kundens personlige meninger, men er nød til at holde sig til dokumenteret fakta. Ellers ender det jo med det rene ragnarock.....( det kunne selvfølgelig også være sjovt nok).

Netop derfor skal vi have gravet SA VW data frem fra gemmerne. Det må kunne anvendes til dokumentation for lidt sjov og ballade.

Hinze


Så det er et hjemmelavet motorophæng du tænker på, ellers forstår jeg ikke dine bekymringer med dokumentationen !?
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Jarl efter 15. Marts 2009 kl: 16:55:56
Jeg ved naturligvis ikke, hvad Hinze tænker på, men de ophæng en 2E'er skal hænge i, er jo til en diesel, og det kan principielt kun dokumenteres, at de kan tøjle 70 hk. At enhver så i praksis kan se på dem, at de kunne holde maskinen på en Centurion, er jo en anden sag. Jeg tror ikke, at de vil give anledning til rynkede øjenbryn i synshallen. - Jeg mener, man har jo før hørt om folk, der endda har skåret en tværgående hjulbærende vange over uden dårlig samvittighed... :wink:
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: KHSalvesen efter 15. Marts 2009 kl: 16:58:17
Og så kan man jo vælge at lade synsmanden opdage det. No harm No foul.  :wink:

Som HIM sagde, jeg behøvedes jo ikke fortælle det var anden motor der var i.

Kurt
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: Hinze efter 15. Marts 2009 kl: 17:13:24
Citat fra: "Jarl"
Jeg ved naturligvis ikke, hvad Hinze tænker på, men de ophæng en 2E'er skal hænge i, er jo til en diesel, og det kan principielt kun dokumenteres, at de kan tøjle 70 hk.


Kan ikke udtrykkes mere præcist, (+20%). Tak.

Hinze
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Marts 2009 kl: 21:50:37
Citat fra: "Jarl"
Jeg mener, man har jo før hørt om folk, der endda har skåret en tværgående hjulbærende vange over uden dårlig samvittighed... :wink:


Hmmm, jeg har ellers kun set folk der fjerner de midterste 20 cm af tværvangen som holder gearkassen, hvilken overhoved intet har med de langsgående hjulbærende vanger at gøre  :wink:
Titel: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
Indlæg af: poot efter 15. Marts 2009 kl: 21:53:38
:) @ WBX  Har du fået den synet,

Hilsen Poul