T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 28. Marts 2009 kl: 15:32:47
-
Kan det passe at jeg skal have kalibreret min omdr. måler efter jeg har skiftet til et-rems setup??
Det virker fint nu, omend jeg synes generatoren sidder meget langt oppe i beslaget (faktisk helt i top), men det må kunne klares med en kortere/bredere rem, pt. er det en 10x875 rem jeg bruger...
Inden skift viste omdr. måler ~800 RPM i tomgang, den ligger en streg lavere på måleren nu, så det er vel noget der ligner en 5-600 RPM den viser i tomgang nu...
-
Hvis du kan stramme en 10x875 rem helt i top på generatorbeslaget, kører du da vist med den "forkerte" krumtapskive.. :?
Den "rigtige" har størst diameter på inderste spor, og det giver nogle flere omdrejninger til vandpumpe og generator.
En 10x875 rem kan jeg slet ikke få på min, der bruger jeg 10x890.
Tony
-
Skiverne på min krumtap er med det mindste remhjul inderst...
Har lige fået fat i en 863 rem, og den kan jeg stramme op så jeg ikke kan mærke toppen af beslaget, men at det er remmen der bliver strukket ud...
-
Jeg vil nu anbefale den store skive, så der også bliver sat noget mere cirkulation på kølevandet.... :idea:
Og så kan det være at din omdr.tæller passer igen.
Tony
-
Totalt enig med Tony! Få en stor skive på ved krumtappen før du svider motoren af.
Omdrejningstælleren kommer ikke til at passe, men den kan jo calibreres.
-
Kan hjulene på krumtappen vendes om, eller kan de kun vende på en måde??
-
Kan hjulene på krumtappen vendes om, eller kan de kun vende på en måde??
Det dur ikke at vende den du har, den "rigtige" er også større end begge de spor du har nu.
Tony
-
Når nu den skal kalibreres, hvor sidder så skruen der skal drejes på?? Under klistermærket bagpå??
-
Under klistermærket bagpå??
Nemlig
-
Det dur ikke at vende den du har, den "rigtige" er også større end begge de spor du har nu.
Og hvor får man fat i den henne??
Eneste "unormale" jeg har oplevet indtil nu er at den er lidt mere besværlig at få til at slukke ladelampen samt at lysstyrken dykker i tomgang, ingen unormale temperaturer...
-
Det er ikke til at mærke noget unormalt, selvom man har for få omdr. på vandpumpen. Men - jf. mine oplevelser tidligere på året og den husmandsteori, jeg har udviklet derefter - ligger problemet i, at flowet gennem blokken bliver nedsat på kritiske steder - f.eks. omkring cyl. 4. I forvejen er JX ualmindeligt uheldigt udformet, når man ser på kølevandsflowet i forhold til temperaturbelastningen, så derfor er det crusial at have maximalt flow på kølevandet.
Den passende remskive til et-rems-set-up kan vel efterlyses her, monstro ikke, der så skulle dukke nogle op?
-
Okay, dårlig formulering...
Mente hvilken bil/motor osv. skal jeg bruge remskiven fra, evt. størrelse??
-
Har nu konfronteret onkel lidt..
Kan det passe at det er den remskive der har res. nummer 025 105 251 og måler 167,6x1x9,5??
-
Arh, mindre misforståelse, det var til en opløsningsmiddel motor :D
-
Hmmm...Er det en ganske almindelig servo remskive der skal bruges??
-
Jeg ved ikke om dette er en servo-remskive eller hvad den hedder, men det er den "rigtige"
Min stumpeleverandør har lige tvunget mig ned på knæ på køkkengulvet for at lave en
fotosession til dig..... :wink: ...fotomodellen her er ikke til salg, da det er den eneste jeg har.
Den bagerste skive måler ca. 47 cm. i omkreds, og den forreste er ca. 38,5 cm. i omkreds.
-
Står der et reservedels nummer på den??
-
Står der et reservedels nummer på den??
MEO 068 105 243A
Tony
-
Står der et reservedels nummer på den??
MEO 068 105 243A
Tony
Jeg skal have monteret etrems system på sølvpilen i weekenden. Vil gerne høre om det ovennævnte resdelsnr er det eneste rigtige til formålet.
Og remmen er altså 10x890 (når vand-pumpehjulet er med een rille)?
Når man nu har den nederste remskive afmonteret, er der så nogle pakninger eller schimmerringe som man bør skifte ved lejligheden??
På forhånd tak og god weekend.
:wink:
-
Jeg køre med en rem der hedder 10x875 på et rem system