T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: elmo efter 11. April 2009 kl: 22:33:56

Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. April 2009 kl: 22:33:56
Hej,

Jeg går og roder med en 1,9 TD. Den går rigtig fint, men men men...

Den ryger MEGET blåt når den får gas - det bliver mindre når den er varm, men når man øger omdrejningerne (selv når den er varm) er der blå røg.

Der er godt med oliepletter på smækken.

Det ser ud til der kommer olie ud af udstødningen - tuden er godt sort.

Den bruger ikke olie - eller det kan ihvertfald ikke ses, på de få ture jeg har kørt. Kølevæsken er tip top. Drypper ikke olie. Den bliver ikke varm.

Jeg har skiftet olie og filtre siden jeg overtog den. Sælger (som jeg rent faktisk tror på) har fået motoren renoveret af fagmand for 10.000 km siden, og sat NY turbo på... om det så er løgn er irrelevant da jeg er vild med bilen.  :D

Hvad skal jeg holde øje med? Lytte efter? Hvor skal jeg begynde? Jeg har læst og søgt her på forummet, men er ikke blevet meget klogere!

Hvad ville I starte med at kontrollere?

Håber at få et par tips... eller hvis en anden kan finde en tråd ligenende ville det også være lækkert  :wink:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: dokajønne efter 11. April 2009 kl: 23:00:25
Citér
Hvad ville I starte med at kontrollere?


Olieretur fra turbo til bundkar, den er jo blevet en anelse modificeret for at den passer til den 15mm højere AAZ-blok. Er den blevet for flad i modificeringen? Er den måske skiftet uf med en ny og tyndere? Hvis olien ikke kan løbe frit fra turboen presses den ud af udstødningen (ligesom hvis du har en ondskabsfuld underkompression)

Pil turboen af og se om røgen stopper.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 11. April 2009 kl: 23:03:28
Olieforbrug på en AAZ/JX kommer typisk fra slidte cylindre/stempelringe, turbo og i sjældne tilfælde ventilstyr.

Derfor ville jeg, hvis jeg var dig, starte med at få kontrolleret kompressionen via en kompressionsmåling, Gollertest eller lækagemåling.

Turboen kan også egenhændigt have skylden, hvis den er sølle, men ofte skiftes en turbo p mistanken og så viser det sig, at årsagen til at turboen brugte olie var, at der var for stor underkompression og turboen derfor ikke kunne aflevere sin olie modstandsfrit i bundkarret. Hvis du søger lidt, så findes der mange indlæg, der beskriver denne problemstilling udemærket.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. April 2009 kl: 23:10:34
Det går næsten for hurtigt!

Tusinde tak allerede  :D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. April 2009 kl: 07:53:50
Den retur som Jønne er inde på, hvis ikke den er dimmensioneret som en original så kan den give problemer.

Blokkede du ikke udluftningen som vi snakkede om, da du kiggede på bilen, eller var du for betaget :-D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 12. April 2009 kl: 16:58:47
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Den retur som Jønne er inde på, hvis ikke den er dimmensioneret som en original så kan den give problemer.

Blokkede du ikke udluftningen som vi snakkede om, da du kiggede på bilen, eller var du for betaget :-D


svigerfar havde alt under kontrol  :wink:  Det var mørkt og det pissede ned - vi var forsinkede, så der blev taget en hurtig beslutning  :roll:

- men har ikke slet ikke fortrudt - har lige rullet små 60 km i dag, og det er faktisk ikke meget den ryger når den er varm - og ikke mange pletter på klappen længere...

Hvordan kan jeg se om den retur er korrekt dimensioneret?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 12. April 2009 kl: 18:50:44
Det er en original slange, så måske du kan tyde et nummer eller noget der minder om det på slangen.

Ellers må Guruerne på banen.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Hawaiibussen efter 12. April 2009 kl: 19:28:04
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Den retur som Jønne er inde på, hvis ikke den er dimmensioneret som en original så kan den give problemer.

