T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: dokajønne efter 17. Juli 2006 kl: 13:50:41

Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: dokajønne efter 17. Juli 2006 kl: 13:50:41
Der er i hvert tilfælde forskel på blokken :roll: , der har ekstra kølekanaler ......................det burde vel også kunne ses på topstykkerne  :roll:
Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: Jarl efter 17. Juli 2006 kl: 17:08:38
Sådan rent støbemæssigt er topstykkerne identiske. Udstødningsventilerne er også forskelligt. TD-ventilerne kan kendes på den let nuprede overflade, mens D-ventilerne er pænt drejede af.

Mange topstykker er skiftede hen ad vejen - de må anses for en sliddel, og eftermarkedet skelner ikke mellem D og TD. De hedder typisk AMC (spansk) eller KS (Kolbenschmidt - tysk) og de kan normalt bruges til begge modeller.

Generelt skal man tænke sig meget godt om før man lægger et gammelt topstykke på. På Ebay sælges nye toppe til godt et par tusind.
Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: Jarl efter 20. Juli 2006 kl: 09:24:29
Der sker ikke noget, men tiden indtil revnerne kommer er bare kortere. Jeg opgør regnestykket sådan:

Udgifter ved montering af gammelt topstykke:

Trykprøvning = 300
Nye ventilstyr = 8 x 20 kr = 160 kr
Planslibning = 300 kr
Slibesæt = 300 kr

Hertil kommer tid til ventilslibning mm.

Dvs. at inden man får et gammelt topstykke på har man allerede betalt godt 1000 kr. Et nyt koster 2000 - 2500. Hvor fedt er det så at spare en tudse og så bruge alle ens sommerferier på at skifte rundt mellem gamle topstykker?

Selvfølgelig kan man være heldig og finde et supergodt brugt topstykke, men der er godt nok meget skrot på markedet.

Hvis der er TD-ventiler, så kan du bruge dem til D/TD, som du vil.
Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: Jesper efter 20. Juli 2006 kl: 10:53:54
Fra en tidligere tråd:

Citat fra: "Jarl"
KY'eren har ekstra kølekanaler i blok og top


Hvor får man så fat i en renoveret/ny top til en KY'er hvis man skal bruge det...

Jesper
Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: Jarl efter 20. Juli 2006 kl: 12:46:25
F.eks. her:

http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-Diesel-Zylinderkopf-1-7-KY-NEU_W0QQitemZ8004057861QQihZ019QQcategoryZ61369QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: KHSalvesen efter 07. August 2006 kl: 18:28:48
Sådan et råt topsykke skal vel monteres og justeres.
Genbruges knast, bolte, ventiler. ?
Hvor købes pakninger.

Er det generelt OK at få varer fra D istedet for at handle i DK
Mener det må være noget nemmere at få info og klage i DK

VH KHS
Titel: topstykke D vs TD
Indlæg af: Jarl efter 07. August 2006 kl: 19:36:49
Citér
Sådan et råt topsykke skal vel monteres og justeres.
Genbruges knast, bolte, ventiler. ?
Hvor købes pakninger.


Ja, hvis dine ventiler er ok, så skal de monteres, slibes og justeres. Det er faktisk en let sag, hvis du har en ventilfjedertang.
Du kan også købe nye ventiler her:
http://www.hovwdiaudi.dk
Knast genbruges, hvis den er ok - det er de altid med mindre de har været voldtaget.
Pakninger kan også købes hos Hovwdiaudi.
Strækboltene skal under alle omstændigheder skiftes. Normalt følger de med et nyt topstykke

Citér
Er det generelt OK at få varer fra D istedet for at handle i DK
Mener det må være noget nemmere at få info og klage i DK


Jeg har aldrig oplevet problemer med Tysklandshandel, men hvis der findes et sted i DK, der kan hamle op med priserne i D, så handler jeg da gerne i DK.