T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: dokajønne efter 23. April 2009 kl: 16:21:25
-
Brandbussen har en gang i sine redningsberedskabsdage været påhældt ca 50% benzin. Chaufføren undrede sig godtnok lidt over at den gik af h til men kørte ufortrødent videre med hakkende motor. først da vognen blev slukket og (senere på dagen) forsøgt startet igen gik det op for ham at han forresten havde hældt benzin på :evil: ....men han er en ørn til at fylde sandsække :lol:
-
Kun ganske få liter i en tankfuld....og bedst at tappe det af.
Man kan uden større problemer blande op til 10 % benzin i en gammel motor med støbejernstop, (var meget brugt tidligere for at få lidt mere effekt ud af en gammel lastbil) men en lille alutop som T3ere kører rundt med kan ikke tåle det, .
-
När det är riktigt kallt i sverige brukar vi hälla ca20% bensin i våra gamla dieselbilar så att dom ska starta lättare.
Bör ej provas på en ny tdi motor.
-
Din tank var over halv fuld = minimum 30 liter. Du påfyldte 16 liter. Ved vi, om det var REN benz? Worstcase scenario: 35% benz. Det kan være kritisk, men behøver ikke at være det. Motorblok og topstykke sker der ikke noget med - højest et smadret plejlleje ;-). Derimod er smøringen i dieselpumpe og dyser noget nedsat. Hvor kritisk det er, afhænger af, hvor godt dit brændstof er blandet op. En koncentration på 35% benz. er ikke i sig selv et problem i forhold til smøringen, men problemet er, at det næppe er blandet jævnt op i din tank. Pludselig får motoren måske meget koncentreret benzin, og så er der simpelthen ingen smøring mellem højtryksstemplet og højtrykscylinderen. Det medfører øjeblikkelig pumpedød.
Hvis jeg var dig, så ville jeg lige kippe et par liter to-takts-olie i tanken, og så fylde op med diesel, og sende regningen til tankstationen.
Benzin er bestemt ikke et effekt-additiv til diesel - snarere tværtimod. En liter benzin indeholder ca 33 MJ - en liter diesel indeholder 35,9 MJ. Dertil kommer, at benzin tilstræbes at være "bankefast" - altså at det er uvilligt til at selvantænde i varme og tryk. Denne bankefasthed udtrykkes jo netop i oktan-tallet. Diesel derimod skulle meget gerne selvantænde - det er jo ligesom fundamentet for hele dieselprincippet. Derfor får man hverken flere kræfter eller lettere start af at hælde benzin i dieselen. Men hvorfor gør/gjorde man det så? Jo af én eneste god grund: Benzintilsætning kan holde dieselen flydende, når det er hundekoldt. Når kulden strammer til, så når diesel først et tågepunkt, hvor der kommer "svæv" i olien - små tågeklumper af udskilt paraffin. Senere får paraffinklumperne helt fast konsistens og lukker både filter og brændstofledninger. Denne uheldige egenskab ved dieselolien kan undgås med tilsætning af benzin, og ja - så kan den starte lettere - fordi dieselolien kan passere brændstoffilteret. Folk, der har leget med at køre på vegetabilske olier har sikkert gjort lignende erfaringer - bare ved et højere temperaturniveau. Mange har kompenceret for denne proces ved at tilsætte små mængder propylalkohol med samme effekt som benz. i diesel.
-
Det skete flere steder end på netop den tank:
http://borsen.dk/privatokonomi/nyhed/156065/
Alle bilister, der har tanket på den pågældende benzinstation fra onsdag formiddag til torsdag morgen kan på Q8's regning få tømt tanken og få den fyldt op
Ser ud til at Q8 har fejlet flere steder i landet.....
-
LÆS INSTRUKTIONSBOGEN.
Der står hvor meget benz man må hælde i tanken (frostsikring).
Har ikke lige bogen ved hånden, men mener at det er op til 30%.
Mvh Peter
-
I min 1.6 D golf 2 bog står at den kan tåle et blandingsforhold på max. 30 % benzin og det højest med oktan 95 blyholdig / blyfri.
Mch.