Blokkede du ikke udluftningen som vi snakkede om, da du kiggede på bilen, eller var du for betaget :-D


svigerfar havde alt under kontrol  :wink:  Det var mørkt og det pissede ned - vi var forsinkede, så der blev taget en hurtig beslutning  :roll:

- men har ikke slet ikke fortrudt - har lige rullet små 60 km i dag, og det er faktisk ikke meget den ryger når den er varm - og ikke mange pletter på klappen længere...

Hvordan kan jeg se om den retur er korrekt dimensioneret?


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.

Lige et stemnings billede : )
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: B3ac0n efter 12. April 2009 kl: 19:53:52
undslyld, ved ikke hvorfor den ryger MEN

det er to SWEEET T3'er i har der :D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: B3ac0n efter 12. April 2009 kl: 20:47:53
Citat fra: "kloning27"
okey.. den ser lav ud.. hvad er det for nogle fælge? det var det jeg var interesseret i :P  :P

og hvor lav :D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 12. April 2009 kl: 21:07:27
Citat fra: "kloning27"
okey.. den ser lav ud.. hvad er det for nogle fælge? det var det jeg var interesseret i :P  :P


jeg har ikke lige selv billeder, så er det jo fedt Morten kan hjælpe ;o)

17" Brock B1 - 8,5" brede for og 10" i bag.
Sænket omkring 70 mm
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 12. April 2009 kl: 21:14:12
Citat fra: "Hawaiibussen"


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.


Og det betyder ny turbo?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Hawaiibussen efter 12. April 2009 kl: 21:16:29
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Hawaiibussen"


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.


Og det betyder ny turbo?


det kan være at det er returrøret fra turbo til bundkar som ikke har det rigtige flow og derfor sveder. Man kan tage indsugningen af og rykke i akslen og se om der er meget slør.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 12. April 2009 kl: 21:18:35
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "elmo"
Citat fra: "Hawaiibussen"


Den røg ikke meget da du startede den i hvide sande (som forresten er et T3 mekka - der er satme mange tyske T3´ere). Mens du var ude og surfe kiggede jeg under motoren og turboen ser ud til at den sveder olie ind i udstødning.


Og det betyder ny turbo?


det kan være at det er returrøret fra turbo til bundkar som ikke har det rigtige flow og derfor sveder. Man kan tage indsugningen af og rykke i akslen og se om der er meget slør.


ok. Jeg skal på værkstedet i morgen alligevel, så tjekker jeg op på det. . og tak for sidst forresten. Det blev en helt god dag  :D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 15. April 2009 kl: 22:59:37
Har ikke været på værkstedet endnu, da der lige var en anden bil der skulle tages hånd om...

Jeg har lige fundet et billede fra da jeg havde hentet den, og der er ikke en enste lille plet på bagsmækken, efter 100 km. kørsel.

Jeg har skiftet olie og brændstoffilter, og bagefter sviner den på smækken - er det ikke lidt mystisk?!?

Nå, håber jeg får kigget på den i denne weekend  :?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 19. April 2009 kl: 16:08:22
Så har jeg haft indsugningen af - og der er masser af slør i turboen.

Så nu er det i hvert fald en ny turbo! Eller er det muligt at lave en udgave uden turbo? Hvad skal der til, og nogen der har erfaringer?

Umiddelbart er det vel bare en anden manifold?

Jeg fik selvfølgelig ikke skudt billeder da den var på liften, men jeg ser om jeg ikke kan få taget nogen. Jeg ville gerne se hvordan det stykke fra turbo til bundkar "bør" se ud - synes det jeg har på ser lidt bikset ud!

Hvor handler I turbo? Jeg har ikke mod på selv at renovere...    :wink:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 19. April 2009 kl: 17:39:54
AAZ uden turbo = 1Y. Læs evt min tråd om den eller søg på 1Y. Turbo kan handles på ebay.de
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 19. April 2009 kl: 21:05:15
Citat fra: "Jarl"
AAZ uden turbo = 1Y. Læs evt min tråd om den eller søg på 1Y. Turbo kan handles på ebay.de


Den har jeg læst med stor interesse - jeg må igennem den igen!
- hvis ikke det er for bøvlet er det vist den vej jeg skal.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 19. April 2009 kl: 21:07:29
Lige et par billeder af det rør jeg syntes virker lidt mistænkeligt!

