T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: TONY efter 28. April 2009 kl: 22:33:15
-
Jeg kører med en godt brugt / meget slidt gearkasse som gerne vil knurre i gearskiftet når gearkassen er varm, og fred være med det... :wink:
Men ved et gearolietjek i dag, løb der ca en ½ liter gearolie ud af påfyldningshullet da jeg løsnede skruen, så der er åbenbart fyldt alt for meget olie i den på et tidspunkt.
Jeg tænkte derfor på om for meget olie i gearkassen kan give symptomer som f.eks. dårlig udkobling og knurrende gearskift.... :roll:
Er der nogen som har et bud på det.... :?:
Tony
-
Jeg kører generelt med godt ½ liter ekstra olie kassen. Mere olie = mere vædske til at smøre og køle.
Er helt essentielt i 5 trins kasser på golf'er med tværstillet motor, da 5. gear ellers dør med tiden.
Lidt den samme filosofi jeg bruger på trambussen.
-
Jeg benytter samme logik som Wilson, og "skråtstiller" derfor altid bilen, når jeg hælder gearolie på.
MEN.... Vi er helt outdatede i forhold til VW's anbefalinger. De anfører, at man kun skal fylde op til 15 mm under kanten af påfyldningsproppen. Det skulle angiveligt givbe et mere smooth gearskifte, hvis den "mangler" lidt.
Men lidt olie = varm olie, så jeg foretrækker at rutte mig lidt og så bruge en lækker gearolie i stedet for, og så til gengæld have mulighed for at have rigeligt i.
-
Jeg kan også selv bedst lide den logik :wink: , og gearolien var meget varm selv om der var for meget på den, så måske et olieskifte kan hjælpe lidt på det.
Der er lige sat afdrejet svinghjul, ny kobling, centerleje, udrykkerleje og krave på den, så jeg hælder lidt til at tro på defekt koblings- eller slavecylinder (de er dog ikke utætte) eller bare godt og grundig slidt gearkasse.... det er en gammel lavgearet ABF gearkasse, så den lever hårdt.
Prøver lige med ny olie i rette mængde, og hjælper det ikke, kan den jo lige få en liter ekstra for kølingens skyld.
Takker for input.. :D
Tony
-
En af mine gamle skolekammerater kørte med olie til automatgearkasser i en manuel Ford gearkasse.
Lettere måbende spurgte jeg ham, om den havde godt af det ?! Hvis det er godt nok til automatgear, er det godt nok til den, lød svaret. Og han må have haft en ide om det, for såvidt jeg husker kunne den gamle Cortina med spær på bagakslen præstere nogle MEGET lange sorte streger, når der blev lukket op for weberne.
-
Måske det var værd at prøve næste gang.. :wink:
Gearkasse-historien har lige udviklet sig.. :( konen kom hjem og stillede bilen ganske som hun plejer, og da jeg en time senere skulle ud og kigge på en anden T3, kunne jeg ikke sætte bilen i gear... :twisted:
Så nu ligger jeg under Bastleren igen... det er snart en dårlig vane at ligge der.. :lol: .. konen har foreslået at jeg kan få min dyne med der ud, for være kørende til træffet det skal den sgu...
Tony
-
Du har tjekket at den ikke har fået samme sygdom som min fik i din indkørsel?? :D
-
Du har tjekket at den ikke har fået samme sygdom som min fik i din indkørsel?? :D
Det var det heldigvis ikke, fejlen er fundet og den var meget uventet. :shock: den koblede slet ikke ud.
Det har været omtalt herinde, at der er 2 forskellige længder på den stang som sidder i slavecylinderen, og efter mit koblingsskifte var der åbenbart behov for den lange udgave.
Ved udluftning, lagde jeg mærke til at stangen gik lidt længere op i slavecylinderen, når pedalen blev sluppet efter at trykket var lettet i cylinderen. Med den lange udgave af stangen, kan koblings-trykpladen nu trykke stemplet i cylinderen helt op, og der er nu ca. 1 cm. mere nyttevirkning fra slavecylinderen, og den har aldrig været så nem at skifte gear på som nu. :D
Årsagen til at det skete lige efter koblingsskiftet, ser ud til at være den nye trykplade, fjedrene på den nye trykplade er fladere udformet end på den gamle, og presser åbenbart ikke tryklejet så langt tilbage, og det gamle trykleje er også lidt anderledes udformet.
Det er ihvertfald de eneste muligheder jeg kan se, om det er rigtig ved jeg ikke, men det er også ligemeget for nu virker skidtet så godt som aldrig før. :wink:
Tony
-
Du har tjekket at den ikke har fået samme sygdom som min fik i din indkørsel?? :D
Det var det heldigvis ikke, fejlen er fundet og den var meget uventet. :shock: den koblede slet ikke ud.
Det har været omtalt herinde, at der er 2 forskellige længder på den stang som sidder i slavecylinderen, og efter mit koblingsskifte var der åbenbart behov for den lange udgave.
Ved udluftning, lagde jeg mærke til at stangen gik lidt længere op i slavecylinderen, når pedalen blev sluppet efter at trykket var lettet i cylinderen. Med den lange udgave af stangen, kan koblings-trykpladen nu trykke stemplet i cylinderen helt op, og der er nu ca. 1 cm. mere nyttevirkning fra slavecylinderen, og den har aldrig været så nem at skifte gear på som nu. :D
Årsagen til at det skete lige efter koblingsskiftet, ser ud til at være den nye trykplade, fjedrene på den nye trykplade er fladere udformet end på den gamle, og presser åbenbart ikke tryklejet så langt tilbage, og det gamle trykleje er også lidt anderledes udformet.
Det er ihvertfald de eneste muligheder jeg kan se, om det er rigtig ved jeg ikke, men det er også ligemeget for nu virker skidtet så godt som aldrig før. :wink:
Tony
Husk da lige at trække vejret. :lol:
Kurt
-
En af mine gamle skolekammerater kørte med olie til automatgearkasser i en manuel Ford gearkasse.
Det er ikke noget Problem..sålænge bagtøjet ikke er del af gearkassen!
Bagtøjet har en hypoid-fortanding, der kræver speciel belastbar olie og sørger for god syncromeshfunktion:
Castrol TAF-X og Shell Getriebeoel EP er nogen af de olier der er egnet (undtagen dem med 40% spærre)
MvH, Michael