Hvad siger I?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: TONY efter 19. April 2009 kl: 21:14:49
... Det hele ser fint og helt originalt ud. Og din turbo ser overraskende tør ud, kan du se friske oliepletter hvis du holder en plade foran udstødningsafgangen, og giver den noget gas.....  :?:

Tony
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 19. April 2009 kl: 21:16:35
Turbostøtten er helt OK. En 1,9-blok er højere end en 1,6-blok, og derfor må turbostøtten forlænges tilsvarende. Den er lavet præcis, som jeg gjorde det, dengang, jeg endnu ikke var vokset fra turbo...  :wink:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 19. April 2009 kl: 21:27:44
Der er stadig pletter på bagklappen, og MASSER af slør i turboen - så det kan vel svare sig at smække en ny turbo på?

@Jarl: Jeg har fundet denne tråd:
http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=6916&postdays=0&postorder=asc&start=0

Er det den rigtige tråd jeg har fat i?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 19. April 2009 kl: 21:42:37
Er det en bestemt turbo jeg skal have fat i? Eller er de ens på en 1,6 og 1,9?

- spørger jeg lige dumt  :oops:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 21. April 2009 kl: 20:58:47
Status pt. Den ryger... nok lidt for meget ;o)

Først kompressionstest - og i håb om at motoren er ok... er det:

* enten ny turbo
* eller ombygning til 1Y

I tilfælde af ombygning til 1Y har jeg lige et par spørgsmål...

Listen af ting der skal gøres ved ombygning (jeg har sakste lidt fra diverse indlæg):

* Sugemanifold fra 1,6 CS evt. let portet hvis det er en 1,9 top der er på.
* Afpropning af turbo-retur.
* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen
* justere dyser til 130 evt. trimme pumpetimingen til det højere tryk, men lavt justerede 130 bars dyser giver en gangkultur (citat fra Jarl ) :wink:

Så kommer det fine spørgsmål... Jeg har min gamle 1,7 KY hængene på skrotliften... kan jeg tage alle delene fra den, såfremt delene er ok?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 21. April 2009 kl: 21:09:54
Ja! Stort set. Gå du bare igang, så støver vi nok evt. manglende dele op.

Og i øvrigt: en 1,7'er blok hænger man ikke på skrotliften. Den putter man i en sort plast sæk og giver mig... :wink:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 21. April 2009 kl: 21:28:17
Citat fra: "Jarl"
Ja! Stort set. Gå du bare igang, så støver vi nok evt. manglende dele op.

Og i øvrigt: en 1,7'er blok hænger man ikke på skrotliften. Den putter man i en sort plast sæk og giver mig... :wink:


Nu skal jeg helst have dele nok på bordet inden jeg går i gang - gider ikke have den hængende i flere dage, så hvis der er noget jeg "nok" skal bruge mår I meget gerne melede ud... hvis man kan!

ha, det anede mig at den kommentar skulle komme. Svigerfar har en idé om at den skal han nok lige ordne, men nu napper jeg vist det jeg skal bruge inden han får den ud at køre  :roll:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 05. Juli 2009 kl: 17:25:37
Efter en lang aften på værkstedet fik vi lavet kompressionstest, og den var fin. Alt ser faktisk fint ud - undtagen alt hvad der har med turboen at gøre! Vi fik pillet manifold, turbo, udstødning og alt hvad der hører til af - og alt var plasket ind i olie...

Nu skal det hedde 1Y, da jeg har en KY'er jeg kan pille dele fra, og ikke gider at bøvle med en ny eller renoveret turbo.

Manifold og luftfilter bruger jeg fra KY. Udstødningen fra KY'eren kommer også på.

Jeg har lige et par spørgsmål:
* Hvordan kan jeg se om det er 297 eller 293 dyser jeg har på nu?
* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen - hvorfor? Bør jeg bare tage pumpen fra KY'eren og sætte på istedet?

Er der andet jeg skal være opmærksom på?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 05. Juli 2009 kl: 18:16:24
Citat fra: "elmo"

* Hvordan kan jeg se om det er 297 eller 293 dyser jeg har på nu?

Skil en dyse ad og læs på siden af dysespidsen. 294'ere kører fortryllende i 1Y. De kan købes på ebay til 10 € pr. stk.


* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen - hvorfor? Bør jeg bare tage pumpen fra KY'eren og sætte på istedet?

Du kan sagtens bare beholde den store LDA på - den bliver så bare passiv, da der jo ikke kommer noget turbotryk. Men har du plads i højden til den?
Du kan også tage låget fra en almindelig saugerpumpe, men hvis ikke låget kommer fra en 1Y, så kommer du til at mangle tomgangshævningen, når du trækker koldstarteren. Det er ikke noget problem, men selvf. er det bling-bling, hvis det virker.
Jeg vil ikke anbefale at køre med KY-pumpen. AAZ/1Y har et andet offset på akslen og hjulet, og samlet set giver det en bedre lejring af pumpen.

Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Ja. Du skal varsko dit sociale netværk, om at de kommer til at se mere til dig, og måske skal du finde en ny hobby. Nu har jeg kørt 15 Tkm med 1Y fuldstændig uden motorproblemer, og jeg har f.eks. været nødt til at starte en ombygning af mit hus for at få tiden slået ihjel ;-)

Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 05. Juli 2009 kl: 18:31:19
Citat fra: "Jarl"

* sauger pumpe - evt. bare skifte låget på pumpen - hvorfor? Bør jeg bare tage pumpen fra KY'eren og sætte på istedet?

Du kan sagtens bare beholde den store LDA på - den bliver så bare passiv, da der jo ikke kommer noget turbotryk. Men har du plads i højden til den?
Du kan også tage låget fra en almindelig saugerpumpe, men hvis ikke låget kommer fra en 1Y, så kommer du til at mangle tomgangshævningen, når du trækker koldstarteren. Det er ikke noget problem, men selvf. er det bling-bling, hvis det virker.

Ja. Du skal varsko dit sociale netværk, om at de kommer til at se mere til dig, og måske skal du finde en ny hobby. Nu har jeg kørt 15 Tkm med 1Y fuldstændig uden motorproblemer, og jeg har f.eks. været nødt til at starte en ombygning af mit hus for at få tiden slået ihjel ;-)




Ang. pumpen - den kan jo være der nu! jeg er vist ikke helt med...

Jeg håber du får ret med at få tid til at lave andet end at rode med T3 - bor i gammelt hus, så der er nok at tage fat på!
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 05. Juli 2009 kl: 19:19:57
OK - det er bare mig, der ikke er helt opdateret. Du har altså en AAZ-pumpe på nu? Når jeg nævner det, så skyldes det, at nogle oplever problemer med at den høje lodrette LDA fra AAZ-pumpen går imod beklædningen på undersiden af motorrumsklappen, men det kan løses ved at sætte tandremmen, så pumpen kommer til at ligge tæt til topstykket.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 05. Juli 2009 kl: 19:43:29
Citat fra: "Jarl"
OK - det er bare mig, der ikke er helt opdateret. Du har altså en AAZ-pumpe på nu? Når jeg nævner det, så skyldes det, at nogle oplever problemer med at den høje lodrette LDA fra AAZ-pumpen går imod beklædningen på undersiden af motorrumsklappen, men det kan løses ved at sætte tandremmen, så pumpen kommer til at ligge tæt til topstykket.


Det setup jeg har kørt med, har der ikke været problemer med at få tingene til at være der... Man skifter altså kun pumpe eller låg pga. af pladsproblemer?

Hvis jeg har plads nok, lader jeg altså pumpen sidde hvor den er! Jeg vil bare være helt sikker  :roll:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Juli 2009 kl: 20:16:15
Det kan jo være der er skiftet til en JX pumpe, inden du købte bilen?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 05. Juli 2009 kl: 20:31:45
Kan du ikke lige suse ud og tage et billede af pumpen, så vi er helt sikre?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 05. Juli 2009 kl: 20:37:58
Citat fra: "Jarl"
Kan du ikke lige suse ud og tage et billede af pumpen, så vi er helt sikre?


Jo. Men den hænger desværre på liften i Give, og jeg sidder i Varde! Tirsdag har jeg billeder.  :wink:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 08. Juli 2009 kl: 08:42:14
Citat fra: "Jarl"
Kan du ikke lige suse ud og tage et billede af pumpen, så vi er helt sikre?


Billede kommer her - Nogen der kan fortælle hvilken pumpe jeg har på? om om jeg skal foretage ændringer, nu hvor turboen er pillet af!

Undskyld kvaliteten - de er taget med en gammel mobil og dårligt lys...
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: casper efter 08. Juli 2009 kl: 09:21:44
Det er en standard JX pumpe
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 08. Juli 2009 kl: 09:55:51
Ja, og der fik vi også forklaringen på, at du uden problemer kan have LDA-dåsen - det er jo den, som er beregnet til bilen ;-)

Hvis pumpen i øvrigt kører OK, så kan du fint beholde den. Du kan også sætte et andet topdæksel på, hvis du vil af med LDA'en - det gør egentlig ingen forskel.

Glem alt om, hvad jeg har skrevet om tomgangshævning - det er ikke et tema på denne pumpe.

Tjek, at remmen kører pænt lige på pumpens takthjul - det er til gengæld et tema.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 08. Juli 2009 kl: 13:04:23
Kanon!

så er jeg vist klar til at begynde at samle.
Her er min tjekliste – kommenter gerne hvis der er noget jeg skal huske... Der er lige kommet lidt mere ind over, da der jo er nem adgang til det hele...
Nedenstående er klargjort til montering:

Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Bo efter 08. Juli 2009 kl: 20:13:52
Velkommen tilbage på fuld tid  :D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 10. Juli 2009 kl: 08:20:18
Nu er alt monteret og klart - men jeg mangler at blænde af oppe ved oliefilteret - der gik et rør ned til turboen, som jeg havde glemt at blænde af, og det resulterede i en del oliespringvand... :oops:  :oops:  :oops:

Hvor dælen finder jeg sådan en prop? Hos VVS? Har været ved VW og de kunne ikke hjælpe.

Så skal udstødningen på, og så kan jeg holde sommerferie - forhåbentligt uden for megen blå røg ;o)
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: DT63 efter 10. Juli 2009 kl: 08:42:00
Du kan tage det gamle olie rør
klip den over og lode den i enden
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 10. Juli 2009 kl: 09:18:35
Citat fra: "DT63"
Du kan tage det gamle olie rør
klip den over og lode den i enden


det var også min idé - men du kender ikke min svigerfar  :wink:
- og det er ham der er majoren på værkstedet  :D
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 10. Juli 2009 kl: 15:17:32
Det er da bare et helt almindeligt gevind - enten M12x1,5 eller M14x1,5 - det kan du finde allevegne - f.eks. som bundprop.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 10. Juli 2009 kl: 17:59:04
Citat fra: "Jarl"
Det er da bare et helt almindeligt gevind - enten M12x1,5 eller M14x1,5 - det kan du finde allevegne - f.eks. som bundprop.


Det fatter jeg ikke. THansen, Bauhaus, Jem og Fix... jeg kan slet ikke få noget der ligner.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 10. Juli 2009 kl: 22:27:42
Meca - eller lige hvor du bor har I da Marinus Nielsen - sikkert DK's bedste motorrenoveringsfirma. de skal nok have noget, der dur.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: dokajønne efter 11. Juli 2009 kl: 00:40:04
Jeg mener at hullet passer med bundproppen til en alfa 156. Det står nøjagtigt i tråden der hedder Aaz hybrid.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: dokajønne efter 11. Juli 2009 kl: 17:37:10
Jeps, nu fandt jeg den endda til dig:


"I øvrigt passsede bundproppen fra en Alfa 156 i turboreturhullet (M18 stigning 1,5)"

Bemærk dog at man er nød til at save lidt af længden, da der ellers er risiko for at krumtappen ikke kan komme forbi.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. Juli 2009 kl: 18:41:41
Jeg fik en dims der passede ved Bremsemanden i Grindsted. I med den, på med udstødning, på med lidt olie... og jeg er lige kørt hjem i min 1,9D overhalende og med høj fart! LÆKKERT - for dælen det funker!

Så er der kun alle de andre ting der skal fikses - men det er der vel altid.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: dokajønne efter 11. Juli 2009 kl: 20:10:44
Ja, det funker! Måske kan du også nu forestille dig hvilken raketfornemmelse du havde fået, hvis du havde sat turbo på
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. Juli 2009 kl: 23:05:52
Citat fra: "dokajønne"
Ja, det funker! Måske kan du også nu forestille dig hvilken raketfornemmelse du havde fået, hvis du havde sat turbo på


Jeg skal ikke have raketfornemmelse - og slet ikke til den pris en turbo koster - det er jo halvdelen af bilens værdi.  :wink:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 31. Juli 2009 kl: 21:51:30
Så er der ballade med vognen... eller...

Mit instrumentbræt tuder, bzzz'er, eller leger tatoveringsmaskine. Olielampen blinker.
1 min efter opstart og kørsel begynder det.

Motoren går fint, bruger ingen vand, bliver ikke varm. Jeg har en utæthed jeg ikke kan finde, så den smider lidt olie, men det arbejdes der på. Den mngler IKKE olie.

Jeg har pillet stikket af på ved oliefilteret, men det hjælper ikke. (for at fejlsøge  :wink: )

Har ligeledes forsøgt med dem til temperaturer osv, men det bliver ved. Er der andre steder hvor der kan være noget med olien og som giver alarm og lys i instrumentbrættet?

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynde... eller nu søger jeg her i forummet, men håber nogen kan hjælpe  :roll:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 31. Juli 2009 kl: 21:54:47
Jeg opleveed noget lignende engang. Det var min olitryksføler på filterflangen, der var utæt, den blev skiftet og larmen og blinkeriet holdt op.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Rabundus efter 31. Juli 2009 kl: 21:56:10
sæt falsk stel til den øverste tryk føler ( det er den der brummer) så stopper det
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 31. Juli 2009 kl: 22:09:43
har lige læst lidt i denne tråd
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4803&start=30&postdays=0&postorder=asc&highlight=alarm

er der 2 følere?
Noget siger mig at alarmen først kommer når jeg når 2000 omdrejninger. Siger det Jer noget?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Mads-kaa efter 31. Juli 2009 kl: 22:11:28
Citat fra: "rabundus"
falsk stel


 :lol:

/Mads
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: jensjakob efter 31. Juli 2009 kl: 22:12:17
Sæt liiiige et manometer på ved oliefilteret (ud med olietryksmåler, i med manometer) og se hva den laver af tryk.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: dokajønne efter 01. August 2009 kl: 10:24:31
Hvor gammel er din oliepumpe?
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Jarl efter 01. August 2009 kl: 11:09:59
Allerførst stikker du et manometer (købes til en hund hos enhver VVS'er - gevind M10x1 - måleområde 0-5 bar) i begge huller til sensorerne. Når du så VED, at motoren har korrekt olietryk, så kan du bagefter - med ro i sjælen - begynde at lege med de gamle sure delvis gennemslidte og knækkede  kabler og ditto sensorer.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 01. August 2009 kl: 20:08:13
Jeg må have fat i et manometer... så skriver jeg igen

Jeg aner ikke hvor gammel oliepumpen er... jeg har ikke haft bilen så længe, men helt ny er den sikkert ikke.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 10. August 2009 kl: 21:55:12
Så har svigerfar og jeg haft gang i et manometer, men gevind osv passede ikke. Han er en garvet mekaniker, og han mener bestemt der er olietryk, pga af lyd og motorgang.  - men det er ikke målt...

Vi har testkørt lidt, og piller vi begge stik af, og ikke kommer over 2000 omdrejninger er der ingen alarm (på de korte testture vi har kørt) - men så snart vi kommer over 2000 omdrejninger kommer den MEGET ubehagelige lyd.  

Nogle bud?  :roll:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: jensjakob efter 10. August 2009 kl: 23:10:09
Hej,

Der er en god gennemgang af olie-alarmen her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=4803&highlight=olietryk+buzzer

Under 2000 omdrejninger er det måleren på topstykket, over 2000 omdrejninger er det måleren på oliefilterflangen som styrer.

Men læs tråden :-)

Goe hilsner

Jens Jakob
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. August 2009 kl: 07:28:58
Den har jeg læst, men hvis alarmen kommer uden stikkene er sat på, så fatter jeg ingenting.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: jankjerbye efter 11. August 2009 kl: 08:25:46
Havde jeg smidt en dejlig 1Y i ville jeg under alle omstændigheder skifte oliepumpen og mellemaksel lejerne... Så ved du din nye guldklump får korrekt smøring over hele omdrejningsområdet og så ved du det IKKE er de to komponenter. En operation der ikke ruinerer nogen og kan fuldføres på en weekend.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: jensjakob efter 11. August 2009 kl: 09:10:21
Hej Elmo

Hvis der ikke er stik på / kontakt til sensor på filterflangen så vil oliealarmen altid gå igang over 2000 omdrejninger.

Du kan teste det ved at:
1. Få hjælper til at sidde foran,
2. Gas op til over 2000 omdrejninger (alarmen går igang)
3. Sæt stikket fra sensor på filterflangen til STEL
4. Hvis elektronik virker og ledninger er OK, så skal oliealarmen slukke.

Virker ovenstående, så ved du at:
Elektronik og kabler er OK, men sensor på oliefilterflange giver ikke det rette signal.
2 muligheder:
A.  Enten er sensor i udu.
B. Der er ikke olietryk nok.

Eneste måde at få fakta, er at få et manometer på. Der er vist noget med at at bremseslange passer perfekt ind i hullet til sensor, så skal der bare den rette fitting til i den anden ende til manometer? Men nogen må vide hvordan det skal laves.

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. August 2009 kl: 19:23:16
Lige et dumt spørgsmål...

Når man kommer under 2000 omdrejninger - burde alarmen ikke slukke af sig selv?

Jeg har endnu ikke fundet et manometer. Har skiftet begge følere til sprit nye, så de burde være ok. Fejlen er der stadig.
Jeg har forsøg tricket med stel, men uden 2000 omdrejninger - dvs. jeg har kørt 100 m, indtil alarmen er i gang. Herefter sat stikket til stel, men alarmen er der stadig.

Jeg ved jeg skal have et manometer på - men indtil det er fundet, kan jeg jo lige så godt forsøge at udelukke andre muligheder.
Kan det være selve speedometerhuset der skal skiftes?!? Har på fornemmelsen det er der fejlen er, da jeg på et tidspunkt har oplevet lidt finurligheder med lamperne, men det er noget tid siden.

Olien er skiftet til 15W 40, så det burde være ok - har læst lidt om for tynd olie osv...

Gode forslag er velkomne ;O)
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: TONY efter 11. August 2009 kl: 19:32:12
Jeg tror nu ikke at et skifte til 15W40 olie er en speciel god idé når du har hydrauliske ventilløftere, jeg er selv gået den anden vej og kører på 5W40.
Hvis der skal en federe olie til at minimere symptomerne, er hovedfejlen nok slitage eller oliepumpen, som jeg ville starte med at skifte for at være på den sikre side.

Tony
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: jensjakob efter 11. August 2009 kl: 19:36:35
NU har jeg læst og læst - og har tænkt mig frem til dette, som vel vil virke i praksis?

Mulige fejlkilder:
1. Olietryk i motor
2. Olietryksmålere
3. Ledningsnet
4. Elektrinik i speedometer
5. Signal fra generator (W-klemmen)
6. Spænding fra generator

Kontakten i topstykket bør have kontakt til stel, når motor er slukket eller olietryk er under 0,3 bar, og bryde forbindelsen når der kommer tryk på.
Det kan vi prøve at måle.

Dvs. at hvis vi tager kabelskoen af og lægger til stel, skal olielampen blinke, hvis vi tager kabelskoen af og holder den frit i luften, skal olielampen slukke.

Når der kommer tryk på olien, skal kontakten bryde kontakten til stel - det kan vi måle med motoren i tomgang.

Den anden kontakt, den på flangen, er åben når trykket er under 1 bar, og lukker (skaber forbindelse til stel) når trykket er over 1 bar.
Den styrer summeren, og hænger sammen med omdrejningerne.
Dvs hvis vi gasser motor moderat op, uden at kabelskoen er på den grå kontakt, skal summeren gå igang (tjekke at den virker) over 2000 omdrejninger.

Og igen, vi kan måle på kontakterne.

SÅ ovenstående måleri, sammenholdt med manuel måling med et manometer i hullerne - skulle gerne give klar ide om olietryk og sensorer er OK?

-------------
Manometer kan jeg ikke gennemskue hvordan kan grejes -  måske Jarl eller Jønne Ukendt ved det?

Goe hilsner

Jens Jakob
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. August 2009 kl: 19:45:07
Citat fra: "TONY"
Jeg tror nu ikke at et skifte til 15W40 olie er en speciel god idé når du har hydrauliske ventilløftere, jeg er selv gået den anden vej og kører på 5W40.
Hvis der skal en federe olie til at minimere symptomerne, er hovedfejlen nok slitage eller oliepumpen, som jeg ville starte med at skifte for at være på den sikre side.

Tony


Jeg har skiftet for at teste - har kørt 5W40 indtil nu - og ville blot sikre mig at det ikke "bare" var det.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: dokajønne efter 11. August 2009 kl: 22:26:11
I biltema og hos THansen kan man købe rimeligt billige olietryksmålere lige til at skrue i. Det er nok så som så med nøjagtigheden, men det er en let måde at få en indtryk på. (og så har du det jo hvis du skulle få lyst til at køre med det efterfølgende)
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 11. August 2009 kl: 22:42:05
Jeg satser på at få fingre i et manometer i morgen. Jeg har netop talt med min svigerfar, som er en gammel rotte i mekanikerfaget - han vil garantere mig at det ikke er olietrykket. - bliver dog målt alligevel så snart jeg har et manometer eller olietryksmåler...

Vi "tænker" at olietrykket er fint.
Så er der vel kun ledninger eller instrumentfejl tilbage?

Jeg har nok rykket lidt i ledningerne under ombygning til 1Y, men umiddelbart syntes jeg ikke der er noget at se.
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 12. August 2009 kl: 08:46:40
Manometerjagt... status:

Stor VVS grossist i Esbjerg - ingen
VVS - den lokale - ingen
VVS - den anden lokale - ingen
Merkonomen - ingen

fortsætter jagten kl. 9...

Vestjysk autodele - ingen
VVS eksperten - ingen

Status er at alt der handler om VVS er tommer, og ikke millimeter...

Skal jeg virkelig købe et T-Hansen instrument?

Giver snart op, og kører forøvrigt i bilen, da jeg SKULLE afsted i dag... :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: Mads-kaa efter 12. August 2009 kl: 10:10:27
http://shop.scanturbo.dk/pi/Benzintryk_Ur_FPR_800_1200_2000_2087_49.aspx

Måske kan det bruges, men ved ikke om det er tomme gevind??

/Mads
Titel: Projekt - fra AAZ til 1Y
Indlæg af: elmo efter 12. August 2009 kl: 18:48:40
.... glem alt om manometer osv... fandt en knækket ledning, så nu kører jeg uden alarm   8)